Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11854)

Vierailija
8941/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.

Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet

Sama ongelma. Olen sisaruksistani ainoa, jolla ei ole lapsia. Olen ostanut neljän sisarukseni lapsille (yhteensä 8 lasta) joulu-, rippi- ylioppilas- ja ties mitä lahjoja. Jos laskettaisiin rahassa mitä olen vastaavasti saanut sisarusten perheiltä, lienen jäänyt satoja ellei jopa tonnin tappiolle. En ole edes kenenkään lapsen kummi, kun en kuulu kirkkoon.

Vierailija
8942/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävätär kutsui häihin.

Pyysi minun ottavat hääkuvan ja kuvaamaan koko illan ilmaiseksi.

Kieltäydyin kohteliaasti tarjotusta työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8943/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävätär kutsui häihin.

Itse kuvasin parikymppisenä sinkkuna serkkuni häissä innoissani muutama vuosikymmen sitten ja ilmaiseksi, kun pyysivät. Käyttöön sain heidän oman digipokkarin ja otin omani vielä mukaan varoiksi. Samalla nautin hääherkuista ja juttelin kaikkien kanssa. En ole ammattikuvaaja, kamerani asetukset on aina muotoa "Auto". Kuvaaminen sujui hyvin sivussa ja minulle tuli hyvä mieli, kun luotettiin niin tärkeässä asiassa. Olin siis samalla vieras ja kuvaaja. Mitään en saanut palkaksi hääruokia kummempaa, enkä myöskään pyytänyt. Hyvä fiilis jäi koko päivästä ja hääpari oli tyytyväinen. Kaikki olimme vähän päälle parikymppisiä tuolloin.

Eli tuo "ilmaiseksi kuvaaminen" voi olla myös täysin ok, eikä kaikki ole härskiä vedätystä. Paljon riippuu henkilöiden kemiasta, vaatimustasosta ja siitä, miten homma järjestetään.

Tietty, jos pitää olla kymppitonnin järkkärit, 4kHD videonauhoitukset, valaistuksen järjestelyt, kauniit sidotut hääkuvakirjat ja muistomukit kuvilla ja kaikki toimitettuna kuvaajan toimesta ilmaiseksi, niin asia on toki eri.

Vierailija
8944/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävätär kutsui häihin.

Itse kuvasin parikymppisenä sinkkuna serkkuni häissä innoissani muutama vuosikymmen sitten ja ilmaiseksi, kun pyysivät. Käyttöön sain heidän oman digipokkarin ja otin omani vielä mukaan varoiksi. Samalla nautin hääherkuista ja juttelin kaikkien kanssa. En ole ammattikuvaaja, kamerani asetukset on aina muotoa "Auto". Kuvaaminen sujui hyvin sivussa ja minulle tuli hyvä mieli, kun luotettiin niin tärkeässä asiassa. Olin siis samalla vieras ja kuvaaja. Mitään en saanut palkaksi hääruokia kummempaa, enkä myöskään pyytänyt. Hyvä fiilis jäi koko päivästä ja hääpari oli tyytyväinen. Kaikki olimme vähän päälle parikymppisiä tuolloin.

Eli tuo "ilmaiseksi kuvaaminen" voi olla myös täysin ok, eikä kaikki ole härskiä vedätystä. Paljon riippuu henkilöiden kemiasta, vaatimustasosta ja siitä, miten homma järjestetään.

Tietty, jos pitää olla kymppitonnin järkkärit, 4kHD videonauhoitukset, valaistuksen järjestelyt, kauniit sidotut hääkuvakirjat ja muistomukit kuvilla ja kaikki toimitettuna kuvaajan toimesta ilmaiseksi, niin asia on toki eri.

Vähän eri asia läheisen kuvailla pokkarilla pienen budjetin häissä kuin ammattikuvaajan.

Vierailija
8945/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko suunnilleen väänsi itkua etenkin erään joulun alla ja kerjäsi minua, tuolloin vähävaraista opiskelijaa, ostamaan joululahjoja lapsilleen, koska kuulemma lapset "muuten saisivat niin vähän lahjoja". Erehdyin uskomaan ja tein parhaani ostaen pari kassillista lahjoja lapsille. Jouluaattona olin paikalla kun lahjoja avattiin, ja leukani loksahti, kun ei todellakaan ollut lapsilla pulaa lahjoista, vaan sisko oli ostanut heille kaikki uusimmat pelit ja varusteet. Ostamani lahjat viskeltiin lattialle avaamisen jälkeen ja niiden ylitse kirjaimellisesti käveltiin moneen kertaan, koska sisko oli ostanut lapsille heidän toivomiaan kalliita lahjoja. Ei ollutkaan siskolla niin huono rahatilanne kuin hän oli ennen joulua itkeskellen minulle uskotellut.

Vierailija
8946/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.

Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet

Mene jo Hepokatti muualle märisemään katkeruuttasi lapsiperheitä kohtaan. Lupasit jo kerran lopettaa, muttet näemmä pysty.

Vierailija
8947/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene jo Hepokatti muualle märisemään katkeruuttasi lapsiperheitä kohtaan. Lupasit jo kerran lopettaa, muttet näemmä pysty.

Tuttavapariskunta ehdotti yhteistä kahden viikon lomaa Espanjassa, ja sitten lähdettiin sinne. Kun päästiin hotelliin ja lähdettiin etsimään ravintolaa illallista varten, niin tämä pariskunta olikin "unohtanut" rahansa ja pankkikorttinsa kotimaahan ja näin ollen olettivat, että olisimme maksaneet heidän ateriansa ja muut kulut sillä lomalla. Ei maksettu, vaan sanottiin, että voitte pyytää rahaa sukulaisiltanne. Jostain ne sitten olivat rahaa saaneet, mutta ei käyty enää missään sen porukan kanssa.

Vierailija
8948/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävätär kutsui häihin.

Pyysi minun ottavat hääkuvan ja kuvaamaan heidän nussimistaan koko hääyön ilmaiseksi.

Vierailija
8949/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapariskunta ehdotti yhteistä kahden viikon lomaa Espanjassa, ja sitten lähdettiin sinne. Kun päästiin hotelliin ja lähdettiin etsimään ravintolaa illallista varten, niin tämä pariskunta olikin "unohtanut" rahansa ja pankkikorttinsa kotimaahan ja näin ollen olettivat, että olisimme maksaneet heidän ateriansa ja muut kulut sillä lomalla. Ei maksettu, vaan sanottiin, että voitte pyytää rahaa sukulaisiltanne. Jostain ne sitten olivat rahaa saaneet, mutta ei käyty enää missään sen porukan kanssa.

Mulla kävi samalla tavalla kerran. Tästä on yli 15 v. Pariskunta ehdotti maksan heidän menot viikon ajan ja maksavat seuraavasta tilistä takaisin.

Sanoin käy. Otan panttina ekana miehen vihkisormuksen.

Vinkkasin näistä rahat saa siirrettyä nopeasti Paikoista.

Seuraavana aamuna ottivat ruokaa mukaan aamiaiselta isot kasat

Vierailija
8950/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa suusi. Onko siskosi diktaattori ?

Meille kävi lähes samalla tavalla. Kun siskoni lapset olivat aikuisia ja meidän syntyneet, veljeni vaimo iömoitti he antavat rahaa vain hyväntekeväisyyteen.

Kommentoin sattuipa sopivasti. 20 v ja yli olen teidän perheelle antanut lahjija ja nyt, kun meidän lapset ovat syntyneet, lahjojen antaminen loppuu.

Sano sinäkin olet vanhempiesi lapsi, etkö sinä ansaitse mitään

Vierailija
8951/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Minulla olisi yksi käänteinen tapaus.

Pyysin isoveljeltäni palvelusta ja lopuksi sanoin hänelle. "Voit vastata pyyntööni kieltävästi, eikä sinulla ei ole todellakaan mitään velvollisuutta suostua pyyntööni, sinun ei tarvitse myöskään selitellä kieltäytymisen syytä, minä en loukkaanu, jos vastaat kieltävästi."

Veljeni suostui pyyntööni ja myöhemmin sain haukut muilta sisaruksilta, koska veljeni oli kertonut heille, kuinka minä vaadin häneltä palvelusta vaikka hän ei olisi tahtonut.

Taitaa olla kitkaa jokaisella perheessä.

Toinen syytti meitä hyväksikäytöstä, kun pyysimme samalla paikkakunnalla asuvaa vanhapiikasiskoa katsomaan lastamme. Toisen siskon kukaan tämä vanhapiikasisko katsoi lastamme jatkuvasti. Itse laskimme talven aikana hänen olleen lapsenlikkana kakhdesti elokuvissakäynnin tai vast. vuoksi. Itse hän laski olleensa kerran. Tämän toisen toisella paikkakunnalla asuvan siskon lapsia piti mennä vartavasten vahtimaan aina useammaksi päiväksi kerrallaan.

Nyt on vuosi 2022, kenenkään, siis ei kenenkään, pitäisi enää käyttää sanaa "vanhapiika". Miten törkeä ja loukkaava sana. Ja mitä tekemistä siviilisäädyllä edes on koko jutun kanssa? Onko yksinasuva nainen jotenkin automaattisesti sellainen, että "sehän joutaa kaitsemaan muiden lapsia kun ei sillä omaakaan elämää ole" vai miksi tämä siviilisääty piti tässä tuoda esiin ja vielä näin rumalla ja alentavalla tavalla. 

Toisten puolesta loukkaantuja havaittu.

Et ole niin uniikki lumihiutale kuin kuvittelet, teitä mahtuu kolmetoista tusinaan...

Vierailija
8952/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma. Olen sisaruksistani ainoa, jolla ei ole lapsia. Olen ostanut neljän sisarukseni lapsille (yhteensä 8 lasta) joulu-, rippi- ylioppilas- ja ties mitä lahjoja. Jos laskettaisiin rahassa mitä olen vastaavasti saanut sisarusten perheiltä, lienen jäänyt satoja ellei jopa tonnin tappiolle. En ole edes kenenkään lapsen kummi, kun en kuulu kirkkoon.

Olen kummankin sisarukseni lapsen kummi, heillä on enemmän lapsia kuin minulla. Minä olen sisarusarjan nuorin, olen nuoresta lähtien muistanut heidän lapsiaan synttäreinään, jouluna, rippi- ja yo-juhlina samoin sisaruksiani täytettyään pyöreitä. Tiedän etteivät ole ns juhlaihmisiä ja olen heidät kutsunut aina ns. erillään isoimmasta hulabaloosta, koska eivät silloin ainakaan tulisi.

Molemmat ovat puolisoineen yhden lapseni kummeja. Onko kummilapsella läheiset välit kummeihinsa? No ei todellakaan. Synttäreillä ovat käyneet satunnaisesti, jos muistavat lahjalla, on se jätetty yleensä mummolaan. Kutsuttu on ja pyydetty ilmoittamaan mikäli eivät pääse, edes sitä ei viitsitä tehdä.

Selkeästi heillä intressit eivät ole samat, eikä halua pitää yhteyttä. Harmittaa lapseni puolesta, itse pärjään kyllä. Kutsu lähtee enää lapsen valmistujaisiin, jos eivät viitsi vaivautua paikalle, olkoon sitten koko kööri. Tykkäävät kun käyn, mutta se jäi minulta jo aikaa sitten, koska kaikkea ei voi vaatia yhdeltä, pitää olla vastavuoroisuutta.

Vierailija
8953/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen tarina itsellä. Olen sinkku, köyhä työtön, mutta olen vuosikausia silti yrittänyt parhaani mukaan satsata sisareni perheen lahjoihin. Heitä on neljä (2 aikuista ja 2 lasta) ja ostan heille joululahjat, synttärilahjat jne. Molemmilla aikuisilla hyväpalkkainen työ. Itse saan heiltä lahjaksi tyylin konvehtirasian ja pyyhkeen. Alkaa vähitellen kyllästyttämään eriarvoisuus - minä ostan lahjat 4:lle pienistä varoista ja he käpyisen yhden lahjan yhdelle. Jotkut ovat vaan niin röyhkeitä ja pihejä.

Vierailija
8954/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samanlainen tarina itsellä. Olen sinkku, köyhä työtön, mutta olen vuosikausia silti yrittänyt parhaani mukaan satsata sisareni perheen lahjoihin. Heitä on neljä (2 aikuista ja 2 lasta) ja ostan heille joululahjat, synttärilahjat jne. Molemmilla aikuisilla hyväpalkkainen työ. Itse saan heiltä lahjaksi tyylin konvehtirasian ja pyyhkeen. Alkaa vähitellen kyllästyttämään eriarvoisuus - minä ostan lahjat 4:lle pienistä varoista ja he käpyisen yhden lahjan yhdelle. Jotkut ovat vaan niin röyhkeitä ja pihejä.

Älä osta enää yhtään lahjaa. Kortti korkeintaan ja säästyneillä rahoilla osta itsellesi jotain kivaa.

Näin minä tekisin ja mainitsisin, että olen ostanut tänä vuonna lahjat itselleni.

8955/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo katkeruutta vaan sääliä.

Eri. Vela.

8956/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Minulla olisi yksi käänteinen tapaus.

Pyysin isoveljeltäni palvelusta ja lopuksi sanoin hänelle. "Voit vastata pyyntööni kieltävästi, eikä sinulla ei ole todellakaan mitään velvollisuutta suostua pyyntööni, sinun ei tarvitse myöskään selitellä kieltäytymisen syytä, minä en loukkaanu, jos vastaat kieltävästi."

Veljeni suostui pyyntööni ja myöhemmin sain haukut muilta sisaruksilta, koska veljeni oli kertonut heille, kuinka minä vaadin häneltä palvelusta vaikka hän ei olisi tahtonut.

Taitaa olla kitkaa jokaisella perheessä.

Toinen syytti meitä hyväksikäytöstä, kun pyysimme samalla paikkakunnalla asuvaa vanhapiikasiskoa katsomaan lastamme. Toisen siskon kukaan tämä vanhapiikasisko katsoi lastamme jatkuvasti. Itse laskimme talven aikana hänen olleen lapsenlikkana kakhdesti elokuvissakäynnin tai vast. vuoksi. Itse hän laski olleensa kerran. Tämän toisen toisella paikkakunnalla asuvan siskon lapsia piti mennä vartavasten vahtimaan aina useammaksi päiväksi kerrallaan.

Nyt on vuosi 2022, kenenkään, siis ei kenenkään, pitäisi enää käyttää sanaa "vanhapiika". Miten törkeä ja loukkaava sana. Ja mitä tekemistä siviilisäädyllä edes on koko jutun kanssa? Onko yksinasuva nainen jotenkin automaattisesti sellainen, että "sehän joutaa kaitsemaan muiden lapsia kun ei sillä omaakaan elämää ole" vai miksi tämä siviilisääty piti tässä tuoda esiin ja vielä näin rumalla ja alentavalla tavalla. 

Omituinen on sana. En ole vanha enkä kenenkään piika, niinkuin monet rouvat ovat.

Olen itsellinen vapaaehtoisesti lapseton keski-ikäinen nainen joka on pelannut korttinsa oikein.

8957/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle ei osteta mitään, ei sinun myöskään tarvitse ostaa mitään. Sinuna ostaisin omille vanhemmille jotain ja jättäisin muut ilman.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8958/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin ennen koronaa monilla oli kummallinen käsitys kotona työskentelevistä. Että me joudetaan tekemään sitä ja tätä ja kellonajoillakaan ei ole väliä. Joo, ehkä voi vapaammin käydä hoitamassa jonkun asian pikaiseen tai tyhjentämässä tiskikoneen mutta ainakin minun työssäni pitää oikeasti tehdä niitä töitä työpäivän aikana, siitähän se palkka maksetaan. Minä nyt satun tekemään sellaista työtä joka tehdään tietokoneella.

Vierailija
8959/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen, ja tulossa Suomeen viettämään joulua. Minulla on Suomessa kummilapsi. Kysyin hänen äidiltään minkälaisista joululahjoista lapsi ilahtuisi. Lapsen äiti oli ottanut selvää, että asuinmaassani on paremmat valikoimat tiettyjen brändien ja lelusarjojen tuotteita, ja hän laittoi melko yksityiskohtaisen listan. Kaikki ehdotetut lahjat olivat kalliiden brändien tuotteita, joista joutuisin pulittamaan ainakin 80-100 euroa. Lisäksi ne ovat niin suurikokoisia, että eivät mahtuisi matkalaukkuuni. Ylimääräinen matkalaukku lennolle maksaa noin 70-80 euroa, ja menen lentokentälle julkisilla, joten se tarkoittaisi muutenkin ylimääräistä vaivaa. 

En aio maksaa lapsen joululahjasta kaikkine kuluineen 180 euroa. Nyt asia pitäisi esittää jotenkin nätisti lapselle ja hänen vanhemmalleen. Lapsi kuulemma pettyy, jos ei saa tätä ulkomaantuliaista jota kavereilla ei ole. 

Vierailija
8960/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävätär kutsui häihin.

Vähän eri asia läheisen kuvailla pokkarilla pienen budjetin häissä kuin ammattikuvaajan.

Jep. Tuli myös mieleen että jos joku pyytäis kuvaamaan niin voishan sitä sopia että se on sitten kuvaajan häälahja parille, jos kuvaamisesta ei makseta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan