Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen, ja tulossa Suomeen viettämään joulua. Minulla on Suomessa kummilapsi. Kysyin hänen äidiltään minkälaisista joululahjoista lapsi ilahtuisi. Lapsen äiti oli ottanut selvää, että asuinmaassani on paremmat valikoimat tiettyjen brändien ja lelusarjojen tuotteita, ja hän laittoi melko yksityiskohtaisen listan. Kaikki ehdotetut lahjat olivat kalliiden brändien tuotteita, joista joutuisin pulittamaan ainakin 80-100 euroa. Lisäksi ne ovat niin suurikokoisia, että eivät mahtuisi matkalaukkuuni. Ylimääräinen matkalaukku lennolle maksaa noin 70-80 euroa, ja menen lentokentälle julkisilla, joten se tarkoittaisi muutenkin ylimääräistä vaivaa.
En aio maksaa lapsen joululahjasta kaikkine kuluineen 180 euroa. Nyt asia pitäisi esittää jotenkin nätisti lapselle ja hänen vanhemmalleen. Lapsi kuulemma pettyy, jos ei saa tätä ulkomaantuliaista jota kavereilla ei ole.
Eihän tossa nyt mitään, sanoo vaan että on liian isoja kuljetettavaksi matkalaukkuun jonka kanssa oot tulossa. Ei onnistu. Olisiko mitään pienemkikokoisis atoiveita? Äidillä selkeästi oletus että vain kalliita lahjoja...inhottava. Mutta jos joskus kalliimman ostaa niin vois ehottaa että siinä on sit synttärilahja samalla kertaa! Jos synttäreillekin on aina kutsu tullut..
En muista oonko joskus kirjottanut tänne tai muuhun ketjuun.
Olin satunnaisesti lastenhoitajana yhdelle taaperoikäiselle lapselle perheessä. Lapsen äiti kysyin jos lähtisin noin viikoksi heidän kanssaan ulkomaanmatkalla, auttamaan lapsen kanssa. Että hän maksaa lentoliput ja yöpymisen. Tarkemmin kun kyselin että mitkäs ois työajat, vapaa-aika tai palkka. Niin rahaa ei olisi maksanut ollenkaan ja hampaita kiristellen EHKÄ yhden tai puolikkaan vapaapäivän/illan olisin saanut, mutta näki jo ilmeestä että piti ihan ärsyttävänä koko kysymystä. Työajoista ei osannut sanoa mitään. Hänet tuntien olisi varmaan pitänyt olla käytettävissä 24/7 tai milloin vain hän haluaa. Juu en lähtenyt. Olisi ollut varmasti stressaava matka. Lapsikin oli vaativan puoleinen. Elin tuolloin myös tukien varassa osittain. Ei todellakaan olisi ollut varaa mihinkään "ylimääräiseen", syödä "lomalla" ravintoloissa ja ties mitä muita kuluja matkalla olisi tullut.
Ei vaan pysty käsittämään mitä hänenkin päässä liikkui. No hän kyllä oli vähän erikoinen tapaus.. Kuka haluaisi tehdä ilmaiseksi töitä? Työmatkat kustannettais ja se siitä. Pitäis olla iloinen siitä. :D Jos olisin saanu jotain rahallista vastinetta tai selkeät työajat (eikä mitään kaiken aikaa käytettävissä oletusta) tai selvät vapaapäivät olisin voinut katsoa onko mitään mieltä lähteä mukaan, mutta ei... Olis varmaan ollu kiva matka öisin hoitaa itkevää lasta ja päivisin leikittää ja vahtia vähän väliä ja olla koko ajan varpaillaan koska pitäis mitäkin tehä. Ja sit ihan väsyneenä jos illasta ois hetki omaa aikaa niin ei jaksa enää minnekään lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.
Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet
Ostat itsellesi jonkun tosi kalliin ja ihanan lahjan sinne kuusen alle. Olet ansainnut sen!
Olisin tehnyt vain pyydetyn ja sovitun työn- ei tarvitse olla hyväksikäytettävä orja kenellekään. Itse lomitin siskolle,ilmaiseksi. Lehmät ja nuorkarja, viikonkin. Useita kertoja. YHHTEISKUNNAN ELÄTIKSI haukkui päin silmiä.Olin uupunut omassa virkatyössäni ja olin sairaslomalla. Ja nyt samaa eukkoa pitää joka viikko ottaa mukaan ,ajaa 40 km tilaisuuksiin, ei maksa milloinkaan kyytiään. Olen miettinyt,että nostan kissan pöydälle,viimeinkin.
Miksi ihmeessä ostatte lahjoja sisaruksillenne lapsineen?
Nyt katkaisette sen perinteen, jos pakko jotakin ostaa niin yhteiseksi joku suklaarasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.
Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneetLapset pannaan hengellisissä tilaisuuksissakin aikuisten edelle.Heille pidetään joulujuhla. Ei vastuunkantajille ja aikuisille minkäänlaista tilaisuutta ole. Vuosikymmeniä on niska ollut vastuun alla . Paha mieli ja tympäisee.
Vierailija kirjoitti:
Nyt katkaisette sen perinteen, jos pakko jotakin ostaa niin yhteiseksi joku suklaarasia.
Siksi ihmeessä, että tykkään heistä. Mitä minä sille voin, että sinä olet möllien sukua.
Vierailija kirjoitti:
Joulun alla saa niputettuja suklaalevyjä ja jotain juhlapöydän parhaita esim. kympillä neljä kappaletta. Näitä bongailemaan, ei mene kaikki rahat ja lapset saattavat ilahtuakin.
Siskon mies jätti ja hänellä on tulossa ensimmäinen joulu yksin. Itki ja valitti yksinäisyyttään, luuli varmaan että kutsun hänet meille... Haluan pitää onan perheen kesken joulun kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Olisin tehnyt vain pyydetyn ja sovitun työn- ei tarvitse olla hyväksikäytettävä orja kenellekään. Itse lomitin siskolle,ilmaiseksi. Lehmät ja nuorkarja, viikonkin. Useita kertoja. YHHTEISKUNNAN ELÄTIKSI haukkui päin silmiä.Olin uupunut omassa virkatyössäni ja olin sairaslomalla. Ja nyt samaa eukkoa pitää joka viikko ottaa mukaan ,ajaa 40 km tilaisuuksiin, ei maksa milloinkaan kyytiään. Olen miettinyt,että nostan kissan pöydälle,viimeinkin.
Jätä vain omaan arvoonsa ja liemeensä lillumaan. Älä ota minkäänlaista kuormaa itsellesi. Elämäsi hetket ovat rajalliset, joten älä tuhlaa niitä heittämällä helmiä sioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulun alla saa niputettuja suklaalevyjä ja jotain juhlapöydän parhaita esim. kympillä neljä kappaletta. Näitä bongailemaan, ei mene kaikki rahat ja lapset saattavat ilahtuakin.
Ei lapsille voi nykyään suklaata antaa, hysteeriset vanhemmat suhtautuvat siihen aivan kuin olisi antanut rotanmyrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsille voi nykyään suklaata antaa, hysteeriset vanhemmat suhtautuvat siihen aivan kuin olisi antanut rotanmyrkkyä.
Sehän on sitten vanhempien ongelma, huudattavatko lapsiaan jouluaattona.
Siskoni kutsuin jouluksi kylään, kun äitini halusi/pakotti. En jaksanut väittää vastaan. Sisko suostui armolllisesti, kun haen ja palautan autolla. Meillä ollessaan ei laittamamme jouluruoka kelvannut, kun on laihiksella. Paitsi graavisuolattu lohi ja suklaakonvehdit kelpasi sekä imuroi punkkupulloni, kun olin lumitöissä.
Lahjaksi toi lapsillemme jotain kierrätyskeskuksen ilmaiskrääsää, jonka laitoin sitten roskiin.
Suku on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä matkatoimistossa. Matkustan paljon perheeni kanssa ja sukulaiset kommentoivat vanhemmilleni veisi meidätkin joskus matkalle.
Muuten kiva, mutta me maksetaan itse omat matkat.
Kuka kuvittelee me saadaan jotain ilmaiseksi
Yllättävän yleinen ilmiö, että kun olet töissä firmassa X, niin puolitutut kuvittelevat sinun saavan firman X tuotteita määrättömästi jaettavaksi ilmaiseksi ympäriinsä.
Mitä ihmettä!
Eikö rahapajasta saakaan niitä hieman huonompilaatuisia omaan käyttöön???
Olen töissä pankissa. Onneksi kukaan ei ole kuvitellut, että saisi rahaa, lainaa tai rahastoja tuosta vain.
Täti ehdotti, että antaisin hänen tyttärelleen häälahjaksi palan maata, kun en asu paikkakunnalla ja olisi alueella, jonne tytär olisi halunnut perustaa perheen. Ehdotin ostamista markkinahintaan, mutta hän piti minua ahneena ja itsekkäänä. Ja hänen palansa maata olisi käsittänyt 25000m2. Niinku anteeksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Siskon mies jätti ja hänellä on tulossa ensimmäinen joulu yksin. Itki ja valitti yksinäisyyttään, luuli varmaan että kutsun hänet meille... Haluan pitää onan perheen kesken joulun kiitos!
Onko tämä provo?
Vierailija kirjoitti:
Siskoni kutsuin jouluksi kylään, kun äitini halusi/pakotti. En jaksanut väittää vastaan. Sisko suostui armolllisesti, kun haen ja palautan autolla. Meillä ollessaan ei laittamamme jouluruoka kelvannut, kun on laihiksella. Paitsi graavisuolattu lohi ja suklaakonvehdit kelpasi sekä imuroi punkkupulloni, kun olin lumitöissä.
Lahjaksi toi lapsillemme jotain kierrätyskeskuksen ilmaiskrääsää, jonka laitoin sitten roskiin.Suku on paras.
Yksi hyvä syy lisää, miksen enää sukujouluihin osallistu enkä kutsu ketään kylään. Olen mieluiten aikuisten poikieni ja miniöiden kanssa viisisteen. Pelataan pelejä ja juodaan glögiä. Syödään milloin huvittaa ja jokainen tuo/tekee jotakin pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Täti ehdotti, että antaisin hänen tyttärelleen häälahjaksi palan maata, kun en asu paikkakunnalla ja olisi alueella, jonne tytär olisi halunnut perustaa perheen. Ehdotin ostamista markkinahintaan, mutta hän piti minua ahneena ja itsekkäänä. Ja hänen palansa maata olisi käsittänyt 25000m2. Niinku anteeksi mitä?
No eihän ostaminen markkinahintaan olisi mikään häälahja ollut. Tietysti tuo pyyntö oli silti aivan posketon. 😂
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen, ja tulossa Suomeen viettämään joulua. Minulla on Suomessa kummilapsi. Kysyin hänen äidiltään minkälaisista joululahjoista lapsi ilahtuisi. Lapsen äiti oli ottanut selvää, että asuinmaassani on paremmat valikoimat tiettyjen brändien ja lelusarjojen tuotteita, ja hän laittoi melko yksityiskohtaisen listan. Kaikki ehdotetut lahjat olivat kalliiden brändien tuotteita, joista joutuisin pulittamaan ainakin 80-100 euroa. Lisäksi ne ovat niin suurikokoisia, että eivät mahtuisi matkalaukkuuni. Ylimääräinen matkalaukku lennolle maksaa noin 70-80 euroa, ja menen lentokentälle julkisilla, joten se tarkoittaisi muutenkin ylimääräistä vaivaa.
En aio maksaa lapsen joululahjasta kaikkine kuluineen 180 euroa. Nyt asia pitäisi esittää jotenkin nätisti lapselle ja hänen vanhemmalleen. Lapsi kuulemma pettyy, jos ei saa tätä ulkomaantuliaista jota kavereilla ei ole.
Sano, että tänä vuonna et osta turhaa materiaa kenellekään, vaan lahjoitat rahaa Ukrainan lapsille. Siinä paras lahja.
🇺🇦🇮🇱
Sanot asian suoraan. Jos äiti on yhtään matkustanut, ymmärtää kyllä tilan