Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te "hyväksikäytetyt" laittaa yhteystietonne tulee? Ihan uteliaisuuttani vaan. Minulla kun sattuu olemaan lähipiirissäni ihmisiä jotka osaa sanoa ei, kuten itsekin.
Ei juma, saan jonkun aivoverenvuodon kun lueskelen näitä aasien juttuja :D
Jatkan vielä sen verran että olisi tarvetta ilmaiselle siivoojalle, lemmikkien hoitajalle, kenkieni pohjien nuolijalle, perseeni pyyhkijälle jne näin alkuunsa. Keksin kyllä muitakin askareita ja sukulaisille myös :)
Yksi ns. ystävä kyseli keväällä voisiko hän tulla poikakaverinsa kanssa mökillemme yöksi ja sanoin että me olemme siellä miltei koko kesän, mutta vierastupaan mahtuu nukkumaan kaksi henkeä, tervetuloa. Kaveri sitten tarkensi että hän ajatteli että voisimme viettää juhannuksen kotonamme ja hän menisi partnerinsa kanssa mökillemme kahdestaan...? Tuli luuri korvaan kun en saanut lopetettua nauramista ja eipä näkynyt pariskuntaa koko kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni pyysi meitä heille kylään pariksi yöksi ennen joulua ja kun kyselin tarkemmin, niin tarvitsisi apua joulun laittamisessa eli joulusiivous, -koristelu ja -ruokien teko. Jouluksi ei meitä sinne halunnut, olisimme saaneet lähteä kotiin ennen aattoa...
Miten tämä apupyyntö esitettiin, ihan pokkanako vaan, että voisit vähän siivota ja laitella ruokia? Mikä oli tämä peruste, että hänen joulunsa pitää tulla laittelemaan hänelke? Kyllä on härskiä, eikö kaikilla ole omakin joulu siinä laitettavana.
Olisin mennyt heille vain kylään passattavaksi.
Vastaus: Ihan pokkana, tyyliin "kun tykkäät kotonasi laittaa paikat kauniisti ja olet hyvä leipomaan ja kokkaamaan, niin eihän se olisi kova homma vähän auttaa...?" Ja kun kyselin lisää niin kyseessä oli mm. lähes koko talon siivous, verhojen vaihto, joululaatikoiden teko alusta asti itse, kauppakyytinä toimiminen, koristeiden laitto yms. Kinkun olisi sentään paistanut itse.
Ostan itse joululaatikot ja osan herkuista valmiina, ja tykkään laittaa talon nätiksi, mutta silloin kyse on omasta kodistani. Kun kysyin että mitens meidän oma joulu sitten, niin ei ollut ajatellut asiaa... ehtisin varmaan hoitaa sen sitten aattona? Kyseessä on suvun ns. kummitäti joka aina haluaa näitä "pikku apuja", mutta suurin osa on alkanut tajuta ettei hän välitä kuin siitä, että saa kaikki hienosti ja sitten apulaiset äkkiä pois, kun hän alkaa juhlia tärkeiden tuttujensa kanssa ja esittää että on tehnyt kaiken itse. Kiitos ei kuulu sanavarastoon. Teki saman syksyllä syntymäpäivillään, me sukulaiset autoimme järjestelyissä, leivoimme ja katoimme tarjottavat ja meidät käskettiin pois näkyviltä ennen kuin "VIP-vieraat" tulivat. Silloin aika moni jo laittoi välit poikki ja tuon minulle tulleen puhelun jälkeen jo varoitin muita sukulaisia "vierailupyynnöstä".
Miksi ihmeessä menit auttamaan, jos tuollainen hyväksikäyttö on suorastaan sääntö? Eli tiesit, mitä joudut tekemään.
Se synttäri homma oli ns. viimeinen niitti, sai meidät silloin apuun sääli kortilla ja katteetomilla lupauksilla. Synttäreiden jälkeen saimme kuulla mutkan kautta, kuinka nämä vieraat olivat ihmetelleet miten täti edelleenkin jaksaa leipoa ja laittaa kaiken hienoksi, eli hän oli väittänyt järjestäneensä kaiken itse. Ennen sentään antoi jonkinlaisen korvauksen eli maksoi edes jotain, mutta nyt ei sitäkään. Hän on ollut hyväpalkkaisessa asiantuntija työssä, ja matkustelee nyt kun se on taas sallittua ja saattaa vaihtaa autoa ihan hetken mielijohteesta tai uusia koko talon sisustuksen. Se eläke on isompi kuin monen meidän palkka. Palkatkoon ensi kerralla pitopalvelun.
Muista sitten, ettei enää mitään talkoilla tuollaiselle tädille. Olen tuo ihmettelijä.
Olen viimeisen päälle introvertti luonne. Väsyn ihmisten seurasta. Luulen että kärsin itse tästä asiasta enemmän kuin vieraat jotka tulevat milloin mihinkäkin juhliin. Aikaa on otettu ja kestän 45min vieraita, se on maksimi.
Ei auta vaikka venyttelee, haukottelee, sanoo että pitäis vissiin mennä jo lepäämään.
Nykyään olen sanonut ihan suoraan että "lähtekää menee täältä" kun ei muuten tajuta. Onneksi minut tuntevat ihmiset sanoo etukäteen jo ihmisille että tarkoitukseni ei ole olla mulkku vaan väsyn niin nopeasti.
Ja sitten kun joku kysyy että miksi sitten pidät juhlia niin vastaus on että esim lapsen synttärit jne.
Tein aiemmin vain keikka työtä ja töitä on ollut aika heikosti koronan ja kaiken vuoksi, niin olen silloin tällöin auttanut sukulaisia eri tavoin ja saanut heiltä pienen maksun tai ruokaa palkaksi. Nyt sain onneksi vakituisen paikan ja säännölliset työajat. Kaikki paitsi yksi sukulainen ovat onnitelleet ja olleet iloisia töihin pääsystäni. Tämä yksi sukulaiseni hermostui tästä ja vaati että irtisanoudun heti, koska hän tarvitsee apua silloin tällöin ja sitä apua on saatava juuri silloin ja heti kun hän haluaa. Juu, hän halusi että lopetan juuri aloittamani päivätyön ja jatkan kotiapunaan ruokapalkalla.
Viitaten tuohon edellisee viestiin: Sun sukulainen on näköjään myös tällä palstalla alanuolesta päätellen...
On pyytänyt vuoden polttopuut taloonsa.
Päätimme kaataa pihastamme muutaman vanhan koivun kesällä. Kyselimme sukua ja naapureita kaatotalkoisiin ja lupasimme palkaksi niin paljon polttopuuta kuin mukaansa saa otettua. Loppujen lopuksi kaadoimme noin parikymmentä isoa ja isohkoa puuta. Kaksi naapuriamme ja yksi serkku perheineen tulivat apuun ja tein kaikille ruuat + sauna lämpesi ja lähtiessään saivat kaikki oman korkea laitaisen peräkärrynsä täyteen pöllejä.
Seuraavina päivinä useampi tuttu ja sukulainen soitti ja osa tuli jopa suoraan peräkärryn kanssa pihalle kysymään että "teiltä sai hakea polttopuita?". Sai aikalailla vääntää rautalankaa ja joillekin about ratakiskoakin, että polttopuita oli luvattu puunkaato avuksi tulleille, muut saavat kyllä puuta, mutta heittokuution hinnalla. Vanhemmille sukulaisille veimme puita pyytämättä, mutta nuo terveet aikuiset ihmiset saisivat kyllä tehdä työtä niiden eteen tai kaivaa kuvettaan. Tietysti saimme kitupiikkien maineen, mutta laskeskelin että jos jokaiselle pyytäjälle olisi annettu samanlainen kärrykuorma, niin eipä meille olisi jäänyt itselle mitään. Ja osa näistä vaatijoista oli tyyppejä, joita olemme nähneet vain suvun juhlissa ja jotka eivät pidä mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Päätimme kaataa pihastamme muutaman vanhan koivun kesällä. Kyselimme sukua ja naapureita kaatotalkoisiin ja lupasimme palkaksi niin paljon polttopuuta kuin mukaansa saa otettua. Loppujen lopuksi kaadoimme noin parikymmentä isoa ja isohkoa puuta. Kaksi naapuriamme ja yksi serkku perheineen tulivat apuun ja tein kaikille ruuat + sauna lämpesi ja lähtiessään saivat kaikki oman korkea laitaisen peräkärrynsä täyteen pöllejä.
Seuraavina päivinä useampi tuttu ja sukulainen soitti ja osa tuli jopa suoraan peräkärryn kanssa pihalle kysymään että "teiltä sai hakea polttopuita?". Sai aikalailla vääntää rautalankaa ja joillekin about ratakiskoakin, että polttopuita oli luvattu puunkaato avuksi tulleille, muut saavat kyllä puuta, mutta heittokuution hinnalla. Vanhemmille sukulaisille veimme puita pyytämättä, mutta nuo terveet aikuiset ihmiset saisivat kyllä tehdä työtä niiden eteen tai kaivaa kuvettaan. Tietysti saimme kitupiikkien maineen, mutta laskeskelin että jos jokaiselle pyytäjälle olisi annettu samanlainen kärrykuorma, niin eipä meille olisi jäänyt itselle mitään. Ja osa näistä vaatijoista oli tyyppejä, joita olemme nähneet vain suvun juhlissa ja jotka eivät pidä mitään yhteyttä.
Miksi kopioit aiemmin postatun tarinan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lastenvaatteita serkulle. Jos kysyy että tarvitsetko niin se tarkoittaa mielestäni että silloin ne annetaan. Jos rahaa/vastiketta haluaa niin kannattaa sanoa.
Joku on joskus kysynyt että tarvitsetko jotain vanhaa tavaraa. Olen vastannut että en varsinaisesti mutta voinen jotain käyttöä keksiä jos muuten roskiin olet heittämässä. Ja kun olen mennyt tätä ilmaiseksi luulemaani "roskaa" hakemaan niin yllättäen sillä onkin ollut sitten ihan käypä hinta.... Närkästytään sitten kun en tavaraa otakaan.
Jos itse kysyy muilta että olisiko mahdollisesti vaikkapa niitä lastenvaatteita niin silloin toki niistä myös vastiketta tarjotaan.
Mulle yks sukulainen teki niin, kun äiti kertoi käyn kirppiksellä myymässä, kysyi onko tarvetta.
Vastasin ei oikein ole, kun nyt kesäkirppkset ovat menneet kiinni.
Tuli kuitenkin, toi laatikoita. Alkoi levittämään niitä laatikoita, otti käteensä kattilan, kysyi olisko 50 markkaa hyvä. Sanoin ei oo, korkeintaan 20 markkaa.
Laskeskeli siinä ja sanoi tonnilla tehdään kaupat.Mä olin vähävarainen opiskelija ja sanoin lähde vetää. Kuulemma kuski oli lähtenyt.
Sovittiin laitetaan ne mun kellariin, hän tulee be hakemaan, koska mulla oli vika vuosi ja sen jälkeen muutin.
Eihän se hakenut ja keväällå myin ne ja paljon muuta kirppiksellä.
Meni pari v ja sanoi en oo maksanut sitä tonnia.
Eniten tässä tarinassa ihmetyttää se, mihin "että" sana on hävinnyt kokonaan.
Tuo on palstalla tunnettu huomion hakija vesipäisellä kirjoitustyylillään.
Te molemmat olette kusipäisiä pilkunnussijoita. Hommatkaa elämään jotain sisältöä niin ei tarvitse täällä inistä jostain kirjoitusvirheistä.
Eihän se ole "kirjoitusvirhe", jos ei pane lainkaan että-sanoja tekstiinsä. Se on tarkoituksellista lukijan kiusaamista.
Eihän tuo sun tekstisikään olisi tarvinnut yhtään, ellet olisi siinä nimenomaan nillittänyt sen sanan puuttumisesta, jolloin se oli vähän niin kuin pakko mainita.
Myöskään tässä omassa viestissäni ei ollut minkäänlaista tarvetta kyseisen sanan käytölle.
Kyseinen sana ei siis ole millään tapaa pakollinen, eikä sen puuttumista näin ollen voi määritellä millään tavalla kiusaamiseksi.
Mikään sana ei ole pakollinen, mutta tuiki tavallisen sanan välttely on lukijan kiusaamista. Tuossakaan et sinä vesipää saanut että-sanaa kirjoitettua. Poistatan noita kiusaamiasi sitä mukaa, kun niihin törmään. Kirjoita oikein, mölö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kopioit aiemmin postatun tarinan?
Linkkaatko minkä tarinan kopioin, koska tämä sattui meille nyt loppukesästä?
Kesäranta pitäisi pitää lämpimänä.....
Alkuperäinen tarina taitaa olla minun kirjoittama. Vastaava tilanne parin vuoden takaa jolloin tarjosin puita ilmaiseksi, jos hakee itse. Ja tietysti tekee itse polttopuiksi. Ei tullut kuin pari kaveria ja talkoiden jälkeen alkoi halkojen kysely.
Olen kuullut muutaman tutun kärsineen samasta tilanteesta. Eli ei varmasti ole kopioitua tekstiä.
Olen lukenut kaikki läpi ja välillä tulee epäusko ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nötkötti kirjoitti:
Minulla olisi yksi käänteinen tapaus.
Pyysin isoveljeltäni palvelusta ja lopuksi sanoin hänelle. "Voit vastata pyyntööni kieltävästi, eikä sinulla ei ole todellakaan mitään velvollisuutta suostua pyyntööni, sinun ei tarvitse myöskään selitellä kieltäytymisen syytä, minä en loukkaanu, jos vastaat kieltävästi."Veljeni suostui pyyntööni ja myöhemmin sain haukut muilta sisaruksilta, koska veljeni oli kertonut heille, kuinka minä vaadin häneltä palvelusta vaikka hän ei olisi tahtonut.
Taitaa olla kitkaa jokaisella perheessä.
Toinen syytti meitä hyväksikäytöstä, kun pyysimme samalla paikkakunnalla asuvaa vanhapiikasiskoa katsomaan lastamme. Toisen siskon kukaan tämä vanhapiikasisko katsoi lastamme jatkuvasti. Itse laskimme talven aikana hänen olleen lapsenlikkana kakhdesti elokuvissakäynnin tai vast. vuoksi. Itse hän laski olleensa kerran. Tämän toisen toisella paikkakunnalla asuvan siskon lapsia piti mennä vartavasten vahtimaan aina useammaksi päiväksi kerrallaan.
Nyt on vuosi 2022, kenenkään, siis ei kenenkään, pitäisi enää käyttää sanaa "vanhapiika". Miten törkeä ja loukkaava sana. Ja mitä tekemistä siviilisäädyllä edes on koko jutun kanssa? Onko yksinasuva nainen jotenkin automaattisesti sellainen, että "sehän joutaa kaitsemaan muiden lapsia kun ei sillä omaakaan elämää ole" vai miksi tämä siviilisääty piti tässä tuoda esiin ja vielä näin rumalla ja alentavalla tavalla.
Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.
Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nötkötti kirjoitti:
Minulla olisi yksi käänteinen tapaus.
Pyysin isoveljeltäni palvelusta ja lopuksi sanoin hänelle. "Voit vastata pyyntööni kieltävästi, eikä sinulla ei ole todellakaan mitään velvollisuutta suostua pyyntööni, sinun ei tarvitse myöskään selitellä kieltäytymisen syytä, minä en loukkaanu, jos vastaat kieltävästi."Veljeni suostui pyyntööni ja myöhemmin sain haukut muilta sisaruksilta, koska veljeni oli kertonut heille, kuinka minä vaadin häneltä palvelusta vaikka hän ei olisi tahtonut.
Taitaa olla kitkaa jokaisella perheessä.
Toinen syytti meitä hyväksikäytöstä, kun pyysimme samalla paikkakunnalla asuvaa vanhapiikasiskoa katsomaan lastamme. Toisen siskon kukaan tämä vanhapiikasisko katsoi lastamme jatkuvasti. Itse laskimme talven aikana hänen olleen lapsenlikkana kakhdesti elokuvissakäynnin tai vast. vuoksi. Itse hän laski olleensa kerran. Tämän toisen toisella paikkakunnalla asuvan siskon lapsia piti mennä vartavasten vahtimaan aina useammaksi päiväksi kerrallaan.
Nyt on vuosi 2022, kenenkään, siis ei kenenkään, pitäisi enää käyttää sanaa "vanhapiika". Miten törkeä ja loukkaava sana. Ja mitä tekemistä siviilisäädyllä edes on koko jutun kanssa? Onko yksinasuva nainen jotenkin automaattisesti sellainen, että "sehän joutaa kaitsemaan muiden lapsia kun ei sillä omaakaan elämää ole" vai miksi tämä siviilisääty piti tässä tuoda esiin ja vielä näin rumalla ja alentavalla tavalla.
Joka asiasta näköjään voidaan nostaa meteli ja nähdä kirjoitukset loukkaavina ja varsinkin toisten puolesta. Meillä on perheessä insidejokena juuri tämä sana vanhapiika, siskoni kutsuu itseäänkin vanhaksipiiaksi ja siinä ei ole mitään alentavaa. Naimaton veljeni on vastaavasti peräkamarin poika. Varmaan olisi pitänyt kutsua moderniksi sinkkusiskoksi. Esim tekstareista, whatsapeissa ja korteissa on usein allekirjoituksena vanhapiikasiskosi Anne (nimi muutettu).
Siviilisäädyllä on sen verran merkitystä, että tämä toinen sisko kuvitteli meidän käyttävän hyväksi tätä sinkkusiskoa, koska tämä oli perheetön, aivan kuten sinä mielessäsi ajattelit meidänkin tekevän. Meillä sisaruksilla on kuitenkin tapana silloin tällöin auttaa toisiamme, vaikka se varsinkin nykyaikana monesti oudolta tuntuukin. (Vanhapiika)sisko tosiaan katsoi muutaman kerran lastamme vuosien varrella, tuona talvena tosiaan kerran. Itse kuskaamme häntä, olemme auttaneet muutossa, kuljetelleet isompia tavaroita jne. Auttaminen on monesti vastavuoroista, niin ei kenellekään pitäisi jäädä hyväksikäytetty olo, ei meillä eikä sinkkusiskolla. Enkä ole kuullut hänen valittavankaan. Joskus tarvitsimme hänen apuaan ja useammin hän on tarvinnut meidän apuamme. Tämä toinen sisko vain teki omat tulkintansa, kun satuimme tuolloin asumaan samalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.
Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet
Et osta kellekään lahjoja. Jos joku ihmettelee, kerrot ettei ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneetEt osta kellekään lahjoja. Jos joku ihmettelee, kerrot ettei ollut varaa.
Miksi pitää perustella, ettei ole varaa? Kun aikuisille ei lahjoja ostella, sisko ja korkeintaan vanhempasi hoitakoon siskon lasten lahjat. Miksi sinun pitäisi lahjoa siskosi lapsia?
Olen todistanut vierestä, kun poismuuttava opiskelutoverimme takavuosina pakkomyi omaisuuttaan kämppikselleni, joka muutti tämän poismuuttavan asuntoon sitten. Otti vielä aika isoa hintaa jo käytetyistä tavaroista. Kämppikseni oli lajia ylikiltti, joka ei osaa sanoa ei eikä osannut pitää puoliaan.
Voisitteko te "hyväksikäytetyt" laittaa yhteystietonne tulee? Ihan uteliaisuuttani vaan. Minulla kun sattuu olemaan lähipiirissäni ihmisiä jotka osaa sanoa ei, kuten itsekin.
Ei juma, saan jonkun aivoverenvuodon kun lueskelen näitä aasien juttuja :D