Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11854)

Vierailija
8661/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään yhteiskuntaluokkaan kuuluva naapurin rouva tuli käymään, ja esitti, että kun teidän pojan jalka on kipsissä, niin me otamme hänen polkupyöränsä meidän Vesalle, sillä eihän teidän poika enää pysty polkupyöräilemään.

Mikä ihme on "ylin yhteiskuntaluokka"? Ja tuskinpa teidän yhteiskuntaluokissanne on aivan valtavaa eroa, jos kuitenkin asutte samassa rapussa. Ja eiköhän se rouvakin ihan ystävällisesti kysynyt pyörää lainaan, kun kerran sitä ei itse voitu käyttää.

Asumme omakotitalossa kuten naapurin rouvakin perheineen. Tämä rouva on itse itsensä ja perheensä ylentänyt ylimpään yhteiskuntaluokkaan sillä perusteella, kun hänen miehensä on yliopistolla tutkijana.

Ei kysynyt lainaan vaan sanoi "että kun teidän pojan jalka on kipsissä, niin me otamme hänen polkupyöränsä meidän Vesalle, sillä eihän teidän poika enää pysty polkupyöräilemään." Ei olisi koskaan palauttanut sitä polkupyörää.

En kyllä pitäisi yliopistotutkija ylimpään yhteiskuntaluokkaan kuuluvana, ainakaan taloudellisesti,

Tämän rouvan mielestä asia on niin, että kun hänen miehensä työskentelee yliopistolla tutkijana, ja tapaa siellä päivittäin dosentteja ja professoreja, niin tietysti hänen miehensä ja sitä mukaan perheensäkin kuuluu siihen ylimpään yhteiskuntaluokkaan.

Vierailija
8662/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisen kanssa on aiemmin toiminut ns vastavuoroisuus periaate-  autamme häntä jossain kuljetuksessa/kantamisessa/pikkurempassa/muutossa ja hän vahtii lapsiamme vähän aikaa tms. Tämä toimikin niin kauan kun hän oli työttömänä ja me töissä.

En viitsi lainata koko pitkää vuodatusta, mutta tähän on yksinkertainen ratkaisu: lakkaatte kuskaamasta sukulaisen tavaroita edestakaisin ja palkkaatte säästyneillä rahoilla lapsenvahdin tarvittaessa.

Ei mahtunut tekstiin mutta näin ollaan tehty nyt- ei vaan jaksa enää sitä epäsuhtaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8663/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on periaate, kun palvelus muuttuu velvollisuudeksi ni se loppuu ja jos joku vaikkakin kaveri on pystyssä velkoja ni lisää ei tuu.

Vierailija
8664/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin pariskunta oli varaamassa viikon lomaan johonkin etelän kohteeseen. Lähinnä ilmoitusluonteisesti tulivat sanomaan, että jättävät malpsensa (tuolloin 3- ja 6-vuotiaat) meille lomansa ajaksi, kun siinähän ne kuulemma menee kuin meidän omatkin mukulat. Emme suostuneet ja välit meini tästä niin pahati poikki, etteivät heidän lapset saaneet sen jälkeen edes leikkiä meidän lasten kanssa. onneksi sittemmin muuttivat pois.

Vierailija
8665/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa teistä, joille on käynyt jotain, on täysiä ääliöitä, kynnysmattoja. Tottakai teitä kohdellaan huonosti kun itse sen sallitte. Hävettää teidän puolesta.

Älä suotta häpeä, jotkut meistä ovat toistaiseksi sekä ystävällisiä että kohteliaita.

Vierailija
8666/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin mieleen erään hämäläisen paperitehdaspaikkakunnan Citymarketin kauppiaan rouva. Edustajathan tuovat kauppoihin näytteitä yms. tuotteita meille osastovastaaville, myös joululahjoja. Jostain syystä nämä lahjat aiheuttivat närää muissa työntekijöissä, jolloin kauppias päätti, että kaikki lahjat ja näytteet tuodaan kauppiaalle ja sitten jaetaan ne tasapuolisesti kaikkien työntekijöiden kesken. Reilu peli.

Kauppiaan rouva vaan kävi napsimassa tuotteet itselleen ja jaettavaksi jäi vain jotkut pähkinäpussit. 

Yksi työkaveri toi synttärikakun teema-tarjottimella töihin. Illalla kakku oli syöty ja tarjotin tyhjä. Seuraavana aamuna tarjotinta ei näkynyt missään. Varasta etsittiin ja käytiin pukukaapit läpi. Kauppiaan rouva tuli töihin ja kuuli etsinnästä ja totesi, että hän sen otti, ajatteli kun on niin kiva tarjotin että sen voisi ottaa mukaan. Siis täh, ei tullut mieleen että se on jonkun oma?

Yritysten antamat tuotteet kilpailuihin/arvontoihin menivät aina kauppiaalle, yhtäkään tuotetta ei arvottu.

Vierailija
8667/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintti277 kirjoitti:

Tuli jotenkin mieleen erään hämäläisen paperitehdaspaikkakunnan Citymarketin kauppiaan rouva. Edustajathan tuovat kauppoihin näytteitä yms. tuotteita meille osastovastaaville, myös joululahjoja. Jostain syystä nämä lahjat aiheuttivat närää muissa työntekijöissä, jolloin kauppias päätti, että kaikki lahjat ja näytteet tuodaan kauppiaalle ja sitten jaetaan ne tasapuolisesti kaikkien työntekijöiden kesken. Reilu peli.

Kauppiaan rouva vaan kävi napsimassa tuotteet itselleen ja jaettavaksi jäi vain jotkut pähkinäpussit. 

Yksi työkaveri toi synttärikakun teema-tarjottimella töihin. Illalla kakku oli syöty ja tarjotin tyhjä. Seuraavana aamuna tarjotinta ei näkynyt missään. Varasta etsittiin ja käytiin pukukaapit läpi. Kauppiaan rouva tuli töihin ja kuuli etsinnästä ja totesi, että hän sen otti, ajatteli kun on niin kiva tarjotin että sen voisi ottaa mukaan. Siis täh, ei tullut mieleen että se on jonkun oma?

Yritysten antamat tuotteet kilpailuihin/arvontoihin menivät aina kauppiaalle, yhtäkään tuotetta ei arvottu.

Onko vielä sama kauppias ja sama rouva? Jos tämä lähtee tästä eskaloitumaan, voi olla, että kohta häviää asiakkaat kyseisestä kaupasta.

Vierailija
8668/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin ystäväni koiraa usein, mm hänen kahden ulkomaanmatkan ajan ja kun hän omi töissä ja koiraa piti käyttää ulkona, kun asunnon katsojia kävi ( asunto oli myynnissä). Tein tietenkin ilmaiseksi, koska kaveria autetaan. No, hänen koiransa kuoli. Minä hankin koiran ja aloitin opiskelut 2x iltaa viikossa. Kysyin, että voisiko tämä ystäväni, jonka koiraa olin usein hoitanut ulkoiluttaa koirani, että voisin mennä suoraan kouluun töistä.Tämä nykyinen ex ystäväni sanoi, että laita kaupan ilmoitustaululle ilmoitus, jossa kerrot etsiväsi koiran ulkoiluttajaamaksua vastaan.

On se kumma kun se vastavuoroisuuden periaate ei toisten kohdalla toimi, ystävän palvelukset muuttuvat merkityksettömiksi jos itse pitäisi vaivautua.

Tai itse asiassa tuo koiraansa sinulla ulkoiluttava voi mielessään olla hyväntekijä, sait tekemistä ja liikuntaa. Jos hän tarvitse ylimääräistä liikuntapaja tekemistä, koska hänellä on elämää. Hyvä, ettei perinyt maksua.

Sarkasmi on vaikea laji. 15 viestisi lukenutta on sitä mieltä, että olit tosissasi.

Vierailija
8669/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oma viisaus, vaan entisen pomoni kertoma. Jos joku ei maksa takaisin vippiänsä tai palauta lainaamaansa tavaraa, niin ei hyödytä jankuttaa asiasta kahden kesken, vaan silloin, kun on muita kuulijoita.

Esimerkiksi vippaajan palkkapäivänä näki hänet kaupungilla kavereidensa kanssa. Vaatii rahansa takaisin ja vippaaja kävi sitten nolona pankkiautomaatista nostamassa. Pomolla on periaate, että kerran voi lainata, mutta jos ei homma suju, niin ei toista kertaa.

Mun kaveri oli töissä sellaisen instanssin pomon alaisuudessa, jotka kaikki kyllä tuntee nimeltä, siis sekä johtajan, että instanssin. Se mies oli pirun ovela, aina kun tuli joku meno, niin jätti lompakon kotiin ja vippasi alaisilta. Eikä koskaan maksanut takaisin, vaikka hepun palkka oli ainakin numeroa suurempi. Taitanee olla nyt jo kuollut. Mun kaverikin eläkkeellä. 

Numeroa suurempi palkka tarkoittaa, että jos Matti tienaa 5000€/kk ja Teppo 5001€/kk, niin Tepolla on numeroa suurempi palkka.

Toisaalta, jos tarkoitit, että muilla on nelinumeroinen ja nuukailijalla viisinumeroinen palkka, niin myös siinä tapauksessa, että Matti tienaa 9999€/kk ja Teppo 10000€/kk on ero edelleen täsmälleen sama.

Vierailija
8670/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisen kanssa on aiemmin toiminut ns vastavuoroisuus periaate-  autamme häntä jossain kuljetuksessa/kantamisessa/pikkurempassa/muutossa ja hän vahtii lapsiamme vähän aikaa tms. Tämä toimikin niin kauan kun hän oli työttömänä ja me töissä.

Kun tämä sukulainen työllistyi- huomasin kuinka hän alkoi ruikuttaa vapaa-ajan puutteesta ja saattoi kuitata jonkun isomman tunteja kestäneen avun tunnin lapsenvahtikeikalla. No, annoin asian tuolloin olla koska ajattelin että hän ei vaan ole vielä tottunut työelämän aikatauluihin, joiden kanssa itse olimme lapsiperheen ruuhkavuosien aikaan jo tottuneet elämään.

Nyt hänen vaihtokauppansa ovat jo aika härskejä. Hän pyysi kyytiä kirppikselle, että veisimme autollamme tavaroitaan sinne kun polkupyörällä on hankala viedä. Ajoa minulle tuli tuosta kokonaisuudessaan edestakainen matka- 29km. Kysyin voinko samalla tuoda muutaman (4kpl) minun pieneen tilaan, henkariin menevää vaatetta samaan pöytään myyntiin kesken hänen pöydän vuokrauksen, koska itse sanoi että pöytä alkoi olla jo tyhjä. Tavaraani meni kaupaksi parilla kympillä. Sovimme myös, että vastavuoroisesti hän voi tuoda jotain pientä, kun itse otan pöydän. Tein selväksi, että hän voi vähentää kirppistuotostani kirppikselle menevän provision, jonka osuus minun myynnistäni olisi ollut noin 1,5 €. Jälkikäteen hän laittoi viestiä miten ovelasti olin saanut pöytävuokran ja provision "ilmaiseksi", tästä jäi sellainen käsitys kuin olisin hänen mielestään jotenkin hyväksikäyttänyt häntä. (unohti kuitenkin saamansa kyydin ja bensat tästä yhtälöstä)

Seuraavalla viikolla mieheni sitten kuskasi hänelle jälleen yhtä isoa tavaraa peräkärryn kanssa ajoineen (kotoa hänen luo, hakemaan pöytä ja sen vienti plus takaisin kotiin) yhteensä 50km- sukulainen antoi samalla miehelleni sen minun kirppispöydän parin kympin tuoton ja oli sanonut että "menkööt se provikka sulle polttoainekuluina"- siis mitä helv*****- hän pyytää kuskaamaan sinne sun tännne ja ihan tosissaan ajatteli että hän on niin reilu kun tuosta kaikesta saamme mieheni kanssa palkaksi 1,5 € ja kitinää kuinka ovelia ollaan häntä kohtaan oltu. Tuosta niin kutsutusta oveluudesta oli maininnut myös miehelleni.

Polttoainekulut nykypäivän hinnoilla, (enimmäkseen kaupunkiajoa jota muuten ei olisi ollut)- olisi olleet huomattavasti enemmän, jokainen voi laskea kun auto vie sen jotain 7 litraa satasella kaupungissa- kaupunkiajoa oli noin se 79km... nykyisillä polttoainehinnoilla tuola 1,5 eurolla ei saa edes yhtä bensalitraa...

Ja niistä vastapalveluksia ei ole kuulunut pitkään aikaan, olisimme nyt loppukesällä tarvinneet pariin otteeseen lapsenvahtia muutamaksi tunniksi, kysyimme hyvissä ajoin asiaa. Molemmilla kerroilla tämä sukulainen oli lomalla, ja jäin siihen käsitykseen että hän olisi hyvin voinut auttaa mutta ei vaan huvittanut. Me sitten peruttiin yhdet enakkoon ostetut liputkin. Lapset ei ole enää niin pieniä että ilta heidän kanssaan olisi mitään taistelua, ovat jo ihan omatoimisia koululaisia. Lähinnä lapsenvahdin homma on katsoa heidän kanssa joku leffa ja sitten sanoa että käykää pesulla ja menkää nukkumaan. Toki ei ole pakko auttaa, mutta ei sitten tarvitse pyytää vastapalveluksiakaan.

Olemme viimeksi tarvinneet lapsenvahtia keväällä yhden kerran muutamaksi tunniksi kun toinen meistä joutui yllättäen lääkäriin. Tuolloin maksettiin bussiliput ja luonnollisesti sai ruokaakin meillä ollessan- lainasinpa vielä rahaakin hänelle, kun hänellä sattui olemaan huono tilanne. Ennen sitä meillä on ollut edellinen ns aikuisten vapaailta joskus pari vuotta sitten eikä tässä välissä olla tarvittu lapsenvahtia kertaakaan. Sukulainen on kyllä muuttanut aika monesti ja on autettu pizzapalkalla.

Ainoa oikea vastaus olisi tälle pummille kuulunut "miten ovelasti oli saanut kyydin, kuljetuksen ja kantoapua tavaroilleen ihan ilmaiseksi." Tämä kommentti pitää myös lasauttaa suoraan päin naamaa, jos toinen alkaa "omien" rahojensa pummaamisesta edes puolella sanalla vihjaamaan.

Vierailija
8671/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on periaate, kun palvelus muuttuu velvollisuudeksi ni se loppuu ja jos joku vaikkakin kaveri on pystyssä velkoja ni lisää ei tuu.

Ovelampi kaveri, joka on 50 velkaa, lainaa satasen ja sanoo, että pidä se toinen 50 maksuna siitä edellisestä velasta. Sitten, kun alet myöhemmin puhumaan, että koskas maksat sen lainasi, niin tämähän vannoo, että hänhän ihan varmasti maksoi sen 50€ velan pois.

Vierailija
8672/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sitymarketin johtajan rouva se olikaan jokaRyöväsi henkilökunnan Lahjat ??

Vierailija
8673/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näpp kirjoitti:

Mikä kauppa on auki jouluaattona klo 16?????

Ei varmaankaan aattona olekaan mutta viestissä oli aatonaattona, eli aattoa edeltävä päivä.

Kyllä on moni kauppa auki jouluaattona ja jopa joulupäivänäkin. Jotkut jopa 24h. Ainakin Stadissä ja pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
8674/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oma viisaus, vaan entisen pomoni kertoma. Jos joku ei maksa takaisin vippiänsä tai palauta lainaamaansa tavaraa, niin ei hyödytä jankuttaa asiasta kahden kesken, vaan silloin, kun on muita kuulijoita.

Esimerkiksi vippaajan palkkapäivänä näki hänet kaupungilla kavereidensa kanssa. Vaatii rahansa takaisin ja vippaaja kävi sitten nolona pankkiautomaatista nostamassa. Pomolla on periaate, että kerran voi lainata, mutta jos ei homma suju, niin ei toista kertaa.

Mun kaveri oli töissä sellaisen instanssin pomon alaisuudessa, jotka kaikki kyllä tuntee nimeltä, siis sekä johtajan, että instanssin. Se mies oli pirun ovela, aina kun tuli joku meno, niin jätti lompakon kotiin ja vippasi alaisilta. Eikä koskaan maksanut takaisin, vaikka hepun palkka oli ainakin numeroa suurempi. Taitanee olla nyt jo kuollut. Mun kaverikin eläkkeellä. 

Numeroa suurempi palkka tarkoittaa, että jos Matti tienaa 5000€/kk ja Teppo 5001€/kk, niin Tepolla on numeroa suurempi palkka.

Toisaalta, jos tarkoitit, että muilla on nelinumeroinen ja nuukailijalla viisinumeroinen palkka, niin myös siinä tapauksessa, että Matti tienaa 9999€/kk ja Teppo 10000€/kk on ero edelleen täsmälleen sama.

Mutta jos Matti tienaa 9999,98€ ja Teppo 9999,99€ niin onhan se silloinkin numeroa isompi palkka.

No mutta, saivartelu sikseen.

Vierailija
8675/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin niin autistisen oloinen etten ole varsinkaan nuorempana, siis parikymppisenä, ymmärtänyt mitä on kohtuullista pyytää muilta. Olen varmasti pyytänyt isoja asioita, mutta olen myös ollut valmis tekemään isoja asioita muillekin enkä ole pitänyt niitä minään. Nykyään on vähän tuo sosiaalinen silmä harjaantuneempi ;)

Vierailija
8676/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 80v äitini pyysi minut antamaan suukkuhoitoa hänelle juhannusaattona mökillä. Annoin. Markku 58v

Mies, joka kirjoittaa keksittyjä pervotarinoita verkkopalstalle. Voiko olla rassukampaa?

Vierailija
8677/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin ystäväni koiraa usein, mm hänen kahden ulkomaanmatkan ajan ja kun hän omi töissä ja koiraa piti käyttää ulkona, kun asunnon katsojia kävi ( asunto oli myynnissä). Tein tietenkin ilmaiseksi, koska kaveria autetaan. No, hänen koiransa kuoli. Minä hankin koiran ja aloitin opiskelut 2x iltaa viikossa. Kysyin, että voisiko tämä ystäväni, jonka koiraa olin usein hoitanut ulkoiluttaa koirani, että voisin mennä suoraan kouluun töistä.Tämä nykyinen ex ystäväni sanoi, että laita kaupan ilmoitustaululle ilmoitus, jossa kerrot etsiväsi koiran ulkoiluttajaamaksua vastaan.

On se kumma kun se vastavuoroisuuden periaate ei toisten kohdalla toimi, ystävän palvelukset muuttuvat merkityksettömiksi jos itse pitäisi vaivautua.

Tai itse asiassa tuo koiraansa sinulla ulkoiluttava voi mielessään olla hyväntekijä, sait tekemistä ja liikuntaa. Jos hän tarvitse ylimääräistä liikuntapaja tekemistä, koska hänellä on elämää. Hyvä, ettei perinyt maksua.

Sarkasmi on vaikea laji. 15 viestisi lukenutta on sitä mieltä, että olit tosissasi.

Ei se kerro, että sarkasmi olisi ollut huonoa, vaan että 15 lukijaa olivat autisteja.

Vierailija
8678/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos Matti tienaa 9999,98€ ja Teppo 9999,99€ niin onhan se silloinkin numeroa isompi palkka.

No mutta, saivartelu sikseen.

Pilkun jälkeen olevat numerot eivät ole kokonaisia numeroita.

Vierailija
8679/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 80v äitini pyysi minut antamaan suukkuhoitoa hänelle juhannusaattona mökillä. Annoin. Markku 58v

Mies, joka kirjoittaa keksittyjä pervotarinoita verkkopalstalle. Voiko olla rassukampaa?

Ainoastaan mies, joka on oikeasti tehnyt tuon, mitä väittää ja vielä kehuskelee sillä.

Vierailija
8680/11854 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kerro, että sarkasmi olisi ollut huonoa, vaan että 15 lukijaa olivat autisteja.

En missään vaiheessa väittänyt sarkasmia huonoksi. Sen sijaan 15 autistiin en selityksenä kuitenkaan usko.