Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11882)

Vierailija
8681/11882 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisen kanssa on aiemmin toiminut ns vastavuoroisuus periaate-  autamme häntä jossain kuljetuksessa/kantamisessa/pikkurempassa/muutossa ja hän vahtii lapsiamme vähän aikaa tms. Tämä toimikin niin kauan kun hän oli työttömänä ja me töissä.

Kun tämä sukulainen työllistyi- huomasin kuinka hän alkoi ruikuttaa vapaa-ajan puutteesta ja saattoi kuitata jonkun isomman tunteja kestäneen avun tunnin lapsenvahtikeikalla. No, annoin asian tuolloin olla koska ajattelin että hän ei vaan ole vielä tottunut työelämän aikatauluihin, joiden kanssa itse olimme lapsiperheen ruuhkavuosien aikaan jo tottuneet elämään.

Nyt hänen vaihtokauppansa ovat jo aika härskejä. Hän pyysi kyytiä kirppikselle, että veisimme autollamme tavaroitaan sinne kun polkupyörällä on hankala viedä. Ajoa minulle tuli tuosta kokonaisuudessaan edestakainen matka- 29km. Kysyin voinko samalla tuoda muutaman (4kpl) minun pieneen tilaan, henkariin menevää vaatetta samaan pöytään myyntiin kesken hänen pöydän vuokrauksen, koska itse sanoi että pöytä alkoi olla jo tyhjä. Tavaraani meni kaupaksi parilla kympillä. Sovimme myös, että vastavuoroisesti hän voi tuoda jotain pientä, kun itse otan pöydän. Tein selväksi, että hän voi vähentää kirppistuotostani kirppikselle menevän provision, jonka osuus minun myynnistäni olisi ollut noin 1,5 €. Jälkikäteen hän laittoi viestiä miten ovelasti olin saanut pöytävuokran ja provision "ilmaiseksi", tästä jäi sellainen käsitys kuin olisin hänen mielestään jotenkin hyväksikäyttänyt häntä. (unohti kuitenkin saamansa kyydin ja bensat tästä yhtälöstä)

Seuraavalla viikolla mieheni sitten kuskasi hänelle jälleen yhtä isoa tavaraa peräkärryn kanssa ajoineen (kotoa hänen luo, hakemaan pöytä ja sen vienti plus takaisin kotiin) yhteensä 50km- sukulainen antoi samalla miehelleni sen minun kirppispöydän parin kympin tuoton ja oli sanonut että "menkööt se provikka sulle polttoainekuluina"- siis mitä helv*****- hän pyytää kuskaamaan sinne sun tännne ja ihan tosissaan ajatteli että hän on niin reilu kun tuosta kaikesta saamme mieheni kanssa palkaksi 1,5 € ja kitinää kuinka ovelia ollaan häntä kohtaan oltu. Tuosta niin kutsutusta oveluudesta oli maininnut myös miehelleni.

Polttoainekulut nykypäivän hinnoilla, (enimmäkseen kaupunkiajoa jota muuten ei olisi ollut)- olisi olleet huomattavasti enemmän, jokainen voi laskea kun auto vie sen jotain 7 litraa satasella kaupungissa- kaupunkiajoa oli noin se 79km... nykyisillä polttoainehinnoilla tuola 1,5 eurolla ei saa edes yhtä bensalitraa...

Ja niistä vastapalveluksia ei ole kuulunut pitkään aikaan, olisimme nyt loppukesällä tarvinneet pariin otteeseen lapsenvahtia muutamaksi tunniksi, kysyimme hyvissä ajoin asiaa. Molemmilla kerroilla tämä sukulainen oli lomalla, ja jäin siihen käsitykseen että hän olisi hyvin voinut auttaa mutta ei vaan huvittanut. Me sitten peruttiin yhdet enakkoon ostetut liputkin. Lapset ei ole enää niin pieniä että ilta heidän kanssaan olisi mitään taistelua, ovat jo ihan omatoimisia koululaisia. Lähinnä lapsenvahdin homma on katsoa heidän kanssa joku leffa ja sitten sanoa että käykää pesulla ja menkää nukkumaan. Toki ei ole pakko auttaa, mutta ei sitten tarvitse pyytää vastapalveluksiakaan.

Olemme viimeksi tarvinneet lapsenvahtia keväällä yhden kerran muutamaksi tunniksi kun toinen meistä joutui yllättäen lääkäriin. Tuolloin maksettiin bussiliput ja luonnollisesti sai ruokaakin meillä ollessan- lainasinpa vielä rahaakin hänelle, kun hänellä sattui olemaan huono tilanne. Ennen sitä meillä on ollut edellinen ns aikuisten vapaailta joskus pari vuotta sitten eikä tässä välissä olla tarvittu lapsenvahtia kertaakaan. Sukulainen on kyllä muuttanut aika monesti ja on autettu pizzapalkalla.

Toi teidän "diili" ei toimi enää, lopettakaa se.

Vierailija
8682/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näpp kirjoitti:

Mikä kauppa on auki jouluaattona klo 16?????

Ei varmaankaan aattona olekaan mutta viestissä oli aatonaattona, eli aattoa edeltävä päivä.

Kyllä on moni kauppa auki jouluaattona ja jopa joulupäivänäkin. Jotkut jopa 24h. Ainakin Stadissä ja pääkaupunkiseudulla.

Ihan Rovaniemelläkin on kaupat auki jouluaattona. Vähän aikaisemmin saattaa osa mennä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8683/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näpp kirjoitti:

Mikä kauppa on auki jouluaattona klo 16?????

Ei varmaankaan aattona olekaan mutta viestissä oli aatonaattona, eli aattoa edeltävä päivä.

Kyllä on moni kauppa auki jouluaattona ja jopa joulupäivänäkin. Jotkut jopa 24h. Ainakin Stadissä ja pääkaupunkiseudulla.

Ihan Rovaniemelläkin on kaupat auki jouluaattona. Vähän aikaisemmin saattaa osa mennä kiinni.

Rovaniemellä on joulun aikaan niin paljon turisteja, että siihen ei kannata vedota kun kauppojen aukioloaikoja miettii. Kyllä se kauppias silloin myy, kun ostajat ovat liikkeellä.

Vierailija
8684/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisen kanssa on aiemmin toiminut ns vastavuoroisuus periaate-  autamme häntä jossain kuljetuksessa/kantamisessa/pikkurempassa/muutossa ja hän vahtii lapsiamme vähän aikaa tms. Tämä toimikin niin kauan kun hän oli työttömänä ja me töissä.

Kun tämä sukulainen työllistyi- huomasin kuinka hän alkoi ruikuttaa vapaa-ajan puutteesta ja saattoi kuitata jonkun isomman tunteja kestäneen avun tunnin lapsenvahtikeikalla. No, annoin asian tuolloin olla koska ajattelin että hän ei vaan ole vielä tottunut työelämän aikatauluihin, joiden kanssa itse olimme lapsiperheen ruuhkavuosien aikaan jo tottuneet elämään.

Nyt hänen vaihtokauppansa ovat jo aika härskejä. Hän pyysi kyytiä kirppikselle, että veisimme autollamme tavaroitaan sinne kun polkupyörällä on hankala viedä. Ajoa minulle tuli tuosta kokonaisuudessaan edestakainen matka- 29km. Kysyin voinko samalla tuoda muutaman (4kpl) minun pieneen tilaan, henkariin menevää vaatetta samaan pöytään myyntiin kesken hänen pöydän vuokrauksen, koska itse sanoi että pöytä alkoi olla jo tyhjä. Tavaraani meni kaupaksi parilla kympillä. Sovimme myös, että vastavuoroisesti hän voi tuoda jotain pientä, kun itse otan pöydän. Tein selväksi, että hän voi vähentää kirppistuotostani kirppikselle menevän provision, jonka osuus minun myynnistäni olisi ollut noin 1,5 €. Jälkikäteen hän laittoi viestiä miten ovelasti olin saanut pöytävuokran ja provision "ilmaiseksi", tästä jäi sellainen käsitys kuin olisin hänen mielestään jotenkin hyväksikäyttänyt häntä. (unohti kuitenkin saamansa kyydin ja bensat tästä yhtälöstä)

Seuraavalla viikolla mieheni sitten kuskasi hänelle jälleen yhtä isoa tavaraa peräkärryn kanssa ajoineen (kotoa hänen luo, hakemaan pöytä ja sen vienti plus takaisin kotiin) yhteensä 50km- sukulainen antoi samalla miehelleni sen minun kirppispöydän parin kympin tuoton ja oli sanonut että "menkööt se provikka sulle polttoainekuluina"- siis mitä helv*****- hän pyytää kuskaamaan sinne sun tännne ja ihan tosissaan ajatteli että hän on niin reilu kun tuosta kaikesta saamme mieheni kanssa palkaksi 1,5 € ja kitinää kuinka ovelia ollaan häntä kohtaan oltu. Tuosta niin kutsutusta oveluudesta oli maininnut myös miehelleni.

Polttoainekulut nykypäivän hinnoilla, (enimmäkseen kaupunkiajoa jota muuten ei olisi ollut)- olisi olleet huomattavasti enemmän, jokainen voi laskea kun auto vie sen jotain 7 litraa satasella kaupungissa- kaupunkiajoa oli noin se 79km... nykyisillä polttoainehinnoilla tuola 1,5 eurolla ei saa edes yhtä bensalitraa...

Ja niistä vastapalveluksia ei ole kuulunut pitkään aikaan, olisimme nyt loppukesällä tarvinneet pariin otteeseen lapsenvahtia muutamaksi tunniksi, kysyimme hyvissä ajoin asiaa. Molemmilla kerroilla tämä sukulainen oli lomalla, ja jäin siihen käsitykseen että hän olisi hyvin voinut auttaa mutta ei vaan huvittanut. Me sitten peruttiin yhdet enakkoon ostetut liputkin. Lapset ei ole enää niin pieniä että ilta heidän kanssaan olisi mitään taistelua, ovat jo ihan omatoimisia koululaisia. Lähinnä lapsenvahdin homma on katsoa heidän kanssa joku leffa ja sitten sanoa että käykää pesulla ja menkää nukkumaan. Toki ei ole pakko auttaa, mutta ei sitten tarvitse pyytää vastapalveluksiakaan.

Olemme viimeksi tarvinneet lapsenvahtia keväällä yhden kerran muutamaksi tunniksi kun toinen meistä joutui yllättäen lääkäriin. Tuolloin maksettiin bussiliput ja luonnollisesti sai ruokaakin meillä ollessan- lainasinpa vielä rahaakin hänelle, kun hänellä sattui olemaan huono tilanne. Ennen sitä meillä on ollut edellinen ns aikuisten vapaailta joskus pari vuotta sitten eikä tässä välissä olla tarvittu lapsenvahtia kertaakaan. Sukulainen on kyllä muuttanut aika monesti ja on autettu pizzapalkalla.

Jep, näin päätimme mieheni kanssa tehdä. Ei vaan jaksa ihmistä, joka miettii kaiken oma etu edellä- muista viis.

Haluan toki olla väleissä mutta ystävyydestä ei ole enää aikoihin voinut puhua- ystävyys ei voi perustua näin epäreiluun asetelmaan.

Vierailija
8685/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, näin päätimme mieheni kanssa tehdä. Ei vaan jaksa ihmistä, joka miettii kaiken oma etu edellä- muista viis.

Haluan toki olla väleissä mutta ystävyydestä ei ole enää aikoihin voinut puhua- ystävyys ei voi perustua näin epäreiluun asetelmaan.

Tätä olen monesti miettinyt, että joillakin on niin valikoiva muisti että ne muistaa kaiken mitä on antanut, mutta niitä mitä on saanut ei lasketa. Silloinhan sitä on aina silloin kivasti saamapuolella. Ystävät voi vaan kaikota tällä strategialla.

Vierailija
8686/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa tuohon härski sukulainen juttuun nro 8672:

Nykyisin hän pummii sukulaisilta myös esimerkiksi huonekaluja, vaatteita ym. sillä varjolla, että on "aina halunnut" juuri sellaisen - kyseessä mummolan vintage tavaraa ja vaatteita. Todellisuudessa hän pitää niitä kerran tai kaksi, huonekalut hän vaihtaa viimeistään kun muuttaa seuraavan kerran kyllästyttyään jälleen edelliseen asuntoonsa- Ja kertaakaan ei ole kysynyt haluaisiko kenties joku muu sukulainen niitä sen jälkeen itselleen. Hän myy niitä torissa, ja tiedänkpä hänen myyneen sellaistakin, josta tiedän vanhempien sukulaisten todella pahoittavan mielensä jos tulisi tietoon.

Kerroin varovasti tästä eräälle sukulaiselle ja toivon, että myös muille sukulaisille jää tasapuolisesti mummolasta jotain vanhoja kalusteita muistoksi ennekuin tuo ahne tekee niillä vaan tiliä rahankiilto silmissä.

Härskejä tempauksia hänellä on useita, ja vaikuttaa että on oikein kehitellyt näitä menetelmiä millä voi kupata muita.

Härski ihminen kaikenkaikkiaan, harmi että se paljastuu monelle liian myöhään.

Vierailija
8687/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oma viisaus, vaan entisen pomoni kertoma. Jos joku ei maksa takaisin vippiänsä tai palauta lainaamaansa tavaraa, niin ei hyödytä jankuttaa asiasta kahden kesken, vaan silloin, kun on muita kuulijoita.

Esimerkiksi vippaajan palkkapäivänä näki hänet kaupungilla kavereidensa kanssa. Vaatii rahansa takaisin ja vippaaja kävi sitten nolona pankkiautomaatista nostamassa. Pomolla on periaate, että kerran voi lainata, mutta jos ei homma suju, niin ei toista kertaa.

Mun kaveri oli töissä sellaisen instanssin pomon alaisuudessa, jotka kaikki kyllä tuntee nimeltä, siis sekä johtajan, että instanssin. Se mies oli pirun ovela, aina kun tuli joku meno, niin jätti lompakon kotiin ja vippasi alaisilta. Eikä koskaan maksanut takaisin, vaikka hepun palkka oli ainakin numeroa suurempi. Taitanee olla nyt jo kuollut. Mun kaverikin eläkkeellä. 

Numeroa suurempi palkka tarkoittaa, että jos Matti tienaa 5000€/kk ja Teppo 5001€/kk, niin Tepolla on numeroa suurempi palkka.

Toisaalta, jos tarkoitit, että muilla on nelinumeroinen ja nuukailijalla viisinumeroinen palkka, niin myös siinä tapauksessa, että Matti tienaa 9999€/kk ja Teppo 10000€/kk on ero edelleen täsmälleen sama.

Mutta jos Matti tienaa 9999,98€ ja Teppo 9999,99€ niin onhan se silloinkin numeroa isompi palkka.

No mutta, saivartelu sikseen.

Pilkun jälkeen olevat numerot eivät ole kokonaisia numeroita.

Hölmö, tottakai ovat.

Vierailija
8688/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kaverin tyttöystävä, onneksi nykyään ex. Tulivat meille eka kertaa käymään muuttomme jälkeen ja kun kuuli etten tykännyt yhdestä lampusta, niin oli heti valmis viemään sen pois. Onneksi sille lampulle oli tarvetta siinä paikallaan ja googlasin sen myöhemmin, olikin suht arvokas design lamppu. Samaten oli ottamassa itselleen vanhoja puutuoleja, kun kuuli että ostimme uudet, melkein suuttui kun sanoin että en anna isoisäni tekemiä tammituoleja kenellekään. Kävi olohuoneessa läpi koriste-esineeni ja silloin jo tiesin, että jos jokin on vähänkään arvokkaampi, niin tytteli alkaa etsiä siitä vikoja ja on valmis viemään pois. Tässä vaiheessa ymmärsin tahallani väärin mistä esineestä oli kyse ja lykkäsin hänelle kouraan hirveän kimalle muovipatsaan ja pidin huolta että muistin kysyä missä se on kun kävimme vastavierailulla. 

Vierailija
8689/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintti277 kirjoitti:

Tuli jotenkin mieleen erään hämäläisen paperitehdaspaikkakunnan Citymarketin kauppiaan rouva. Edustajathan tuovat kauppoihin näytteitä yms. tuotteita meille osastovastaaville, myös joululahjoja. Jostain syystä nämä lahjat aiheuttivat närää muissa työntekijöissä, jolloin kauppias päätti, että kaikki lahjat ja näytteet tuodaan kauppiaalle ja sitten jaetaan ne tasapuolisesti kaikkien työntekijöiden kesken. Reilu peli.

Kauppiaan rouva vaan kävi napsimassa tuotteet itselleen ja jaettavaksi jäi vain jotkut pähkinäpussit. 

Yksi työkaveri toi synttärikakun teema-tarjottimella töihin. Illalla kakku oli syöty ja tarjotin tyhjä. Seuraavana aamuna tarjotinta ei näkynyt missään. Varasta etsittiin ja käytiin pukukaapit läpi. Kauppiaan rouva tuli töihin ja kuuli etsinnästä ja totesi, että hän sen otti, ajatteli kun on niin kiva tarjotin että sen voisi ottaa mukaan. Siis täh, ei tullut mieleen että se on jonkun oma?

Yritysten antamat tuotteet kilpailuihin/arvontoihin menivät aina kauppiaalle, yhtäkään tuotetta ei arvottu.

Perus k-kauppiassettiä.

Vierailija
8690/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oma viisaus, vaan entisen pomoni kertoma. Jos joku ei maksa takaisin vippiänsä tai palauta lainaamaansa tavaraa, niin ei hyödytä jankuttaa asiasta kahden kesken, vaan silloin, kun on muita kuulijoita.

Esimerkiksi vippaajan palkkapäivänä näki hänet kaupungilla kavereidensa kanssa. Vaatii rahansa takaisin ja vippaaja kävi sitten nolona pankkiautomaatista nostamassa. Pomolla on periaate, että kerran voi lainata, mutta jos ei homma suju, niin ei toista kertaa.

Mun kaveri oli töissä sellaisen instanssin pomon alaisuudessa, jotka kaikki kyllä tuntee nimeltä, siis sekä johtajan, että instanssin. Se mies oli pirun ovela, aina kun tuli joku meno, niin jätti lompakon kotiin ja vippasi alaisilta. Eikä koskaan maksanut takaisin, vaikka hepun palkka oli ainakin numeroa suurempi. Taitanee olla nyt jo kuollut. Mun kaverikin eläkkeellä. 

Mulla oli kerran semmonen pomo joka vippaili aika usein lounasrahoja ja harmitteli sitten mukamas häpeillen aina välillä että hän on mulle velkaa. Loppuviimeksi otti töihin yhden naikkosen että saisi kun kotona meni vaimon kanssa huonosti, ja kaksikko rupesi minua kiusaamaan niin että lähdin sieltä pois. Jäi siinä tilanteessa perimättä ne velat...

Vierailija
8691/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autollisena tuota kuulin varsinkin ennen usein kun soitettiin kesken baari-illan tai myöhään illalla " voitko tulla käymään tupakilla vaan ". Sitten kun paikan päälle meni niin oltiinkin että pitäisi saada kyyti kotiin ja bensaakaan ei ole maksaa ja usein vielä naiset tekivät tätä. Lienee paljon kilttejä nuoria miehiä jotka palvelee sen toivossa että saisi huomiota naiselta tai varsinkin ihastukseltaan

Vierailija
8692/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä rakennusalalla. Huomasin nopeasti, että rakennusalalla olevalla on monta "ystävää" (huomaa lainausmerkit sanan "ystävä" ympärillä !).

Aina kun jollakin oli toimimaton LVIS-systeemi, takka ei vetänyt, rännit piti puhdistaa, tai tarvittiin muuten vain osaavaa talkooapua autotallin tai omakotitalon rakentamisessa, minä sain "ystävältä" pyynnön tulla auttamaan omien työkalujeni kera ilman palkkaa, "kun nyt olet alan ammattilainenkin"...

Hyvin nopeasti opin sen, että sanoin suoraan että en tee palkkatyötäni palkatta. "Ystävien" lukumäärä kärsi, mutta jäljelle jäivätkin sitten todelliset ja aidot ystävät.

Palkatonta työtä pyytävät voisivat katsoa peiliin ja kysyä itse itseltään, että olisivatko he itse valmiit tekemään omaa palkkatyötään ilman palkkaa jonkun toisen ihmisen hyväksi ?

Juuri näin. Multa kysyttiin aiemmin,

että voisiko puolisoni tehdä sen tai sen pienen jutun liittyen puolison ammattiin ja osaamiseen. Jutut ei olleet pieniä, vaan niihin meni tunteja aikaa. Aika pian tajusin sanoa, että valitettavasti en voi pyytää puolisoani auttamaan tässä asiassa, koska hän on tosi työllistetty jo oman työnsä kanssa, enkä halua hänelle lisää töitä. On toiminut.

Vierailija
8693/11882 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autollisena tuota kuulin varsinkin ennen usein kun soitettiin kesken baari-illan tai myöhään illalla " voitko tulla käymään tupakilla vaan ". Sitten kun paikan päälle meni niin oltiinkin että pitäisi saada kyyti kotiin ja bensaakaan ei ole maksaa ja usein vielä naiset tekivät tätä. Lienee paljon kilttejä nuoria miehiä jotka palvelee sen toivossa että saisi huomiota naiselta tai varsinkin ihastukseltaan

Vierailija
8694/11882 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen veljellä pitää olla kaikki merkkituotteita ja kallista ja kehuskelee aina niillä ja niiden hinnoilla. Pyytää mieheltä kaikki lahjat (syntymäpäivä, joulu) jotain 400 € vahvistimia yms. kun ei itsellä riitä rahat kaikkeen ja kerta kerralta pyytää kalliimpaa. Viimeeksi mies jo sanoi kun alkoi taas hinnat nousta että jospa jätetään tämä lahjojen osto jo ja jokainen ostaa itselleen mitä tykkää.

400€  vahvistin on kyllä todella halpa.

-niin itselle ostettuna 400 €:n vahvari on "halpismalli" 😉, mutta ostapa se toiselle niin silloin se onkin jo aika paljon rahaa 😱

Vierailija
8695/11882 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan otsikon alle kuuluvaa, mutta sananen noista ilmaisista töistä, joita jonkin ammatin osaaja joutuu tekemään:

Asuin jonkin aikaa maalla, ja usein käytin uusien tuttavien palveluita mm. pihanhoidossa, vanhan talon pikkukorjauksissa ym. Kaikki näiden ammatiltaan mökkitalkkarien ym. talikkojannujen hommat sovin omasta aloitteestani tietysti maksullisiksi, koska se oli heidän alaansa ja he käyttivät siihen työtunteja, vaikka kavereita jo oltiinkin. Mutta kun heille itselle tuli tarve ottaa kopioita, suomentaa vieraskielistä tekstiä, muotoilla virallisempia kirjeitä, ne tulivat kotiini tai toimistolleni, ja hoidin homman, mutta mistään maksusta ne eivät voineet kuvitellakaan puhuttavan. Eihän semmoinen ole työtä...

Huvittavaa muuten oli, että esim. halkokuormista, tienaurauksesta etc. minäkin 'paikallisena' maksoin puolet vähemmän kuin seudun mökkiläiset. Maalla on sitkeässä se käsitys, että kaupunkilaisilla, etenkin helsinkiläisillä, on rahaa komerot täynnä. Niinpä ahneus on hyve heitä laskutettaessa.

Vierailija
8696/11882 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seurustelin silloisen poikaystävän - nykyisen aviomieheni - kanssa jotkut sukulaiset vannottivat pitämään tästä kaverista kiinni. Olihan hän erään alan ammattimies, ja heillä oli ilmeisesti mielessä saada halpaa tai jopa ilmaista työvoimaa sukuun. Sanoin silloin, että en puutu hänen työhönsä millään tavalla enkä järjestele hänelle ylimääräisiä töitä vapaa-ajalle. Hän teki pitkää päivää osin yrittäjänä, osin työntekijänä.

Eräs sisaruksistani oli kuitenkin ottanut yhteyttä mieheeni ja pyytänyt tekemään hänen poikansa perheen kotona "pienen homman". Mieheni oli luvannut ja pian tulikin kutsu käymään tämän pojan luona. Kutsun syy selvisi minulle, kun huomasin mieheni kokoilevan työkalujaan mukaansa ennen lähtöämme.

Siitäpä syntyi ihka ensimmäinen riitamme. Sanoin, ettei tälle tielle kannattanut lähteä. Toimeksiannoista ei tulisi loppua, eikä hän mitään maksua saisi. Mies vakuutti, että kyseessä oli pieni homma, joten ei hän siitä mitään veloittaisi. Olisi kiva nähdä lisää minun sukulaisiani. Tiesin kuitenkin, että minä tai mieheni emme pariskuntaa kiinnostaneet. He saisivat vain jonkin homman teetettyä halvalla.

Minua harmitti sekin, että isäntäväelle kävi vain tietty arki-ilta, ja siksi lähtiessämme työpäivän jälkeen oli jo myöhä. Perillä isäntä kertoi millaisesta työstä oli kyse ja sanoi, että kohtuullinen maksu varmaan riittää. Mieheni totesi vain, että näin on. Hänellähän ei ollut tarkoitus veloittaa mitään.

Pieni homma osoittautui kahden ja puolen tunnin työksi. Sitten kahvipöydässä isäntä kiitteli kovasti ja sanoi: Hyvä, että saatiin tämä kuntoon. On niin hankala paikka tuo vintti, kun näissä vanhoissa taloissa on aina asbestia. Paljonkos tämä nyt tuli tekemään?

Jähmetyin niille sijoilleni, eikä yhtään järkevää ajatusta ollut mielessä. Mieheni sanoi kylmästi summan, joka oli täysi ammattimiehen palkka tuolta ajalta. Isäntä maksoi hiukan nikotellen.

Lähdimme siitä kotimatkalle, jonka aikana valistin miestäni, että näin toimii minun sukuni. Hänen kannattaisi vastaisuudessa kysyä minulta, jos aikoo vielä näihin pikku hommiin suostua. Voisin hiukan taustoittaa. Tosin tässä tapauksessa olin yhtä tietämätön kuin mieheni.

Vielä näin pitkän ajan kuluttuakin minua karmaisee tämän ajatteleminenkin. Miten ihmisillä on tällaiseen pokkaa? Emme ole olleet heihin missään yhteydessä. Se tästä kuitenkin seurasi, että suku ei sen jälkeen miestäni töihin juuri kysellyt. Laatua kuulemma tekee ja asiansa osaa, mutta on kyllä kallis.

Vierailija
8697/11882 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heze69 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen veljellä pitää olla kaikki merkkituotteita ja kallista ja kehuskelee aina niillä ja niiden hinnoilla. Pyytää mieheltä kaikki lahjat (syntymäpäivä, joulu) jotain 400 € vahvistimia yms. kun ei itsellä riitä rahat kaikkeen ja kerta kerralta pyytää kalliimpaa. Viimeeksi mies jo sanoi kun alkoi taas hinnat nousta että jospa jätetään tämä lahjojen osto jo ja jokainen ostaa itselleen mitä tykkää.

400€  vahvistin on kyllä todella halpa.

-niin itselle ostettuna 400 €:n vahvari on "halpismalli" 😉, mutta ostapa se toiselle niin silloin se onkin jo aika paljon rahaa 😱

No eipä ole kukaan pyytänyt ostamaan vahvaria, mutta todennäköisesti ehdottaisin, että pistä saman verran omistas, niin saat kunnon vahvarin.

(Tai sitten, että tekee, kuten itse teen, eli ostaa sen käytettynä).

Vierailija
8698/11882 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkin yleistä, varsinkin siinä vaiheessa, kun ollaan itse vielä alaikäisiä ja vähän reppana poika on saanut ajokortin. Häntä pyydetään ajeluttamaan, hakemaan viinaa ja tupakkaa jne. ja sitten nauretaan takanapäin. Yksikin kaveri soitteli veljensä kadonneen, tuntemattomat tytöt olivat ajeluttaneet hänet monen sadan kilometrin päähän ja jättäneet yksin. Oma vika, mitä lähti kuskiksi.

Vierailija
8699/11882 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkin yleistä, varsinkin siinä vaiheessa, kun ollaan itse vielä alaikäisiä ja vähän reppana poika on saanut ajokortin. Häntä pyydetään ajeluttamaan, hakemaan viinaa ja tupakkaa jne. ja sitten nauretaan takanapäin. Yksikin kaveri soitteli veljensä kadonneen, tuntemattomat tytöt olivat ajeluttaneet hänet monen sadan kilometrin päähän ja jättäneet yksin. Oma vika, mitä lähti kuskiksi.

On ne ajat muuttuneet.

Ennen tyttöjä peloteltiin, ettei pidä mennä tuntemattomien miesten kyytiin.

Nyt poikia pelotellaan, ettei pidä ottaa tuntemattomia naisia kyytiin.

Vierailija
8700/11882 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääkeskustelu kyllä ihmetyttää. Miksi on noloa pyytää häälahjaksi rahaa? Kun pitää häät vaikka 150 ihmiselle, on aivan per s eestä saada 150 fyysistä lahjaa. Kuvitelkaa nyt, 150 vaikka 20cm x 20cm pakettia, vuokraanko niitä varten varaston, ja tietysti vielä pakettiauton, jolla saan ne kuskattua varastoon?

Toki kutsuun voisi kirjoittaa, että lahjaa ei haluta ollenkaan, mutta sitä ihmiset eivät kuitenkaan noudata. Ainoa järkevä vaihtoehto olisi pyytää jotain pientä, joka kuluu muutenkin käytössä, "toivon lahjaksi palasaippuaa".

En olisi suostunut pitämään häitä ollenkaan, jos olisin joutunut ottamaan joka vieraalta fyysisen lahjan. Jos jokuei antanut lahjaa ollenkaan, olen tähän ratkaisuun erittäin tyytyväinen.

Nyt kuvittelen vain 150 palasaippuan kasan, kestää lastenlapsille asti 😂

Mutta oikeasti, ei kai missään häissä jokainen vieras tuo erillistä lahjaa? Pariskunnat tuo yhteisen lähes aina, jotkut kaverit ostavat monesti yhteisen lahjan, jotkut sukulaiset ostavat yhteisen....