Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on kiltin ihmisen omaa hölmöyttä kun ei ole vaatinut isompaa osuutta työtään vastaan, mutta miehellä sisarusten ja ja vanhempien kanssa maatila, metsää ja peltoja ym. joissa teki yksin 10 vuotta kaikki työt ja hoiti vanhat vanhemmat ja omilla rahoillaan kunnosti paikkoja jne. Sisarukset juuri ja juuri vaivautuivat käymään kerran vuodessa vanhemmilla pari tuntia kylässä syömässä.
Vanhemmat kuoli ja vanhemmat ei olleet mitenkään huomioineet miehen työpanosta ja sisarusten osallistumattomuutta testamentissa vaan kaikki meni tasan, joten saadakseen tilukset sitten itselleen jottei niitä myydä, joutui maksamaan itsensä kipeäksi sisaruksille heidän osuuksistaan isolla lainarahalla. Olisi luullut muiden vähän ajattelevan ja huomioivan miehen panosta.
Vaimolla sama. Hoitanut vanhempansa ja juoppojen sisarustensa asiat.
Nyt on jaon aika ja yksi juoppo on jo väsännyt yhden rikosilmoituksen, koska viinan pehmentämillä aivoillaan ei ymmärrä että hän ei saa kaikkea. Vaimo samoin maksanut omistaan yhtä sun toista. Itse lopetin niissä pihatalkoissa käymisen, kun ei oikein muita näkynyt työhanskojen kanssa.
Yhteisomistus mulkkujen kanssa tulee päättymään siihen että sitä rehellistä kustaan silmään.
Vierailija kirjoitti:
Pyynnöt usein alkavat kyselyllä onko sulla suunnitelmia x&x viikonlopulle? Onneksi olen jo oppinut keksimään ihan mitä vain äkkiä hatusta. Muutaman kerran tullut virhe tehtyä ja näinollen olen huomannut olevani koiranvahtina, lapsenvahtina, auton lainaaja tms. epämiellyttävää.
Tämä. Itse vastaan nykyään jotain tyyliin olen kiireinen. Jos tämä tietty kysyjä jankkaa että mitä teet voit sanoa että se on vielä auki.
Ja muista, että aina ei tarvi puhelimeen vastata. Tiedän että jos on vähän kavereita, haluaa olla kuitenkin yhteydessä johonkuhun. Mutta arvosta itseäsi aläkä suostu kynnysmatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyynnöt usein alkavat kyselyllä onko sulla suunnitelmia x&x viikonlopulle? Onneksi olen jo oppinut keksimään ihan mitä vain äkkiä hatusta. Muutaman kerran tullut virhe tehtyä ja näinollen olen huomannut olevani koiranvahtina, lapsenvahtina, auton lainaaja tms. epämiellyttävää.
Tämä. Itse vastaan nykyään jotain tyyliin olen kiireinen. Jos tämä tietty kysyjä jankkaa että mitä teet voit sanoa että se on vielä auki.
Ja muista, että aina ei tarvi puhelimeen vastata. Tiedän että jos on vähän kavereita, haluaa olla kuitenkin yhteydessä johonkuhun. Mutta arvosta itseäsi aläkä suostu kynnysmatoksi.
Jotkut ovat hyvinkin ovelia ja suunnitelmallisia pyytäessään vaivihkaa asioita. Kuin puhuisi röyhkeän myyntitykin kanssa. Siitä viimeistään tietää että kyseessä on harkittu hyväksikäyttö ei mikään rajattomuus ja muu persoonaan liittyvä vaje. Yritetään viattomalla kysymyssarjalla ajaa vastaaja nurkkaan jossa ei voi kieltäytyä.
Eräs kaveri (entinen) kyseli usein kylään. Saavuttuani paikalle alkoi pyytää kyytiä kauppaan ja milloin minnekin. Luuli korvaavansa kuskaamisen pelkällä kahvilla.
Koskaan ei tarjonnut bensarahaa ja mun mitta tuli täyteen. Pyysi monia muitakin palveluksia, otti yhteyttä ainoastaan niitä tarvitessaan.
Nykyään emme ole tekemisissä, laitoin kylmästi välit poikki.
Ei ole ikävä. 😃
muuttaessani opiskelija-asunnosta toiseen, joku tyttö ilmestyi ovelleni ehkä viikkoa ennen muuttoa (en muista enää päiviä tarkkaan). Hän selitti, että kun ei pääse muuttopäivänä muuttamaan, niin voisiko tuoda etukäteen tavaransa meille, oli jo saanut siihen luvan vuokranantajalta sillä ehdolla, että se sopii meille. Olin vähän huonovointinen, joten en tajunnut edes alkaa tivaamaan häneltä nimeä tai edes miettiä, että onko noin oikeasti vai joutuisinko jotain varaatettua tavaraa pitämään hallussani. Annoin sitten luvan ja hän sanoi tuovansa ne ensi perjantaina. Ajattelin, että hyvä, minulla on tässä sitten viikko aikaa pakkailla omiani, ettei mene vahingossakaan minun ja hänen tavaransa sekaisin.
Seuraavana päivänä sitten olinkin sairaalassa ja sitä seuraavana päivänä minut leikattiin. Olin iloinen, että tuo tyttö tulisi tavaroineen vasta ensi perjantaina, ehtisin tipua tarpeeksi hyvin ollakseni tarpeeksi tajuissani. Kotiin pääsin joskus lauantaina iltapäivällä ja olin niin lääkittynä etten oikein jaksanut mitään muuta kuin nukkua, en kuullut mitään (tai kuulin, mutta kun olen aina ollut sikeäuninen, niin en minä mihinkään ympäristön ääniin herää nukkuessani).
JOskus kotiin saavuttuani ja juuri unen ja valveen rajamailla havahduin siihen, että ovikelloani soitettiin jatkuvasti, oveeni hakattiin ja sieltä ulkopuolelta kuuluu jotain kovaäänistä huutelua. Ajattelin, että varmasti en mene tässä kunnossa avaamaan, kun en tiedä kuka siellä on ja kuulosti hyvin aggressiiviselta. Vaivuin uneen.
Kun seuraavana aamuna heräsin, lattialla postiluukun alla oli sitten kasa pieniä lappusia, jossa minut haukuttiin ties millä nimillä ja väitettiin valehtelijaksi ja epäluotettavksi ja ties mitä. Se tyttö oli ollut siis tuomassa tavaroitaan ja se tyttö oli se, joka hakkasi oveeni ja mekasti sen ulkopuolella.
Tuossa vaiheessa tajusin, että hän tarkoitti "ensi perjantailla" sen kuluvan viikon perjantaita.
Minulle käsite "ensi perjantai" on aina merkinnyt seuraavan viikon perjantaita. Kuluvan viikon viikonpäivät ovat "tänä perjantainen/lautaina jne". Siinä oppitunti yksi kaikille outojen pyyntöjen esittäjille. Älä koskaan ikinä puhu käsitteillä, jotka voidaan tulkita väärin. Jos haluat tuoda jollekin jotain perjantaina, niin käytä päivämäärää. Jätä myös yhteystietosi selvästi, jos vaikka jotain sattuu ja pitää saada sinut kiinni.
Oppitunti kaksi: esittele itsesi kunnolla.
Oppitunti kolme: kaikenlaista akuuttia voi sattua - palveluksen lupaaja voi vaikka joutua sairaalaan. Kun sitten tuntuu, että joku tekee oharit, niin älä heti ensimmäisenä ala haukkumaan, vaan muistuta itseäsi siitä ettet tiedä mitä on tapahtunut.
Tuokin tyttö olisi ihan hyvin voinut ottaa yhteyttä opiskelija-asuntosäätiön toimistolle, josta olisi saanut talomme asukastoimikunnan puheenjohtajan tai sihteerin puhelinnumeron ja hän olisi heiltä ihan varmasti saanut apua tavaroidensa sijoitteluun. Esimerkiksi kerhohuoneelle.
Jos nyt jotain tuosta opin, niin koskaan en tuon jälkeen ole luvannut palveluksia yhdellekään tuntemattomalle ihmiselle, ellei sitä palvelusta voi suorittaa heti ja jos se ei aiheuta liikaa vaivaa. Minulla on aina kiire, tai täytyy tarkistaa kalenterista, tai olen hoitamassa äitiäni tai ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä hirveän härskiä, mutta toistuvana toimintamallina on alkanut ärsyttää seuraava: Minulla on ystävä, jolla on tapana järjestää joka vuosi omat synttärinsä ja satunnaisesti babyshowerit, valmistujaiset ym. kekkerit kaavalla, että hän varaa haluamastaan ravintolasta kabinetin / pöydän. Hän ei tarjoa yhtikäs mitään, joten vieraat tuovat lahjan, maksavat omat laskunsa ja ehkäpä joku vielä tarjoaa päivänsankarillekin.
On alkanut vähitellen ottaa pattiin, sillä en itse pidä yli 100 euroa ravintolaillallisesta hintansa väärtinä, enkä myöskään tilalle samasta syystä alkuruoka- ja jälkiruokadrinkkejä.
Kaveriporukasta aika moni on alkanut kieltäytyä kutsuista, eikä ystäväni hyvätuloisena ymmärrä, että monet hänen ystävistään on pienituloisia, opiskelijoita tai hoitovapaalla olevia. Raha on siis syynä, mutta kukaan ei kehtaa sanoa.
Itse en ikinä kehtaisi tehdä näin. Mielestäni juhlakalu näkee vaivaa ja tarjoaa jotakin, vieraat tuovat sitten lahjoja sen mukaan miten parhaaksi näkevät.
Ja kuinka moni keski-ikäinen yleensä kutsuu kavereita joka vuosi synttäreidensä viettoon?
Kahden kaverin kanssa vaihdetaan lahjoja merkkipaivina, mutta ns. perinteiset synttaribileet keski-iassa on minun mielesta lapsellisia. Ehka pyoreina isompia pippaloita, mutta normi-synttarit?
Olin viemässä tavaroita kirpputorille myytäväksi ja eräs tuttuni sattui tulemaan luokseni juuri kun olin hinnoittelemassa niitä tuotteita myyntiin. Hän alkoi innoissaan tutkimaan tavaroita ja sanoi, että "Minä voisin ottaa osan näitä tavaroita itselleni". Kun kysyin, että tarkoittaako hän, että hän haluaa ostaa niitä minulta, niin hän sanoi ihmeissään, että ei tietenkään, koska jos olen luopumassa niistä tavaroista, niin tietenkin voin antaa vaikka kaikki niistä hänelle ilmaiseksi ja oli todella ihmeissään, kun se ei käynytkään. Sen jälkeen hän ei enää ottanut enää yhteyttä. Jäin miettimään, että miksi hän luuli saavansa tavaroitani ilmaiseksi kun olin myymässä niitä. Eihän hän olisi voinut mennä sitten sinne kirpputorillekaan, missä myin ne ja ottaa niitä tavaroitani mukaan ilman maksamista.
Kaveri päätti haluta koiran. Ehdotti minulle, että annan toisen koiristani hänelle koska se on valmiiksi koulutettukin.
Pitkään sepustukseen....ensi perjantai tarkoittaa kyllä seuraavaa perjantaita eikä vasta seuraavan viikon perjantaita. Ihme tulkintoja väännetty nyt omassa päässä selvästä suomen kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään sepustukseen....ensi perjantai tarkoittaa kyllä seuraavaa perjantaita eikä vasta seuraavan viikon perjantaita. Ihme tulkintoja väännetty nyt omassa päässä selvästä suomen kielestä.
Joillekin ensi perjantai on sama asia kuin ensiviikon perjantai. Itsekin juuri todistit, että se voidaan ymmärtää eri tavalla. Itselle se olis vain perjantai tai ensiviikon perjantai. Tai "ei nyt perjantaina vaan ensi perjantaina"
Vierailija kirjoitti:
Meillä mun vanhemmat eli VANHAT ihmiset puhuu ensi perjantaina kun se on tyyliin ylihuomenna ja mä puhun perjantaina kun mitä hiiskattia sitä lausetta turhaan pidentää kun se perjantai on seuraava, välissä ei ole muita.
Samoin esim huhti-toukokuussa joku selittää, että ensi kesänä pää pälä ja tarkoittaa sitä kesää joka saattaa alkaa ihan viikon päästä! Argh
Vierailija kirjoitti:
riippuu murrealueesta. Jos haluat dumpata omat kamasi jonkun toisen kotiin tiettynä päivänä, niin älä ole tyhmä ja käytä abstrakteja käsitteitä. Käytä päivämääriä. Itse en koskaan vastaa vieraasta numerosta tuleviin puheluihin, jos olen muuttamassa, siltä varalta, että siellä soittaa seuraava asukas pyyntöineen. En myöskään avaa ovea, jos joku tulee yllättäen soittamaan. Oman osani olen minäkin saanut noista "hei, olen muuttamassa siihen heti sinun jälkeesi, voisinko alkaa tuoda tavaroitani jo viikkoa ennen?" -kerjääjistä.
Ensi perjantai on lähin tuleva perjantai.
Ensi viikon perjantai on ensi viikon perjantai.
Ei pitäisi olla kenellekään ylivoimaista ymmärtää.
Mahtaako tuo perjantai-sekoilu johtua alunperin ruotsalaisesta tavasta sanoa "på fredag" jolloin puhutaan lähinnä tulevasta perjantaista, kun taas "nästa fredag" on seuraavan viikon perjantai.
Älkää kysykö, miksi, kun päivämäärän käyttö olisi paljon järkevämpää ja selvempää, jos puhutaan seuraavasta viikosta.
Itselle vastavuoroisuus on tärkeää tuttavuus-,ystävyys- ja sukulaissuhteissa. Jos se menee siihen,että aina saat vaan yksin auttaa,tehdä,tarjota etkä koskaan saa itse mitään,eikä sulle tarjota,eikä auteta,alkaa tuntua hyväksikäytöltä. Tää ois hyvä muistaa :).
Meni melkein vuosi lukea koko ketju. Luin aina aamupalaa syödessä, en kylläkään ihan joka aamu. Lisää vaan!
Mieheni joutui onnettomuuden seurauksena sairaalaan.
Kun hänen vointinsa parani hiukan, miehen veli halusi tulla sairaalaan. Veljekset ovat hyvin läheisiä.
Miehen veljen vaimo oli sopinut samalle päivälle menevänsä ystäviensä kanssa ulos. Kun miehen veli oli ollut sairaalassa ehkä tunnin, vaimo alkoi soitella, että veljen pitäisi tulla kotiin hoitamaan heidän lastaan jotta hän pääsisi lähtemään. Veli sanoi, että hän haluaisi olla sairaalassa hyvin huonovointisen veljensä tukena, ja kysyi voisiko vaimo peruuttaa menonsa siltä illalta kun kyse on nyt niin vakavasta jutusta, että toinen on sairaalassa.
Vaimo ei tätä ymmärtänyt, ja jatkoi pommittamista puheluilla ja viesteillä. Ei millään kyennyt näkemään asiaa miehensä näkökulmasta, ja edelleen intti, että hänen oma aikansa on niin tärkeää, että sitä ei peruta. 🙄
Kaverini halusi minut auttamaan muutossa, ei siinä mitään, mutta hommaa vähän haittasi se että olin pyynnön tullessä äitiysosastolla vastasyntyneen ja hätä keisarinleikkaushaavan kanssa. Sekä minä että lapsi olimme toipumassa ja selvisimme hengissä vain taitavien ja nopeiden lääkäreiden vuoksi. Omaan toipumiseeni meni lähemmäs vuosi. Kaverini kommentti oli, että "laita se sitteriin niin voit auttaa muutossa, eihän ne kaapit ja sohva niin paljoa paina". Ja alkoi syyllistää ja haukkua minua muille. Eipä "kaverista" kuulunut sitten enää kun pari ystävääni kävi kertomassa mielipiteensä käytöksestään ja oli kuulemma ollut aika harva joka enää halusi siinä muutossa auttaa.