Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui onnettomuuden seurauksena sairaalaan.
Kun hänen vointinsa parani hiukan, miehen veli halusi tulla sairaalaan. Veljekset ovat hyvin läheisiä.
Miehen veljen vaimo oli sopinut samalle päivälle menevänsä ystäviensä kanssa ulos. Kun miehen veli oli ollut sairaalassa ehkä tunnin, vaimo alkoi soitella, että veljen pitäisi tulla kotiin hoitamaan heidän lastaan jotta hän pääsisi lähtemään. Veli sanoi, että hän haluaisi olla sairaalassa hyvin huonovointisen veljensä tukena, ja kysyi voisiko vaimo peruuttaa menonsa siltä illalta kun kyse on nyt niin vakavasta jutusta, että toinen on sairaalassa.
Vaimo ei tätä ymmärtänyt, ja jatkoi pommittamista puheluilla ja viesteillä. Ei millään kyennyt näkemään asiaa miehensä näkökulmasta, ja edelleen intti, että hänen oma aikansa on niin tärkeää, että sitä ei peruta. 🙄
Veljeni lapsi joutui sairaalaan. Ei mitään supervakavaa, umpilisäkkeen tulehdus, mutta koska lapsen äiti oli työmatkalla, isä vei lapsen kanssa sairaalaan ja luonnollisesti odotti useamman tunnin päivystyksessä hänen kanssaan. Veljeni uusi naisystävä sai hepulin, kun mies ei päässyt sovitusti hakemaan häntä töistä ja kuskaamaan kampaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni joutui onnettomuuden seurauksena sairaalaan.
Kun hänen vointinsa parani hiukan, miehen veli halusi tulla sairaalaan. Veljekset ovat hyvin läheisiä.
Miehen veljen vaimo oli sopinut samalle päivälle menevänsä ystäviensä kanssa ulos. Kun miehen veli oli ollut sairaalassa ehkä tunnin, vaimo alkoi soitella, että veljen pitäisi tulla kotiin hoitamaan heidän lastaan jotta hän pääsisi lähtemään. Veli sanoi, että hän haluaisi olla sairaalassa hyvin huonovointisen veljensä tukena, ja kysyi voisiko vaimo peruuttaa menonsa siltä illalta kun kyse on nyt niin vakavasta jutusta, että toinen on sairaalassa.
Vaimo ei tätä ymmärtänyt, ja jatkoi pommittamista puheluilla ja viesteillä. Ei millään kyennyt näkemään asiaa miehensä näkökulmasta, ja edelleen intti, että hänen oma aikansa on niin tärkeää, että sitä ei peruta. 🙄Tuohon on ulkopuolisena kyllä paha nyt mitään sanoa. Mistäs me tiedämme, vaikka se veli olisi se, joka on aina menossa ja nyt olisi vaimon mahdollisuus moneen kuukauteen nähdä kavereitaan, ja seuraava tilaisuus menisi taas kuukausien päähän? Kyllä minä silloin ymmärrärtäisin myös vähän vaimoakin, vaikka kyllähän hänen käytöksensä tahditonta olikin.
Tällä pariskunnalla on käytössä systeemi, jossa he saavat vuorottaisina viikonloppuina vapaailtoja toisen jäädessä hoitamaan lasta, eli ei olisi tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa viikonloppuja keskenään. Siitäkin huolimatta tällaisten systeemien on joustettava jos joku läheinen on sairaalassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensi perjantai on lähin tuleva perjantai.
Ensi viikon perjantai on ensi viikon perjantai.
Ei pitäisi olla kenellekään ylivoimaista ymmärtää.
Eli jos torstaina sanon "ensi perjantaina" tarkoitan seuraavaa päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Käytkö hieman hitaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Käytkö hieman hitaalla?
Oletpa kohtelias.
Itse kyllä ymmärtäisin tarkoitettavan viikon päästä olevaa perjantaita. Kuka sanoo seuraavasta päivästä "ensi X"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kokemusta toiselta puolelta. Mulla on yksi ystäväpariskunta, jolta olen pyytänyt autottomana paljon auto- ja kuljetusapua, sekä muuta apua eri asioihin. Aina ovat suostuneet. Olen yrittänyt monta kertaa kysyä paljonko haluavat korvaukseksi ja myös tyrkyttää rahaa, mutta eivät suostu koskaan ottamaan vastaan, edes polttoainekustannuksia. Sanovat että koska olen köyhempi opiskelija, eivät kehtaa. Olen myös tarjonnut apuani eri asioissa, muutoissa, siivoamisessa tai vaikka koirien vahtimisessa, että ottakaa yhteyttä ehdottomasti, jos tarvitsevat missä tahansa. Koskaan eivät ole ottaneet näissä yhteyttä. Olen myös aina kiittänyt kovasti avustaan ja näemme muutenkin kuin silloin kuin tarvitsen apua, mutta kuulin sitten tässä että heitä ärsyttää mun käytös, että hyväksikäytän. Miksi ei voi sanoa ei, miksi ei voi ottaa korvausta vastaan tai vuorostaan pyytää apuani, mutta sitten takanapäin avaudutaan??
Minulle usea työkaveri ihan minun pyytämättäni tarjosi kyytiä bussipysäkilleni kun ainut tie pois työpaikalta meni juuri sen pysäkin ohi että samalla pääset. Tarjosin rahaa mutta kaikki ihan kaikki sanoivat että ei tietenkään tarvi maksaa kun hän muutenkin menee sitä tietä. No en sitten maksanut.
Loppukeväästä sain vahingossa kuulla että työkavereita ärsyttää kun kuljen ilmaiseksi kyydissä käytän hyväksi kun he kuitenkin ostavat autoon bensaa yms. Olin kyllä ihan että mitä ihmettä!
Jotta meni vielä hullummaksi niin osa haukkujista ihan itse taas tarjosi kyytiä pysäkille. En muuten mennyt vaikka kuinka oli työtä kotiin vielä kannettavaksi.Minäkin joskus tarjoan kyytiä jollekin kertaluontoisesti jos on sama matka ja kun itse ehdotan, niin en ota rahaa vaikka toinen kysyy mitä on velkaa. Ongelma tuleekin vasta siinä vaiheessa, kun seuraavilla kerroilla samat ihmiset kysyy, että pääseekö taas kyydissä ja olettaa, että kuljetan jatkossakin ilmaiseksi. Silloin se muodostuu jo hyväksikäytöksi.
Käyn yhdessä harrastuksessa ja olisi pitänyt pitää vaan suu kiinni kun kerran eräälle ihmiselle ehdotin, että pääsee kyydissäni kotiin, kun hän valitti, että busseilla on poikkeusajat ja joutuu odottamaan niin kauan ja kelikin oli huono. Nyt niitä kuljetettavia on sitten koko autollinen. Jokainen säästää pari euroa bussilipussa ja minä maksan bensat. Ei oo reilua mielestäni ja tosiaan ensimmäisellä kerralla sanoin, ettei ole mitään velkaa matkasta, mutta luulisi nyt toisten tajuavan, etten jatkuvasti ilmaisin kuljeta kun itse kyytiin tunkevat.
Itse jos jatkuvasti toisen kyydissä kulkisin, niin heittäisin kuskille automaattisesti aina muutaman euron minä olisin varannut bussiin, enkä edes kysyisi, että tarviiko maksaa.
En ikinä en yhden yhtä kertaa pyytänyt yhdeltäkään työtoverilta kyytiä mihinkään vaan minut aina pyytämällä pyydettiin kyytiin ja jopa kun olin jo kävelemässä sinne pysäkille. Ja se pysäkki johon kävelin oli aivan ensimmäinen pysäkki. Eli minä.en voinut mennä sille pysäkille millään bussilla vaan kävelin sinne. Pysäkille oli reilu kilometri matkaa.
Joskus joku työtoveri kysyi että miten olen niin hyvässä ja sutjakassa kunnossa. Sanoin että kävelen paljon. Mietin että ihan kateuttaanko ne kyytiin pyysivät ettänen saisi kävelyliikuntaa työmatkasta.
Niin ja minua pyydettiin sinne auton kyytiin myös aamulla kun olin kävekemässä työpaikalle.Mä olen useimmiten autolla töissä. Joskus ollaan vaikka kokouksessa tai koulutuksessa päätyöpisteen ulkopuolella. Mulle on täysin luontevaa tarjota kyytiä toisillekin. Ei se oo multa pois, jos autossani matkustaa itseni lisäksi joku muu. Saatan laittaa sähköpostinkin , että "tarjolla kyyti kolmelle mukavasti tai neljälle ahtaasti" tms. Joskus työkaverit antaa vaikka parkkirahaa tms, mikä on toki ihan ok mut en sitä edellytä. Kun se auto kulkis matkan joka tapauksessa. Ja jos en ole autolla, niin sit tuumaan että "en ole autolla" ja sit jokainen vastatkoon itsestään.
Eikä tulis mieleenkään puhua paskaa toisista tämän takia. Jos ollaan pidemmillä matkoilla niin otan vastaan bensarahaa tai kaveri tarjoaa kahvit tai safkan. Ollaan hyvin toimeentulevia kaikki, joten rahasta ei sinänsä ole kiinni, vaan periaatteesta.
Sama linja. Yksittäiset kyydit menevät ilman bensarahoja, mutta säännöllisessä järjestelyssä sovitaan hinta. Ja jos työkaveri on kävelemässä kilometrin päässä olevalle bussipysäkille, tarjoaisin kyytiä, muutenhan saisin ihan m****n maineen. En sen takia että haluaisin tuhota hänen kuntonsa ja linjansa.
Aart kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi autoilija pyysi työntämään autoa kun se oli juuttunut kiinni. En viitsinyt kun oli kiire kauppaan.
Meillä alkoi auton moottori oudosti pätkiä ja sitten konepellin alta tulikin jo jotain savua juuri kun olimme ajamassa ison kauppakeskuksen parkkihalliin. Sammutin auton. Ei sentään onneksi syttynyt tuleen. Aloimme välittömästi työntämään autoa puolisoni kanssa syrjään.
Auton siirtämiseen meni ehkä minuutti. Taakse kertyneestä jonosta ei tullut apuja, ellei raivokasta äänimerkkien huudattamista lasketa kannustamiseksi.
Mun sukulaisella sammu vanha jenkki liikennevaloihin,takana ollut hemmo alkoi jatkuvan tööttäyksen.viimein tää mun sukulainen nous autosta ja tokas tööttäilijälle että käys kokeilemassa saatko ton käyntiin ni mä voin sillä aikaa painaa sitä torvea.
Ihan kiva juttu. Valitettavasti vain kopsattu vanhasta vitsikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero tuli ja olin hakemassa tavaroitani yhteisestä asunnosta, kun mies alkaa hätäilemään, että miten meinasin menetellä sen kierukan kanssa. Olin hieman, että anteeksi mitähän se sinulle enää tässä vaiheessa kuuluu. Hänen mukaansa reiluuden nimissä minun pitäisi poistattaa se, koska vakituinen suhde oli molempien osalta ohi. Epäreilua, kun hän joutui siirtymään takaisin kortsujen kanssa pelleilyyn ja minä voisin tilaisuuden tullen painella paljaalla. Täsmennettäköön, että kierukka laitettiin minulle aikoinaan helpottamaan runsaita ja epäsäännöllisiä kuukautisia, eikä hän edes osallistunut laiton kustannuksiin. Hällä myös tämä asia tiedossa. Noh kyllähän sen harmituksen jollain tapaa käsitän, kun kyseisellä raasulla ei muna tahtonut pysyä kovana edes ilman kumia :)
Hienoa miehen logiikkaa. :D Hyvä, että hän on eksä.
Kyllä miehet on sitten tyhmiä 😄😄 ei saatana
No mites tyhmiä ne naiset sitten ovat, jotka haikailevat moisten tyhmyrien perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen lääkäri ammatiltani, tulee kaikenlaisia härskejä pyyntöjä vähän väliä. Ilmaisia reseptinuusimisia, jolloin joudun syyllistymään laittomuuksiin - mullahan pitäisi olla kirjanpito kaikista potilaistani, joille lääkkeitä määrään. Ynnä muita kysymyksiä.
Välillä mietin, että ajatteleeko nää ihmiset yleensä mitään.
En minäkään tiennyt, että lääkäri ei saa kirjoittaa reseptiä kelle vain. Olen aina ajatellut, että lääkäri saa päättää itse. Olen itse yliopiston käynyt bioanalyytikko, mutta silti en ole kuullut etteikö lääkäri voisi reseptiä tutulle kirjoittaa. Ei tietystikään lääkärin tarvitse sitä tehdä, jos se on laitonta. Mutta olen kyllä kuullut, että jotkin lääkärit kirjoittavat myös tutuilleen eri sortin lääkemääräyksiä.
On myös luonnollista, että jos porukassa on jokin tietyn alan ihminen, saatetaan kysyä jotain johonkin omaan vaivaan liittyvää oiretta, että mitä tämä voisi olla. Toki lääkärin pitäisi vastata ja ohjata vastaanotolle, ei tietty omalle. Kyllähän sitä kysytään kaveriporukassakin muilta kuin lääkäreiltä, mitä vaivaa on. Puhutaan unettomuudesta ym mikä on ajankohtainen kullekin. Nykyään varsinkin ihmisey osaavat ottaa asioita puheeksi :) mikä on hyvä juttu. Ei saa olla liian qmmattiylpeä. Kyllä kaikilta ammattiryhmiltä kysellään tiettyjä kysymyksiä - jos on tietoa jostakin, miksi ei voisi jakaa sitä halutessaan. Varsinkin jos on mahdollista jakaa oikeaa tietoa eikä disinformaatiota. Toki rajansa kaikella. Peräpukamista utelevan voi ohjata sinne omaan terveyskeskukseen, että kannattaa mennä käymään lääkärillä. Ja sitten vaihtaa keskustelun aihetta. Samoin psykologeilta udellaan mieleen liittyviä asioita, kamapaajilta hiustenkasvuun, kosmetologeilta ihonhoidosta. Varmaan voi tympiä kuulla samoja kysymyksiä, mutta elämä on sellaista. Tässä yhteiskunnassa ollaan aika kireästi identifioitu ihmisenä johonkin ammattiin ja ammatti tuo mukanaan alansa tiedon, joka on arvokasta kaikille tai monille ainakin jossain kohtaa elämäänsä.
Et vissiin tajunnut. Kyllä SAA kirjoittaa. Mutta pitää ottaa se vastuu myös, tarkistaa taustat, kysellä anamneesit ja allergiat, ylläpitää lainmukaista yksityisarkistoa. Kai sunkin labrahoitsun ammattikoulussa jonkunlaista vastuunkantoakin opetettiin? Tai ehkä meni ohi sulta sekin?
Ihan ohiksena mutta bioanalyytikot käy 3,5v ammattikorkeakoulua aiemman amis- tai lukiotutkinnon päälle. Siellä ei opeteta sitä, miten lääkäri työnsä tekee, niin kuin ei varmaan aika monessa muussakaan koulutuksessa opeteta. Siellä opetetaan ottamaan ja analysoimaan ihmisperäisiä näytteitä laadukkaasti.
Nimellä keikailua. Bioanalyytikko ei ole korkeakoulututkinto, vaan kyseessä on laboranttina ennen tunnettu ammattinimike.
Bioanalyytikko on ammattikorkeakoulututkinto joka lasketaan korkeakoulututkinnoksi (alemmaksi rinnastettuna). Tjeu vaikka ammattikorkeakoululaki.
Ammattikorkeakoulussa ei ole korkeakoulua kuin (epäonnistuneessa) nimessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttava ketju. Siis tänne väärinkohteluistaa ovat useimmat raivostuttavan heikkoja ihmisiä.
Lampaat, hävetkää! Teille varmaan saisi myytyä vaikka lunta Etelämantereella.
t. akateeminen mies
no siinä näet miten eri tavalla tytöt ja pojat kasvatetaan. Tyttöjä pidetään edelleen ilmaisina piikoina, ja jos siitä väärästä kasvatusmallista joku nousee vasta 2-kymppisenä, se on pitkän kehityksen tulos, moni ei osaaa nousta siitä kiltteydestä omin neuvoin pois ikinä. Poikia ei ikinä pyydettäisi kaasoiksi, häiden keittiöön tarjoilemaan, tai lapsenlikaksi. Niin kylä sinäkin hyväksikäytät sitä vaimo-orjaasi jos sulla on sellainen, jos ei, jotain naista sinä kuitenkin käytät ilmaisena huorana.
Ihan samalla tavalla kilttejä miehiä käytetään hyväksi naisten ja miestenkin toimesta, niin kuin näistä kertomuksistakin voi huomata. Olet vähän yliammutun katkera, kannataisi hakea ammattiapua (ihan vilpittömästi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero tuli ja olin hakemassa tavaroitani yhteisestä asunnosta, kun mies alkaa hätäilemään, että miten meinasin menetellä sen kierukan kanssa. Olin hieman, että anteeksi mitähän se sinulle enää tässä vaiheessa kuuluu. Hänen mukaansa reiluuden nimissä minun pitäisi poistattaa se, koska vakituinen suhde oli molempien osalta ohi. Epäreilua, kun hän joutui siirtymään takaisin kortsujen kanssa pelleilyyn ja minä voisin tilaisuuden tullen painella paljaalla. Täsmennettäköön, että kierukka laitettiin minulle aikoinaan helpottamaan runsaita ja epäsäännöllisiä kuukautisia, eikä hän edes osallistunut laiton kustannuksiin. Hällä myös tämä asia tiedossa. Noh kyllähän sen harmituksen jollain tapaa käsitän, kun kyseisellä raasulla ei muna tahtonut pysyä kovana edes ilman kumia :)
Hienoa miehen logiikkaa. :D Hyvä, että hän on eksä.
Kyllä miehet on sitten tyhmiä 😄😄 ei saatana
On ne kyllä vittupäitä kusiaisia ja paskiaisia. Pitäs hävittää maan päältä.
2 joko tajusi sarkasmini tai ovat miestenvihaajia ja lopuilla meni aivan ohi
Sun pitäis ehkä ostaa sanakirja ja tutustua sarkasmin määritelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen lääkäri ammatiltani, tulee kaikenlaisia härskejä pyyntöjä vähän väliä. Ilmaisia reseptinuusimisia, jolloin joudun syyllistymään laittomuuksiin - mullahan pitäisi olla kirjanpito kaikista potilaistani, joille lääkkeitä määrään. Ynnä muita kysymyksiä.
Välillä mietin, että ajatteleeko nää ihmiset yleensä mitään.
En minäkään tiennyt, että lääkäri ei saa kirjoittaa reseptiä kelle vain. Olen aina ajatellut, että lääkäri saa päättää itse. Olen itse yliopiston käynyt bioanalyytikko, mutta silti en ole kuullut etteikö lääkäri voisi reseptiä tutulle kirjoittaa. Ei tietystikään lääkärin tarvitse sitä tehdä, jos se on laitonta. Mutta olen kyllä kuullut, että jotkin lääkärit kirjoittavat myös tutuilleen eri sortin lääkemääräyksiä.
On myös luonnollista, että jos porukassa on jokin tietyn alan ihminen, saatetaan kysyä jotain johonkin omaan vaivaan liittyvää oiretta, että mitä tämä voisi olla. Toki lääkärin pitäisi vastata ja ohjata vastaanotolle, ei tietty omalle. Kyllähän sitä kysytään kaveriporukassakin muilta kuin lääkäreiltä, mitä vaivaa on. Puhutaan unettomuudesta ym mikä on ajankohtainen kullekin. Nykyään varsinkin ihmisey osaavat ottaa asioita puheeksi :) mikä on hyvä juttu. Ei saa olla liian qmmattiylpeä. Kyllä kaikilta ammattiryhmiltä kysellään tiettyjä kysymyksiä - jos on tietoa jostakin, miksi ei voisi jakaa sitä halutessaan. Varsinkin jos on mahdollista jakaa oikeaa tietoa eikä disinformaatiota. Toki rajansa kaikella. Peräpukamista utelevan voi ohjata sinne omaan terveyskeskukseen, että kannattaa mennä käymään lääkärillä. Ja sitten vaihtaa keskustelun aihetta. Samoin psykologeilta udellaan mieleen liittyviä asioita, kamapaajilta hiustenkasvuun, kosmetologeilta ihonhoidosta. Varmaan voi tympiä kuulla samoja kysymyksiä, mutta elämä on sellaista. Tässä yhteiskunnassa ollaan aika kireästi identifioitu ihmisenä johonkin ammattiin ja ammatti tuo mukanaan alansa tiedon, joka on arvokasta kaikille tai monille ainakin jossain kohtaa elämäänsä.
Et vissiin tajunnut. Kyllä SAA kirjoittaa. Mutta pitää ottaa se vastuu myös, tarkistaa taustat, kysellä anamneesit ja allergiat, ylläpitää lainmukaista yksityisarkistoa. Kai sunkin labrahoitsun ammattikoulussa jonkunlaista vastuunkantoakin opetettiin? Tai ehkä meni ohi sulta sekin?
Ihan ohiksena mutta bioanalyytikot käy 3,5v ammattikorkeakoulua aiemman amis- tai lukiotutkinnon päälle. Siellä ei opeteta sitä, miten lääkäri työnsä tekee, niin kuin ei varmaan aika monessa muussakaan koulutuksessa opeteta. Siellä opetetaan ottamaan ja analysoimaan ihmisperäisiä näytteitä laadukkaasti.
Nimellä keikailua. Bioanalyytikko ei ole korkeakoulututkinto, vaan kyseessä on laboranttina ennen tunnettu ammattinimike.
Bioanalyytikko on ammattikorkeakoulututkinto joka lasketaan korkeakoulututkinnoksi (alemmaksi rinnastettuna). Tjeu vaikka ammattikorkeakoululaki.
Amattikorkeakoulututkinnot ovat kaukana yliopistotutkinnoista, vaikka tutkinnolla olisi miten hieno nimi tahansa. Amkissa opettaneena sanon, että ero on oikeasti iso, vaikka puhuttaisiin alempaan tutkintoon vertaamisesta.
Todellisuudessa Suomessa on todella vaihtelevan tasoisia AMKkeja, ja jos olet opettanut yhdessä, et voi mustamaalata kuin oman työpaikkasi (ja työsi).
Näin AMK-koulutettuna olen joutunut paikkaamaan korkeakoulutettua joka ei tiennyt alan perusasioita: vahva veikkaus siis että matalaa vaatimustasoa löytyy kaikilta koulutusasteilta.
Ja silti koulusta riippumatta se sun tutkintosi on vain AMK-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri valitti rahapulaa, mulla oli lompakossa 30 ja annoin sen lainaksi palkkapäivään saakka. Palkkapäivä tuli ja meni, viimein "muisti" olevansa mulle velkaa. Työnsi käteeni ruttuisen setelikäärön ja sanoi, että tämähän on ok. Kun työpisteelläni oioin rahoja lompakkoon, siinä oli 25 euroa.
No se oli vitosen oppitunti että rahaa ei kannata lainata. Olipa vielä oikein kiitollisena oloinen.
Mulle kävi sama, kauan piti odotella rahoja ja sitten halua vielä niillä omin rahoilla ostaa tupakkaa. sanoin että olen tehnyt töitä näiden rajojen eteen ja haluan saman takaisin minkä lainasin. Vaihtoi sitten jonkin ajan päästä paikkakuntaa ja kuulin että oli mm "ostanut" yhden työkaverin sohvat, maksua ei kuulunut ikinä.
Miten jotkut osaavat käyttäytyä niin että lainaaja tuntee olonsa syylliseksi kun pyytää omiaan takaisin.
En sotke enää kavereita ja raha-asioita.
Itse selvisin 5 markalla, kun lainasin intissä samassa komppaniassa olleelle tyypille rahaa. Sen jälkeen en olekaan rahaa kenellekään lainannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viimeinen lause "Kummasti tietyt sukulaiset ottavat yhteyttä ainoastaan jos haluavat itselleen jotain etua.) tuntuu nykyisin olevan vakiokäytäntöä. Itsekin saan olla muuten aivan rauhassa, mutta kummasti tulee vierailukutsuja silloin kun kutsujilla joko tietokone-, elektroniikka- tai sähköongelmia. Näiden kutsujen syynä ilmeisesti se että olen ko. alojen tutkinnot suorittanut luvat omaava ammattilainen ja siksi pääsääntöisesti "unohdan" saaneeni kyseisiä kutsuja ellei erikseen mainita asiallisista korvauksista.
Itsekin tapaan sukulaisia vain, jos heillä on jotain tietokone tms. hommia, mitä pitää saada tehtyä. Ei haittaa yhtään, eipä muuten näe ihmisiä, niin hoidan hommat ja minulle tarjotaan sapuskaa ja näen sukulaisia. Noita keikkoja on ehkä kerran pari vuodessa, ei liikaa. Ihan win-win.
Just yksi sukulainen muutti uuteen kämppään, ja piti tietokone saada nettiin. Oli homma, josta kukaan maallikko ei olisi selvinnyt. Lumon talossa oli huoneiston sähkökaapissa mystisesti merkittyjä RJ45 pistokkeita, joista sitten päättelemällä keksi, että osa on huoneiden pistokkeita (sama merkintä niissä), ja yksi on varmaan nousu jostain, ja siihen piti laittaa eetteripiuha väliin. Jes, sitten netti ilmestyi koneelle siihen pistokkeeseen. DNA ilmainen taloyhtiönetti (100M!!) ei onnistunut kuitenkaan ottaa käyttöön, vaan piti vielä käydä DNA myymälässä hoitamassa asiaa. Se kirjautumisruutu vaan tuli uudestaan ja uudestaan aluksi, kunnes käytiin siellä. Mutta, tulipa hoidettua. Tuota eetteripiuhaa sähkökaappiin (missä sen kämpän johdonsuojat yms. on) ei olisi asukas itse koskaan osannut laittaa tai edes löytänyt. Itse tiesin jo, kun edellisellä tommosella keikalla on ostettu DNA kaapelimodeemi, kun ei keksitty ajatellakaan tommosta - siinäkin oli ilmainen 10M taloyhtiöliittymä, mutta ilmeisesti olisi ollut jotain muutakin tarjolla. Paljon myöhemmin kuultiin sitten tuosta, mitä olisi PITÄNYT tehdä. On ihmeellistä, ettei kämpissä tule mitään ohjetta netin käyttöönotosta rautatasolla, kun vaatii tommosia kytkentöjä.
Tuo eetteripiuha sähkökaapissa on ihan normaalikytkentä hyvin monessa kiinteistössä.
Juu. Mutta suurimmassa osassa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miehen veljellä pitää olla kaikki merkkituotteita ja kallista ja kehuskelee aina niillä ja niiden hinnoilla. Pyytää mieheltä kaikki lahjat (syntymäpäivä, joulu) jotain 400 € vahvistimia yms. kun ei itsellä riitä rahat kaikkeen ja kerta kerralta pyytää kalliimpaa. Viimeeksi mies jo sanoi kun alkoi taas hinnat nousta että jospa jätetään tämä lahjojen osto jo ja jokainen ostaa itselleen mitä tykkää.
400€ vahvistin on kyllä todella halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää kutsut, joissa mainitaan tilinumero lahjoja varten. Ennen sanottiin kylään tulijoille, et ei tartte tuoda mitään tulijaisia/lahjoja, nyt jotkut kehtaa kirjottaa et "otan vastaan lahjoja". Aivan uskomattoman röyhkeetä!
Toi on muuten hirveän vaikeaa, lahjat. Me järjestettiin aiemmin kesällä isommat juhlat, kun molemmat täytti pyöreitä. Kutsussa oli, että ei lahjoja. Kaikki niitä kuitenkin toi, mikä oli ihan arvattavaa. Ja sitten kun tietää etukäteen että monelle on kauhean vaikea keksiä lahjaa aikuisille ihmisille. Varsinkin kun osa kutsuttuja oli naapureita, eikä mitään lähisukua tai ystäviä jotka tuntee meidät niin hyvin että voi tuoda ihan vitsillä jotain typerää. Miten sitä laittaisi järkevästi kutsuun, että älkää tuoko lahjoja, mutta jos pakko on jotain tuoda niin tuokaa vaikka kesäkukka..
Aika usein näitä mainintoja on etenkin sellaisilla vanhemmilla ihmisillä, joilla on jo kaikkea. Joissain kutsuissa lukee että "lahjojen sijaan toivomme lauluja ja puheita" tms. Tai sitten nimetään joku hyväntekeväisyyskohde jonne voi lahjoittaa.
Voisitko laittaa vaikka "Haluamme jakaa iloisen hetken kanssanne, emmekä toivo lahjoja. Jos silti tekee mieli antaa, kesäkukka ilahduttaa aina." Tms.
Mielestäni lähtökohtaisesti on tökeröä ja huonoa käytöstä ryhtyä vieraille kertomaan mitä he saavat lahjoittaa. Etenkin rahaa. Monilla hääpareilla on lahjalista jossain isossa kaupassa, ja se on oikein hyvä, mutta ei missään nimessä kenenkään ole pakko sitä noudattaa. Joskus on ollut hääpari joka pyysi suoraan rahaa. Siinä alkaa sitten itsekin miettiä että paljonkohan catering oman perheeni osalta maksaa ja monenko euron viinit. Kiusallista ja köyhää.
Raha ei ole mikään huono lahja, ja sitä usein annetaan esim. rippilapsille ja ylioppilaille. Mutta ei sitä missään nimessä ruveta kutsussa pyytämään.
Mun mielestä taas rahaa on sinänsä ihan järkevä pyytää juhlissa joissa vähän niinkuin kuuluu antaa lahja (esim. häät), kun kyseessä on aikuiset ihmiset jotka eivät tarvitse mitään ihmeempää. Silloin kyllä sanamuotoa kannattaa miettiä. Aika yleisiä ovat nämä häämatkakassat, mihin lahjaa toivotaan. Mun mielestä se on ihan ok. Eihän sitäkään toivetta ole yhtään sen enempää pakko noudattaa, kuin lahjalistaakaan.
Hääkirkon oven pieleen ja häätaloon vaivaisukko tai -akka, johon vieraat voivat tiputtaa haluamansa summan rahaa.
Niitä vaivaisukkoja on vieläkin vanhojen kyläkirkkojen ulko-ovella ja kirkkosalissa.
Vaivaisukoilla kerättiin aikanaan rahaa köyhien auttamiseksi. Ovatko nykyajan hääparit, joilla on omien sanojensa mukaan kaikkea, tosiaan niin köyhiä että pitää rahaa häiden varjolla kerjätä?
Mä en näe sitä kerjäämisenä, jos kutsuun laittaa että muistamiset toivotaan häämatkakassaan tms. Tämä tosiaan sillä kokemuksella, että meillä oli ne synttärit jonne ihmiset raahas ties mitä lahjoja vaikka kutsussa oli toivottu että ei lahjoja. Kun tietää, että niitä lahjoja kuitenkin annetaan vaikka kuinka sanoisi että älkää. Ja mä en ainakaan halua ylimääräistä roinaa nurkkiin pyörimään, en tuikkukippoja, en alkoholia, ja lahjakortitkin on vähän niin ja näin jos ei jonnekin ruokakauppaan ole. Tietyissä tilanteissa se lahjan antaminen vaan kuuluu hyviin tapoihin, ja kyllä mä annan mieluummin jotain toivottua ja hyödyllistä, kuin jotain mikä menee roskiin tai myyntiin turhana.
Tuntuu se silti aina vähän hassulle, että otetaan isot lainat ja vanhemmat maksaa itsensä kipeiksi jotta saadaan hienot kalliit häät. Ja sitten kerjätään rahaa häämatkaan jonka senkin pitää olla joku öky malediivit tms reissu.
Ja vuoden päästä erotaan ja kahden vuoden päästä uusi kierros uuden kumppanin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on kiltin ihmisen omaa hölmöyttä kun ei ole vaatinut isompaa osuutta työtään vastaan, mutta miehellä sisarusten ja ja vanhempien kanssa maatila, metsää ja peltoja ym. joissa teki yksin 10 vuotta kaikki työt ja hoiti vanhat vanhemmat ja omilla rahoillaan kunnosti paikkoja jne. Sisarukset juuri ja juuri vaivautuivat käymään kerran vuodessa vanhemmilla pari tuntia kylässä syömässä.
Vanhemmat kuoli ja vanhemmat ei olleet mitenkään huomioineet miehen työpanosta ja sisarusten osallistumattomuutta testamentissa vaan kaikki meni tasan, joten saadakseen tilukset sitten itselleen jottei niitä myydä, joutui maksamaan itsensä kipeäksi sisaruksille heidän osuuksistaan isolla lainarahalla. Olisi luullut muiden vähän ajattelevan ja huomioivan miehen panosta.
Se ajattelu ja mahdollinen kiitollisuus loppuu tuossa vaiheessa kun nähdään mitä on omaan kukkaroon tulossa.
Taidat olla noita omaan napaan tuijottavia, jotka ei tee mitään, mutta tulee vaatimaan oman osansa perunkirjoituksiin?
Vierailija kirjoitti:
Pyynnöt usein alkavat kyselyllä onko sulla suunnitelmia x&x viikonlopulle? Onneksi olen jo oppinut keksimään ihan mitä vain äkkiä hatusta. Muutaman kerran tullut virhe tehtyä ja näinollen olen huomannut olevani koiranvahtina, lapsenvahtina, auton lainaaja tms. epämiellyttävää.
Sanoo vaan, että on. Vittuako se lokille kuuluu, mitä ne suunnitelmat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on kiltin ihmisen omaa hölmöyttä kun ei ole vaatinut isompaa osuutta työtään vastaan, mutta miehellä sisarusten ja ja vanhempien kanssa maatila, metsää ja peltoja ym. joissa teki yksin 10 vuotta kaikki työt ja hoiti vanhat vanhemmat ja omilla rahoillaan kunnosti paikkoja jne. Sisarukset juuri ja juuri vaivautuivat käymään kerran vuodessa vanhemmilla pari tuntia kylässä syömässä.
Vanhemmat kuoli ja vanhemmat ei olleet mitenkään huomioineet miehen työpanosta ja sisarusten osallistumattomuutta testamentissa vaan kaikki meni tasan, joten saadakseen tilukset sitten itselleen jottei niitä myydä, joutui maksamaan itsensä kipeäksi sisaruksille heidän osuuksistaan isolla lainarahalla. Olisi luullut muiden vähän ajattelevan ja huomioivan miehen panosta.
Oliko sillä yhdellä veljellä tallessa laskut ja kuitit, joita oli tullut kiinteistön, metsän ja peltojen hoidosta. Jos niin on, voi hän esittää ne kuolinpesälle kuuluviksi, ja saa näin sijoittamansa rahat takaisin.
Ihan muutamista viimeisistä ostoista vaan, ja eihän liki päivittäiselle metsä/pelto/mökki/maatila työlle ja avulle edes kuittia ja laskua ole.
Eikä sille, että on asunut koko aikuisikänsä siellä tilalla maksamatta latiakaan vuokraa.
Tuohon on ulkopuolisena kyllä paha nyt mitään sanoa. Mistäs me tiedämme, vaikka se veli olisi se, joka on aina menossa ja nyt olisi vaimon mahdollisuus moneen kuukauteen nähdä kavereitaan, ja seuraava tilaisuus menisi taas kuukausien päähän? Kyllä minä silloin ymmärrärtäisin myös vähän vaimoakin, vaikka kyllähän hänen käytöksensä tahditonta olikin.