Kun olin pieni äiti lähetti minulta kysymättä Hevoslehteni siskonsa lapselle luettaviksi
Tai en ollut ihan niin pienikään, vaan sen ikäinen, etten enää lukenut niitä lehtiä, mutta ne olivat silti minulle tärkeät. Sain ne lehdet takaisin, ne oli kuulemma lainattu, mutta äiti sanoi minua huonokäytöksiseksi, kun minä suutuin siitä, että ne lehdet oli lähetetty toiselle minulta kysymättä. Minulla on nyt pieniä lapsia enkä tiedä miten perustelen itselleni sen, että kunnioittaisin heidän arvoaan ja oikeuksiaan tai sen että minun pitää nähdä heidät itsestäni erillisinä ihmisinä. Tuli vain mieleeni, kun ne Hevoslehdet palautuivat minulle äskettäin aivan muista syistä paikasta, johon olin ne varastoinut.
Kommentit (307)
Äiti oli köyhä yksinhuoltaja. Silti vaati minua osallistumaan kotitöihin. Tämä on paha trauma. En usko, että muilla oli yhtä rankkaa 70-luvulla
Ap
Olen itse pyhimys ja hyvä ihminen, kun uskallan vaatia oikeuksiani. Te muut olette vain vittupäitä ja kateellisia
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sua ei oikein ymmärretä tässä ketjussa ihan sen takia, koska muille ei tuollainen asia aiheuttaisi minkäänlaista päänvaivaa. Mun äiti on myynyt kirpparilla mun lapsuuden ja nuoruuden tavaroita eikä mua voisi vähempää kiinnostaa. Sun lehtiä sentään vaan lainattiin ja jopa palautettiin. Eli onko nyt niin vakavaa? Takerrut tosi pieneen asiaan, jota jankkaat ja jankkaat. Joo, olisihan ollut kohteliasta kysyä sinulta ensin, mutta koska kyse oli vain laina ja lehtiä, joita et lue, niin en kyllä näe kysymistäkään tarpeellisena. Olethan aikuinen ihminen ja kyseessä heppalehdet. Kyllä mun äiti saa ihan vapaasti lainailla mun jäljellä olevia leluja ym. tavaroita ihan vapaasti jos haluaa. Oikeasti tärkeät tavarat olen ottanut mukaani kotoa poismuuttaessani. Onko sinulla antaa jotakin oikeita esimerkkejä siitä miten ilkeämielinen äitisi on? Oletko käynyt terapiassa?
Siis asuin vielä kotona kun ne lehdet oli annettu serkulleni kysymättä mitään. Olin varmaan jotain 14-vuotias ja edelleen ratsastin, ei ne lehdet olleet mikään turha juttu. Pointti oli se, ettei äiti edes kysynyt ja toinen pointti oli se, että äiti suuttui kun kävi ilmi, että minä koin, että olisi pitänyt kysyä. Ymmärrätkö pointin? Äiti suuttui kun minä sanoin, että olisin halunnut että hän kysyy. Eikö normaaliin ihmissuhteeseen kuulu mielestäsi tällainen vuorovaikutus laisinkaan? Että jos mä ilmaisen, että minulta olisi pitänyt kysyä, niin toinen KUULEE sen viestin ja reagoi edes jotenkin? Äitini mielestä hänen ei tarvinnut piitata minun mielipiteestäni ja lisäksi hän opetti minulle, että minä olin huonokäytöksinen, kun vaadin häntä piittaamaan.
Nyt, kun selostin sinulle tämän, niin onko kokemukseni ihan sama juttu, kuin myydä jotain leluja kirpputorilla? Jos se ei sopinut jollekin, niin pahoittelu varmaan riittäisi, mutta minulle ei edes pahoiteltu. Koska en ole sen arvoinen. Ilmeisesti. Tai sitten äitini on narsistinen ihminen.
ApOk, ymmärrän nyt paremmin pointtisi. Tämä yksittäinen tapaus ei edelleenkään kuullosta kovin suurelta, mutta toisaalta emme tiedä miten paljon vähättelyä ja ylikävelyä olet joutunut elämäsi varrella kokemaan. Näin ulkopuolisesta vaikuttaa kuitenkin, että olet täysin jumiutunut äitisuhteessasi kokemiin vääryyksiin, etkä pääse eteenpäin elämässäsi. Täyttävätkö nämä ajatukset kaikki päiväsi? Sinun ja lastesi takia sinun olisi hyvä päästä terapiaan, jossa voit kunnolla purkaa näitä asioita ja kertoa kaikki mieltäsi vaivaavat tapahtumat. On mullakin ollut paljon ikäviä tapahtumia lapsuudessa ja vähättelyä kummankin vanhemman taholta, mutta nämä asiat eivät vaivaa, kuin ajoittain nyt aikuisiällä ja olen tajunnut, että vanhemmillani on omia traumoja lapsuudestaan (kylmät, etäiset vanhemmat), joiden takia eivät osaa olla "täyspäisiä" vanhempia.
Jatkuvaa vähättelyä ja ylikävelyä. Enhän minä ole äidin taholta melkeinpä muuta kasvatusta saanutkaan. Eikä niitä auta se, jos joskus oltiinkin reiluja, totta kai ne väärinkohtelut JA niihin liittynyt minun syyllistäminen niihin reagoinnistani ovat jättäneet pahat traumat. Ne tulivat esiin vasta kun sain omia lapsia. Minun on vaikea ottaa lasten reaktioita vastaan, koska itseni on aina syyllistetty siitä. En halua kuitenkaan toimia samoin lasteni kanssa, mutta lopputulos on sitten se, etten pysty toimimaan oikeastaan ollenkaan. Ja totta kai se haavauttaa minua. Ja kaiken päälle äitini (ja osa paskimmista palstalaisista, tai vähä-älyisimmistä) tulee haukkumaan minut sitten siitä, etten kykene. Olen kyllä terapiassa, mutta tällainen juuriin sakka menevä asennemuutos (paskasta arvokkaaksi) on hidas prosessi.
Ap
Vanhempani jakoivat minun ja sisarteni aidot My Little Ponyt sukulaislapsille, enkä ole niitä takaisin saanut. Kokoelma oli aika laaja ja niillä oli ainakin tunnearvoa, ehkä rahallistakin. Eivät vaan ajatelleet asiaa. Vituttaa, mutta minkäs teet kun sukulaiset antaneet ne jo eteenpäin..
Tai eihän nuo minua haukkuvat palstalaiset tietenkään sen vähä-älyisempiä ole kuin minäkään sen takia, etteivät tilannettani ymmärrä, ei sitä voi ymmärtää, kun ei ole kokenut sitä itse. Mutta he kertovat itsestään paljon, kun ei-ymmärtäessään tuntevat suurta tarvetta satuttaa minua. Mutta ei se mitään, eivät he minua satuta, vaikka miten yrittävät. Heidän pilkkansa on minulle täysin peanuts siihen nähden, mitä olen itse elämässäni äitini takia kokenut. Enkä varmasti itsekään ymmärtäisi kaltaistani palstalaista, jos minulla ei olisi omia kokemuksiani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani jakoivat minun ja sisarteni aidot My Little Ponyt sukulaislapsille, enkä ole niitä takaisin saanut. Kokoelma oli aika laaja ja niillä oli ainakin tunnearvoa, ehkä rahallistakin. Eivät vaan ajatelleet asiaa. Vituttaa, mutta minkäs teet kun sukulaiset antaneet ne jo eteenpäin..
Suuttuivatko he sinulle, kun sinä suutuit/sanoit asiasta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä ostit ne omilla rahoillasi, olisi pitänyt kertoa asiasta. Toisaalta ihmisen täytyy oppia jakamista! Se on tärkeää ihmiseksi kasvamisessa.
Ei toisen omaa anneta pois eikä ikinä ilman lupaa, hyvänen aika sentään!
Jaa sinä tavaroitasi ihan rauhassa, minä en.
Apua oot ihan pimee.. Naurattais, ellet olisi äiti.
Olen jo monta kertaa täällä kirjoittanut, että vihaan lapsiani. He vaativat kokoajan jotain minulta. Se on väärin, että joudun heitä joskus kuuntelemaan, kun mies ei ole kotona. Minun tarpeeni tulee ensin! Minulla on ollut vaikeaa. Äiti lahjoitti minun heppalehdet ilman lupaa serkulleni. Ja oli muutenkin kamala kuten olen kertonut
Ja vielä tuosta muille antamisesta. Enhän minä nyt tuossa saanut minkäänlaista mahdollisuutta aidosti oppia antamisen tai jakamisen iloa. Äitini tuntien minulle tulee lähinnä mieleen se, että hänen piti esittää siskolleen Hyvää ihmistä ja Hyvää kasvattajaa, aivan varmasti ei kertonut, että lehdet oli annettu kysymättä lainkaan minulta. Hän saattoi näin keräillä myös pointseja siitä, että hänen lapsensa on niin hyvin kasvatettu, että lainaa ilomielin tärkeät lehtensä satojen kilometrien päähän tuntemattomalle serkulle.
Äiti on itse opettajan tytär, eli vahvana oli se tarve osoittaa muille, miten hyvä ihminen olenkaan.
Ap
Ja siis sisko on siskopuoli, heillä ole eri äidit. Siksi varmaankin äidin sisko onkin ihan normaali ihminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tai eihän nuo minua haukkuvat palstalaiset tietenkään sen vähä-älyisempiä ole kuin minäkään sen takia, etteivät tilannettani ymmärrä, ei sitä voi ymmärtää, kun ei ole kokenut sitä itse. Mutta he kertovat itsestään paljon, kun ei-ymmärtäessään tuntevat suurta tarvetta satuttaa minua. Mutta ei se mitään, eivät he minua satuta, vaikka miten yrittävät. Heidän pilkkansa on minulle täysin peanuts siihen nähden, mitä olen itse elämässäni äitini takia kokenut. Enkä varmasti itsekään ymmärtäisi kaltaistani palstalaista, jos minulla ei olisi omia kokemuksiani.
Ap
Kenelläkään muulla ei ole näin kamalia kokemuksia. Siksi he eivät ymmärrä minua
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua naurattaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä tuosta muille antamisesta. Enhän minä nyt tuossa saanut minkäänlaista mahdollisuutta aidosti oppia antamisen tai jakamisen iloa. Äitini tuntien minulle tulee lähinnä mieleen se, että hänen piti esittää siskolleen Hyvää ihmistä ja Hyvää kasvattajaa, aivan varmasti ei kertonut, että lehdet oli annettu kysymättä lainkaan minulta. Hän saattoi näin keräillä myös pointseja siitä, että hänen lapsensa on niin hyvin kasvatettu, että lainaa ilomielin tärkeät lehtensä satojen kilometrien päähän tuntemattomalle serkulle.
Äiti on itse opettajan tytär, eli vahvana oli se tarve osoittaa muille, miten hyvä ihminen olenkaan.
Ap
Muilla ei varmasti ole yhtä itsekästä äitiä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKenelläkään muulla ei ole näin kamalia kokemuksia. Siksi he eivät ymmärrä minua
Ap
Tämä ei ollut ap. Ja onhan täällä jokunen ymmärtänytkin. Ja aina ovat itse kokeneet samaa. Ei näitä voi kermaperse hyvinkohdeltu vauva ymmärtää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua naurattaa?
Ap
No sinä! Ja se, että aikuinen ihminen vinkuu palstalla siitä että äiti meni joskus lainaamaan heppalehtiä ilman lupaa, mikä traumatisoi sut... Musta tää oli hauska.
Kai sitä pitää ongelmia ja traumoja kehittää jostain jos on ollut niin onnellinen elämä ettei niitä oikeita pahoja asioita ole sattunut..
Vierailija kirjoitti:
118:kaan ei ollut ap.
Ap
Älkää uskoko trollia! Kermaperse vähättelee ja loukkaa kun ei ole kokenut mitään kamalaa kuten heppalehtien lainaamista ja ruisleivän syöttämistä
Oikea Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua naurattaa?
ApNo sinä! Ja se, että aikuinen ihminen vinkuu palstalla siitä että äiti meni joskus lainaamaan heppalehtiä ilman lupaa, mikä traumatisoi sut... Musta tää oli hauska.
Kai sitä pitää ongelmia ja traumoja kehittää jostain jos on ollut niin onnellinen elämä ettei niitä oikeita pahoja asioita ole sattunut..
No vaikkapa alkoholistin lapsella on heppan minuun verrattuna! Saati joku insesti ja hakkaaminen.
Minulla on ollut Vaikeaa!
Ap
Tämän teen, koska olen hyvä ihminen ja haluan auttaa.
Ap