Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Itsetutkistelun paikka jos ei saa hääkutsua, mikä minussa on vikana, mikä ystävissäni tai sukulaisissani on vikana, mikä puolisossani on vikana. Jossain se vika on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa hyvin ketkä on itse järjestäneet häitä lähivuosina ja ketkä eivät ole naimisissa tai häät on maksaneet vanhemmat.
Syynä voi hyvin olla se, että häät maksaa ihan sikana ja johonkin on raja vedettävä, jos budjetti on rajallinen. Toki on erikoista jättää vain yksi kutsumatta (ellei muissakin "porukoissa" ole tehty samanlaista ratkaisua), mutta kyllä toisaalta ymmärrän. Oli meidänkin häissä muutama sellainen pakko kutsua koska kutsuttiin muutkin saman "kategorian" ihmiset, mutta olisin mieluummin siihen tilalle ottanut jonkun sellaisen kenet olisin häihin oikeasti halunnut, mutta jota en voinut kutsua koska budjetti oli rajallinen. Eniten vitutti se että pari tälläistä, ei niin tärkeää vierasta, jätti tulematta eikä koskaan ilmoittanut asiasta...
Niin ja meistä molemmat miehen kanssa ollaan oltu omien kaveriporukoiden häissä ilman sitä toista (toki myös yhdessä). Hauskaa on ollut ja täysin ymmärrettävää, sillä ei meidänkään piireissä mitään rikkaita olla. Ehkä sinäkin ymmärrät, jos joskus järjestät häitä omakustanteisesti.
Niin ja älä anna miehesi ruonata kutsua, sillä se on hääparinkannalta maailman vaivaannuttavinta ja vituttavinta.
Se on totta että jotkut ihmiset ovat todella niin ajattelemattomia etteivät vaivaudu yhtä tekstiviestiä lähettämään siitä etteivät tule juhliin.
Ja ajoissa jos kerran tietävät etteivät osallistu.Mutta tässä nyt puhuttiin siitä että jostakin porukasta on jätetty YKSI kutsumatta
Se vaan ei ole oikein, se on kiusaamista, eikä nuo häät perustu tuon porukan osalta kovin mukavaan asenteeseen.
SE on se mikä saattaa lopulta tunnelmaa laskea eikä se yksi ihminen.
Jos rahaa on vähän niin parempi kutsua kaveriporukasta ihan ydin mieluummin kuin karsia kaikista ryhmistä yksi pois.
Entä jos sen porukan mielestä ap ei ole yksi heistä? Entä jos he ovat kaikki tunteneet toisensa noin 15 vuotta, hitsautuneet yhteen ja löytäneet puolisonsa samoista piireistä. Sitten on ap:n mies, joka kuuluu porukkaan ja ap, joka ei kuulu. Entä jos siellä ei mietitäkään mitenkään puolisoineen vaan niin, että kutsuttuna on tuttu turvallinen kaveripiiri, johon ap ei kuulu.
Jos ap:n mies jostain syystä päättää menmä häihin, hän voi hyvin viedä lahjan vain kaverilleen, ei koko pariskunnalle, koska se näemmä on näissä häissä tapana. Esim. yhden hengen pussilakanasetti, lippu yhdelle johonkin hauskan paikkaan tai tapahtumaan, kahviastiasto yhdelle, sulhasen harrastukseen liittyvä lahja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa hyvin ketkä on itse järjestäneet häitä lähivuosina ja ketkä eivät ole naimisissa tai häät on maksaneet vanhemmat.
Syynä voi hyvin olla se, että häät maksaa ihan sikana ja johonkin on raja vedettävä, jos budjetti on rajallinen. Toki on erikoista jättää vain yksi kutsumatta (ellei muissakin "porukoissa" ole tehty samanlaista ratkaisua), mutta kyllä toisaalta ymmärrän. Oli meidänkin häissä muutama sellainen pakko kutsua koska kutsuttiin muutkin saman "kategorian" ihmiset, mutta olisin mieluummin siihen tilalle ottanut jonkun sellaisen kenet olisin häihin oikeasti halunnut, mutta jota en voinut kutsua koska budjetti oli rajallinen. Eniten vitutti se että pari tälläistä, ei niin tärkeää vierasta, jätti tulematta eikä koskaan ilmoittanut asiasta...
Niin ja meistä molemmat miehen kanssa ollaan oltu omien kaveriporukoiden häissä ilman sitä toista (toki myös yhdessä). Hauskaa on ollut ja täysin ymmärrettävää, sillä ei meidänkään piireissä mitään rikkaita olla. Ehkä sinäkin ymmärrät, jos joskus järjestät häitä omakustanteisesti.
Niin ja älä anna miehesi ruonata kutsua, sillä se on hääparinkannalta maailman vaivaannuttavinta ja vituttavinta.
Se on totta että jotkut ihmiset ovat todella niin ajattelemattomia etteivät vaivaudu yhtä tekstiviestiä lähettämään siitä etteivät tule juhliin.
Ja ajoissa jos kerran tietävät etteivät osallistu.Mutta tässä nyt puhuttiin siitä että jostakin porukasta on jätetty YKSI kutsumatta
Se vaan ei ole oikein, se on kiusaamista, eikä nuo häät perustu tuon porukan osalta kovin mukavaan asenteeseen.
Jos rahaa on vähän niin parempi kutsua kaveriporukasta ihan ydin mieluummin kuin karsia kaikista ryhmistä yksi pois.Entä jos sen porukan mielestä ap ei ole yksi heistä? Entä jos he ovat kaikki tunteneet toisensa noin 15 vuotta, hitsautuneet yhteen ja löytäneet puolisonsa samoista piireistä. Sitten on ap:n mies, joka kuuluu porukkaan ja ap, joka ei kuulu. Entä jos siellä ei mietitäkään mitenkään puolisoineen vaan niin, että kutsuttuna on tuttu turvallinen kaveripiiri, johon ap ei kuulu.
Eihän ap voi tuolla ajattelulla koskaan tuohon kaveripiiriin päästäkään.
Miksi ei?
Ajatteleeko tuollainen kaveripiiri yhden kaverinsa eli apn miehen hyvää?
Jos jotain olen oppinut elämäni varrella niin sen että tuollaiset kaveripiirit eivät säily koko elämää muutoksitta .
Tulee eroja , joku muuttaa ulkomaille eikä häntä nähdä kuin harvoin ja toiset vaan etsivät uusia tilalle.
Sopeutumiskykyinen ja joustava = ystävällinen kaveripiiri pitää pintansa koska se kestää uusiakin jäseniä .
Ihan pokkana menet sinne juhliin ja olet kuin et tietäisikään. Siitä tulee hulubaluu, kun huomaatte mukamas yllättyneitä, että istumapaikkasi on unohdettu laittaa. Mä niin paineistaisin sen parin. Niiden moka, kun jättivät avecin kutsumatta. Saisivat itse hävetä kaikkien niiden vieraiden edessä.
Minun (entinen) ystäväni halusi säästää ja jätti pienen ystäväporukkamme kumppanit kutsumatta. Tilanne vaan oli se, että yhdellä oli eroprosessi käynnissä, toinen ei olisi avopuolisoaan edes ottanut mukaan ja minulla taas oli onnellinen avioliitto käynnissä. Yritin olla harmittelematta ja halusin pitää hauskaa ystävien kanssa, mutta viimeinen puukko selkään oli se kun vieressäni pöydässä oli tyhjä paikka. Valitettavasti noista juhlista jäänyt harmitus tuhosi ystävyytemme. Enkä edes tiedä vieläkään tietääkö morsian kuinka pahalta kyseinen asia minusta tuntui...
Vierailija kirjoitti:
Ihan pokkana menet sinne juhliin ja olet kuin et tietäisikään. Siitä tulee hulubaluu, kun huomaatte mukamas yllättyneitä, että istumapaikkasi on unohdettu laittaa. Mä niin paineistaisin sen parin. Niiden moka, kun jättivät avecin kutsumatta. Saisivat itse hävetä kaikkien niiden vieraiden edessä.
Ja sen jälkeen kaaso ohjaisi ap:n jonnekin eteisen tuntumaan istumaan. Bestman muistaisi alkupuheessaan sanoa, että tervetuloa te kutsutut vieraat ja ne kutsumattomat, jotka eivät ymmärtäneet, että heitä ei täällä kaivata. Kertoisi siihen perään jonkun ap:ta alentavan vitsin ja kaikki nauraisivat iloisesti kuvitellen, että kyseessä on pelkkä tunnelman piristäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on vähän niin parempi kutsua kaveriporukasta ihan ydin mieluummin kuin karsia kaikista ryhmistä yksi pois.Entä jos sen porukan mielestä ap ei ole yksi heistä? Entä jos he ovat kaikki tunteneet toisensa noin 15 vuotta, hitsautuneet yhteen ja löytäneet puolisonsa samoista piireistä. Sitten on ap:n mies, joka kuuluu porukkaan ja ap, joka ei kuulu. Entä jos siellä ei mietitäkään mitenkään puolisoineen vaan niin, että kutsuttuna on tuttu turvallinen kaveripiiri, johon ap ei kuulu.
Miksi ei?
Jos jotain olen oppinut elämäni varrella niin sen että tuollaiset kaveripiirit eivät säily koko elämää muutoksitta .
Tulee eroja , joku muuttaa ulkomaille eikä häntä nähdä kuin harvoin ja toiset vaan etsivät uusia tilalle.
Sopeutumiskykyinen ja joustava = ystävällinen kaveripiiri pitää pintansa koska se kestää uusiakin jäseniä .
Miksi ap:n pitäisi päästä tuohon kaveripiiriin? Jos se on toimiva ilman ap:ta, on ihan turha kuvitella, että miehen kautta pääsisi mukaan. Enkä voi uskoa, että jollain on yksi ainoa kaveripiiri, johon ei ole tullut muutoksia vuosien saatossa. Eivät omatkaan lukioaikaiset kaverit ole missään tekemisissä yliopistoaikana ja työelämässä hankittujen kavereitten kanssa ja silti minulla on ihan hyvät välit monenlaisiin ystäviin. Miehen kaveripiirin tunnen pintapuolisesti eikä ole mitään tarvetta sinne ujuttautua, omissa ystävissä on tarpeeksi juttuseuraa ja tukea.
Todella tökeröä hääparilta tuollainen, että yksi avopuoliso jätetään kutsumatta. Ilmeisesti kuitenkin tahallinen teko.
Mutta kutsumatta on jätetty, minkäs teet. Ei siihen enää voi vaikuttaa, niele katkera kalkki ja katse eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n mies jostain syystä päättää menmä häihin, hän voi hyvin viedä lahjan vain kaverilleen, ei koko pariskunnalle, koska se näemmä on näissä häissä tapana. Esim. yhden hengen pussilakanasetti, lippu yhdelle johonkin hauskan paikkaan tai tapahtumaan, kahviastiasto yhdelle, sulhasen harrastukseen liittyvä lahja tms.
Aivan loistava idea! Ja korttiin onnittelut poikamiesvuosien päättymisen johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava idea! Ja korttiin onnittelut poikamiesvuosien päättymisen johdosta.
Joo :D Sikäli tuo on minusta varsin perusteltua, että eihän sitä yksin ole samalla tavalla varaakaan kuin pariskuntana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Sopeutumiskykyinen ja joustava = ystävällinen kaveripiiri pitää pintansa koska se kestää uusiakin jäseniä .Miksi ap:n pitäisi päästä tuohon kaveripiiriin? Jos se on toimiva ilman ap:ta, on ihan turha kuvitella, että miehen kautta pääsisi mukaan. Enkä voi uskoa, että jollain on yksi ainoa kaveripiiri, johon ei ole tullut muutoksia vuosien saatossa. Eivät omatkaan lukioaikaiset kaverit ole missään tekemisissä yliopistoaikana ja työelämässä hankittujen kavereitten kanssa ja silti minulla on ihan hyvät välit monenlaisiin ystäviin. Miehen kaveripiirin tunnen pintapuolisesti eikä ole mitään tarvetta sinne ujuttautua, omissa ystävissä on tarpeeksi juttuseuraa ja tukea.
Minusta taas on mukava tehdä asioita ja matkoja yms pariskunnittainkin.
Se onnistuu siten että minä ystävystyn miehen ystävien ja heidän puolisoiden kanssa ja mies minun ystävien ja heidän puolisoiden kanssa.
Illanvietot ovat myös hauskoja näin eikä ainakaan aina niin että minä olen ainoastaan omien ystävieni kanssa ja mies omiensa.
Ehket ole kuullut tällaisesta käytännöstä ollenkaan ja täytyy sanoa että olet jäänyt paljosta paitsi.
Tietenkin tämä vaatii joustavuutta ja kiinnostusta uusiin ihmisiin mutta antaa myös paljon.
Sieltä " vieraasta leiristä " löytyy uusia hyviä ystäviä.
Ja selvennän nyt että ei tietenkään kaikkea tehdä koko ajan näin pareina eikä kaikkien kanssa tule läheisiksi ystäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, meidän perheessä ei harrastettu konventioita. Vanhemmat sanoivat ettei sillä ole merkitystä mitä ihmiset ajattelevat, sillä on merkitystä mitä sinä ajattelet. Joten meidän häitä tanssitaan herkillä terälehdillä, ei viihteenä vieraille. Itse en näe sitä pahana, vain valintana. Eiköhän hääparilla ole oikeus valita elämänpolkunsa ja majatalon vieraat.
Siinä aito oman elämänsä viidakon tähtönen noudattamassa pissisfilosofiaansa. Tänään tietysti promillet ja hempeä liikutus voi olla astetta alhaisemmalla tasolla mutta kyl se siitä taas.
Vierailija kirjoitti:
"Jo alkeellisimpiin käytöstapoihin ja sydämensivistykseen kuuluu kutsua perhejuhliin pareittain, jos suhde on vakiintunut - asutaan yhdessä tai olkaa "pari" ja on samantekevää tykkääkö kutsuja ystävän elämänkumppanista vai ei, sillä sen verran voi kunnioittaa ystävänsä kumppanin valintaa ja käyttäytyä aikuismaisesti, jo ystävän takia. "
Minusta tuo on kuvottavan itsekästä. Kun me aikanaan vietämme häitä niin kutsumme vain meille tärkeät ihmiset. Ihmiset, jotka pitävät meistä, ovat meille rakkaita ja vilpittömästi onnellisia puolestamme. Jos tiedän ystäviemme puolisoista tai kumppaneista, että he eivät piittaa meistä vaan tärkeintä on ilmaisen viinan bileet niin rannalle jäävät. Myös meille etäiset ihmiset jätetään kutsumatta, jos heille tärkeää on juhlia kivat häät oman rakkaansa kanssa vaikka ei nyt niin tunne hääparia niin ei tuollaisilla ihmisillä ole meille merkitystä. Kyllä tässä olisi ollut aikaa tutustua ennen häitä.
Ihmiset eivät taida ymmärtää, että ajat ovat muuttuneet. Ajatellaan, että käytöstavat on unohdettu ja ollaan törkeitä. Totuus on, että ihmiset uskaltavat toteuttaa omanlaisensa häät, kutsua itselleen merkitykselliset ihmiset ja eivät arastele yleistä mielipidettä. Ei ole törkeää kutsua vain tärkeät vieraat.
Entäpä jos ne teille rakkaat ja tärkeät ihmiset haluaisivat juhlia kivat häät oman rakkaansa kanssa? Entäpä jos he eivät viihdy häissänne koska joutuivat tulemaan ilman kumppaniaan, samaan aikaan kun muut tulevat kumppaninsa kanssa? Ei yhtään haittaa loukata niitä teille rakkaita ja tärkeitä ihmisiä? Kannattaisiko ajatella myös vieraiden viihtymistä?
Vierailija kirjoitti:
Minun (entinen) ystäväni halusi säästää ja jätti pienen ystäväporukkamme kumppanit kutsumatta. Tilanne vaan oli se, että yhdellä oli eroprosessi käynnissä, toinen ei olisi avopuolisoaan edes ottanut mukaan ja minulla taas oli onnellinen avioliitto käynnissä. Yritin olla harmittelematta ja halusin pitää hauskaa ystävien kanssa, mutta viimeinen puukko selkään oli se kun vieressäni pöydässä oli tyhjä paikka. Valitettavasti noista juhlista jäänyt harmitus tuhosi ystävyytemme. Enkä edes tiedä vieläkään tietääkö morsian kuinka pahalta kyseinen asia minusta tuntui...
Miksi tuo tuntui sinusta pahalta? Eikö hän tehnyt oikein kun kohteli teitä tasapuolisesti? Olisiko se sitten ollut fiksua että vain sinun puolisosi olisi kutsuttu?
"Siinä aito oman elämänsä viidakon tähtönen noudattamassa pissisfilosofiaansa. Tänään tietysti promillet ja hempeä liikutus voi olla astetta alhaisemmalla tasolla mutta kyl se siitä taas."
Näitä kyynisiä elämän kyllästämiä häävieraita minäkin välttelisin. Lässähtää ikävästi tunnelma hääpaikalle kun ilmassa väreilee täyttymättömät odotukset, pettymykset, suomalais-ugrilainen alakulo, laskujohteinen seksielämä ja sameat silmät, jotka odottavat vain viimeistä valssia tuonelan lautturin kanssa. Sellainen sidukkahumalassa oleva viidakon tähtönen voisi toisaalta olla piristävä ohjelmanumero. Vaikea valita, kutsutaanko pissisfilosofi vai filosofi, joka ei enää pysty pissaa pidättelemään. No jos pissa on jo housuissa kuten yo. kommentoijalla niin päästä se on sinne lirahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Me oltiin oltu 15 vuotta yhdessä, kun miehen yks parhaista ystävistä meni naimisiin, en saanut kutsua. Mua kyllä loukkas. Mä selitin sen itselleni niin että se morsian oli päätöksen takana. Oli nopee rakastuminen ja ei oltu nähty pitkän välimatkan takia. Mies sit meni tottakai ystävänsä häihin.
Meillä on häät kesällä. Arvatkaa kuka ei saanut kutsua?
Hyvin teit!:) Sitä niittää, mitä kylvää.
Minusta hääpari ei nyt ole hallinnut etikettiä eikä kunnioita kutsuttujaan. Luulisi, että ap:n avomiehellä saattaa olla hieman ikävä tilanne selittää kenties joillekin vieraille, miksi hän on porukasta ainoana tullut yksin. (Onks noille tullut ero?, joku voi miettiä). Nolottaa jo miehenkin puolesta tämä kömmädys.
Toisaalta koskaan ei voi tietää, mitä elämä tullessaan tuo. Ap ei taatusti unohda asiaa.
Minut jätettiin kutsumatta ex-avomieheni ja kihlattuni ystävien juhliin. Kun ongelma jatkui ja mies otti ystäviensä puolen, se oli kuolinisku suhteellemme. Alussa myönsi että naiset olivat kateellisia kun luulivat että urani oli yhtä loistoa ja tienasin hyvin tms. Tiukassa paikassa sanoi kuitenkin että ystävät ovat hänen perheensä. Vastasin että kiitos tiedosta, minä olin kuvitellut että meistä tulisi perhe. Mies kärsi ystäviensä käytöksestä paljon, mutta paineen alla kallistui niiden puolelle. Tämä miehen munattomuus oli yksi syy eroomme. Munattomuus näkyi muillakin elämänalueilla. Lopulta mies syytteli minua kaikista elämänsä epäonnistumisista. Nyttemmin mies saanut potkut töistä, vaikka syytti minua jopa siitä ettei pärjännyt töissä. Pilasin kuulemma ajattelun. On erittäin loukkaavaa sekä kutsuttua puolisoa että kutsumatonta kohtaan jättää toinen kutsumatta. Enää en kuitenkaan olisi miehen kanssa jolla ei olisi selkärankaa ottaa asiaa ystäviensä kanssa esille ja jättää menemättä. Toki on kriisi huomata millaisia "ystäviä" on.