Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
321/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, meidän perheessä ei harrastettu konventioita. Vanhemmat sanoivat ettei sillä ole merkitystä mitä ihmiset ajattelevat, sillä on merkitystä mitä sinä ajattelet. Joten meidän häitä tanssitaan herkillä terälehdillä, ei viihteenä vieraille. Itse en näe sitä pahana, vain valintana. Eiköhän hääparilla ole oikeus valita elämänpolkunsa ja majatalon vieraat.

Majatalon vierailla on oikeus valita majatalo ja sen he tekevät elleivät ole tyytyväisiä jo testattuun.

Vierailija
322/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi nähnyt myöskään mitään muuta ratkaisua minkä miehesi teki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta huomaa hyvin ketkä on itse järjestäneet häitä lähivuosina ja ketkä eivät ole naimisissa tai häät on maksaneet vanhemmat.

Syynä voi hyvin olla se, että häät maksaa ihan sikana ja johonkin on raja vedettävä, jos budjetti on rajallinen. Toki on erikoista jättää vain yksi kutsumatta (ellei muissakin "porukoissa" ole tehty samanlaista ratkaisua), mutta kyllä toisaalta ymmärrän. Oli meidänkin häissä muutama sellainen pakko kutsua koska kutsuttiin muutkin saman "kategorian" ihmiset, mutta olisin mieluummin siihen tilalle ottanut jonkun sellaisen kenet olisin häihin oikeasti halunnut, mutta jota en voinut kutsua koska budjetti oli rajallinen. Eniten vitutti se että pari tälläistä, ei niin tärkeää vierasta, jätti tulematta eikä koskaan ilmoittanut asiasta...

Niin ja meistä molemmat miehen kanssa ollaan oltu omien kaveriporukoiden häissä ilman sitä toista (toki myös yhdessä). Hauskaa on ollut ja täysin ymmärrettävää, sillä ei meidänkään piireissä mitään rikkaita olla. Ehkä sinäkin ymmärrät, jos joskus järjestät häitä omakustanteisesti.

Niin ja älä anna miehesi ruonata kutsua, sillä se on hääparinkannalta maailman vaivaannuttavinta ja vituttavinta.

Vierailija
324/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoijista on todennäköisesti häävierastyyppiä, joka osallistuu häihin ilman, että ajattelee vilpittömästi hääparia. Vieras sortuu arvostelemaan tai sanomaan mielipiteensä järjestelyistä ja luokittelee mikä hyviin hääjuhliin käy ja mikä ei. Mistä tarjoilusta, musiikista, koristelusta, ohjelmasta MINÄ pidän. Harva enää osallistuu häihin ajatuksella, että haluaa tuottaa iloa hääparille ja juhlia heidän onneaan. Harva pitää suutaan kiinni arvostelulta ja harva pitää naamansa häähymyssä. Jos häävieraille sallitaan itsekkyys niin miksi ei hääparille?

Luulen, että negatiiviset kommentit johtuvat pelosta, että jatkossa yleistyy ettei seurustelu hääparin ystävän kanssa ole mikään villikortti häihin vaan kutsun saaminen on itsestä kiinni. Kannatan, että kutsun saa omasta ansiostaan. Voihan sitten kinastella sen oman puolison kanssa, että meneekö vain toinen vai meneekö kumpikaan.

Vierailija
325/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viestiketju varmisti sen, että meillä ei miehen kaksi parasta kaveria saa lainkaan kutsua häihimme. Ne puolisot kun on sellaisia, että niitä ei kestä kukaan. Sen sijaan kutsu lähtee yhdelle miehen työkaverille, jolla on ihana vaimo. Minun puoleltani kutsumatta jää kaikkein pitkäaikaisin ystäväni, jolla on äärettömän typerä mies. Harmi, että hääetiketti pakottaa jättämään meille tärkeitä ihmisiä pois kutsulistalta vain sen vuoksi, että puolisot olisi pakko kutsua, vaikka he olisivat miten ikäviä tahansa.

Tästä seuraa se, että edes polttareissa ei ole pitkäaikaisinta ystävääni, koska ei voi pyytää polttareihin, jos ei kutsu häihin.

Minusta tuntuu, että vain itse ikävä ihminen voi löytää lähipiiristään noin paljon ikäviä ihmisiä. 

Kutsuja lähtee noin 90 kpl, joten ikäviä ihmisiä on lähipiirissä suunnilleen 1% verran. Jos sinulla on vähemmän, niin lähipiirisi saattaa olla niin suppea, että siihen ei mahdu edes aidosti mukavaa väkeä.

Vierailija
326/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hääpari ei pidä tämän tyyppisistä ihmisistä/vieraista "Toinen toimiva on se että kohtele ihmistä niin kuin hän olisi mukava niin tästä tulee sellainen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan." Tässähän ei oteta vastuuta omasta käytöksestä vaan taas peesataan niiden ihmisten vanavedessä, jotka osaavat sanoa mielipiteensä. Ollaan vaan flegmaattisena ja toisten pitäisi huomioida heidät. Tarkoittaako laaja syli että kaikki lokitkin pitää ruokkia? Ei minulla ole varaa eikä resursseja tai kärsivällisyyttä, pahoittelen.

Kun tarkemmin pohdin niin ujot ja hiljaiset tyypit, joilla ei ole omia mielipiteitä voivat olla helvetin rasittavia. Saippuoita, joista ei millään saa kiinni millaisia he ovat. Jos ap on juuri tällainen maan hiljainen ja vaan seisoo ja katselee niin voi olla, että on hieman vaivaannuttavaa ja ikävää seuraa. Ja ehkä hääpari on vaan ajatellut että kaikilla on helpompaa jos hääkattauksessa ei ole simpukoita. Kaikki eivät tykkää.

Vierailija
327/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä kommentteja. Miten niin monen mielestä voi olla ok, että jätetään YKSI kaveriporukan puolisoista AINOANA kutsumatta? Miten tämä voi jonkun mielestä olla olematta tökeröä käytöstä? Ymmärrän, että jotkut eivät halua häihin puolituntemattomia ihmisiä, mutta silloin tulee jättää USEAMPI kuin YKSI AINOA puoliso kutsumatta. Se, että yksi ihminen jätetään ainoana joukon ulkopuolelle, on ala-astetasoista käytöstä, yhtä syrjitään hiekkalaatikolla. Se on loukkaavaa. Mutta joillain ihmisillä vain ei ole yhtään sosiaalista pelisilmää.

Minusta on mielenkiintoista, että ap:n mies on soitellut kaveriporukan läpi ja kysynyt KAIKILTA, kutsuttiinko molemmat puolisot. Siis mikä punavuorelainen hipsteri itkupotkunyyhkyttää kavereille, että mun muijaa ei kutsuttu, kutsuttiinko sun hustru.

Mistä me tiedämme, montako puolisoa on jäänyt ilman kutsua, koska tuskin se hääpari on lähettänyt vieraslistaa kutsun mukana. Nyt puhutaan yhdestä ainoasta vieraasta, joka on itsekin kertonut olevansa porukan ulkokehällä ja siten aika lailla arvoton kaveriporukan sisäisen dynamiikan kannalta.

Hääparilla on syy siihen, että ap ei kutsua saanut. Kunnioittakaamme sitä, oli se sitten raha, tilanpuute tai se, että ap on hankala ihminen / ap:n suhde miehensä kanssa on päättymässä / ap:lla on ollut suhde morsiamen isän kanssa /ap ei sovi porukkaan jne.

Vierailija
328/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin opiskelijoina häämme pääosin itse, budjetti oli pieni ja häät myös. Kutsuttiin vain ihmiset jotka ehdottomasti haluttiin, joitakin jouduttiin jättämään kutsumatta sen tähden, että olisi jouduttu kutsumaan sen myötä myös sellaisia, joita ei tähän n. 30 hengen joukkoon haluttu. Tää on mielestäni oikea tapa karsia vieraita, ei noin että vakintuneesta, tutusta parista karsitaan toinen. Mieheni on kyllä käynyt pari kertaa ja mäkin kerran yksin omien ystävien häissä, joihin on kyllä tullut kutsu molemmille, mutta jos ei tunne kumpaakaan hyvin ja toista ollenkaan (opiskelukaveri tmv porukka, joista ei muutenkaan tunne hyvin), ei ole tuntunut mielekkäälle maksaa matkoja, majoutuksia ym koko perheelle, kun toinen joutuu kuitenkin aika aikaisin lasten kans hotelliin tmv.

Eli kyl mä outona pidän tuollaista rajausta ja oltiin molemmat virolaisissa häissä ainoina suomalaisina, toki oli muutama muukin ei viroa puhuva eli vain vihkiminen oli pelkästään viroksi, sulhanen ja yks muu vieras tunnettiin etukäteen ja olivat hauskimmat häät ikinä. Eli kielikään ei tosiaan tarvi asiaa ratkaista, enemmän varmasti ymmärrät ruotsia kuin me viroa.

Vierailija
329/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä ketju mutta kertoo paljon joko ihmisistä yleensä tai sitten av mammoista erityisesti. Etiketin ja hyvien tapojen mukaan aviopuoliso kutsutaan juhlaan, samoin vakiintunut avopuoliso. Jos homma on niin kerkillä ruusuilla tanssimista, että hyvän ystävän aviopuolisoa ei kutsuta jonkun "vian" vuoksi, niin ei pidä ihmetellä, jos itseltä kaverit kaikkoaa. Kutsumatta jättäminen on suora viesti siitä, että puolisosi ei kelpaa meille.

Miehen suvussa harrastetaan sitä, että esim. sisarusten lasten häihin ei kutsuta kaikkia sisaruksia puolisoineen, vaan vain osa. Parin vuoden sisällä on ollut kolmet häät, joista yksiin meidät on kutsuttu. Ihan sama sinällään, seurojentalossa tarjottu virolainen viina ei houkuttele mutta systeemi ihmetyttää. Tosin ei minua kutsuttu miehen veljen häihin myöskään, vaikka oltiin silloin jo naimisissa. Kai minussa joku vika heidän näkökulmastaan on, vissiin liian hiljainen heidän sivistyneeseen porukkaansa, joka huutaa ja puhuu koko ajan toistensa päälle. ;)

Vierailija
330/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiset ymmärrän, kutsutaan myös puoliso jos pari on naimisissa. Jos ei ole naimisissa niin vakiintunut avopuoliso rinnastetaan aviopuolisoon mutta hääparin ei tarvitse kutsua seurustelukumppania. Minusta asian ratkaisee kuinka hyvin tunnetaan. Mutta ystävät, ei silloin tarvitse kutsua kuin ystävä jos on jotenkin rajattava kutsutut.

Vierailija
331/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ap on oikein häirikköjen kruunaamaton kuningatar, jota ei voi ottaa mihinkään mukaan, kun hän pilaa muiden häätkin oksentamalla omaan ja muiden käsilaukkuun ja tanssii cancania buffetpöydällä, ja kaikki katsovat kauhuissaan että tuolla se Jan-Olofin Tellervo TAAS on pilaamassa yhdet häät!

Ja että oikein käydään hääparia kiittämässä, ettei häirikkö-Tellervoa kutsuttu mukaan!

Kyllä joillakin on sitten mielikuvitusta, ei muuta voi sanoa :D

Vastaan omasta puolestani: puolisot, oli se avo- tai aviopuoliso, kutsutaan mukaan, ilman muuta. Kaikki muu on aivan tökeröä ja hyvin loukkaavaa. Eri asia on, jos on kyse hyvin uudesta seurustelukumppanista, jota hääpari ei tunne ollenkaan, mutta ketjussa oli esimerkkejä, että silloinkin on lähetetty huomaavaisesti avec-kutsu. Tällainen hyvän ystävän asuinkumppanin pois rajaaminen on pöyristyttävää.

Vierailija
332/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai hääpari saa kutsua häihinsä ihan keitä haluaa ja pitää ihan sellaiset juhlat kuin haluaa. Mutta en kyllä ymmärrä miksi pitää juhlat, jossa vierailla ei ole välttämättä kovinkaan mukavaa, ihan vaan sen takia, että häät ovat "oman näköiset". Silloinhan ne vähät pennoset kannattaa käyttää vaan ihan itseensä, vaikkapa häämatkaan, ja mennä naimisiin ihan parin todistajan läsnä ollessa.

Jos jättää tuttavapiiristä kutsumatta vaan yhden henkilön, on se kaikissa muissa ympäristöissä ihan selvää kiusaamista, eikä voi olla jättämättä jälkeä tulevaan kanssakäymiseen. Tästä näkökulmasta kutsumattajättäminen ei ole välttämättä edes hääparin etu, etenkään jos he haluavat olla jatkossakin hyvissä väleissä ap:n ja hänen miehensä kanssa.

Vierailija
333/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vaikuttaa siltä, että on kyhätty pietarin trollitehtaalla osana ruotsalaisvastaista kampanjaa.

Vierailija
334/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö/muistaako hääpari edes, että asutte yhdessä?

Vierailija
335/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jan-Olofin Tellervo käsittääkseni ei ole riehakas häirikkö vaan ihan päinvastainen tapaus. Morsiamen isä on pitämässä puhetta niin Tellervo suhisee miehelleen mitä se sanoi, mitä se sanoi, kerro nyt kun minä en ymmärrä, mitä tuo pesta venner tarkoittaa? Ja sitten Tellervo on suunpielet alaspäin kun mies pyytää hetken odottamaan.

Buffet-pöydässä Tellervo ei tanssi vaan nyppii salaattien seasta itselleen sopivat ainesosat, kysyy onko tässä jääsalaatissa eläinperäisiä ainesosia ja tiedäthän kuinka herkkä minun vatsani on. Ja mitä nämä krekor oikeastaan on, aika eksoottisia, voiko näitä syödä. Tellervo hyppii ahdistuneena baarijonossa välistä toiseen ja kiilaa kunnes joku jonottava vieras on tilannut Tellervoa miellyttävän juoman, joten Tellervo haluaa samaa ja kiljaisee tak det samma!!! Tellervo pyytää miehensä seurustelemaan kanssaan koska ei kestä olla hetkeäkään yksin ja varsinkaan hän ei kestä jutella kenenkään kanssa ainakaan ruotsia, joten mieskään ei saa jutella kenenkään muun kuin Tellervon kanssa. Ja mielellään mies saattaa Tellervon naisten vessaan vartin välein ja odottaa koska rakkohan herkistyy jännittävissä tilanteissa. Tellervo pyytää miestään nauramaan usein koska täytyyhän heilläkin olla hauskaa häissä. Tellervo näyttää sormella ylöspäin kun on sopiva hetki nauraa yhdessä hersyvästi.

Vierailija
336/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jan-Olofin Tellervo käsittääkseni ei ole riehakas häirikkö vaan ihan päinvastainen tapaus. Morsiamen isä on pitämässä puhetta niin Tellervo suhisee miehelleen mitä se sanoi, mitä se sanoi, kerro nyt kun minä en ymmärrä, mitä tuo pesta venner tarkoittaa? Ja sitten Tellervo on suunpielet alaspäin kun mies pyytää hetken odottamaan.

Buffet-pöydässä Tellervo ei tanssi vaan nyppii salaattien seasta itselleen sopivat ainesosat, kysyy onko tässä jääsalaatissa eläinperäisiä ainesosia ja tiedäthän kuinka herkkä minun vatsani on. Ja mitä nämä krekor oikeastaan on, aika eksoottisia, voiko näitä syödä. Tellervo hyppii ahdistuneena baarijonossa välistä toiseen ja kiilaa kunnes joku jonottava vieras on tilannut Tellervoa miellyttävän juoman, joten Tellervo haluaa samaa ja kiljaisee tak det samma!!! Tellervo pyytää miehensä seurustelemaan kanssaan koska ei kestä olla hetkeäkään yksin ja varsinkaan hän ei kestä jutella kenenkään kanssa ainakaan ruotsia, joten mieskään ei saa jutella kenenkään muun kuin Tellervon kanssa. Ja mielellään mies saattaa Tellervon naisten vessaan vartin välein ja odottaa koska rakkohan herkistyy jännittävissä tilanteissa. Tellervo pyytää miestään nauramaan usein koska täytyyhän heilläkin olla hauskaa häissä. Tellervo näyttää sormella ylöspäin kun on sopiva hetki nauraa yhdessä hersyvästi.

Tellervo siis jätetään kokonaan kutsumatta, koska hän kysyisi salaatin ainesosista, kävisi vessassa jne.?

Vierailija
337/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tellervo siis jätetään kokonaan kutsumatta, koska hän kysyisi salaatin ainesosista, kävisi vessassa jne.?"

Eikun siksi, että Tellervo on helvetin rasittava ihminen. Jos kysymyksesi on aito niin olet Tellervon sukulaissielu. :)

Vierailija
338/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tellervo siis jätetään kokonaan kutsumatta, koska hän kysyisi salaatin ainesosista, kävisi vessassa jne.?"

Eikun siksi, että Tellervo on helvetin rasittava ihminen. Jos kysymyksesi on aito niin olet Tellervon sukulaissielu. :)

Jos Tellervo on kertakaikkiaan noin rasittava, täytyy hänen miehessäänkin olla jotain vikaa. Näin ollen ei kumpaakaan tarvitse kutsua häihin ja ongelma on ratkaistu!

Vierailija
339/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailman Telkervot ja heidän miehensä voi huoleti jättää kutsumatta. En tiedä kumpi on kamalampi häävieras, Risto Riehuja vai Pupu Pöksynen. Minä rajaan kutsun ihmisille, jotka tunnen ja joiden käytökseen voin huoletta luottaa.

Vierailija
340/432 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta huomaa hyvin ketkä on itse järjestäneet häitä lähivuosina ja ketkä eivät ole naimisissa tai häät on maksaneet vanhemmat.

Syynä voi hyvin olla se, että häät maksaa ihan sikana ja johonkin on raja vedettävä, jos budjetti on rajallinen. Toki on erikoista jättää vain yksi kutsumatta (ellei muissakin "porukoissa" ole tehty samanlaista ratkaisua), mutta kyllä toisaalta ymmärrän. Oli meidänkin häissä muutama sellainen pakko kutsua koska kutsuttiin muutkin saman "kategorian" ihmiset, mutta olisin mieluummin siihen tilalle ottanut jonkun sellaisen kenet olisin häihin oikeasti halunnut, mutta jota en voinut kutsua koska budjetti oli rajallinen. Eniten vitutti se että pari tälläistä, ei niin tärkeää vierasta, jätti tulematta eikä koskaan ilmoittanut asiasta...

Niin ja meistä molemmat miehen kanssa ollaan oltu omien kaveriporukoiden häissä ilman sitä toista (toki myös yhdessä). Hauskaa on ollut ja täysin ymmärrettävää, sillä ei meidänkään piireissä mitään rikkaita olla. Ehkä sinäkin ymmärrät, jos joskus järjestät häitä omakustanteisesti.

Niin ja älä anna miehesi ruonata kutsua, sillä se on hääparinkannalta maailman vaivaannuttavinta ja vituttavinta.

Se on totta että jotkut ihmiset ovat todella niin ajattelemattomia etteivät vaivaudu yhtä tekstiviestiä lähettämään siitä etteivät tule juhliin.

Ja ajoissa jos kerran tietävät etteivät osallistu.

Mutta tässä nyt puhuttiin siitä että jostakin porukasta on jätetty YKSI kutsumatta

Se vaan ei ole oikein, se on kiusaamista, eikä nuo häät perustu tuon porukan osalta kovin mukavaan asenteeseen.

SE on se mikä saattaa lopulta tunnelmaa laskea eikä se yksi ihminen.

Jos rahaa on vähän niin parempi kutsua kaveriporukasta ihan ydin mieluummin kuin karsia kaikista ryhmistä yksi pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi