Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Joskus on vain pakko tilan puutteen vuoksi karsia vierasmäärää ja se karsinta lähtee luonnollisesti niistä vieraimmista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vain pakko tilan puutteen vuoksi karsia vierasmäärää ja se karsinta lähtee luonnollisesti niistä vieraimmista ihmisistä.
Silloinkaan ei karsita yksittäisistä ihmisistä, vaan jätetään PARISKUNTA kutsumatta.
Tuo kutsumatta jättäminen on julkinen loukkaus.
Ap:n mieheltä tullaan kysymään useampaan otteeseen, mihin ap jäi ja missä on - ja ap:n miehen on vastattava: "Hän ei saanut kutsua" ja ap:ta tuntemattomat ihmiset voivat alkaa ajatella ties miten negatiivisesti ap:sta, että ohhoh, täytyy olla jotain aivan tavatonta sen taustalla, kun ei saanut kutsua. Sillä hyvillä käytöstavoilla varustettu hääpari ei jätä ystävänsä asuinkumppania kutsumatta kuin aivan pakottavista painavista syistä. Kukaan ei ehkä tiedä, ettei hääparilla ole niitä käytöstapoja.
Viimeksi AP:ta ei kutsuttu polttareihin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos asuu yhdessä, niin on etikettivirhe olla kutsumatta myös puolisoa.
Taitaa olla aika päivittää tuota etikettiä. Ei ole oikein enää nykypäivää kun kimppaan saatetaan muuttaa vajaan viikon tuntemisen jälkeen ja nämä avopuolisot vaihtuu lennossa. Vakiintunut kumppani on pikkaisen eri asia kuin joku kuukauden leikkikaveri.
Parempi raja olisi vihitty puoliso. Tottakai edelleen saa kutsua ihan kenet tahtoo, mutta pelkkää seurustelukumppania ei ole mikään pakko kestittää, ei vaikka kuinka saman katon alla asuttaisiinkin.
Mun mielestä taas etiketti menee niin, että kaikki saman porukan ihmiset (tai yhtä läheiset ihmiset) kutsutaan samalla periaatteella, joko avecilla tai ilman aveccia. Eli jos tämän porukan jäsenille lähtee avec-/puolison sisältävät kutsut, ne lähtevät kaikille, myös niille, jotka eivät edes seurustele - saavat sitten päättää tuovatko mukanaan jonkun vai tulevatko yksin.
Mulle henk. koht. on tärkeämpää toimia tyylikkäästi, arvokkaasti ja kenenkään läheiseni tunteita loukkaamatta kuin syynätä, ovatko kaikki häissäni läsnäolevat ihmiset varmasti "minun näköisiäni" ihmisiä. Mun päivää morsiamena häiritsisi paljon enemmän se ajatus, että olen kohdellut jotain ystävääni väärin, kuin se, että häissäni on joku, jota en tunne.
Kyllä suomalaisilla on asiat hyvin, kun noinkin pikku juttu saa 26 sivua turhaa napinaa ja hölinää joutavasta etiketistä. Oikein yhdessä mietitään, että on oikeutettua suuttua noin joutavasta.
Etiketti on ikiaikainen käyttäytymisnormisto, kun ihmiset pelkäsi vielä jumalaa ja talonpojat pyrki ylimystön kekkereille, miksi hitossa sitä siinä muodossaan pitää vielä pokkuroida. Nyt ei ole moisia luokkaeroja tai jumalia pelkäävää väestöä. Olisko hyvä aika antaa piutpaut koko jutulle, tai vähintään päivittää sitä tähän päivään.
Eihän sitä voi, kun osa kansaa ei hallitse itseään sen vertaa. Eihän ne osaa käyttäytyä ilman tarkkaa osviittaa. Muilla se onnistuu suurinpiirtein ja joo, olen ylpeä moukka.
Kaverit haluaa näyttää miehellesi kaapin paikan kun ei valinnut piireistä puolisoa:,
Äsken avattiin uusi ketju, jossa AP:n mies kutsuttiin polttareihin mutta ei häihin.
:D
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkaan ei karsita yksittäisistä ihmisistä, vaan jätetään PARISKUNTA kutsumatta.
Sekö ei loukkaa miestä, että hänet jätetään kokonaan kutsumatta ystäviensä häihin?
Nostellanpa tätä maratonpituista ketjua. Miten ap olette asian saaneet ratkottua? Mutta, eihän ne ole häät eikä mitkään, jos ei muutamia kuokkavieraita ole häissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos asuu yhdessä, niin on etikettivirhe olla kutsumatta myös puolisoa.
Taitaa olla aika päivittää tuota etikettiä. Ei ole oikein enää nykypäivää kun kimppaan saatetaan muuttaa vajaan viikon tuntemisen jälkeen ja nämä avopuolisot vaihtuu lennossa. Vakiintunut kumppani on pikkaisen eri asia kuin joku kuukauden leikkikaveri.
Parempi raja olisi vihitty puoliso. Tottakai edelleen saa kutsua ihan kenet tahtoo, mutta pelkkää seurustelukumppania ei ole mikään pakko kestittää, ei vaikka kuinka saman katon alla asuttaisiinkin.
Tulipa vihitystä parista mieleen: Vanhempani ovat olleet yhdessä 35 vuotta, asuneet yhdessä melkein tuon saman ajan ja heillä on kaksi aikuista lasta. He eivät ole kuitenkaan vielä tähänkään päivään mennessä menneet naimisiin. Eli sinun logiikkasi mukaan he ovat pelkkiä seurustelukumppaneita ja on hyväksyttävää jättää toinen heistä kutsumatta juhliin vain koska papin aamenta ei ole sanottu? Tässäkin tapauksessa AP ja miehensä ovat aika monen määritelmillä vakiintunut pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että olet tavannut sulhasen ja morsiamen, tee sinusta vielä sisäpiirin jäsentä, läheistä ystävää. Ja koska morsiuspari totesi tämän, niin jättivät kutsumatta. En minä ainakaan edes odottaisi, että jotkut ihmiset, jotka olen tavannut muutaman kerran, kutsuisivat minut juhliinsa, ei vaikka asuinkumppanini olisi heidän ystävänsä. Jos te olisitte naimisissa, niin luultavasti sinutkin miehesi vaimona olisi kutsuttu, mutta avokumppani saa jäädä lehdellä soittelemaan. Suomenkieliset olisivat saattaneet kutsuakin, jos kekkerit olisivat riittävän isot, että yksi tuntematonkin sinne sekaan uppoaisi, mutta ruotsinkielisillä on paljon tiukempi etiketti. Ankkalammessa polskivathan tuntevat kaikki toisensa, mutta sinua he eivät tunne. Keksi siis jotain muuta kivaa tekemistä siksi ajaksi, kun avopuolisosi on ystäviensä häissä.
Yksi teorioistani onkin se, etten kuulu joukkoon juuri siksi, että nuo ihmiset kuuluvat pieneen porukkaan, jossa kaikki tuntevat toisensa jotain kautta. Eivät kaikki noista kutsutuista puolisoista ole olleet kuvioissa mukana niinkään pitkää aikaa kuin minä, mutta samaan ryhmään he silti varmasti kokevat kuuluvansa. Minä olen sitten joku muukalainen pohjoisesta. Kyllä minä voin jäädä juhlista pois ilman ongelmia, mutta kyllä tämä miestänikin loukkaa.
Ap
On kyllä erikoista.Ei kävisi mielenvieressäkään olla kutsumatta ystävän puolisoa.
Siis mikä etikettivirhe.Onko jonkun puoliso joskus jätetty kutsumatta,vaikka tätä ei niin tunnettaisikaan.En usko.
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri näin👍
No täytyy sanoa ettei oma kumppani kyllä lähtisi itsekään jos noin tökerösti toimisi joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että olet tavannut sulhasen ja morsiamen, tee sinusta vielä sisäpiirin jäsentä, läheistä ystävää. Ja koska morsiuspari totesi tämän, niin jättivät kutsumatta. En minä ainakaan edes odottaisi, että jotkut ihmiset, jotka olen tavannut muutaman kerran, kutsuisivat minut juhliinsa, ei vaikka asuinkumppanini olisi heidän ystävänsä. Jos te olisitte naimisissa, niin luultavasti sinutkin miehesi vaimona olisi kutsuttu, mutta avokumppani saa jäädä lehdellä soittelemaan. Suomenkieliset olisivat saattaneet kutsuakin, jos kekkerit olisivat riittävän isot, että yksi tuntematonkin sinne sekaan uppoaisi, mutta ruotsinkielisillä on paljon tiukempi etiketti. Ankkalammessa polskivathan tuntevat kaikki toisensa, mutta sinua he eivät tunne. Keksi siis jotain muuta kivaa tekemistä siksi ajaksi, kun avopuolisosi on ystäviensä häissä.
Yksi teorioistani onkin se, etten kuulu joukkoon juuri siksi, että nuo ihmiset kuuluvat pieneen porukkaan, jossa kaikki tuntevat toisensa jotain kautta. Eivät kaikki noista kutsutuista puolisoista ole olleet kuvioissa mukana niinkään pitkää aikaa kuin minä, mutta samaan ryhmään he silti varmasti kokevat kuuluvansa. Minä olen sitten joku muukalainen pohjoisesta. Kyllä minä voin jäädä juhlista pois ilman ongelmia, mutta kyllä tämä miestänikin loukkaa.
Ap
On kyllä erikoista.Ei kävisi mielenvieressäkään olla kutsumatta ystävän puolisoa.
Siis mikä etikettivirhe.Onko jonkun puoliso joskus jätetty kutsumatta,vaikka tätä ei niin tunnettaisikaan.En usko.
Olin ollut mieheni kanssa jo vuosia yhdessä, kihloissa oltiin asuttiin saman katon alla ja lapsikin tulossa. Miehen muualla asuva kaveri oli menossa naimisiin, kutsu koski vain miestäni. Selittelivät että eivät tunne minua, eivätkä halua vieraita ihmisiä häihinsä. Mieheni loukkaantui verisesti. Arvatkaapa saivatko kutsua meidän häihin? Eivät saaneet. Ajateltiin että ei minullakaan tarvitse tutustua vieraisiin ihmisiin häissäni.
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri näin👍
Höpöhöpö. Läheistä ystävää ei jätetä kutsumatta, kerran kaksi tavattu avokki voidaan jättää. Esim. Minullakin 20 serkkua suurimman osan puolisoa en ole edes koskaan tavannut. Miksi kutsuisin ventovieraita ja sen vuoksi jäisi sitten läheisempiä kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri näin👍
Höpöhöpö. Läheistä ystävää ei jätetä kutsumatta, kerran kaksi tavattu avokki voidaan jättää. Esim. Minullakin 20 serkkua suurimman osan puolisoa en ole edes koskaan tavannut. Miksi kutsuisin ventovieraita ja sen vuoksi jäisi sitten läheisempiä kutsumatta.
Toiset eivät vaan tajua. Vaikka kuinka vääntäisi! He eivät osaa yhtään asettua toisen asemaan, vaan ajattelevat lähtökohtaisesti vain sitä omaa keskiötään.
Tässä on kyse sen ystävämiehen elämästä. Ystävämies elää avopuolisonsa kanssa, on vakiintuneessa parisuhteessa. Hänen tilanteessaan yksin kutsun saaminen tarkoittaa, etteivät hänen ystävänsä noteeraa hänen elämäntilannettaan, eivät arvosta sitä, eivät pidä minään huomionarvoisena asiana. Onhan se loukkaavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri näin👍
Toiset eivät vaan tajua. Vaikka kuinka vääntäisi! He eivät osaa yhtään asettua toisen asemaan, vaan ajattelevat lähtökohtaisesti vain sitä omaa keskiötään.
Tässä on kyse sen ystävämiehen elämästä. Ystävämies elää avopuolisonsa kanssa, on vakiintuneessa parisuhteessa. Hänen tilanteessaan yksin kutsun saaminen tarkoittaa, etteivät hänen ystävänsä noteeraa hänen elämäntilannettaan, eivät arvosta sitä, eivät pidä minään huomionarvoisena asiana. Onhan se loukkaavaa!
On loukkaavaa, kuten sekin ettei voi sitten kutsua jotain läheistään ettei ventovieras nyt vaan pahoita mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri näin👍
On loukkaavaa, kuten sekin ettei voi sitten kutsua jotain läheistään ettei ventovieras nyt vaan pahoita mieltään.
Jos on niin köyhä ettei voi kutsua kaikkia läheisiä puolisoineen, kannattaa jättää häät pitämättä.
Voi jestas. Ootteko koskaan olleet häissä vieraina? Tai hääparina itse? Kuinka paljon hääparilla on aikaa seurustella per vieras tämmöisissä 100 hengen juhlissa esim. Sitä viittä minuuttiako pitäis jokaisen odottaa koko illan? Vähän pitää miettiä sitäkin että vieraat viihtyis keskenään ja siellä todellakin menee pari uudempaakin tuttavuutta mukana. Hääparia se todennäköisesti ehtii "vaivata" minimaalisen ajan. Joten ihan turhaa loukata kenenkään puolisoa jättämällä kutsumatta yhtä. Hyvin sanottu tuo että yhden voi kutsua mutta yhtä ei saa jättää kutsumatta.