Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
421/432 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö, aivan yksinkertainen ja ehdoton on tämä: jos kutsuttuja joudutaan rajaamaan tilan- tai rahanpuutteen tai minkä syyn vuoksi nyt hyvänsä, karsintaa voi toteuttaa vain tällä tavalla: PARISKUNNASTA on aina kutsuttava molemmat osapuolet, ei koskaan voi "leikata" pariskunnan toista osapuolta kutsuttujen listalta pois. On kaikkien etikettisääntöjen vastaista ja täydellistä sopivaisuuden ja tahdikkuuden puutetta ja aivan pöyristyttävän moukkamaista jättää pariskunnan toinen puolisko kutsumatta.

On jätettävä koko pari kutsumatta tai kutsuttava molemmat osapuolet. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Vihoviimeinen munaus on "karsia" kutsuvieraslistaa niin, että jättää jonkun vieraan puolison pois!

Mutta huomaa: jos pariskunta ei ole naimisissa, heitä ei tarvitse kohdella pariskuntana! Etiketin mukaan vasta avioliitto on se asia, joka hitsaa puolisot niin yhteen, että heitä ei voi erottaa. Seurustelevaa paria ei tämä sääntö ei koske, sillä ei ole olemassa mitään mittaria, jolla arvottaa seurustelun syvyys. Jos kutsutaan 2v seurustelleet, mutta ei yhdessä asuneet, pitää kutsua myös 2 vko yhdessä asuneet, koska hekin ovat pariskunta.

Mitä hittoa? Oletko tosiaan noin vanhanaikainen??

Olen ollut mieheni kanssa 14 vuotta, emme ole naimisissa, mutta yhteen ollaan todellakin "hitsauduttu". 

Pitäisi varmaan mennä naimisiin pelkästään siksi, jotta tuollaiset älykääpiötkin tajuavat, että oikea pariskunta ollaan. :D

Monet avioliitot eivät kestä yli kymmentä vuotta, joten ei kannata esittää parempaa kuin naimattomat.

Vierailija
422/432 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asiaa luonnollisestikaan voi selvittää suoraan kysymällä, menisi 30 sivun provoketju täysin hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap täällä :) Arvelin että monia saattaisi kiinnostaa, jos tämä ketju nyt kenenkään silmiin enää osuus, että asia on luultavimmin ratkennut. Itse hääparilta ei ole kukaan kysynyt mitään, mutta kiertoteitse olemme miehen kanssa saaneet ymmärtää, että asian ytimenä ihan oikeasti on kieliasia. Eli häihin ei ole haluttu suomenkielisiä. Jos haluatte tietää miksi näin on, niin älkää kysykö minulta, en todellakaan tiedä. En ole eläissäni kuullut mitään niin pikkumaista ja ilkeää. Maku meni ko. parista täysin, vaikka edelleenkään en aio asiasta meteliä nostaa. Jos eivät osaa arvostaa ihmisiä sellaisina kuin ovat, vaan äidinkielen pitää olla oikea, niin ei minun ystäväni silloin tarvitse väen vängällä olla. Mieheni on samaa mieltä. En aio vaivata päätäni asialla enempää, tulee vain liian paha mieli.

Ap

Vierailija
424/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö miehesi kuitenkin juhlimaan? Todella tökeröä käytöstä hääparilta.

Vierailija
425/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään yllättävää. Eiväthän ko. vähemmistön edustajat suostu kaupassakaan vastaanottamaan palvelua suomeksi vaan myyjän on pakko puhua ruotsia.

Vierailija
426/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies halunnut häihin ilman minua siinäkään vaiheessa kun syytä ei vielä tiedetty. Nyt ei varsinkaan, onhan tämä loukkaus häntäkin kohtaan. Ei minua vieläkään haittaisi jos hän menisi, kun en viitsi olla dramaattinen, mutta kerrassaan outo tunne tästä kaikesta jää. Ensimmäistä kertaa elämässäni en kelpaa omana itsenäni jonkin sellaisen syyn takia, jonka pitäisi olla täysin yhdentekevä. Nykymaailmassa, joka on kansainvälisempi kuin koskaan. En minä pidä suomenruotsalaisia mitenkään eri ryhmänä, kaikki me olemme suomalaisia.

Ap

Vierailija
427/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yritimme vuokrata mökkiä mökkikylästä ruotsinkieliseltä pohjanmaalta. Olen suomenkielinen, kirjoittanut ruotsista aikanaan L, asunut ja ollut töissäkin ruotsinkielisellä paikkakunnalla. Mutta minun ruotsinkieltäni mökinvuokraaja ei suostunut ymmärtämään. Lupasi, että joku, joka osaa suomea, soittaa meille seuraavana päivänä, mutta ei koskaan soittanut. Ehkä sitä paikkaa vuokrattiin vain ruotsinkielisille.

Vierailija
428/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele AP että tuollainen rasismi on arkipäivää monelle ihmiselle tässä maailmassa. On varmasti pysäyttävää kokea sellainen hetki itse.

Vierailija
429/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap täällä :) Arvelin että monia saattaisi kiinnostaa, jos tämä ketju nyt kenenkään silmiin enää osuus, että asia on luultavimmin ratkennut. Itse hääparilta ei ole kukaan kysynyt mitään, mutta kiertoteitse olemme miehen kanssa saaneet ymmärtää, että asian ytimenä ihan oikeasti on kieliasia. Eli häihin ei ole haluttu suomenkielisiä. Jos haluatte tietää miksi näin on, niin älkää kysykö minulta, en todellakaan tiedä. En ole eläissäni kuullut mitään niin pikkumaista ja ilkeää. Maku meni ko. parista täysin, vaikka edelleenkään en aio asiasta meteliä nostaa. Jos eivät osaa arvostaa ihmisiä sellaisina kuin ovat, vaan äidinkielen pitää olla oikea, niin ei minun ystäväni silloin tarvitse väen vängällä olla. Mieheni on samaa mieltä. En aio vaivata päätäni asialla enempää, tulee vain liian paha mieli.

Ap

Todella naurettavaa. Jos he ajattelivat, että sinä ainoana (?) suomenkielisenä kokisit olosi jotenkin yksinäiseksi. Mutta eiköhän se silloin ole teidän tehtävä pohtia onko se ongelma teille vai ei ja osallistutko häihin. Jos omassa tuttavapiirissä jollakin olisi ulkomaalainen puoliso niin ei tulisi mieleenkään jättää kutsumatta, saatikka, ettet ole mitenkään ulkomaalainen vaan varmasti nämä suomenruotsalaiset osaavat myös suomea. Toi on jo aika rasistista, itse en myöskään jaksaisi olla noin törkeiden henkilöiden kanssa tekemisissä. 

Osallistuiko miehesi lopulta näihin häihin? 

Vierailija
430/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus yritimme vuokrata mökkiä mökkikylästä ruotsinkieliseltä pohjanmaalta. Olen suomenkielinen, kirjoittanut ruotsista aikanaan L, asunut ja ollut töissäkin ruotsinkielisellä paikkakunnalla. Mutta minun ruotsinkieltäni mökinvuokraaja ei suostunut ymmärtämään. Lupasi, että joku, joka osaa suomea, soittaa meille seuraavana päivänä, mutta ei koskaan soittanut. Ehkä sitä paikkaa vuokrattiin vain ruotsinkielisille.

Tämä lienee kuitenkin vähän eri asia. Nämä kai saavat valita asiakkaansa jos siitä edes oli kyse.

Mutta se että häihin jätetään yksi porukasta kutsumatta kielen takia on kyllä sivistymätöntä kertakaikkiaan.

Ei siellä yksi ihminen edes olisi pystynyt häitä mitenkään suomenkieliseksi muuttamaan.

Vierailija
431/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tietää mistä se bättre folk nimi juontaa juurensa. Ehkä todella kuvittelevat olevansa jotenkin parempaa sakkia. Noh, ei kai saisi yleistää. Itsekin olen olut suomenruotsalaisten kanssa tekemisissä ja muistan kuinka he pilkkasivat suomalaisia siis juurikin suomalaisia ei suomenkielisiä, että suomalaiset ne vaan juo kaljaa ja syö makkaraa ja, kun jotkut erehtyivät puhumaan suomea kanssani niin heti joku ihmetteli kovaan ääneen, että miksi ihmessä puhumme suomea!? :-O

Aivan sama onko tämä hääpariskunta kiinalainen, venäläinen vai suomenruotsalainen mutta, jos he itse tekevät noin suuren mekkalan jostakin keliasiasta hääjuhlassa niin en olisi todellakaan missään tekemisissä enää kyseisen rasistiporukan kanssa. 

Vierailija
432/432 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee kuitenkin vähän eri asia. Nämä kai saavat valita asiakkaansa jos siitä edes oli kyse.

Mutta se että häihin jätetään yksi porukasta kutsumatta kielen takia on kyllä sivistymätöntä kertakaikkiaan.

Ei siellä yksi ihminen edes olisi pystynyt häitä mitenkään suomenkieliseksi muuttamaan.

En tiedä oliko tässä nyt välttämättä kieliasiasta kyse mutta ylipäätään olet sitä mieltä, että yrityksellä on oikeus syrjiä asiakkaita ja valita asiakkaita rodun tai kielen perusteella? Toivottavasti tällainen yritys jatkossa saa valita vain menevätkö konkurssiin vai myyvätkö yrityksensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi