Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!

Vierailija
19.04.2026 |

En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!

Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeletko jossain böndelipastossa tai alalla, jonne on helppo päästä?

Vierailija
2/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeletko jossain böndelipastossa tai alalla, jonne on helppo päästä?

Jälkimmäisessä, väittäisin. Stadissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäkää se yliopisto kaukaa.

Vierailija
4/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.

Vierailija
5/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D

Vierailija
6/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.

Ei todellakaan jätetä tehtävää yhden vastuulle. Ryhmätyöt pois!

Vierailija
7/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh olen ollut myös ryhmäjohtajan ja aloitteen tekijän roolissa monta kertaa Yliopistolla ryhmätöissä mistä jotkut ovat sitten vetäneet herneen  nenään ja nää hernenokat on yleensä niitä, jotka jättää ison esseen kirjoittamisen viimeiseen iltaan tai myöhästyy ilman pätevää syytä. Jos on pätevä syy niin voisi edes ilmoittaa, että on esim. sairastunut kuten itse teen. Mutta ei, jotkut sanoo että kirjoittaa myöhemmin ja lopulta käy niin, että kirjoitit sen työn ja työ palautetaan joidenkin ollessa vapaamatkustajia. Toinen ongelma ryhmätöissä ovat ns. dominoivat ystävykset, jotka tekevät ryhmätyötä kahdestaan eivätkä ilmoita muille milloin sitä tehdään tai kysy milloin sopisi tehdä ja miten. Sitten nää viimetippaan jättäjät kiusaa ja haukkuu meitä ketkä ollaan aloitteellsia, aloitetaan hyvissä ajoin ja kysellään perään milloin tehtäisiin ym. Kerran yhtä ahkeraa naista haukuttiin taukohuoneessa just näiden viimetippa ihmisten taholta miten hän "yrittää olla paras ja aina aloitteellinen". Järkyttävää kateutta ja kyräilyä ja lapsellista käytöstä. Osa näistä vapaamatkustajista haluaa olla niitä jotka johtaa, kumma homma. 

Vierailija
8/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
9/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koulutehtävät on tylsiä.

Vierailija
10/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko kanssaopiskelijoita ennakolta ollenkaan?

Mun yliopistoajoista on jo aikaa, mutta lähes kaikki ryhmätyöt tuli tehtyä tuttujen tai puolituttujen kanssa. Muutamalla kerralla osa ryhmästä oli mulle uusia ja kerran oli ennalta tuntematon pari. Aina meni hyvin ja kommunikaatio sujui.

Deadlinet sovittiin yhdessä ryhmän kanssa ja puhelin pirisi, jos oli akuuttia asiaa. Toki sähköposti kulki myös, mutta tuohon aikaan oli vielä näppäinluurit, niin säpolla ei saanut välttämättä heti kiinni.

T. Di

Vierailija
11/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli. 

Vierailija
12/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se mitä sanahelinää suollat organisoinnista ja motivoinnista, niin ei se hyvin monella tyypillä mikään kommunikaatio mene perille, ja yleensä ryhmissä ei edes mitään johtohenkilöä ole ollut. Ap

Vierailija
13/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertäkää se yliopisto kaukaa.

Joo ammattikorkeasaaressa ryhmätyöt sujuvat aina niin täydellisesti :D

Vierailija
14/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli. 

No ei se sulle kuulu millon ne tekee sitä tai millä tyylillä.

Vierailija
15/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun koulussa on hyvin vähän noita niuhottajia.

Vierailija
16/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koulutehtävät on tylsiä.

Sinun kannattaa vaan pysytellä siellä Tiktokissa ja netflixiä, samalla voit myös miettiä, minkä pelin aiot ostaa ensikuussa.

Vierailija
17/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama se mitä sanahelinää suollat organisoinnista ja motivoinnista, niin ei se hyvin monella tyypillä mikään kommunikaatio mene perille, ja yleensä ryhmissä ei edes mitään johtohenkilöä ole ollut. Ap

Joo no jos kukaan ei ota ryhmänjohtajan roolia niin sitten se menee  niin, että just nää voimakaksikot ja bestikset tekee sitä ryhmätyötä kahdestaan eikä edes ilmoita muille milloin sitä tehdään. Onnistuuhan se ilman johtajaakin toki. Mutta isommissa ryhmätöissä, joissa on 5 tekemässä niin, pakko siellä on jotenkin jakaa alueet ja tehtävät ettei yhdelle liikaa. Toki monet ryhmätyöt on onnistuneet hyvin ilman ongelmia. Mutta on sitten taas niitä tilanteita, joissa sellaiset haluaa johtaa joilla ei ole organisointi kykyä niin apua. 

Vierailija
18/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D

Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.

Vierailija
19/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin nuorisolaisten kanssa tekemässä lisäopintoja tuossa ennen Koronaa ja hyvin sujui ryhmätyöt humanistisessa. Fiksuja nuoria oli siellä. 

Vierailija
20/127 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Farmasian opiskelu oli ihan kamalaa kymmenisen vuotta sitten. Ei puhettakaan siitä kuuluisasta akateemisesta vapaudesta jota itse olisin kaivannut (opin parhaiten itsenäisesti). Joka jumalan kurssiin kuului "läsnäolopakolliset luennot" (Kiva tällaiselle ihmiselle jolle luennolla istuminen on ajanhukkaa eikä siitä jää mitään käteen) ja pakollinen ryhmätyö. 

Ja ne ryhmätyöt aina oli sitä että ekalla tapaamisella kellään ei ollut mitään mielipidettä miten asiat hoidetaan, kaikille oli ihan sama ja kaikki käy. Sitten lopulta itse aloin jakamaan tehtävät lohkoihin ja toteamaan että koska kaikille muille on ihan sama, niin minä hoidan tämä helpomman/kiinnostavimman osuuden ja te muut jaatte loput miten tykkäätte. Yllättäen tuli ryhmätovereihin liikettä eikä ollutkaan enää ihan sama. 

Mä olen töissä todella hyvä tiimipelaaja, mutta helvetti nuo yliopiston ryhmätyöpakottamiset oli ihan hirveää kuraa. Antaisivat edes porukan valita tekevätkö yksin, pareittain tai ryhmässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan