Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe, jossa monta pikkulasta laitetaan viimeisiin pöytiin ja näin ollen pitää odottaa kauiten vuoroaan ruuan hakemiseen. Siinä nälkäisten kiukkuisten pikkuisten kanssa odottelu ei ollut kivaa. Melkein teki mieli antaa niille eväspatukat, mutta kun kerran hyvä ruoka tulossa niin pinnistelin jaksamaan nälkäisten lasten kiukkuamisen.
Ja sit siinä autoin lapsia syömään niin meni aika kauan, että pääsin ite hakemaan itselleni ruokaa. Kun vihdoin pääsi hakemaan niin muut vieraat haki jo toista tai kolmatta santsi annosta :D ja mä hain ekaa ja osa ruokalajeista oli jo loppunut.
Ymmärrän, että jos ei oo itellä lapsia niin tollasta ei ehkä tuu ajatelleeksi tai vaikka oliskin niin ei sitä kaikkea voi tajuta. Mut ainakin ite osaan tän kokemuksen myötä huomioda pikkulapsiperheet paremmin sit jos jotain isompia juhlia järjestän.
Ja sen opin, että vaikka häihin olis lapset tervetulleita niin noin pienien kanssa en enää lähde, oli kamala kokemus kaiken kaikkiaan :D yks pieni menisi mut kun on monta niin se vaan on sitä omien lasten kaitsemista eikä mihinkään seurusteluun tai ohjelmanumeroiden seuraamiseen oo aikaa.
Tuli mieleen sun kirjoitusta lukiessa, että onko kukaan koskaan järjestänyt häitä lapset edellä! Jos on suvussa paljon lapsia, häiden suunnittelun voisi aloittaa huomioimalla heidät. Ei tarvitsisi edes miettiä turhaa ohjelmaa, koska lapset tuovat niin paljon iloa. Ja onhan toiveissa että hääpari saisi myös lapsia itse. Siis nuoret parit, nimenomaan. Lapsissa on tulevaisuus, meidän kaikkien.
Hääparin lastenhankinta ei kuulu sinulle vaikka kuinka toivoisit.
Joskus käy niin, että sitä lasta ei vain saada. Ja se on hyvin kipeä ja henkilökohtainen asia.
Eikä siinä auta, vaikka häissä olisi ollut sata lasta ilona.
Kitkerä kommentti sinulta. Olet tainnut syödä sitruunan.
Kaikkien tiedossahan on, etteivät kaikki tee tai saa lapsia, mutta en ole kuullut kenestäkään, joka ei niitä nuorelle hääparille toivo. Nuoret menevät naimisiin tarkoituksena perustaa perhe.
Lapsissa on tulevaisuus. Jos lapsia ei enää syntyisi, kaikki päättyisi nyt elossa olevien kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Tämä. Olen aina ajatellut että vegaaniruokahan on sama kuin kasvisruoka josta pidän äärettömän paljon, mutta vegaaniruoka onkin ilmeisesti teko ja leikkiruokaa, kuten jotain mifuja, tofuja, ja härkäpapuvalmisteita. Vatsani ei todellakaan kestänyt tuollaista valmiste-ruokaa, vaan olin jo tunnin päädtä ruokailusta niin vatsakivuissa ja kaasuuntunut että lähdin majapaikkaan. Siellä sitten myös ripuloin. Myöskään kahviin ei saanut maitoa. No join mustana.
Mifu ei ole vegaanista. Kasvisruuasta saa yleensä hyvin pienillä muokkauksilla vegaanista.
Ei varmaan eivegaani tiedä mitä ne kaikki valmisteet oikein ovatkaan. Olen eri, mutta mitä on mifu? Törmäsin nyt ekaa keraa moiseen sanaan!?
Noin muuten, vegaanius vaatii niin paljon ruuan prosessointia että en sitä periaatteesta syö.
Et taida tietää vegaanisesta ruuasta paljon muutakaan. Itse käytän paljon kuivattuja linssejä, papuja yms. proteiinina, tuoreita tai kuivattuja mausteita ja sitten tietenkin tuoreita kasviksia ja vaikka kylmäpuristettua rypsiöljyä rasvana. Mikä tuossa on pahinta prosessointia? Papujen kuivaus? Taitaa liharuuat viedä voiton prosessoinnissa.
Kaikki korvikkeet. Maidon korvikkeet, lihan korvikkeet, kananmunan korvikkeet jne. Pavut nyt ei todellakaan sovi monenkaan vatsalle. Vai syötkö vain linssejä tomaattikastikkeessa, tai vaihtoehtoisesti papuja siinä samassa soosissa? Ja rinnalle salaatteja joissa ei ole kuin tuoreita kasviksia? Eika köyhältä kuulostaa, eikä ihme että mon valittaa jos häissä tarjotaan vain tuollaista.
Vastauksestasi tulee selkeästi ilmi ettet tiedä kasvisruoasta tai kasvis-tai vegaaniruokavalioista mitään. Vastauksellasi on yhtä paljon painoarvoa kuin harrastelijalääkärin tekemällä terveystarkastuksella.
Noinhan kirjoittaja kirjoitti. Jos haluaa kertoa niin sitten kertoo, eikä selittele ja pyörittele silmiä. Millainen oli sinun vegaaninen häämenusi?
En ole se, jolta kysyit, mutta mun oma voisi olla vaikka tuollainen, joka löytyy hakusanoilla `FARANG VEGAN MAISTELUMENU
Varmasti tasokasta, maukasta ja juhlavaa. Ei ole korvikkeita, ihan vaan tasokasta ruokaa.En viitsi lukea, koska arvaan jo ettei tuoka sovi minulle, kun olen allerginen sienille ja palkokasveille. Luultavasti tuollaisessa hääjuhlassa minulel ei olisi syötäväksikelpaavaa muu kuin joku salaatinlehti.
ÄlÄpä viitTi Kyllhän vegAAni ruOka soppII ihan KaiKillE hElppoa kun kAiKillE voi lAiTTaa sAmaa RuUokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe, jossa monta pikkulasta laitetaan viimeisiin pöytiin ja näin ollen pitää odottaa kauiten vuoroaan ruuan hakemiseen. Siinä nälkäisten kiukkuisten pikkuisten kanssa odottelu ei ollut kivaa. Melkein teki mieli antaa niille eväspatukat, mutta kun kerran hyvä ruoka tulossa niin pinnistelin jaksamaan nälkäisten lasten kiukkuamisen.
Ja sit siinä autoin lapsia syömään niin meni aika kauan, että pääsin ite hakemaan itselleni ruokaa. Kun vihdoin pääsi hakemaan niin muut vieraat haki jo toista tai kolmatta santsi annosta :D ja mä hain ekaa ja osa ruokalajeista oli jo loppunut.
Ymmärrän, että jos ei oo itellä lapsia niin tollasta ei ehkä tuu ajatelleeksi tai vaikka oliskin niin ei sitä kaikkea voi tajuta. Mut ainakin ite osaan tän kokemuksen myötä huomioda pikkulapsiperheet paremmin sit jos jotain isompia juhlia järjestän.
Ja sen opin, että vaikka häihin olis lapset tervetulleita niin noin pienien kanssa en enää lähde, oli kamala kokemus kaiken kaikkiaan :D yks pieni menisi mut kun on monta niin se vaan on sitä omien lasten kaitsemista eikä mihinkään seurusteluun tai ohjelmanumeroiden seuraamiseen oo aikaa.
Tuli mieleen sun kirjoitusta lukiessa, että onko kukaan koskaan järjestänyt häitä lapset edellä! Jos on suvussa paljon lapsia, häiden suunnittelun voisi aloittaa huomioimalla heidät. Ei tarvitsisi edes miettiä turhaa ohjelmaa, koska lapset tuovat niin paljon iloa. Ja onhan toiveissa että hääpari saisi myös lapsia itse. Siis nuoret parit, nimenomaan. Lapsissa on tulevaisuus, meidän kaikkien.
Joskus käy niin, että sitä lasta ei vain saada. Ja se on hyvin kipeä ja henkilökohtainen asia.
Eikä siinä auta, vaikka häissä olisi ollut sata lasta ilona.Kitkerä kommentti sinulta. Olet tainnut syödä sitruunan.
Kaikkien tiedossahan on, etteivät kaikki tee tai saa lapsia, mutta en ole kuullut kenestäkään, joka ei niitä nuorelle hääparille toivo. Nuoret menevät naimisiin tarkoituksena perustaa perhe.
Lapsissa on tulevaisuus. Jos lapsia ei enää syntyisi, kaikki päättyisi nyt elossa olevien kuolemaan.
Ai.
Mä menin kyllä naimisiin ihan vaan siksi että on rikas akka. Lapsilla niin väliä, niitä tulee jos ei vaimo osoittaudu mahoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Tämä. Olen aina ajatellut että vegaaniruokahan on sama kuin kasvisruoka josta pidän äärettömän paljon, mutta vegaaniruoka onkin ilmeisesti teko ja leikkiruokaa, kuten jotain mifuja, tofuja, ja härkäpapuvalmisteita. Vatsani ei todellakaan kestänyt tuollaista valmiste-ruokaa, vaan olin jo tunnin päädtä ruokailusta niin vatsakivuissa ja kaasuuntunut että lähdin majapaikkaan. Siellä sitten myös ripuloin. Myöskään kahviin ei saanut maitoa. No join mustana.
Mifu ei ole vegaanista. Kasvisruuasta saa yleensä hyvin pienillä muokkauksilla vegaanista.
Ei varmaan eivegaani tiedä mitä ne kaikki valmisteet oikein ovatkaan. Olen eri, mutta mitä on mifu? Törmäsin nyt ekaa keraa moiseen sanaan!?
Noin muuten, vegaanius vaatii niin paljon ruuan prosessointia että en sitä periaatteesta syö.
Et taida tietää vegaanisesta ruuasta paljon muutakaan. Itse käytän paljon kuivattuja linssejä, papuja yms. proteiinina, tuoreita tai kuivattuja mausteita ja sitten tietenkin tuoreita kasviksia ja vaikka kylmäpuristettua rypsiöljyä rasvana. Mikä tuossa on pahinta prosessointia? Papujen kuivaus? Taitaa liharuuat viedä voiton prosessoinnissa.
Kaikki korvikkeet. Maidon korvikkeet, lihan korvikkeet, kananmunan korvikkeet jne. Pavut nyt ei todellakaan sovi monenkaan vatsalle. Vai syötkö vain linssejä tomaattikastikkeessa, tai vaihtoehtoisesti papuja siinä samassa soosissa? Ja rinnalle salaatteja joissa ei ole kuin tuoreita kasviksia? Eika köyhältä kuulostaa, eikä ihme että mon valittaa jos häissä tarjotaan vain tuollaista.
Vastauksestasi tulee selkeästi ilmi ettet tiedä kasvisruoasta tai kasvis-tai vegaaniruokavalioista mitään. Vastauksellasi on yhtä paljon painoarvoa kuin harrastelijalääkärin tekemällä terveystarkastuksella.
Noinhan kirjoittaja kirjoitti. Jos haluaa kertoa niin sitten kertoo, eikä selittele ja pyörittele silmiä. Millainen oli sinun vegaaninen häämenusi?
En ole se, jolta kysyit, mutta mun oma voisi olla vaikka tuollainen, joka löytyy hakusanoilla `FARANG VEGAN MAISTELUMENU
Varmasti tasokasta, maukasta ja juhlavaa. Ei ole korvikkeita, ihan vaan tasokasta ruokaa.En viitsi lukea, koska arvaan jo ettei tuoka sovi minulle, kun olen allerginen sienille ja palkokasveille. Luultavasti tuollaisessa hääjuhlassa minulel ei olisi syötäväksikelpaavaa muu kuin joku salaatinlehti.
Sinun, nipottajan, on parempi pysyä kotona omissa eväissäsi.
Kymmenissä häissä vieraina olleena, satunnaisessa järjestyksessä ikävät:
Jonotus/odottelu
Ruoan/juoman loppuminen
Liian tiukka ohjelma
Hääleikit melkein kaikki on noloja/vaivaannuttavia
Juhlapaikalla eri huoneet, vain yhdessä huoneessa pääsee näkemään ohjelmanumerot
Vieraat lajiteltu parempiin ja huonompiin vieraisiin
Musiikkina joku Spotify soittolista
Miksi mennä edes enää naimisiin kun juhlatkin on nykyään pelkkää teennäistä pas kaa? Usein hääjuhlassa vieraat ei tunne toisiaan ja vain kännissä uskaltaudutaan osallistumaan leikkeihin. Jos joku on autolla niin se ei kehtaa osallistua edes. Juhlat toimivat vain jos kaikki tuntevat toisensa ja ovat läheisiä hääparin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Hyvin vegaani kommentti. Itselle pitäisi aina olla nirsouden mukaista ruokaa vaikka mitään allergiaa ei ole, mutta sitten kun jollain on allergia, eikä pysty hienoja vegaaniruokia syömään, niin kotiin pitäisi jäädä omien eväiden kanssa ;)
Taisin arvata oikein että kallis maistelumenu sisältää mitäpä muuta kuin palkokasveja ja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä auta, vaikka häissä olisi ollut sata lasta ilona.Kitkerä kommentti sinulta. Olet tainnut syödä sitruunan.
Lapsia on syntynyt maailman sivu ja tulee aina syntymään! Suomessakin syntyi 2021 n. 50 000
lasta. Olihan tuolla äidilläkin (joka ei ehtinyt edes syömään juhlissa) useampi lapsonen.
Myös monella hääparilla on lapset jo tehtynä.
Lapsissa on tulevaisuus, mutta onko lapsilla tulevaisuus? 120 000 lasta elää köyhyysrajalla.
Tämä toteamus ei nyt kuulunut häiden järjestämiseen.
Terveisin appelsiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Mistä tiedät/päättelit, että kommentin kirjoittaja on vegaani? Tai edes langassa aiemmin kommentoinut?Noin muuten, vegaanius vaatii niin paljon ruuan prosessointia että en sitä periaatteesta syö.
Hyvin vegaani kommentti. Itselle pitäisi aina olla nirsouden mukaista ruokaa vaikka mitään allergiaa ei ole, mutta sitten kun jollain on allergia, eikä pysty hienoja vegaaniruokia syömään, niin kotiin pitäisi jäädä omien eväiden kanssa ;)
Taisin arvata oikein että kallis maistelumenu sisältää mitäpä muuta kuin palkokasveja ja sieniä.
Ruun tulossa kesti liian kauan.
Ohjelmanumeroiden vaihdot oli superhitaita.
Tökerö tarjoilija. Tyly ja epäkohtelias. Oli tuuraaja kun tilattu tarjoilija sairastui. Tuntui niin pahalta kun puhui rakkaille vanhuksille rumasti ja muillekin hyvin epäkohtelias.
Menimme naimisiin jo lähes 20 vuotta sitten. Häät olivat aika isot. Meillä kummallakin on paljon serkkuja ja kavereita ja sattumalta vieraiden joukossa oli 7 perhettä, jossa oli alle 3 kk:n ikäinen vauva. Onneksi tila oli iso, joten sijoitimme lapsiperheet (kaveri/sukulaisuussuhteet huomioiden) juhlatilan reunoille istumaan. Pöytien vieressä oli siis paljon tilaa lastenvaunuille ja vaunut sai helposti myös kahteen sivuhuoneeseen, jos halusi työntää vauvan nukkumaan. Järjestelyä kiiteltiin kovasti, että kumpikin vanhempi pääsi rauhassa syömään ja poistuminen sivuhuoneeseen esim. imettämään oli helppoa.
Kaverini häät olivat seuraavana kesänä, jolloin meillä oli pieni vauva. Kysyin jo etukäteen että millainen tila on, voinko ottaa vauvan mukaan vai otanko äitini mukaan lähistölle varattuun mökkiin hoitamaan vauvaa (voisin käydä välillä imettämässä). Kaveri sanoi että tilaa on reilusti ja vauva vaunuineen vaan mukaan.
No tilaa olikin, mutta juhlissa ei ollut lainkaan plaseerausta. Saavuimme viimeisten joukossa juhlatilaan ja tässä vaiheessa kaikki ns. hyvät paikat olivat jo menneet ja jouduimme istumaan kapeaan nurkkaan, joihin vaunuja ei saanut lähellekään. Samaan pöytään saapui meidän jälkeen sulhasen pyörätuolilla liikkuva serkku ja kävelykeppiä käyttävä huonosti kävelevä sukulainen.
Söimme miehen kanssa vuorotellen, emmekä kovin kauaa viihtyneet. Emme ehkä muutkaan olisi juhlineet yöhön saakka, mutta eniten harmitti näiden sukulaisten puolesta. Hääpari oli varmasti tiennyt etukäteen sukulaisten liikuntaesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenissä häissä vieraina olleena, satunnaisessa järjestyksessä ikävät:
Jonotus/odottelu
Ruoan/juoman loppuminen
Liian tiukka ohjelma
Hääleikit melkein kaikki on noloja/vaivaannuttavia
Juhlapaikalla eri huoneet, vain yhdessä huoneessa pääsee näkemään ohjelmanumerot
Vieraat lajiteltu parempiin ja huonompiin vieraisiin
Musiikkina joku Spotify soittolista
Häät on lähtökohtaisesti olleet aina jokseenkin tylsiä tilaisuuksia, ml. omani.
Kun hääpari tulee juhlapaikalle olisi kiva jos bändi soittaisi jotain, kohottaisi tunnelmaa. Monissa häissä on bändikamat laitettu valmiiksi ja bändi luuhaa jossain saunatiloissa ja tulee soittamaan vasta loppuillasta. Voisi soittaa esim. ruokailun aikana jotain kivaa musiikkia-ei liian lujaa.
Ruokia ei saa korjata liian nopeasti pois pöydästä. Ne jotka saa hakea ruuan viimeisenä joutuu joskus toteamaan että ei ehtinyt santsaamaan.
Toivottavasti morsianta ei ole meikattu tuntemattomaksi ja liian isoilla kampauksella irtolisäkkeineen. Itse arvostan luonnollisuutta.
Kitsaan, kaunaisen ja katkeran kansan ei pitäisi häitä järjestää yhtään, niin on useimmat suomalaiset häät absurdeja tapahtumia. Ulkomaalaiset tuttavat usein maininneet suomalaisten häiden tunnelma on melkein , mutta vain melkein, yhtä välitön ja rento kuin eurooppalaisissa hautajaisissa.
Pahin on se odotus hääparin saapumisen ja ruokailun välillä, ilman juomaa ja pientä syötävää, todennäköisesti myös ilman musiikkia. En ymmärrä miksi häävieraita kidutetaan näin. Kun se hääjuhla on vieraita varten ja sitten toiseksi hääparia varten. Kaikissa ulkomailla järjestetyisdä häissä tällä väliajalla on ollut pöydät täynnä naposteltavaa, alkujuomia ja elävää musiikkia - ihan tulotasosta huolimatta. Jos on vähemmän varoja ollut laittaa häihin niin tarjoiltavat halvempaa - mutta AINA niitä on. Järkyttävää pitää vieraat ilman viihdykettä ja naposteltavia tuntikausia - missä muissa tilaisuuksissa tämä on ok?
Yli 30 häissä olleena listaa on kertynyt:
- Huomio sääolosuhteet: ei ulko-ohjelmaa, jos pakkasta on reilusti, tai hellettä reippaasti, eikä varjoa tarjolla
- Jos käyt kuvissa vihkimisen ja juhlan välissä, päästä ihmeessä vieraat virvokkeiden äärelle, varaa naposteltavaa ja tuoleja tarpeeksi ja sopivaa ohjelmaa
- Ruokaa tarpeeksi kaikille! Ja sopivaa ruokaa kaikille, sillä jos kysyt allergioista, niin varaa oikeasti sopivaa ruokaa tai reilusti ilmoita asiasta hyvin ajoin
- Tarpeeksi kakkua kaikille! Tarjottavista ei kannata kitsastella, muistetaan kyllä, jos ruoka ja kakku loppuu
- Hääpari, kiertäkää kaikkien luona juttelemassa, sillä jos ihminen on ansainnut kutsun päiväänne, he ansaitsevat myös aikaasi - kutsu siis ne ihmiset, joiden kanssa haluat jutella myös häissäsi
- Ei sisäpiirin ohjelmaa, joka ei aukea kaikille vieraille
- Ei liian pitkiä puheita, kukaan ei jaksa puolen tunnin saarnoja - jos setämies ei malta lopettaa, miettikää jo etukäteen, kuka on tarpeeksi rempseä sulhaspoika tms. joka voi käydä saattamassa herran paikalleen
- Miettikää juomatarjoilu järkevästi: paljon alkoHOLITTOMIA juomia tarjolle, ei vain vettä ja paria limsapulloa. Niitä vetävät kaikki, joten helposti käy niin, että alkoholia juovat vieraat vetävät myös alkoholittomien juomat ja kenelläkään ei ole kivaa pelkän veden kanssa, joten reilusti vettä, kivennäisvesiä helteen aikaan, paljon kylmää mehua ja limsoja kaikille ja harkiten sitä alkoholia, sillä suurin osa sitä juovista ei osaa käyttäytyä häissä, se on nähty
- Miettikää jo etukäteen, kuka käy viemässä riehuvat känniläiset kotiin/hotellille/jne, sillä liian usein joku riehuu ja pilaa päivää kaikilta
- Jos häät ovat lapsettomat, ilmoittakaa se selvästi kutsussa. Ei siis kutsua "Perhe Virtanen" viitaten koko perheeseen ja sitten erikseen kerrotaan myöhemmin, että lapset eivät saa tulla. Selvästi nimet kutsuun ja lisäksi "juhlimme aikuisten kesken" tms, niin perheelliset voivat hankkia lapsenvahdit tai jos se ei onnistu, ilmoittaa etteivät pääse. Selkeä kommunikointi on tärkeää. Sama, jos ette halua avecia mukaan, vain kutsutun nimi selvästi.
- Miettikää päivän rakenne mahdollisimman selkeäksi. Parhaissa häissä ei ole liikaa odottelua, ohjelmaa on sopivasti, saa syödä rauhassa, puheita ei ole liikaa eikä liian pitkiä, ketään ei pakoteta mukaan ohjelmaan/tanssimaan jne.
- Jos juhlapaikka on erityinen, tiedottakaa vieraille. Eli jos siellä on esim. vaikeakulkuinen maasto, niin se kannattaa kertoa, ottakaa huomioon esim. liikuntarajoitteiset.
- Viisas hääpari varaa vessaan hätäpakkauksen, jossa on laastareita, siteitä, puhdistusliinoja yms. Niitä tarvitaan lähes joka kerta. Häissä sattuu ja tapahtuu, ompelusettiäkin on tarvittu, samoin teippiä, tussia, muovipusseja ja vaikka mitä. Parempi vara kuin vahinko!
Epärealistiset lähtökohdat, joista odotetaan muodostuvan itsekseen ikimuistoiset häät. Liian paljon toisilleen outoja vieraita, liian pieni budjetti tarjoilujen ja paikan osalta, liikaa odottelua, kun mitään ei tapahdu.
Jos häihin ei voi osallistua positiivisella mielellä, pitää jäädä pois. Uskon, että negatiiviset vieraat pilaavat monet häät vain omalla läsnäolollaan. Hääpari voisi kutsua VAIN lähimmät sukulaiset ja ysrävät, max 30 henkilöä, niin tilaisuus pysyisi hallinnassa.
On epäkohteliasta kutsua lapsia häihin, jos osalle vieraista kuitenkin sanotaan, että häät ovat lapsettomat. Tuli tosi inhottava olo lastemme puolesta, siis ettei heitä kutsuttu, kun kyseisissä häissä oli kuitenkin muita lapsia, sulhasen ja morsiamen kanssa toki läheisempiä kuin meidän lapset. Hääpari tietysti päättää ketä kutsuu, mutta käytännössä valehtelivat. Arvostus meni näitä ihmisiä kohtaan.
Eikä siinä auta, vaikka häissä olisi ollut sata lasta ilona.