Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on myös siitä, kun hääpari järjesti häänsä pihviravintolassa, jossa oli kolme eri menu-vaihtoehtoa, mutta yksikään ei, luonnollisestikaan, ollut kasvisruoka, koska se oli pihviravintola. Tilanne oli kiusallinen. Annokset piti myös maksaa itse, mikä on minusta ihan ok, mut ei mua varsinaisesti kiinnosta maksaa ruoasta, jota en voi syödä.
Täällä taitaa olla hieman väritettyjä tarinoita. Vai ei ravintolassa muka ollut tarjolla kasvisvaihtoehtoa. :) No, ehkä jos tämä tapahtui 90-luvulla niin sitten lienee mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on myös siitä, kun hääpari järjesti häänsä pihviravintolassa, jossa oli kolme eri menu-vaihtoehtoa, mutta yksikään ei, luonnollisestikaan, ollut kasvisruoka, koska se oli pihviravintola. Tilanne oli kiusallinen. Annokset piti myös maksaa itse, mikä on minusta ihan ok, mut ei mua varsinaisesti kiinnosta maksaa ruoasta, jota en voi syödä.
Täällä taitaa olla hieman väritettyjä tarinoita. Vai ei ravintolassa muka ollut tarjolla kasvisvaihtoehtoa. :) No, ehkä jos tämä tapahtui 90-luvulla niin sitten lienee mahdollista.
Kyseessä siis oli PIHVIravintola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kyllä jokaisessa ravintolassa huomioidaan erikoisruokavaliot (enkä ole vielä sellaiseen hääkutsuunkaan törmännyt jossa näitä ei jo etukäteen tiedusteltaisi), mutta täällä toki tarinan pitää olla mehevä.:)
Perhe, jossa monta pikkulasta laitetaan viimeisiin pöytiin ja näin ollen pitää odottaa kauiten vuoroaan ruuan hakemiseen. Siinä nälkäisten kiukkuisten pikkuisten kanssa odottelu ei ollut kivaa. Melkein teki mieli antaa niille eväspatukat, mutta kun kerran hyvä ruoka tulossa niin pinnistelin jaksamaan nälkäisten lasten kiukkuamisen.
Ja sit siinä autoin lapsia syömään niin meni aika kauan, että pääsin ite hakemaan itselleni ruokaa. Kun vihdoin pääsi hakemaan niin muut vieraat haki jo toista tai kolmatta santsi annosta :D ja mä hain ekaa ja osa ruokalajeista oli jo loppunut.
Ymmärrän, että jos ei oo itellä lapsia niin tollasta ei ehkä tuu ajatelleeksi tai vaikka oliskin niin ei sitä kaikkea voi tajuta. Mut ainakin ite osaan tän kokemuksen myötä huomioda pikkulapsiperheet paremmin sit jos jotain isompia juhlia järjestän.
Ja sen opin, että vaikka häihin olis lapset tervetulleita niin noin pienien kanssa en enää lähde, oli kamala kokemus kaiken kaikkiaan :D yks pieni menisi mut kun on monta niin se vaan on sitä omien lasten kaitsemista eikä mihinkään seurusteluun tai ohjelmanumeroiden seuraamiseen oo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kuullut MAISTELUMENUSTA??? Sitä ei voi vaihtaa vaan se on pakko olla kaikille sama suoraan listalta! Ei auta vaikka olisi maitoallergia tai keliakia, ravintolassa on pakko ottaa koko seurueen samaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kuullut MAISTELUMENUSTA??? Sitä ei voi vaihtaa vaan se on pakko olla kaikille sama suoraan listalta! Ei auta vaikka olisi maitoallergia tai keliakia, ravintolassa on pakko ottaa koko seurueen samaa!!
Kyllähän maistelumenuissakin huomioidaan erikoisruokavaliot. Totta kai.
Juuri varasin taas kerran vuosittaisen pikkujouluillallisen 20 hengen työporukalle, otamme viiden ruokalajin maistelumenun. Mukana vegaani, keliaakikko ja kaksi vegetaristia. Luonnollisesti maistelumenut muovataan heille sopivaksi aivan kuten ravintoloissa aina tehdään. Ja luonnollisesti ravintola kysyi erikoisruokavalioita jo varausvaiheessa, kuten ravintoloissa aina tehdään.
Joten ei oikein mene läpi, että muka sekä hääpari että ravintola on unohtanut tiedustella erikoisruokavalioita eikä kaiken lisäksi erikoisruokavaliota noudattava ole itsekään tajunnut ruokarajoitteistaan etukäteen tiedottaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kyllä jokaisessa ravintolassa huomioidaan erikoisruokavaliot (enkä ole vielä sellaiseen hääkutsuunkaan törmännyt jossa näitä ei jo etukäteen tiedusteltaisi), mutta täällä toki tarinan pitää olla mehevä.:)
Kasvisruokavalio ei varsinaisesti ole mikään erityisruokavalio. Olen itse kasvissyöjä, ja voin kertoa, että vielä nykyäänkin on paljon ravintoloita, joissa kasvissyöjiä ei ole huomioitu yhtään mitenkään. Ja tämä on täysin sataprosenttisesti ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalio ei varsinaisesti ole mikään erityisruokavalio. Olen itse kasvissyöjä, ja voin kertoa, että vielä nykyäänkin on paljon ravintoloita, joissa kasvissyöjiä ei ole huomioitu yhtään mitenkään. Ja tämä on täysin sataprosenttisesti ok.
Kyllä Suomessa varmasti sellaisia vielä jossain on, mutta ettäkö häät järjestettäisiin sellaisessa ja että hääpari ei tietäisi vieraidensa ruokavalioista/ei niitä etukäteen tiedustelisi/kasvissyöjä itse ei asiaa ottaisi puheeksi mikäli hääpari tosiaan olisi unohtanut ruokavalioista vierailtaan kysyä, on puhtaasti epäuskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri varasin taas kerran vuosittaisen pikkujouluillallisen 20 hengen työporukalle, otamme viiden ruokalajin maistelumenun. Mukana vegaani, keliaakikko ja kaksi vegetaristia. Luonnollisesti maistelumenut muovataan heille sopivaksi aivan kuten ravintoloissa aina tehdään. Ja luonnollisesti ravintola kysyi erikoisruokavalioita jo varausvaiheessa, kuten ravintoloissa aina tehdään.
Joten ei oikein mene läpi, että muka sekä hääpari että ravintola on unohtanut tiedustella erikoisruokavalioita eikä kaiken lisäksi erikoisruokavaliota noudattava ole itsekään tajunnut ruokarajoitteistaan etukäteen tiedottaa. :D
Tuo taisi olla kuitti muutama sivu sitten olleelle naureskelulle jossa ihan väitettiin että on pakko ottaa samaa vegeruokaa kun se on ravintolasta tilattu. Ilmeisesti tuo pätee tosin vain vegeruokaan jota kaikkien on pakko syödä kun käsketään, eli ei ollut näillä vaihtoehtoja vegelle, eikä ravintolasta muuta voinut saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ilmoittautuneista kolme on gluteenitonta, viisi laktoositonta, voi tilaaja tehdä päätöksen ja tilata menun kaikille gluteenittomana, laktoosittomana ja jopa kasvisruokana (vaikka paikalla ei olisi ketään kasvissyöjä). Silloin se kuitenkin soveltuu kaikille samanlaisena ja jää pois säätö siitä, että kenelle tää gluteeniton tulee.
Ainahan juhlien järjestäjä tekee valintoja. Valitsee ketä kutsuu, valitsee paikan (ja voi tehdä istumajärjestyksenkin), valitsee ohjelman, juomavalikoiman jne. Vieras joko hyväksyy tämän tai jättää tulematta/syömättä/juomatta jne.
Osa meistä serkuksista oli laitettu istumaan sivuhuoneeseen, josta ei nähnyt mitään, mutta kuuli kaukaista hauskanpitoa. Näimme mm.vilauksen kun morsianta kannettiin miesvoimin ulos. Arveltiin olevan ryöstä käynnissä.
Kukaan ei käynyt ilmoittamassa miten ohjelma etenee. Joku meistä huomasi vessaan mennessään, että ruokailu oli alkanut. Iso pääsalillinen väkeä jonotti ensin, me sitten ruuhkan mentyä kaivoimme rippeet astioista. Tanssiosuuden alkamisen kuulimme kun musiikki alkoi soida.
Morsiuspari ei käväissyt huoneessamme, eikä lahjojamme varmaan noteerattu sen enempää.
Juttelimme ruokailun ohessa keskenämme omien sisarustemme kanssa.
Vähän kuin turhat juhlat tulla satojen kilometrien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Perhe, jossa monta pikkulasta laitetaan viimeisiin pöytiin ja näin ollen pitää odottaa kauiten vuoroaan ruuan hakemiseen. Siinä nälkäisten kiukkuisten pikkuisten kanssa odottelu ei ollut kivaa. Melkein teki mieli antaa niille eväspatukat, mutta kun kerran hyvä ruoka tulossa niin pinnistelin jaksamaan nälkäisten lasten kiukkuamisen.
Ja sit siinä autoin lapsia syömään niin meni aika kauan, että pääsin ite hakemaan itselleni ruokaa. Kun vihdoin pääsi hakemaan niin muut vieraat haki jo toista tai kolmatta santsi annosta :D ja mä hain ekaa ja osa ruokalajeista oli jo loppunut.
Ymmärrän, että jos ei oo itellä lapsia niin tollasta ei ehkä tuu ajatelleeksi tai vaikka oliskin niin ei sitä kaikkea voi tajuta. Mut ainakin ite osaan tän kokemuksen myötä huomioda pikkulapsiperheet paremmin sit jos jotain isompia juhlia järjestän.
Ja sen opin, että vaikka häihin olis lapset tervetulleita niin noin pienien kanssa en enää lähde, oli kamala kokemus kaiken kaikkiaan :D yks pieni menisi mut kun on monta niin se vaan on sitä omien lasten kaitsemista eikä mihinkään seurusteluun tai ohjelmanumeroiden seuraamiseen oo aikaa.
Tuli mieleen sun kirjoitusta lukiessa, että onko kukaan koskaan järjestänyt häitä lapset edellä! Jos on suvussa paljon lapsia, häiden suunnittelun voisi aloittaa huomioimalla heidät. Ei tarvitsisi edes miettiä turhaa ohjelmaa, koska lapset tuovat niin paljon iloa. Ja onhan toiveissa että hääpari saisi myös lapsia itse. Siis nuoret parit, nimenomaan. Lapsissa on tulevaisuus, meidän kaikkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista silti.
Olen syönyt sekä PIHVIravintolassa että KALAravintolassa kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista silti.
Olen syönyt sekä PIHVIravintolassa että KALAravintolassa kasvisruokaa.
Kyllä. mm. jääkaappikylmää maustamatonta tofua (suoraan paketista) ja päällä puolukkasurvosta. NAM!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen sun kirjoitusta lukiessa, että onko kukaan koskaan järjestänyt häitä lapset edellä! Jos on suvussa paljon lapsia, häiden suunnittelun voisi aloittaa huomioimalla heidät. Ei tarvitsisi edes miettiä turhaa ohjelmaa, koska lapset tuovat niin paljon iloa. Ja onhan toiveissa että hääpari saisi myös lapsia itse. Siis nuoret parit, nimenomaan. Lapsissa on tulevaisuus, meidän kaikkien.
Jospa edes häät (ja hautajaiset) voitaisiin suunnitella ihan teemansa mukaisesti ns. juhlakalu(t) edellä. Lastenjuhlat ovat erikseen. Kaikella on aikansa ja paikkansa. Lastenkaan ei kuulu aina olla kaikkialla erityisvieraina ja huomion keskipisteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä, jotka valittavat lapsettomia häitä. Mulla ei edes ole niitä lapsia joita hoitoon laittaa, mutta voisin kyllä itse mielelläni hoitaa jonkun toisen lapsia, jotta vanhemmat pääsisivät häihin. Tiedän kuinka ärsyttävää on, kun joku lapsi kitisee häissä. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että hääpari haluaisi ehkä tänä yhtenä päivänä huomion olevan jossain muualla kuin mekastavissa lapsukaisissa?
Osan mielestä ne lapset nyt vaan kuuluvat kaikkialle. Osan mielestä on tilanteita, paikkoja ja tunnelmia, joissa lapsia ei paikalle kaivata. Harvoin kai kukaan hääpari huomionhalunsa takia jättää lapset vieraslistan ulkopuolelle. Ennemminkin tilanteen, harmonian ja juhlavuoden vuoksi.
Ystävä piti lapsettomat häät, joissa kuitenkin oli yksi muutaman viikon ikäinen vauva (kutsumatta) mukana. Ainoassa naisten vessassa (ei hoitopöytää tai muitakaan tarvikkeita) oli lavuaari paskassa ja haju sen mukainen. Ei mennyt ihan niinkuin piti. Olisi edes pessyt jälkensä.Ootko varma, ettei joku aikuisista ollut purjonnut sinne tai joku syömishäiriöinen morsiusneito tyhjentänyt peräsuoltaan. Kuulostaa aika uskomattomalta sattumalta, että just se ainoa vauva olis ton saanut aikaan ja mamma jättänyt sen yhden ainoan kerran elämässään pskat siivoamatta... niinhän se varmasti meni. eri
Kyllä se siitä ovelta katsoessa vahvasti siltä vaikutti, kun vauvaa vaipoitta siinä hanan alla yritti huljutella. Käännyn pois ja menin hetken päästä uudestaan. Ei ollut äitiä, ei vauvaa, vain paskaa lavuaarissa. Ja haju tietysti.
Okei, aika kumma, että muutaman viikon ikäisen kakka sotki koko mestan niin, että ei sitä saanut edes saippualla pestyä. Vielä kummempi, ettei ollut mitään kosteuspyyhkeitä mukana. Sekin on kumma, että ihan vaan yllärinä toi vauvan lapsettomiin häihin "tää syntyikin vähän etuajassa" tyyliin?
Mulla ei oo mitään lapsettomia häitä vastaan, mutta ihmetyttää oletettavasti aikuisen ihmisen jääminen tuollaiselle pissa-kakka-juttu-asteelle, että pitää keksimällä keksiä jotain noin huonoa.
Olen eri, mutta vaikka minulla itsellänikin on lapsi, niin en minä kyllä muiden lasten sotkuja siivota halua, etenkään kakkoja lavuaarista. Se on vanhempien tehtävä. Mutta itsekin olen sitä mieltä, että mikäli oikeasti oli kyseessä vain muutaman viikon ikäinen vauva, niin sellainen luonnollisesti kulkee vielä vanhempiensa mukana ja tämä pitäisi kyllä kaikkien ymmärtää. Täysin toinen asia sitten on, kannattaako niin pienen kanssa oikeasti mihinkään juhliin lähteä, itse en todellakaan olisi lähtenyt.
Tämäpä juuri. Jos lasta ei voi jättää, silloin jättäydytään itsekin pois. Kutsu on kutsu, ei käsky. Kutsuttu arvio tilanteensa, voiko/haluaako osallistua kutsujan antamissa puitteissa (aika, paikka, pukukoodi ja ketä on kutsuttu). Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Tämä. Olen aina ajatellut että vegaaniruokahan on sama kuin kasvisruoka josta pidän äärettömän paljon, mutta vegaaniruoka onkin ilmeisesti teko ja leikkiruokaa, kuten jotain mifuja, tofuja, ja härkäpapuvalmisteita. Vatsani ei todellakaan kestänyt tuollaista valmiste-ruokaa, vaan olin jo tunnin päädtä ruokailusta niin vatsakivuissa ja kaasuuntunut että lähdin majapaikkaan. Siellä sitten myös ripuloin. Myöskään kahviin ei saanut maitoa. No join mustana.
Mifu ei ole vegaanista. Kasvisruuasta saa yleensä hyvin pienillä muokkauksilla vegaanista.
Ei varmaan eivegaani tiedä mitä ne kaikki valmisteet oikein ovatkaan. Olen eri, mutta mitä on mifu? Törmäsin nyt ekaa keraa moiseen sanaan!?
Noin muuten, vegaanius vaatii niin paljon ruuan prosessointia että en sitä periaatteesta syö.
Et taida tietää vegaanisesta ruuasta paljon muutakaan. Itse käytän paljon kuivattuja linssejä, papuja yms. proteiinina, tuoreita tai kuivattuja mausteita ja sitten tietenkin tuoreita kasviksia ja vaikka kylmäpuristettua rypsiöljyä rasvana. Mikä tuossa on pahinta prosessointia? Papujen kuivaus? Taitaa liharuuat viedä voiton prosessoinnissa.
Kaikki korvikkeet. Maidon korvikkeet, lihan korvikkeet, kananmunan korvikkeet jne. Pavut nyt ei todellakaan sovi monenkaan vatsalle. Vai syötkö vain linssejä tomaattikastikkeessa, tai vaihtoehtoisesti papuja siinä samassa soosissa? Ja rinnalle salaatteja joissa ei ole kuin tuoreita kasviksia? Eika köyhältä kuulostaa, eikä ihme että mon valittaa jos häissä tarjotaan vain tuollaista.
Vastauksestasi tulee selkeästi ilmi ettet tiedä kasvisruoasta tai kasvis-tai vegaaniruokavalioista mitään. Vastauksellasi on yhtä paljon painoarvoa kuin harrastelijalääkärin tekemällä terveystarkastuksella.
Noinhan kirjoittaja kirjoitti. Jos haluaa kertoa niin sitten kertoo, eikä selittele ja pyörittele silmiä. Millainen oli sinun vegaaninen häämenusi?
En ole se, jolta kysyit, mutta mun oma voisi olla vaikka tuollainen, joka löytyy hakusanoilla `FARANG VEGAN MAISTELUMENU
Varmasti tasokasta, maukasta ja juhlavaa. Ei ole korvikkeita, ihan vaan tasokasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka
Tämä. Olen aina ajatellut että vegaaniruokahan on sama kuin kasvisruoka josta pidän äärettömän paljon, mutta vegaaniruoka onkin ilmeisesti teko ja leikkiruokaa, kuten jotain mifuja, tofuja, ja härkäpapuvalmisteita. Vatsani ei todellakaan kestänyt tuollaista valmiste-ruokaa, vaan olin jo tunnin päädtä ruokailusta niin vatsakivuissa ja kaasuuntunut että lähdin majapaikkaan. Siellä sitten myös ripuloin. Myöskään kahviin ei saanut maitoa. No join mustana.
Mifu ei ole vegaanista. Kasvisruuasta saa yleensä hyvin pienillä muokkauksilla vegaanista.
Ei varmaan eivegaani tiedä mitä ne kaikki valmisteet oikein ovatkaan. Olen eri, mutta mitä on mifu? Törmäsin nyt ekaa keraa moiseen sanaan!?
Noin muuten, vegaanius vaatii niin paljon ruuan prosessointia että en sitä periaatteesta syö.
Et taida tietää vegaanisesta ruuasta paljon muutakaan. Itse käytän paljon kuivattuja linssejä, papuja yms. proteiinina, tuoreita tai kuivattuja mausteita ja sitten tietenkin tuoreita kasviksia ja vaikka kylmäpuristettua rypsiöljyä rasvana. Mikä tuossa on pahinta prosessointia? Papujen kuivaus? Taitaa liharuuat viedä voiton prosessoinnissa.
Kaikki korvikkeet. Maidon korvikkeet, lihan korvikkeet, kananmunan korvikkeet jne. Pavut nyt ei todellakaan sovi monenkaan vatsalle. Vai syötkö vain linssejä tomaattikastikkeessa, tai vaihtoehtoisesti papuja siinä samassa soosissa? Ja rinnalle salaatteja joissa ei ole kuin tuoreita kasviksia? Eika köyhältä kuulostaa, eikä ihme että mon valittaa jos häissä tarjotaan vain tuollaista.
Vastauksestasi tulee selkeästi ilmi ettet tiedä kasvisruoasta tai kasvis-tai vegaaniruokavalioista mitään. Vastauksellasi on yhtä paljon painoarvoa kuin harrastelijalääkärin tekemällä terveystarkastuksella.
Noinhan kirjoittaja kirjoitti. Jos haluaa kertoa niin sitten kertoo, eikä selittele ja pyörittele silmiä. Millainen oli sinun vegaaninen häämenusi?
En ole se, jolta kysyit, mutta mun oma voisi olla vaikka tuollainen, joka löytyy hakusanoilla `FARANG VEGAN MAISTELUMENU
Varmasti tasokasta, maukasta ja juhlavaa. Ei ole korvikkeita, ihan vaan tasokasta ruokaa.
En viitsi lukea, koska arvaan jo ettei tuoka sovi minulle, kun olen allerginen sienille ja palkokasveille. Luultavasti tuollaisessa hääjuhlassa minulel ei olisi syötäväksikelpaavaa muu kuin joku salaatinlehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä, että häät on nimenomaan hääparin juhla! Minä taas ymmärrän täysin häät jotka on vain aikuisille!
Jos on monta pikkulasta, kyllähän siinä pitäisi olla jo kokemusperäistä tietoa kotikeittiöstä, että ruokailu taitaa olla aikaa vievää puuhaa. Ja mikä järki on viedä montaa nälkäistä lasta häihin, tietäähän sen kuinka käy. Isä ei jostain syystä ollut auttamassa?
Kyllähän lapset iloa tuottaa, mutta ei välttämättä häissä. Ja hääparin lapsisuunnitelmat ei nyt kuulu tähän!
Äläs nyt, se on aina kiva olla sellaisten ihmisten juhlissa jotka yrittävät tuputtaa väkisin omaa ideologiaansa ;) Vai toimiiko tämä siis vain toisinpäin? Tottakai ravintolassa saa valita menusta sellaisen joka sopi kenellekin, ei missään ravintolassa ole niin että on pakko ottaa yksi menu, eikä siitä saa vaihtaa mitään. T:ravintolakokki.