Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Oltiin isoissa lestadiolaishäissä pohjoisessa Lapissa. Kaukaa etelästä (Helsingistä) tulleet vieraat saivat ottaa ruokaa viimeisenä, ja se loppui kesken! Kasvisruokaa ei ollut lainkaan, hääkakku riitti vain ehkä ensimmäiselle sadalle osallistujalle. Musiikkia, alkoholia (maljoja) tms ei tietenkään ollut, koska suku ei hyväksy. Olen jutellut kaverini kanssa myöhemmin, ja hän sanoo että nolottaa vieläkin 20 vuotta myöhemmin omat häät :D
Tuo on kyllä super noloa. Pitäisi järjestää sellaiset häät, että on varaa ruokkia kaikki vieraat.
Ei ihme että kaveria hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydäänkö edelleen yleensä kuvassa vasta vihkimisen jälkeen? Meillä ei käynyt edes mielessä, ettei kuvia olisi otettu ennen vihkimistä.
Aika moni käy edelleen kuvassa vasta vihkimisen jälkeen ja jos haluavat ottaa kuvat vasta sitten kun ovat oikeasti naimisissa, niin se heille suotakoon. Tuskin kenelläkään on valittamista siitä kuvauksen aikana odottelusta, jos vaan vieraat päästetään sisätiloihin ja saavat syötävää ja juotavaa.
Vähän sama kuin, että ottaisi juuri ne ylioppilaskuvat ennen kuin on edes ylioppilas. Toisille normaalia, mutta todellakin ok, että kaikki eivät näin halua toimia. Inhottava tapa täällä monella yrittää mollata siitä, että eivät halua toimia noin.
Sillä ei ole kuule mitään merkitystä näin 30 vuoden avioliiton jälkeen, otettiinko kuvat ennen vai jälkeen vihkimistä. Omat yo-kuvat otettiin myös ennen lakkiaisia, koska paikkakuntamme valokuuvaamoihin oli vaikea saada jonoja samalle päivälle. Siellä tuo kuva jossain albumissa on ja ei ole vaikuttanut mihinkään, että on aiemmin otettu
Amen. Ihme taikauskoa ettei voisi käydä kuvassa ennen vihkimistä. Se, että sulhanen ei saa nähdä morsianta ennen alttaria, kuulostaa joltain muinais-babylonialaiselta järjestetyltä avioliitolta. Jos morsian onkin sulhasen mielestä ruma, on myöhäistä livistää enää siinä vaiheessa.
Useimmat suomalaiset pariskunnat ovat asuneet yhdessä hyvän aikaa ennen vihkimistä.
Meillä ei käynyt mielessäkään muu kuin valokuvaus ennen kirkkoon menoa. Avioliitto on kestänyt 26 vuotta toistaiseksi.
Yksissä häissä sulhasen Amerikan täti keksi, että pannaan hattu kiertämään ja jokainen vieras laittaa sinne jotain- paitsi rahan laittaminen oli kielletty.
Muuten hyvä mutta harva lähtee häihin mukanaan tavarasäkki. Etenkin miehet valittivat, ettei ole muuta kuin avaimet ja lompakko (nämä häät olivat aikaan ennen kännyköitä).
Leikit ja rahankeruu "maksakaa tai ei palauteta morsianta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa, että ihmiset vetää herneen nenään lapsettomista häistä. Eikös se ole oiva mahdollisuus viettää laatuaikaa oman kumppanin kanssa?
Selittäkää joku, miksi lapsettomat häät on verinen loukkaus.
kenelle muka lapsettomat häät ovat verinen loukkaus.
Meillä on kolme lasta (aikuisia jo) ja lapsenvahdit oli tosi tiukilla. Joten kun tuli hääkutsuja, oli helppo kieltäytyä lapsettomista häistä. Lapsenvahteja halusimme käyttää vain silloin, kun oikeasti halusimme viettää laatuaikaa kahdestaan. Häitä emme kokeneet sellaiseksi tilaisuudeksi.
Ei ollut loukkaus, mutta hääpari joskus suutahti, kun emme tulleet paikalle.
Sama juttu, oli helpottavaa kun kutsussa luki, että juhlimme ilman lapsia. Ei tarvinnut keksiä valkoista valhetta. Säästyi lahjarahatkin omaan käyttöön.
Jäimme pari kertaa kiinni kun emme muistaneet, että minä viikonloppuna häät oli ja laitoimme someen kuvia Prahan ja Pariisin parisuhdelomalta, siis samana vkonlopun kun häät olivat.
😂
Meille ei häiden vuoksi käynyt näin, vaan sukulaisrouvan 70 v syntymäpäivillä. Halusi suuret juhlat, mutta lapsettomat, koska hänen kodissaan oli paljon lasikoristeita yms.
Ilmoitimme, että emme voi tulla, koska emme saa lapsia hoitoon. Juhlat ei pahemmin kiinnostanut ja sukulaisrouvan hehkutus, kuinka on ihanaa, kun hän tarjoaa pariskunnille lapsivapaan päivän. Olimme sinä viikonloppuna hotellilomalla toisessa kaupungissa ja tyhmänä tein siitä fb-päivityksen ja joku oli juorunnut sen syntymäpäiväsankarille.
Vähän meni ohi aiheesta kylläkin
Vierailija kirjoitti:
Leikit ja rahankeruu "maksakaa tai ei palauteta morsianta".
Rahankerjuujutut on noloja. Varsinkin kun nykyään harvalla on käteistä lompakossa pankkikorttien takia. Yksissä juhlissa kiersi astia tyyliin, rahnaa, että morsian saadaan takaisin. Löysin lompakosta kaksi 5st kolikkoa.
Makaronilaatikkoa oli vain 200g/vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko "kadettihäissä" (eli sulhanen on kadetti ja menee vihille univormussaan) aina tapana kerjätä vierailta rahaa siihen miekkaan? Kolikothan ei käy, vaan pitää olla seteleitä, jotka lävistetään miekkaan. Muutaman kerran olen tähän törmännyt ja pitänyt todella mauttomana.
Kaivoin nyt vähän vanhemman viestin, mutta halusin kysyä, ymmärrättekö tätä:
Seteleitä pyydetään miekkaan tai (jossain vielä aiemmassa viestissä) kuittipiikkiin.
Siis seteli lävistetään miekalla / piikillä. Miksi?
Onko olemassa joku pankki tai kauppa, jossa rei'itetyt ja revenneet setelit käyvät maksuvälineenä?
Miksi tämä on saanut niin monta alapeukkua mutta ei yhtäkään vastausta?
Ihan tosissani ihmettelen, saako rahaa rei'ittää ja sitten viedä talletettavaksi pankkiin tai maksaa kaupan kassalla? Otetaanko rei'itettyä rahaa vastaan?
Odottelu.
Odotat kirkoon pääsyä.
Odotat juhlapaikalle pääsyä.
Odotat syömään pääsyä jne.
Yleensä sää ei suosi eikä vaatetuskaan, koska olet juhlavaatteissa.
Hääleikit.
Yleensä ovat vain kiusallisia, max 5% vieraista on näissä messissä, muille lähinnä vaivaannuttavaa. Olen laittautunut koreaksi juhliasi varten, en todellakaan ala konttaamaan lattialla viltin alla tai laskemaan liukurilla mäkeä.
Ruoka.
Olisko mahdotonta laittaa useampi erillään oleva pöytä, jossa tarjottavat?
Ettei satapäinen vierasjoukko ole kaikki yhdessä jonossa?
Juomapisteissä sama.
Pysäköinti.
Jos juhlat paikassa minne kaikki tulee autolla, varaa parkkipaikkoja. Juhlatamineissa ei kiva rämpiä jossain liejussa pellonreunalla juhlapaikalle.
Ohjelma.
Enemmän vapaata yhdessäoloa, vähemmän "mukahauskoja tarinoita kuinka sulhanen oli säälittävä ja nolo, mutta morsian suuressa armossaan silti rakastui häneen".
Jokaiseen siirtymäkohtaan varaa juotavaa ja pikkusyötävää. Yleensä aikataulut on tiukat, lähdetty aikaisin aamulla, syönti ja juonti jäänyt väliin.
Kun tasaisin väliajoin saa suuhunsa jotain, ei jengi ole kuin mylvivä karjalauma kun viimein iltapäivällä pääsevät jonottamana ruokapatojen ääreen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko "kadettihäissä" (eli sulhanen on kadetti ja menee vihille univormussaan) aina tapana kerjätä vierailta rahaa siihen miekkaan? Kolikothan ei käy, vaan pitää olla seteleitä, jotka lävistetään miekkaan. Muutaman kerran olen tähän törmännyt ja pitänyt todella mauttomana.
Seteleitä pyydetään miekkaan tai (jossain vielä aiemmassa viestissä) kuittipiikkiin.
Onko olemassa joku pankki tai kauppa, jossa rei'itetyt ja revenneet setelit käyvät maksuvälineenä?
Ihan tosissani ihmettelen, saako rahaa rei'ittää ja sitten viedä talletettavaksi pankkiin tai maksaa kaupan kassalla? Otetaanko rei'itettyä rahaa vastaan?
Saa.
Google kertoo loput.
Minä vedän äitinä herneen nenään, jos lapsia ei kutsuta häihin. Ihan jo sen takia, että lapset kuuluvat meidän perheeseen.
Miksi häihin kutsutaan vain aikuiset? Ehkä häissä halutaan tarjota alkoholia ja oletetaan, että häävieraat nauttivat paljon alkoholia ja humaltuvat ja lasten ei ole sopivaa olla humalaisten aikuisten seurassa? Olen lähestulkoon absolutisti. En mene kenenkään häihin tai perhejuhliin juomaan alkoholia ja humaltumaan.
Häitten aikataulu? Häissä ollaan puoleenyöhön tai myöhempäänkin? Häistä voi lähteä ajoissa kotiin ennen kuin hääväki humaltuu ja villiintyy liikaa.
Meillä ei asu samalla paikkakunnalla yhtään sukulaista. Lastenhoitajaksi sopivia, luotettavia sukulaisia ei ole lähellä. En halua viedä lapsia hoitoon ihmiselle, johon en luota lastenhoitajana. Toki voisimme palkata kotiin lastenhoitajan esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Jos häät ovat toisella paikkakunnalla, jonne on monen tunnin ajomatka, niin lastenhoitajalle ja lapsille tulee todella pitkä päivä. Siksi tätä vaihtoehtoa ei olla harkittu.
Suurimpaan osaan häistä lapset ovat olleet onneksi tervetulleita. Lapsivieraille on järjestetty häihin omaa ohjelmaa, tarjolla on lapsille mieluisia ruokia, lapsille on varattu leikkinurkkaus, pöydissä on kivoja pelejä jne. tekemistä. Niihin muutamiin häihin, joihin on kutsuttu vain perheen aikuiset, en ole osallistunut. Mies on saanut mennä aikuisten häihin yksin, jos on halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa, että ihmiset vetää herneen nenään lapsettomista häistä. Eikös se ole oiva mahdollisuus viettää laatuaikaa oman kumppanin kanssa?
Selittäkää joku, miksi lapsettomat häät on verinen loukkaus.
Kutsu tulee yhteisen tuttavan puheluna. Morsian tulee kirkkoon 30 min. myöhässä. Juhlapaikassa 2 vessaa, joissa kuluu muka liikaa vessapaperia. Tarjolla halvimpia mahdollisia mehuja ja keksejä kertakäyttölautasilla, ei mitään tuoretta hääkakkua lukuunottamatta. Sulhanen laski häälahjojen arvoa yhteen pettyneenä. Morsian vahti, ettei pakkauksia avata ja että saa kuitit, niin pääsee palauttamaan tavarat. Vihkikuvaa tai kiitoskorttia ei saatu.
Mua ihmetyttää nämä jotka ottavat herneen nokkaan lapsettomista häistä.
Jos se on sulle ongelma, niin älä mene.
Jos se ei ole ongelma, niin mene ihmeessä.
Simple as that.
Miksi siitä pitää järjestää suunnaton selitysmaratoni, että onko se oikein tai ei, miksi tulen tai en tule?
Minut on muutaman kerran kutsuttu ryhmäorgioihin, en mennyt.
Enkä alkanut selittää kuinka pikkuveitikkani ei jäykisty jos joku katselee tai että kavahdan naisen kosketusta ja lasken samantien reisille..
Kieltäydyin kohteliaasti, jätin menemättä, siitä en ottanut ongelmaa
minä, eikä järjestäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin parikymmentä vuotta sitten, kun olin pankin konttorissa töissä, otettiin. Mutta ne lähetettiin Suomen Pankkiin eikä laitettu enää kiertoon.
Eli ainakin minun mielestäni erittäin typerä tapa kerätä rahaa.
Laittakaa sitten vaikka joku söpö kori, johon kerätään, jos on pakko vielä häälähjan lisäksi kerjätä rahaa.
Kun alkoholittomana juomana oli tarjolla vain hanavettä ja kotikaljaa. En voi sietää kaljan makua. Juhlajuomani oli siis vesi.
Alkoholittomia vaihtoehtoja olisi runsaasti. Muuten häissä ei oltu penniä venytetty.
Vierailija kirjoitti:
Eräissä häissä vihkiminen tapahtui juhlapaikan pihalla, nurmikolla. Hääpari + vihkijä olivat keskellä, vieraat muodostivat ringin heidän ympärilleen. Ihan kiva idea, mutta toteutus ei oikein onnistunut. Sää oli aurinkoinen, mutta tuulinen, ja tuulen ja ulkotilojen yhdistelmä kadotti äänen kokonaan. En kuullut yhtään mitään vihkimisestä. Lisäksi korkokengissä nurmikolla samassa paikassa seisoskelu oli aika epämukavaa.
Samanlainen kokemus muutamistakin häistä missä vihkiminen on tapahtunut ulkona, kauniit puitteet ja hyvä sää molemmilla kerroilla, mutta yhtään mitään ei koko toimituksesta kuullut, mikrofoni ehkä olisi tarpeen?
Vierailija kirjoitti:
Kun alkoholittomana juomana oli tarjolla vain hanavettä ja kotikaljaa. En voi sietää kaljan makua. Juhlajuomani oli siis vesi.
Alkoholittomia vaihtoehtoja olisi runsaasti. Muuten häissä ei oltu penniä venytetty.
Nykyisin kun on kaikenlaisia kuohujuomia holittomana, niin toivoisi että satsattaisi edes siihen alkumaljaan, ei sitä iänikuista pommacia..
Kun ei ollut kahvia tarjolla, vaan pelkkää teetä hääkakun kera.
Meinasin lähteä kotiin kakkulautasen kanssa :D
(EI olleet suomalaiset häät, kuten saattaa arvata.)
Ukko38 kirjoitti:
Mua ihmetyttää nämä jotka ottavat herneen nokkaan lapsettomista häistä.
Jos se on sulle ongelma, niin älä mene.
Jos se ei ole ongelma, niin mene ihmeessä.
Simple as that.Miksi siitä pitää järjestää suunnaton selitysmaratoni, että onko se oikein tai ei, miksi tulen tai en tule?
Minut on muutaman kerran kutsuttu ryhmäorgioihin, en mennyt.
Enkä alkanut selittää kuinka pikkuveitikkani ei jäykisty jos joku katselee tai että kavahdan naisen kosketusta ja lasken samantien reisille..
Kieltäydyin kohteliaasti, jätin menemättä, siitä en ottanut ongelmaa
minä, eikä järjestäjä.
Minä en selittelee, kutsuja kyllä tivaa selitystä ja sitä minä en ymmärrä. Ilmoitan etten pääse ja sillä selvä.
Siitäpä se vinkuminen alkaa, miksi ette tule, tulisitteko nyt. En myöskään lahjo jos en mene. Niin yksinkertaista on elämäni.
Noh, monesti kun juhliin lähtee kotoa, on pitänyt ensin laittautua. Sitten ajaa joko itde tai jonkun kyydillä kirkkoon. Sitten kirkossa odotella ja sitten kirkon jälkeen taas autoon tai parhaassa tilanteessa läheiseen seurakuntataloon odottelemaan juhlia alkaviksi. Vaikka söisit ennen kotoa lähtöä, voi silti olla mahdollista että seuraavan kerran ehdit syödä vasta silloin juhlissa. Ja juhlissa ruokailu voi olla kovinkin myöhään.