nyt puhuu raskausaikana tupakoinut äiti
Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.
Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.
Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.
Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.
Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.
Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.
Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.
Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.
Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.
Kommentit (278)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
En kertakaikkiaan ymmärrä näitä kommentteja.
Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?
Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.
On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.
Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).
Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.
Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne.
Nykytietämyksen mukaan äidin tupakointi vaikuttaa koko lapsen eliniän, suurempi riski mm. verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin. Ja äo on joitain yksikköjän matalampi kuin ilman tupakka-altistusta. Vaikeahan se on sanoa millainen olisi ilman äidin tupakointia mutta et voi mitenkään sanoa että tupakointi ei vaikuttanut lainkaan.
Mutta ei voi myöskään mitenkään sanoa, että se olisi vaikuttanut. Ja ainakin kahdella näistä viidestä on ÄO ihan huippulukemissa, tosin taitaa johtua heidän perintötekijöistään.
Haluaisin nähdä tutkimuksen, jossa tupakka-altistus lisää riskiä verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin.
Vaikea uskoa että raskausaikana tupakoivien vanhemmat olisivat huippuälykkäitä. Eikö tuo koko tupakointi ole enemmän sellaista alemman älykkyysosamääräisten ihmisten homma, saatikka sitten raskausajan tupakointi.
Mutta toki HEL-NYCin kaveripiiristä kun on ovat kaikki huippuälykkäitä, huippukunnossa, huippu-urheilijoita ja mitä vielä kaikkea. Oikeesti, mene keksimään niitä fantasioitas jonnekin muualle.
Tietenkin sinun on vaikea uskoa. Kaikkien elämähän menee niinkuin Strömssöössä. Ei ole olemassa köyhyyttä, eikä puutetta, eikä alempaa sosiaaliluokkaa, eikä huostaanotettuja lapsia. Ei varsinkaan USAssa. Ihan newsflash, ihmisten luokkataso ei määräydy älykkyyden perusteella. Järjetöntä ajatellakin niin.
Ei, kaikki kaveripiirissäni ei ole huippuälykkäitä, eikä suinkaan huippukunnossa. Aviomieheni kuitenkin on.
Naurattaa tuo teidän fantasia-toistelunne. Kuitenkin koko ajan kerrotte, mikä elämässäni on pielessä :D Luulisi, että fantasiassa olisin edes valmistunut ja aviomieheni ei niin emotionaalisesti vammautunut...
Kas kun me ollaan kaikki käyty ala- ja yläaste missä on käynyt äidinkielen tunneilla selväksi että tarinaa ei ikinä kannata tehdä liian täydelliseksi. Tuo sinun valmistumattomuutesi ja miehen pettäminen nyt on melko pieniä tekijöitä kuitenkin.
En puhunut mistään luokkatasosta newsflash, ainoastaan että älykkäät ihmiset eivät polta raskaana ollessaan. Olivat ne sitten duunareita tehtaassa tai toimareita isossa yrityksessä. Hence vaikea uskoa että raskaana tupakoinut ihminen jotenkin periyttäisi huippuälykkäitä geenejä.
Mutta turha sinun kanssasi on vängätä. A) anekdotaaliset "minun mieheni on huippuälykäs, huippukunnossa, huippumela ja huippurikas vaikka äiti poltti, veti huumeita ja joi" ei edelleenkään todista mitään. Ei edes sitä etteikö tupakointi aiheuttaisi jonkin sorttista haittaa jokaiselle sille altistuneelle sikiölle ja B) vielä vähemmän koska miehesi on fiktiivinen hahmo.
Hyvä tietää, että ne ovat pieniä tekijöitä :D
Älykkäätkään ihmiset eivät saa kamalasti tietoa tänäkään päivänä, jos ovat tiettyä yhteiskuntaluokkaa, saati 30-40v sitten. Turha minun on sinulle kertoa, että 16-vuotias kasvatuskodista karannut, joka saa lapsen, voi olla älykkyydeltään jotain ihan muuta kuin keskitasoa tai sitä alempaa. Kaikki ei saa samoja mahdollisuuksia.
Ja ei, se ei tarkoita sitä. Mutta todistustaakka on moisen typeryyden esittäjällä ja sinä et voi todistaa, että se aiheuttaa jokaiselle altistuneelle sikiölle jonkinlaista haittaa.
Ja sinä saat rauhassa uskoa että mieheni on fiktiivinen, jos se sinulle tuo paremman mielen.
Lääketieteessä sana haitta ei tarkoita välttämättä mitään näkyvää haittaa. Sikiö on joka tapauksessa kärsinyt hapenpuutteesta raskausaikana, sitä sinun sukulaistesi normaalius ei voi kieltää. Se kuinka paljon näkyvää ongelmaa tulee riippuu haitan suuruudesta.
Tässä sinulle luettavaksi Oxford journalsia asiasta kun kerta kiinnosti tutkimukset.
http://toxsci.oxfordjournals.org/content/116/2/364.full : "However, animal studies suggest that nicotine alone may be a key chemical responsible for many of the long-term effects associated with maternal cigarette smoking on the offspring, such as impaired fertility, type 2 diabetes, obesity, hypertension, neurobehavioral defects, and respiratory dysfunction"
T. Lastentauteihin erikoistuva lääkäriEi tietenkään tarkoita. Mutta mielestäni on näillä tiedoilla mitä meillä on, liioittelua väittää, että se aiheuttaa välttämättä kaikille jotain. Eikö sinusta?
Ei, koska fakta on se että tupakoitsijan sikiö on altistunut hapenpuutteelle sikiökaudellaan. Se miten tuo haitta ilmenee on yhdentekevä tässä keskustelussa. Jokainen sikiö altistuu hapenpuutteelle jos äiti tupakoi. This is a fact. Ja tämä on se haitta.
Tässä ei puhuttu haittana altistumista hapenpuutteelle, vaan syynä. Järkyttävää jos olet päässyt lääkäriksi noilla argumentaatiotiedoilla... Haittana tässä keskustelussa nimenomaan käsiteltiin niitä haittoja, joita siitä hapenpuutteesta on tullut - astmaa, pienikokoisuutta, kätkytkuolemaa, alhaisempaa ÄO:ta, ADHD:tä jne.
Järkyttävää että elämänsä vauva.fi:hin 5 minuutin välein trollaava fantasiamaailmassa eläjä arvostelee ketään muuta. Oikeasti, pienten lasten äiti on jatkuvasti koneella. Ihan sama voitko tehdä ruokaa samalla kun kirjoitat juttujasi av:lle tai leikitkö lasten kanssa samalla teekutsuja kun palstailet, et ole kuitenkaan kunnolla läsnä lastesi elämässä. Järkyttävää että muka psykologiaa opiskellut ihminen ei tämän vertaa tajua lasten kehityspsykologiasta ja tarpeista. Ugh.
Mitä lapsia minulla on, jos kerran elän fantasiamaailmassa? Ja millä tavalla en keskity lapsiin 100% aamupäivän aikana? Millä lailla sinä keskityt lapsesi touhuihin, kun olet työssä päivällä? Kuinka monta tuntia päivässä sinä omista 100% lapsille? Minä omistan 5h, joiden aikana en edes kännykkää katso. Voitko sinä sanoa samaa?
En usko että sinä voit rehellisesti sanoa edes 5 tuntia olevasi ilman puhelinta tai muutakaan. Sen verta kovaa on sun trollaus täällä.
Eikä kukaan ole väittänyt että sun lapset olisi keksittyjä, tosin huolissaan niistä on täällä monikin ollut kun äiti kirjoittaa 5 minuutin välein postauksia vauva.fi:hin. Enemmän se tarina siinä lasten ympärillä kaikki mietityttää.
Kyllä rehellisesti voin sanoa. En ole koskaan Helsingissä tullut koneelle ennen lasten päiväunta. Nyt olen koko ajan koneella kun olen isoisän luona. Ei ole muuta tekemistä, johon voin keskittyä.
Monikin on väittänyt, että lapseni ovat keksittyjä, ihan samoin kuin väittävät koko elämästäni.
Ei ole muuta tekemistä, kun isoisä vaan raiskaa koko ajan?
Ihan oikeasti: mikä on sellainen ihminen, joka pärjää lajissa kuin lajissa? Missä lajeissa on ollut maansa tai maailman paras? Vai mitä "pärjääminen" sinulle merkitsee?
Mitä ihmettä?
Pärjääminen merkitsee minulle sitä, että on hyvä lajissa kuin lajissa, mitä on koittanut. Oppinut nopeasti ja pärjää hyvin. Tuskin maailman parhaasti tai edes USAn parhaasti. Lajeja mm. boulderointi, surffaus, maastopyöräily, lumilautailu, vuorikiipeily, juoksu, uiminen.
Ei, vaan kirjoitit, että "pärjää lajissa kuin lajissa". Tämä tarkoittaa sitä, että ensin nimetään laji ja sitten hapenpuutteesta kärsinyt sukulaisesi pärjää siinä. Eli jos nimeän vaikka voimistelun, ratsastuksen tai maastohiihdon, hän pärjää siinä puheittesi perusteella. Ei niin, että tyyppi kokeilee ja treenailee jotain, ja sitten se on siinä. Ei mitään kilpailuja tai oikeasti mitään hapenottokykyyn viittaavaa mittaamista.
Se huumeita käyttävä äiti ja raiskaava isoisäkö nuo lajien harrastamiset ja valmentamisen kustansivat? Kuten neuropsykan testit?
Ei. Miehen äiti kuoli kun oli 6v, eikä edes tiennyt kuka hänen oma isänsä oli. Miehen isä raiskasi tyttöystäväänsä, eli mieheni äitiä. Sekä isä että äiti ovat kuolleita nykyään.
Mies kustansi lajit ihan itse aikuisena. Harrastaa aktiivisesti kaikkia noita paitsi uimista. Harrastusryhmissään on myös ihan ammattilaisia, eli ilmeisen hyvin mies pärjää.
Mutta silti miehesi ja veljensä ovat geeniperimältään huippuälykkäitä?
Siis mikä tässä nyt on niin vaikeeta. Ei tupakkaa raskausaikana. Senhän pitäs olla ihan itsestäänselvyys... Kauheaa että ei saada edes tupakkaa lopetettua oman vauvansa vuoksi, hyi.
Vastaan mielelläni noihin kysymyksiin jossain toisessa ketjussa. Joku sellaisen jo loikin, mutten löydä sitä linkattavaksi.
Kyllähän se on oleellisen tärkeää, että kerrotaan ihmisille entistä tehokkaammin sitä, mitä tupakointi sikiölle tekee. Se aiheuttaa vahinkoa ihan aina ja ihan jokaiselle sikiölle. Hapenpuute monta kertaa päivässä on ihan todellinen haitta riippumatta siitä mitä se syntymän jälkeen aiheuttaa. Mikään hyssyttely ja sanominen, että eihän jokainen lapsi vaurioidu, ei hyödytä mitään. Syyllistäminen tällaisessa asiassa on ihan paikallaan. Aikuinen ihminen sen kestää ja ehkä oppii jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on oleellisen tärkeää, että kerrotaan ihmisille entistä tehokkaammin sitä, mitä tupakointi sikiölle tekee. Se aiheuttaa vahinkoa ihan aina ja ihan jokaiselle sikiölle. Hapenpuute monta kertaa päivässä on ihan todellinen haitta riippumatta siitä mitä se syntymän jälkeen aiheuttaa. Mikään hyssyttely ja sanominen, että eihän jokainen lapsi vaurioidu, ei hyödytä mitään. Syyllistäminen tällaisessa asiassa on ihan paikallaan. Aikuinen ihminen sen kestää ja ehkä oppii jotain.
Mutta kun se ei ole auttanut. Nyt on syyllistetty jo viimeiset 10 vuotta ainakin tehokkaasti ja mitä ollaan saatu aikaan?
On se surullista miten tupakka vielä addiktoi ihmisiä, vaikka ei todellisuudessa tuo kuin kasan ongelmia muutaman minuutin keuhkojen saastuttamisen vuoksi (jota jotkut kutsuvat vielä nautinnolliseksi).
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ei ole auttanut. Nyt on syyllistetty jo viimeiset 10 vuotta ainakin tehokkaasti ja mitä ollaan saatu aikaan?
Vaan kun ei ole. Vasta aika vastikään on alettu puhua siitä mitä tupakka todella sikiölle aiheuttaa. Sinä itse olet tässä ketjussa tuonut esiin ajatuksen, että eiväthän kaikki lapset vaurioidu eikä sellaista pitäisi äideille sanoa. Kyllä pitäisi.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Ruotsissa valistus on ollut Suomea laajempaa ja rohkeampaa, ja tuloksetkin parempia.
Vierailija kirjoitti:
Monen raittiin ja savuttoman äidin lapsi on sairas. Tupakoinnin ei ole todettu VARMUUDELLA lisäävän mitään synnynnäistä sairautta.
Kyllä on todettu.
Tuolla ensimmäisellä sivulla joku sanoi, että nyt omat lapset ovat alkaneet polttaa. Ja ihan totta, äidin raskauden aikaisen tupakoinnin uskotaan altistavat sille, että lapsi itsekin aloittaa tupakoinnin. Kaikkien muiden haittojen päälle.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?
Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.
On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.
Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).
Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.
Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne.
Äidin tupakointi voi vaikuttaa lasten hedelmällisyyteen kts. http://www.fertilityfactor.com/effects-of-smoking-on-fertility.html. Vaan eipä niitä lapsia varmaan sitten harmita, kun on koulumenestystä ja hyvät keuhkot.
Kuten sanoin, meidän lapsemme sai alkunsa vaikka minä söin pillereitä. Sekä minun, että mieheni äidit polttivat raskausaikana. Totta kai se voi vaikuttaa, mutta kyse olikin, että realisoituuko riskit kaikille.
Olette niin hedelmällisiä, että veikkaan, että jos äitinne eivät olisi tupakoineet raskausaikana, olisit tullut raskaaksi ilman seksiä.
Niin, aatella mitä tämä maailma on menettänyt kun huippuihmisten vanhemmat tupakoi raskausaikana ja alensi superpotentiaalin vain huippupotentiaaliin. :( Tuolla on oikeasti joku mytomania, ja ehkä itse tai joku läheinen tosiaan on omaishoitajana ja hel-nyc kokee sen raskaasti ja tämä on hänen pakokeino.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse lienee siitä, että sinä et näe niitä haittavaikutuksia. Tupakointi on kuin kuristaisi sikiötä. Hapenpuute vaurioittaa varmasti. Lisäksi tupakan lukuisat myrkyt kulkeutuvat istukan kautta sikiöön. Voi olla, että tupakoinnin vaikutuksia on vaikea nähdä, tai ne ilmenevät vasta myöhäisemmällä iällä, mutta silti ne ovat olemassa. Ihanko oikeasti luulet että pientä lasta voi toistuvasti myrkyttää ja kuristaa ilman mitään haittavaikutuksia?
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse lienee siitä, että sinä et näe niitä haittavaikutuksia. Tupakointi on kuin kuristaisi sikiötä. Hapenpuute vaurioittaa varmasti. Lisäksi tupakan lukuisat myrkyt kulkeutuvat istukan kautta sikiöön. Voi olla, että tupakoinnin vaikutuksia on vaikea nähdä, tai ne ilmenevät vasta myöhäisemmällä iällä, mutta silti ne ovat olemassa. Ihanko oikeasti luulet että pientä lasta voi toistuvasti myrkyttää ja kuristaa ilman mitään haittavaikutuksia?
Hel-Nycillä on henkilökohtainen agenda, koska äitinsä on polttanut, ja hän jotenkin näkee että häntä tässä kutsuttaisiin vialliseksi.
Niille jotka mussuttavat siitä etä tupakoinnin vaikutuksesta sikiöön ei ole todisteitaa, suosittelen tutustumaan mm. tähän tutkimukseen
http://healthland.time.com/2011/07/12/why-its-bad-to-smoke-while-pregna…
Äidin tupakointi lisäsi lapsen alttiutta mm. sydän- ja sisäelinsairauksiin, raajojen kehityshäiriöihin ja epämuodostumiin, silmäsairauksiin, suun haavaumiin, kätkytkuolemaan ja keskosuuteen.
"Sikiö on herkkä erilaisille ympäristömyrkyille. Tupakan haitalliset aineet siirtyvät istukan kautta sikiön verenkiertoon. Tupakointi lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön, ennenaikaisen synnytyksen, istukan ennenaikaisen irtoamisen ja etisen istukan vaaraa. Äidin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa lapsen terveyteen myös pitkällä aikavälillä.
Tupakan raskasmetallit ja karsinogeenit vaikuttavat suoraan kehittyvän sikiön kudoksiin. Kaikkia vaikutuksia ei vielä tunneta.
Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön riskin.
Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.
Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia."
Raskaus ja tupakointi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
Anteeksi nyt, mutta levinnyt haimasyöpä -diagnoosin potilas, jota on saattohoidettu jo yli kuukausi, mutta joka kuitenkin vielä tänäkin päivänä syö lohisoppaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
No mut tässä pitääkin tietää, että hellin ja nycin välillä on toinen todellisuus jossa ihmiset on huippu älykkäitä, huippu menestyneitä, huippu kauniita, upporikkaita, todellisia sinnittelijöitä ja pärjääjiä, jotka jo siittiöinä ovat taistelleet tiensä ahavoituneeseen huippulääkärien mukaan hedelmättömään kohtuun ja sinnitelleet siellä läpi abortoimisyritysten, tupakansavun ja viinanhuuruisen raskausajan. Ja lähipiiristä löytyy aina kulloinkin omaa tarinaa parhaiten tukeva määrä samanlaisia supermenestyjiä, iältään 25-45. Kun tämän tietää, ei superisti sinnittelevä ja lohisoppaa syövä puolkuollut haimasyöpäpotilas kuulosta enää niin epäuskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
Anteeksi nyt, mutta levinnyt haimasyöpä -diagnoosin potilas, jota on saattohoidettu jo yli kuukausi, mutta joka kuitenkin vielä tänäkin päivänä syö lohisoppaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
Meillä just purettiin vanhainkodilla saattohoitopäätös, joka oli tehty tammikuulla. Mummo ei kuollutkaan, siinä se porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
Meillä just purettiin vanhainkodilla saattohoitopäätös, joka oli tehty tammikuulla. Mummo ei kuollutkaan, siinä se porskuttaa.
The clue is in the name. Haimasyöpä on todella aggressiivinen ja huonoennusteinen. Jos saattohoitopäätös on tehty yli kuuakusi sitten niin tilanne on todella huono.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ei ole. Vasta aika vastikään on alettu puhua siitä mitä tupakka todella sikiölle aiheuttaa. Sinä itse olet tässä ketjussa tuonut esiin ajatuksen, että eiväthän kaikki lapset vaurioidu eikä sellaista pitäisi äideille sanoa. Kyllä pitäisi.
Vai että vastikään. Kyllä siitä puhuttiin jo 30 v sitten kun odotin esikoistani.
Äidit pitäisi ottaa tehostettuun seurantaan kuten alkoholistit ja huumeäidit. Lopettamiseen ei panosteta tarpeeksi, siis siihen tukemiseen ja seurantaan. Äidit saa polttaa ihan rauhassa.