nyt puhuu raskausaikana tupakoinut äiti
Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.
Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.
Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.
Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.
Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.
Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.
Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.
Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.
Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on oleellisen tärkeää, että kerrotaan ihmisille entistä tehokkaammin sitä, mitä tupakointi sikiölle tekee. Se aiheuttaa vahinkoa ihan aina ja ihan jokaiselle sikiölle. Hapenpuute monta kertaa päivässä on ihan todellinen haitta riippumatta siitä mitä se syntymän jälkeen aiheuttaa. Mikään hyssyttely ja sanominen, että eihän jokainen lapsi vaurioidu, ei hyödytä mitään. Syyllistäminen tällaisessa asiassa on ihan paikallaan. Aikuinen ihminen sen kestää ja ehkä oppii jotain.
Mutta kun se ei ole auttanut. Nyt on syyllistetty jo viimeiset 10 vuotta ainakin tehokkaasti ja mitä ollaan saatu aikaan?
Vaan kun ei ole. Vasta aika vastikään on alettu puhua siitä mitä tupakka todella sikiölle aiheuttaa. Sinä itse olet tässä ketjussa tuonut esiin ajatuksen, että eiväthän kaikki lapset vaurioidu eikä sellaista pitäisi äideille sanoa. Kyllä pitäisi.
Vai että vastikään. Kyllä siitä puhuttiin jo 30 v sitten kun odotin esikoistani.
Minä odotin tuolloin kuopustani. Ei puhuttu siitä miten sikiö kärsii hapenpuutetta äidin tupakoidessa.
Ihan kiva keskustelu ennen kun alkoi väittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
Anteeksi nyt, mutta levinnyt haimasyöpä -diagnoosin potilas, jota on saattohoidettu jo yli kuukausi, mutta joka kuitenkin vielä tänäkin päivänä syö lohisoppaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
Meillä just purettiin vanhainkodilla saattohoitopäätös, joka oli tehty tammikuulla. Mummo ei kuollutkaan, siinä se porskuttaa.
Syötetäänkö teidän vanhainkodissanne haimasyöpäpotilaalle kermaista lohikeittoa?
Ap tässä..en ole rehellisesti sanottuna uskaltanut avata tätä viestiketjua. Syy miksi kirjoitin tämän on ensisijaisesti tietenkin halu kertoa todellisista vaaroista tositarinalla. Kun tämän eilen kirjoitin, istuin lastenosastolla lapseni sängyn vieressä. Hänelle tehtiin paljon epämiellyttäviä tutkimuksia, joista osa nukutuksessa. Nukutuksessa tuli komplikaatioita. Ensin teholle tarkkailuun ja sieltä lastenosastolle vielä yöksi hengitysvaikeuksien vuoksi.
Haastan jokaisen jakamaan tietoutta. Jos näette raskaana tupakoivan naisen menkää ja kertokaa hänelle, ettei hänen stressinsä vierotusoireista ole mitään verrattuna siihen kun hän stressaa ja pelkää yö toisensa jälkeen jääkö hänen lapsensa henkiin ja herääkö huomenna. Tämä pelko ja huoli on paljon suurempaa mitä tupakankaipuu koskaan.
Tähän ei voi vastata kantavansa vastuun sitten, koska äiti ei koskaan ole se joka raskainta taakkaa kantaa, vaan lapsi! Äiti kantaa vain syyllisyytensä ja maksaa mitättömän pienen pennin lääkkeistä ja sairaalakäynneistä. Se ei ole vastuunkantoa.
oikeasti huono äiti kirjoitti:
Ap tässä..en ole rehellisesti sanottuna uskaltanut avata tätä viestiketjua. Syy miksi kirjoitin tämän on ensisijaisesti tietenkin halu kertoa todellisista vaaroista tositarinalla. Kun tämän eilen kirjoitin, istuin lastenosastolla lapseni sängyn vieressä. Hänelle tehtiin paljon epämiellyttäviä tutkimuksia, joista osa nukutuksessa. Nukutuksessa tuli komplikaatioita. Ensin teholle tarkkailuun ja sieltä lastenosastolle vielä yöksi hengitysvaikeuksien vuoksi.
Haastan jokaisen jakamaan tietoutta. Jos näette raskaana tupakoivan naisen menkää ja kertokaa hänelle, ettei hänen stressinsä vierotusoireista ole mitään verrattuna siihen kun hän stressaa ja pelkää yö toisensa jälkeen jääkö hänen lapsensa henkiin ja herääkö huomenna. Tämä pelko ja huoli on paljon suurempaa mitä tupakankaipuu koskaan.
Tähän ei voi vastata kantavansa vastuun sitten, koska äiti ei koskaan ole se joka raskainta taakkaa kantaa, vaan lapsi! Äiti kantaa vain syyllisyytensä ja maksaa mitättömän pienen pennin lääkkeistä ja sairaalakäynneistä. Se ei ole vastuunkantoa.
Sinä ole virheesi tehnyt ja saat kantaa sen seuraukset, jo nyt lapsen ollessa vauva ja hänen vartuttuaaan et esim. ehkä koskaan saa lapsenlapsia. Heräsit vain asialle turhan myöhään. Aiotko jatkaa tupakointia? Saako lapsesi nikotiinin makuista äidinmaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
Anteeksi nyt, mutta levinnyt haimasyöpä -diagnoosin potilas, jota on saattohoidettu jo yli kuukausi, mutta joka kuitenkin vielä tänäkin päivänä syö lohisoppaa, ei kuulosta kovin uskottavalta.
Meillä just purettiin vanhainkodilla saattohoitopäätös, joka oli tehty tammikuulla. Mummo ei kuollutkaan, siinä se porskuttaa.
Syötetäänkö teidän vanhainkodissanne haimasyöpäpotilaalle kermaista lohikeittoa?
Hän syö ihan itse.
Lapseni on nyt 5-vuotias. Lopetin tupakoinnin kun kolme päivää ennen synnytystä näin ultrassa mitä hapenpuute lapselle tekee. Siitä herätyksestä kirjoitin aloitukseen.
Kunpa neuvolassa rupeaisivat tupakoiville näyttämään ultralla ihan konkreettisesti mitä se yksi tupakka aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
Hän syö ihan itse.
Tässä saattoi olla kyse siitä, että kun haima lakkaa toimimasta ruokaan täytyy kiinnittää erityistä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Tupakka raskausaikana on sikiölle karmeaa. Mutta karmeimpia on huumeäidit jotka vetävät raskausaikana kovia aineita. Lapset syntyvät huumekoukusta vapisten ja usein aivot pahasti vaurioituneina.
Alkoholi on sikiölle pahempi kuin useat huumeet. Mitään päihteiden käyttöä en kyllä hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
The clue is in the name. Haimasyöpä on todella aggressiivinen ja huonoennusteinen. Jos saattohoitopäätös on tehty yli kuuakusi sitten niin tilanne on todella huono.
Haimasyöpä se tälläkin mummolla oli.
Eli mummo parani syövästä, syöpä kaiketi hävisi jonnekin? Vai miten ihmeessä saattohoito muuten purettiin?
Noniin, järki käteen niissä kauhuskenaarioissakin. On totta, että jos raskaana oleva tupakoi, aiheutuu siitä hapenpuutetta sikiölle. Mutta täytyy ottaa huomioon, että napanuoran kautta happensa saava sikiö EI HENGITÄ, eli hän ei voi myöskään tuntea minkäänlaista tukehtumisen tunnetta, fyysistä kipua tai kärsimystä johtuen tupakoinnista. Onhan aikuisellakin tupakoivalla ihmisellä jatkuva hapenpuute, mutta ei se fyysisesti ota kipeää/satu häntä. Eihän kukaan muuten tupakoitsisi. Hapeenpuute tuntuu lähinnä väsymyksenä ja voimattomuutena, jos sitä edes havaitsee. Joten aika naurettavia nämä stoorit, että sikiö tuntisi tukehtumisen tunnetta kohdussa/vääntelehtisi tuskissaan, jos äiti polttaa. Itsekin olen tupakkalapsi, tuohon aikaan oli yleisempää, että äidit tupakoivat. Tästä ei kuitenkaan ole seurannut yhtään minkäänlaisia sairauksia yms. minulle, olen kolmekymppinen. Hyvä jos olen kerran viidessä vuodessa flunssassa. Verenpaineet, verensokerit yms. huippuluokkaa. Älykkyysosamäärä 130 eli ihan normaali. Myös siskoni on tupakkalapsi ja hänelläkin terveys on hyvä. Tunnen todella paljon ihmisiä, jotka kärsivät milloin mistäkin sairaudesta, on adhd:ta, diabeetikkoa, astmaa sairastavaa jne. 100% heidän äideistään on ollut täysin raittiita ja savuttomia. Samalla tunnen/tiedän myös paljon tupakkalapsia sekä aikuisia, joilla ei ole mitään vaivoja. On ihan turhaa vetää sellaisia johtopäätöksiä, että tupakka varmuudella aiheuttaisi kaikki sairaudet ja vaivat. Kyllä savuttomatkin ihmiset vammaisia lapsia saavat.
Vierailija kirjoitti:
On ihan turhaa vetää sellaisia johtopäätöksiä, että tupakka varmuudella aiheuttaisi kaikki sairaudet ja vaivat. Kyllä savuttomatkin ihmiset vammaisia lapsia saavat.
Tutkimuksissa on aina mukana iso ryhmä, ja kontrolliryhmässä eroja mitataan prosentteina. Esim. keskosuuden riski tupakoitsijaäitien lapsilla on yli 30% korkeampi. Ne on jo todella isoja lukuja.
Jos tuon asenteen ottaa niin voi saman tien alkaa lyödä elämässä kaiken muunkin läskiksi. Aika harva kielletty asia on tuolla logiikalla vaarallista, jos varmuus tarkoittaa satavarmoja seurauksia. Heroiiniäidillekin saattaa joskus syntyä terve lapsi, tarkoittaako se että heroiini raskausaikana on muillekin ihan ok? Eikä ylinopeus/rattijuopumuskaan varmuudella aiheuta kuolemia, miksi ovat laittomia?
Mitenon mahdollista, että kuitenkin suurin osa tupakoivien äitien lapsista syntyy terveinä ja kehittyvät normaaleiksi älykkäiksi ihmisiksi, jos muka jokainen tupakka vastaa lapsen kuristamista? Eikö kaikkien tupakoivien äitien lapset pitäisi olla kehitysvammaisia vajukkeja? Näin ei kuitenkaan ole. Joten eiköhän lopeteta tuo vouhotus.
Huomaa taas miten looginen päättely ei ole näiden viimeisimpien raskausaikaisen tupakoinnin puolustajien vahvimpia osa-alueita. "Minä ja siskoni olemme terveitä vaikka äiti poltti, niin ei se voi olla nyt niin vaarallista" - kyllä se vaan on, se että joukossa on muutamia ihmisiä, joilla käynyt hyvä tuuri, niin ei tarkoita että tupakointi ei olisi vaarallista/vähemmän vaarallista. Tällainen itsensä kautta yleistäminen koskemaan laajaa joukkoa on yleensä merkki siitä että kirjoittaja on lievästi yksinkertainen, sekin voi olla vaikutusta äidin tupakoinnista. Sitä paitsi, nuo väitteet ettei sikiö muka hengittäisi napanuoran kautta niin kyllä sikiö vaan sitä kautta ns. hengittää. Ei se sikiö keuhkojen kautta hengitä kuin vasta syntymän jälkeen ja sitä ennen happi kulkee sikiöön napanuoran kautta. Kun äiti tupakoi, nikotiini supistaa napanuoran verisuonia sekä häkä syrjäyttää veren hapenkuljetuskykyä ja tästä seuraa hapenpuutetta. Ihan tuurista kiinni onko hapenpuute kuinka pitkäkestoista vai vaikea-asteista ja millaista haittaa se kerkeää aiheuttaa, mutta hapenpuutetta se tupakka aiheuttaa, sitä ei muuta röökimammojen mutuilut. Kyllä esim usein napanuorakomplikaatioissakin se sikiö kuolee nimenomaan hapenpuutteeseen, samalla tapaa tupakka vaikuttaa napanuoran hapenkuljetukseen estämällä sitä. Tämä onkin yksi syy miksi nimenomaa tupakointi lisää kohtukuoleman riskiä.
"Eikö kaikki olisi vammaisia jos tupakointi aiheuttaisi hapenpuutetta" - ei tietenkään, mutta joillakin sikiöillä tämä hapenpuute aiheuttaa pysyviä ongelmia, joillakin esim. oppimisvaikeuksia. Yksi näkyvä happivajeen seuraus on se, että happivaje estää solujen jakautumista ja kehittymistä, joka johtaa siihen että raskausajan tupakoitsijan lapset syntyvät pienempinä ja heillä on pienempi pää. Tämän tupakan vaikutuksen lapsen syntymäkokoon tietää kyllä kaikki. Tämä sikiön hapenpuute ei ole mitään mutuilua vaan faktaa ja faktat ovat yleensä vaikea asia ymmärtää raskausaikana tupakoiville tai sellaisen puolustelijoille.
Sinusta puolestaan huomaa, ettet osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Missään kohtaa tekstiäni en kieltänyt hapenpuutteen olemassaoloa tai tupakoinnin vaarallisuutta.
Mun kaverille oli neuvolan täti sanonut, että 10 röökii päivässä on ihan ok. Tosi vastuutonta mun mielestä. Ja siitä 10 rökästä pidettiin kyllä kiinni, varmasti poltti maha pystyssä ainakin sen 10 tupakkia.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
En kertakaikkiaan ymmärrä näitä kommentteja.
Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?
Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.
Mistä tiedät että näillä lapsilla ei ole oppimisvaikeuksia tulevaisuudessa tai vaikka vaan masennusta aikuisena?
Haimasyöpä se tälläkin mummolla oli.