Työkkärin järjettömyys
Eli olen ollut työtön viime syksystä lähtien, mutta kävin puolen vuoden koulutuksen heti kun työttömyys alkoi että olisi jotain tekemistä. Koulutus myös sivusi opiskelemaani alaa. Kuitenkin, alkuvuodesta rupesin etsimään töitä ja työkkärin täti lätkäisi sitten kahden kuukauden kurssille karenssin uhalla. Olin siellä kaksi päivää sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole juuri töissä olleet ja joille opetettiin (minulle) aivan itsestäänselviä asioita. Sitten sain tiedon työpaikasta, työt alkaisivat muutama päivä tuon kurssin loppumisen jälkeen. Soitin työkkäriin, kerroin että minulla on töitä entisessä työpaikassani, sekä työnantajan sähköposti jossa sanotaan että tervetuloa töihin päivänä x, tehdään soppari lähempänä alkua jne. Virkailija kuitenkin totesi että eihän tuo ole sopiva syy lopettaa uravalmennusta kesken?!
Minä sitten kerroin, että myös koulutuksen vetäjä oli sitä mieltä etten sinne kuulu alunperinkään ja nyt minulla on myös työpaikka valmiina eli miksi pitäisi olla "opettelemassa työnhakua". Sain vastaukseksi, että selvityspyyntö tulee ja hyvin tod.näköisesti karenssia jos itse lopetan tai aiheutan sen että minut kurssilta heitetään pihalle. Siis mitä ihmettä? Onko tämä nyt sitä resurssien käyttöä, että pidetään osaavia ihmisiä joillain pilipalikursseilla tyhjänpanttina?
En näe mitään järkeä tässä touhussa, ärsyttää joka päivä raahautua paikalle kuuntelemaan "muistat sitten hymyillä jos työhaastatteluun pääset"-juttuja, kun minulla on jo työpaikka odottamassa. Enkä jaksaisi tehdä tätä viikkokaupalla karenssin uhalla. Tuon kouluttajankin mielestä käytäntö on naurettava. Onko tässä mitään tehtävissä?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> pitkäaikaistyöttömien ja muiden uusavuttomien
Kiitos nyt tästäkin.
t. pitkäaikaistyötön
Jep, tässä meni pointsit ap:lta. Mä olen ollut pitkäaikaistyötön, eli työttömänä sen 12 kk. Mulla on maisterin tutkinto, jolla olen onnistunut työllistymään ja työskentelemään Suomen lisäksi parissa muussakin maassa. Pystyn työskentelemään sujuvasti suomen kielen lisäksi kolmella muullakin kielellä. Suomeen palattuani hain kaikenlaisia töitä ns, peräsuoli pitkällä, mutta silti siinä työllistymisessä kesti yli vuoden. Syyksi kerrottiin mm. liian korkea koulutus, liian hyvä työkokemus ja se, ettei lähiaikojen työkokemus ole Suomesta. Muita syitä ovat mm. yleinen surkea työtilanne, vähäiset verkostot Suomessa vietettyäni muualla 8 vuotta ja se, ettei ulkomaista työkokemusta ja aitoa kielitaitoa arvosteta Suomessa kuin juhlapuheissa.
Että voit tunkea sen uusavuttomuutesi vaikka takapuoleesi, parahin ap.
Tungepa ihan itse. Minulle pitkäaikaistyötön tarkoittaa ihmistä joka ei ole (pahimassa tapauksessa ikinä) ollut työelämässä moneen vuoteen, eikä osaa edes hakemusta tehdä. Senpä takia koen nuo kurssit turhiksi itselleni sekä muille jotka oikeasti tietävät miten niitä töitä haetaan.
AP
Jotain vikaa sinunn työnhakutaidoissasi on, koska et ole töissä. Eikä ole uutta työsopimustakaan, pelkkä lupaus.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että nämä työnhakukurssien valmentajat ovat usein hyvin kirjavaa joukkoa. Kurssit ostetaan yrityksiltä. Tiedän erään näyttelijän joka vetää näitä kursseja. Miksi työvoimavirkailijaa, jolla on vuosikymmenien kokemus ei laiteta näitä kursseja vetämään? Usein kurssien vetäjät ovat niitä, jotka etsivät oman alansa parempia töitä.
Mä olin työkkärin pakottamana Linkedin kurssilla. Se vetäjä ei oikeasti osannut käyttää linkedin juurikaan. Puheli siellä edessä ihan omiaan et mitäs jos painetaan tästä ja sit tästä hmmm mitäs tapahtuu? Me akateemiset siellä monttu auki että mitä. Lisäksi vetäjä kertoi etsivänsä töitä ja olevansa open for new opportunities ja kyseli meiltä kurssilaisilta että olisko meillä suhteita tai töitä hänelle. Mä en tajua mistä edes suuri työkkärille koulutuksie järjestävä pulju oli tän kouluttajan repäissyt. Palaute olisi tietysti pitänyt jättää a4 lapulla hänelle. Jeps, palaute olisi tuskin päätynyt koskaan oikealle taholle. Kuka tahansa meistä kurssilaisista olisi vetänyt sen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erittäin kurjalta, että minulle sanotaan etten ole tarpeeksi pätevä päättämään omasta elämästäni ja päälle uhkaillaan kaikkien tulojen loppumisella.
Täällä päin tuo kahden kuukauden kurssi on kuulemma normi, ainakin niille pitkäaikaistyöttömille. Taas kerran kysyn, miksi se muka olisi oikea paikka minulle?
Nimenomaan sinne kurssille pakotettiin karenssin uhalla. Etkö osaa lukea? Ei minulla ole varaa vielä tässä vaiheessa menettää kahden kuukauden tuloja..
Phuuh, paljon väärinymmärtäjiä liikkeellä..
AP
Jos työvoimavirkailija on väittänyt sinulle, että kurssille on pakko hakea karenssin uhalla, vaikket olisi hyväksynyt kurssia työllistymissuunnitelmassa, niin virkailija on joko valehtelija tai tietämätön lainsäädännöstä. Kursille on nimittäin lain mukaan pakko hakea karenssin uhalla ainoastaan silloin, että työtön on itse hyväksynyt kurssin työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Virkailija ei voi lain mukaan päättää asiaa työttömän puolesta. Tämä on ihan päivänselvä asia. Tuossa asiaa koskevat lakipykälät:
12 § (8.6.2012/288)
Työllistymistä edistävästä palvelusta kieltäytyminen ja palvelun keskeyttäminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy muusta työllistymistä edistävästä palvelusta kuin työttömyysetuudella tuetusta työnhakijan omaehtoisesta opiskelusta tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetusta omaehtoisesta opiskelusta. (28.12.2012/918)
"Edellytyksenä 1 momentin soveltamiselle on, että palveluun osallistumisesta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa taikka henkilö on omatoimisesti hakenut työvoimakoulutukseen. (28.12.2012/918)"
Suurin ongelma taitaa olla tuossa, että kouluttajia on niin monentasoisia ja monenlaisia ja kursseille osallistujilla liian erilainen tausta. Tiedän tosi hyviä uravalmentajia ja kouluttajia jotka oikeasti ovat rekrytoinnin asiantuntijoita jotka pitävät noita työkkärin koulutuksia, mutta vastaan on tullut joitakin todella, todella huonojakin tapauksia. Osallistujien erilaiset lähtökohdat on myös ongelma, viisikymppinen suurtalouskokki ja kolmekymppinen insinööri eivät varmasti hyödy samasta koulutuksesta mutta valitettavasti jostain syystä näin vain tehdään. Kaveri laitettiin osallistumaan viimeksi viikon kestäneelle kurssille, joka kuulemma oltiin varta vasten räätälöity korkeakoulutetuille, mutta jossa todellisuudessa suurin osa osallistujista olikin ravintola- ja hoitoalan työntekijöitä. Ei ihan kohdannut tarpeet ja intressit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uravalmennuksen vetäjä varmasti olisikin kyvykäs arvioimaan, jos hänellä olisi käytettävissään kaikki sama tieto, joka te-toimistolla.. Tilanne on kuitenkin se, että te-toimisto on ostanut palvelun valmennusyritykseltä. Hintaan sisältyvä palvelu on etukäteen tiukasti määritelty ja siihen ei välttämättä kuulu jokaisen osallistujan henkilökohtaisen tilanteen ja hakemusdokumenttien arviointi. Millä ajalla ja rahalla se kouluttaja lähtee tällaisia sitten miettimään? Pitääkö hänen luottaa osallistujan sanaan tai omaan näkemykseen? Jolloin ollaan taas tässä elämäntapatyötön-Pena -ongelmassa.
TE-toimisto on ostanut palvelun, valmennusyritys tarjoaa sen. TE-toimisto päättää ketkä palvelusta pääsevät hyötymään, ei valmennusyritys voi sellaisia päätöksiä tehdä.
Jokaisessa työkkäriketjussa on paasaamassa tää "oman elämänsä työkkärin täti".
Joka ei tosiasiassa tunnu edes tietävän asioista mitään, kunhan jaarittelee mututuntumallaan jotakin asiantuntevan oloista :D Enpä ole kuunaan kokenut työkkärissä tämmöistä "hakemusdokumenttien arviointia" saati edes kuullut moisesta. Elämäntilanteen arviointikin on ollut melkolailla sinnepäin -kysymyksiä. Tämä siis silloin, kun työkkäriin vielä pääsi oikein käymään asti.
Et tietenkään ole kuullut hakemusdokumenttien arvioinnista, koska olet joutunut vastaamaan selvityspyyntöön, jossa kysytään se sama asia. Jos olisit toiminut ajoissa ja pystynyt osoittamaan käyneesi haastattelussa kesken valmennuksen, ei olisi mitään karenssiuhkaa. Ja aika usein karenssia, koska kyseessä oli oma lomapäivä eikä mitään haastattelua edes ollut.
En oikeasti tiedä millainen selvännäkijä kuvittelet olevasi tai kenelle luulet vastailevasi, mutta en ole koskaan joutunut vastaamaan yhteenkään selvityspyyntöön. Ei, en käynyt haastattelussa "kesken valmennuksen", koska minua ohjeistettiin toisin (=väärin), joten ei tullut mitään selvityspyyntöä. Sen sijaan istuin siellä kurssilla, että oli täti tyytyväinen. Mitään "dokumentteja" minulta ei kyselty. Mutta hyvä kaikkien tässä tilanteessa olevien on tietää, että kunhan riipustelee oma asiointiin jotain horinoita ja tulostelee työhakemuksensa, niin läpi menee kuin häkä. Vaikka et strategisesti sitten viitsinytkään vastata kysymykseeni siitä, että pitäisikö sinne oma asiointiin dokumentoida joka ikinen hakemus, mukaanluettuna myös ne, joihin työkkäristä ei tule lappua. Kävin myös haastattelussa, koska kyseinen jeppe oli joustava luonteeltaan. Eikun sori, kuvittelin sen haastattelun, se olikin mun oma lomapäivä, joka alkoi iltapäivällä klo 16.00 ja kesti tunnin.
Jos oikeasti olet töissä työkkärissä, niin en lainkaan ihmettele sitä kurppaa, joka minua ohjeisti. Hänellä oli nääs varmasti se "kokemus" kuin sinullakin, että jokainen työtön on työn vieroksuja ja haastattelut ovat kuvitteellisia tapahtumia, jotka EIVÄT voi tapahtua kesken valmennuksen, eikä niihin kutsuta edellisenä päivänä hätäisellä puhelinsoitolla. Lisäksi työnantajat eivät koskaan soittele työnhakijalle, ellei hakemus ole varmasti kurssin aikana laadittu ja kurssin jälkeen lähetetty. Kurssille päässeet hakijathan kun eivät osaa tehdä sitä hakemusta aivan itsenäisesti ja lähettää sellaisia ennen kurssia.
Ja kuten olen aikaisemminkin jo maininnut, tämä tapahtui vuonna 2012. Nykyään ei ole minulla ihan hetkeen karenssiuhkaa, vaikka kuinka niin haluatkin itsellesi uskotella. Koska kirjoitanhan veemäisiä kysymyksiä, etkä pääse pätemään ihan niin paljon kuin haluaisit.
Missä kysyit tuon tummennetun kysymyksen? Vastaus on, että tietenkin sinne dokumentoidaan kaikki ne työpaikat, jonne olet hakenut, vaikka työtarjousta ei tulisikaan. Työttömän tehtävänä on aktiivisesti etsiä töitä ja oma asiointi on se paikka, jossa tästä kerrotaan te-toimistolle.
Jos työnhakija ei voi kertoa, minne hänet on kutsuttu haastatteluun eikä voi kertoa haastattelijan nimeä, niin silloin haastatelua ei yleensä edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nyt tästäkin.
t. pitkäaikaistyötön
Jep, tässä meni pointsit ap:lta. Mä olen ollut pitkäaikaistyötön, eli työttömänä sen 12 kk. Mulla on maisterin tutkinto, jolla olen onnistunut työllistymään ja työskentelemään Suomen lisäksi parissa muussakin maassa. Pystyn työskentelemään sujuvasti suomen kielen lisäksi kolmella muullakin kielellä. Suomeen palattuani hain kaikenlaisia töitä ns, peräsuoli pitkällä, mutta silti siinä työllistymisessä kesti yli vuoden. Syyksi kerrottiin mm. liian korkea koulutus, liian hyvä työkokemus ja se, ettei lähiaikojen työkokemus ole Suomesta. Muita syitä ovat mm. yleinen surkea työtilanne, vähäiset verkostot Suomessa vietettyäni muualla 8 vuotta ja se, ettei ulkomaista työkokemusta ja aitoa kielitaitoa arvosteta Suomessa kuin juhlapuheissa.
Tungepa ihan itse. Minulle pitkäaikaistyötön tarkoittaa ihmistä joka ei ole (pahimassa tapauksessa ikinä) ollut työelämässä moneen vuoteen, eikä osaa edes hakemusta tehdä. Senpä takia koen nuo kurssit turhiksi itselleni sekä muille jotka oikeasti tietävät miten niitä töitä haetaan.
AP
Jotain vikaa sinunn työnhakutaidoissasi on, koska et ole töissä. Eikä ole uutta työsopimustakaan, pelkkä lupaus.
Sinähän sen varmasti tiedät. Työsopimus allekirjoitetaan nyt huhtikuussa, lähempänä töiden alkua. Minulla on kuitenkin työnantajalta mustaa valkoisella että minut palkataan ja on valittu töihin. Minua on myös tuon jälkeen pyydetty pariin haastatteluun, joten en koe että taitoni olisivat mitenkään puutteelliset.
Oletko siis sitä mieltä että esim tuo minulle haistatellut vuoden työttömänä ollut ulkomailla asti työskennellyt korkeakoulutettu omaa myös puutteelliset työnhakutaidot? Tai kuka tahansa työtön, on tämä sitten ollut työttömänä kuukauden tai vaikkapa sen vuoden?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimsito ottaa sinuun yhteyttä...
Oikeasti maailmanloppu koittaa aikaisemmin kuin TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä.
Ehkä ei sentään maailmanloppu, mutta odotan työkkärin yhteydenottoa yhtä toiveikkaana kuin Suomelle jalkapallon maailmanmestaruutta. En edes pidä itseäni ylettömän optimistina, tulihan se euroviisuvoittokin.
Jaa että miksi menemme asiakkaiksi? No ihan siksi, kun kansalaisen toimeentulo on aika tiiviisti sidottu viranomaisten toimintaan, jos ei ole työssä tai yrittäjänä ( tosin osa yrittäjistäkin on enemmän byrokratian kuin yrityksensä renkejä).
Ei työttömyysturvan saamiseen riitä se, että hakee aktiivisesti kokoaikatyötä , vaan on oltavan nimenomaan te-toimiston asiakas.
Ja jos ei ole valmis hakemaan sitä työtä ja ottamaan vastaan te-toimiston tarjoamia palveluja, ei ole ymmärtänyt, mitä asiakkuus sisältää. Silloin ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen.
Selitä, mitä palveluja ( huomaa myös monikko!) sinä luulet te-toimiston tarjoavan minulle! Minulla ei ole niistä mitään havaintoja tällä vuosituhannella, ja olen se, jolla täyttyi juuri 500 päivää yhtäjaksoisesti ansiosidonnaista. En ymmärrä, kerro sinä niistä palveluista.
Minä sentään itse olen hakenut töitä kaiken aikaa, haen edelleen ja aina toisinaan onnistun saamaan työpaikan.
Näin se on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erittäin kurjalta, että minulle sanotaan etten ole tarpeeksi pätevä päättämään omasta elämästäni ja päälle uhkaillaan kaikkien tulojen loppumisella.
Täällä päin tuo kahden kuukauden kurssi on kuulemma normi, ainakin niille pitkäaikaistyöttömille. Taas kerran kysyn, miksi se muka olisi oikea paikka minulle?
Nimenomaan sinne kurssille pakotettiin karenssin uhalla. Etkö osaa lukea? Ei minulla ole varaa vielä tässä vaiheessa menettää kahden kuukauden tuloja..
AP
Jos työvoimavirkailija on väittänyt sinulle, että kurssille on pakko hakea karenssin uhalla, vaikket olisi hyväksynyt kurssia työllistymissuunnitelmassa, niin virkailija on joko valehtelija tai tietämätön lainsäädännöstä. Kursille on nimittäin lain mukaan pakko hakea karenssin uhalla ainoastaan silloin, että työtön on itse hyväksynyt kurssin työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Virkailija ei voi lain mukaan päättää asiaa työttömän puolesta. Tämä on ihan päivänselvä asia. Tuossa asiaa koskevat lakipykälät:
12 § (8.6.2012/288)
Työllistymistä edistävästä palvelusta kieltäytyminen ja palvelun keskeyttäminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy muusta työllistymistä edistävästä palvelusta kuin työttömyysetuudella tuetusta työnhakijan omaehtoisesta opiskelusta tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetusta omaehtoisesta opiskelusta. (28.12.2012/918)
"Edellytyksenä 1 momentin soveltamiselle on, että palveluun osallistumisesta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa taikka henkilö on omatoimisesti hakenut työvoimakoulutukseen. (28.12.2012/918)"
Aloittaja ei ole kertonut, onko itse mennyt hyväksymään sellaisen työllistymissuunnitelman, jossa on sitoutunut menemään kursislle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nyt tästäkin.
t. pitkäaikaistyötön
Ei tarvitse vetää hernettä nokkaan. Tarkoitin vain, että minä en ole vieraantunut työelämästä ja tiedän muutenkin miten työnhakuprosessi toimii, osaan luoda näyttävän cv:n ym. Eli kurssista ei ole minulle mitään hyötyä..AP
Voin kertoa, ettei noista kursseista ole minullekaan mitään hyötyä. Onneksi ei ole sattunut kohdalle.
t. pitkäaikaistyötön
Mistä sitten tiedät, ettei niistä ole hyötyä?
Mistä tiedät, ettei skorpionia kannata silittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nyt tästäkin.
t. pitkäaikaistyötön
AP
Minä olen nyt ollut 7 vuotta poissa työelämästä. Ja kyllä, osaan tehdä työhakemuksen. On vain käynyt ilmi, että töitä en saa, vaikka päälläni seisoisin.
t. pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nyt tästäkin.
t. pitkäaikaistyötön
AP
Minä olen nyt ollut 7 vuotta poissa työelämästä. Ja kyllä, osaan tehdä työhakemuksen. On vain käynyt ilmi, että töitä en saa, vaikka päälläni seisoisin.
t. pitkäaikaistyötön
Ei pahalla, mutta minusta on huvittavaa kun jotkut ovat tässä ketjussa kettuilleet minulle minun työnhakutaidoistani, vaikka olen ollut vasta muutaman kuukauden työttömänä ja minulla on jo uusi työpaikka tiedossa, mutta ilmeisesti pitkäaikaistyöttömät silti tietävät paremmin mitä tekevät kun heille ei mitään sanota?
Totta, kyllä siinä täytyy jonkun verran tuuriakin olla pelissä kun nykyään töitä etsii, mutta jos on lähes 10 vuotta ollut työttömänä niin veikkaan ettei työnhakutaidot ole enää ihan terässä ja siksi paikka jää saamatta..
AP
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa sinulle on siitä valmennuksesta?
Ja voithan jäädä pois, sinulla on työpaikka. Et vain saa rahaa.
Mielestäni lähtökohta tulisi aina olla se mitä hyötyä moisesta työnhakijalle on. Haittaa voi keksiä monenlaista. Jos työnhakijalle ei ole hyötyä kurssista, on se silloin osaltaan suorastaan haitta. Näin näkisin. Mutta joo, tarkoitushan ei edelleenkään olekaan työnhakijan paras, vaan se, että kouluttajat ja TE-keskusten henkilökunta työllistyy. Näillä mennään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin minua uhkailtiin karenssilla, koska menin vain yhdelle työnhakukurssille vaikka kahdelle määrättiin.
Ei, sinua ei uhkailtu karenssilla. Sinä sait selvityspyynnön.
Selvityspyynnön, jossa uhattiin karenssilla. Sitäpaitsi tuo selvityspyyntö olisi pitänyt lähettää aivan jollekulle muulle kuin minulle.
Haluan vielä sanoa, että minulla ei ollut mitään näitä työnhakukursseja vastaan, päin vastoin, ne katkaisivat mukavasti työttömyyden aiheuttaman tylsyyden, ja aina niillä myös opin jotakin uutta. Kävin näitä eri yritysten järjestämiä kursseja eri työttömyysjaksoilla kolme, ja mielelläni olisin mennyt myös tälle, josta jouduin kieltäytymään syystä, jonka jokainen maalaisjärjellä ajatteleva ymmärtää, mutta johon virkamies tarvitsee selvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin koulutuksen vetäjällä ei ole oikeutta arvioida sitä, kuka valmennusta tarvitsee. Hänet on ostettu valmentamaan, ei tekemään päätöksiä ohi toimiston.
Toiseksi sinulle ei ole mitään haittaa siitä valmennuksesta. Se on työttömille tarjottava palvelu, jonka ei ole katsottu olevan vahingollinen kenellekään.
Kolmanneksi kahden kuukauden mittainen valmennus on harvinaisuus.
Neljänneksi kukaan ei ole pakottanut ketään valmennukseen. Se on palvelu, jota tarjotaan niille, jotka ovat olleet työttöminä niin pitkään, että he ovat osoittaneet, että eivät kykene omin avuin töitä saamaan.
Viidenneksi et kertonut, oliko tuo 6 kk opiskelu omaehtoista opiskelua vai mitä, koska jos se tulkittiin työllistäväksi keinoksi, niin uravalmennus on looginen jatko niille, jotka eivät työllistyneet.
Kuudenneksi työttömyysetuus on vastikkeellista rahaa. Kun ilmoittautuu työnhakijaksi, ilmoittaa samalla ottavansa vastaan te-toimiston palveluja. Joskus ne eivät ole kivoja, mutta koskaan ne eivät ole haitallisia.
Jos et halua olla mukana palveluissa, voit koska tahansa lopettaa ja samalla loppuu myös etuuksien maksaminen.
Tuossa nyt oli niin monta asiaa pielessä, etten jaksa edes laskea. Luitko edes avausta?
Tässä yksinkertaistetut vastaukset:Kurssin vetäjällä on oikeus yhdessä koulutettavan kanssa päättää uravalmennus, jos tämä katsoo ettei hän sinne kuulu. Karenssin lätkäiseminen tälläisestä on epäinhimillistä.
Tuo palvelu ei ehkä ole "haitallinen" sinun tarkoittamassasi mielessä, mutta onhan se terveen järjen vastaista istuttaa sellainen ihminen kahdeksi kuukaudeksi opettelemaan työnhakua uusavuttomien sekaan, jolla jo on työpaikka. Koen oloni nöyryytetyksi, enkä tajua tälläistä turhaa simputtamista. Tuntuu erittäin kurjalta, että minulle sanotaan etten ole tarpeeksi pätevä päättämään omasta elämästäni ja päälle uhkaillaan kaikkien tulojen loppumisella.
AP
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että kurssin järjestäjällä olisi oikeus yhdessä koulutettavan kanssa päättää uravalmennus? Noin ei ole eikä noin voi olla. Ihan siksi, että se uravalmennus on te-toimiston ostama palvelu eikä palveluntarjoaja voi tehdä päätöksiä ohi palvelun hankkijan.
Toiseksi jos katsot, että te-toimiston asiakkuus on nöyryyttävää, niin muista, että se ei ole pakollista. Mutta jos päätät olla asiakas, sopeudut yhteisiin sääntöihin ja otat vastaan tarjotut palvelut, vaikka itse koet ne vääriksi, koska sinulla on työpaikka. Ota yhteys työnantajaasi ja ilmoita, että voit tulla töihin jo huomenna ja kas, ongelmasi poistuu.
Onko koskaan tullut mieleesi, että tuollainen meiltä kaikilta lainatun auktoriteetin suojista räkyttäminen ei tosiasiassa lisää pakotetun asiakaskuntasi nöyryyttä vaan halua rikkoa pyhiä sääntöjäsi? Kuinkakohan monta ihmistä olet saanut hylkäämään hyvillä mielin lainkuuliaisuutensa muissakin asioissa kostaakseen taholtasi kärsimänsä vääryyden? Haluatko tosiaan sitä?
Kyllä se vain on niin pakollista syöminen kuin miksi nyt pakko voidaan ylipäätään määritellä. Yhteiskunta sääntelee hyvin voimakkaasti leivänhankkimisen tapoja. Jos sitten painostetaan teidän "asiakkaaksi" leivänmenetyksen uhalla, ja kohtelu taholtasi on tuota, olet yhteiskuntarauhan ahkera vihollinen. Ainoa anteeksiannon puolesta puhuva seikka on, ettet tiedä mitä teet. Nyt sinulta häviää sekin tekosyy.
Toivottavasti olet edes ideologiasi takia väärällä asialla, etkä puhtaasti henkilökohtaisista syistä.
Hyvin kirjoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uravalmennuksen vetäjä varmasti olisikin kyvykäs arvioimaan, jos hänellä olisi käytettävissään kaikki sama tieto, joka te-toimistolla.. Tilanne on kuitenkin se, että te-toimisto on ostanut palvelun valmennusyritykseltä. Hintaan sisältyvä palvelu on etukäteen tiukasti määritelty ja siihen ei välttämättä kuulu jokaisen osallistujan henkilökohtaisen tilanteen ja hakemusdokumenttien arviointi. Millä ajalla ja rahalla se kouluttaja lähtee tällaisia sitten miettimään? Pitääkö hänen luottaa osallistujan sanaan tai omaan näkemykseen? Jolloin ollaan taas tässä elämäntapatyötön-Pena -ongelmassa.
TE-toimisto on ostanut palvelun, valmennusyritys tarjoaa sen. TE-toimisto päättää ketkä palvelusta pääsevät hyötymään, ei valmennusyritys voi sellaisia päätöksiä tehdä.
Jokaisessa työkkäriketjussa on paasaamassa tää "oman elämänsä työkkärin täti".
Joka ei tosiasiassa tunnu edes tietävän asioista mitään, kunhan jaarittelee mututuntumallaan jotakin asiantuntevan oloista :D Enpä ole kuunaan kokenut työkkärissä tämmöistä "hakemusdokumenttien arviointia" saati edes kuullut moisesta. Elämäntilanteen arviointikin on ollut melkolailla sinnepäin -kysymyksiä. Tämä siis silloin, kun työkkäriin vielä pääsi oikein käymään asti.
Et tietenkään ole kuullut hakemusdokumenttien arvioinnista, koska olet joutunut vastaamaan selvityspyyntöön, jossa kysytään se sama asia. Jos olisit toiminut ajoissa ja pystynyt osoittamaan käyneesi haastattelussa kesken valmennuksen, ei olisi mitään karenssiuhkaa. Ja aika usein karenssia, koska kyseessä oli oma lomapäivä eikä mitään haastattelua edes ollut.
En oikeasti tiedä millainen selvännäkijä kuvittelet olevasi tai kenelle luulet vastailevasi, mutta en ole koskaan joutunut vastaamaan yhteenkään selvityspyyntöön. Ei, en käynyt haastattelussa "kesken valmennuksen", koska minua ohjeistettiin toisin (=väärin), joten ei tullut mitään selvityspyyntöä. Sen sijaan istuin siellä kurssilla, että oli täti tyytyväinen. Mitään "dokumentteja" minulta ei kyselty. Mutta hyvä kaikkien tässä tilanteessa olevien on tietää, että kunhan riipustelee oma asiointiin jotain horinoita ja tulostelee työhakemuksensa, niin läpi menee kuin häkä. Vaikka et strategisesti sitten viitsinytkään vastata kysymykseeni siitä, että pitäisikö sinne oma asiointiin dokumentoida joka ikinen hakemus, mukaanluettuna myös ne, joihin työkkäristä ei tule lappua. Kävin myös haastattelussa, koska kyseinen jeppe oli joustava luonteeltaan. Eikun sori, kuvittelin sen haastattelun, se olikin mun oma lomapäivä, joka alkoi iltapäivällä klo 16.00 ja kesti tunnin.
Jos oikeasti olet töissä työkkärissä, niin en lainkaan ihmettele sitä kurppaa, joka minua ohjeisti. Hänellä oli nääs varmasti se "kokemus" kuin sinullakin, että jokainen työtön on työn vieroksuja ja haastattelut ovat kuvitteellisia tapahtumia, jotka EIVÄT voi tapahtua kesken valmennuksen, eikä niihin kutsuta edellisenä päivänä hätäisellä puhelinsoitolla. Lisäksi työnantajat eivät koskaan soittele työnhakijalle, ellei hakemus ole varmasti kurssin aikana laadittu ja kurssin jälkeen lähetetty. Kurssille päässeet hakijathan kun eivät osaa tehdä sitä hakemusta aivan itsenäisesti ja lähettää sellaisia ennen kurssia.
Ja kuten olen aikaisemminkin jo maininnut, tämä tapahtui vuonna 2012. Nykyään ei ole minulla ihan hetkeen karenssiuhkaa, vaikka kuinka niin haluatkin itsellesi uskotella. Koska kirjoitanhan veemäisiä kysymyksiä, etkä pääse pätemään ihan niin paljon kuin haluaisit.
Missä kysyit tuon tummennetun kysymyksen? Vastaus on, että tietenkin sinne dokumentoidaan kaikki ne työpaikat, jonne olet hakenut, vaikka työtarjousta ei tulisikaan. Työttömän tehtävänä on aktiivisesti etsiä töitä ja oma asiointi on se paikka, jossa tästä kerrotaan te-toimistolle.
Jos työnhakija ei voi kertoa, minne hänet on kutsuttu haastatteluun eikä voi kertoa haastattelijan nimeä, niin silloin haastatelua ei yleensä edes ole.
Miksi yleensä kysytään kysymyksiä? Siksi että niihin halutaan vastaus. Niihin halutaan vastaus, koska itse ei tiedä sitä vastausta. Ja myös siksi, että tahdon tietää, että tiedätkö sinä tästä aiheesta oikeasti jotakin, vai tykkäätkö vain aukoa päätäsi työttömistä. Sinäkin kysyit minulta kysymyksen. Miksi ihmeessä?
Oikein vaivauduin te-toimiston sivuille, enkä pikaisella selaamisella löytänyt ainoatakaan viittausta kyseisillä sivuilla tuohon antamaasi vastaukseen. Missään ei lue mistään muusta kuin siitä, että toimiston lähettämiin tarjouksiin on reagoitava oma asioinnin kautta. Kai nyt näin olennainen ohje olisi tuohon ehtymättömään tiedonlähteeseen laitettu helposti löydettäväksi? Ja kun ei ole, ja asia kuitenkin voi aivan hyvin olla niin, kysyn että miksei ole?
Ja ihan tätä lukevien työttömien iloksi voisit myös kertoa tarkalleen, että missä Oma Asioinnissa on paikka, jonne työhakemuksensa voi raportoida? Koska kirjauduin sitten sinnekin uteliaisuuttani. Minun tietoni siellä olivat kylläkin jostain vuodelta 2013, joten voi olla että ihan joka juttu ei ollut aktiivisena, mutta siellä en nähnyt yhtäkään kenttää, minne olisi voinut listata/liittää ilman tarjousta laitetut työhakemukset.
Minkä halvatun takia jokaisen vastauksesi lopussa pitää olla joku tuollainen passiivis-aggressiivin piikki siitä, kuinka työnhakijat valehtelevat hakemisistaan ja mitä ilmeisimmin "salailevat" tietojaan? Aivan joka ikisessä? Lähes joka vastauksessasi on myös oletus siitä, kuinka myös minä aikanani varmasti olen valehdellut te-toimiston virkailijalle ja ainoastaan silkkaa laiskuuttani väittänyt olemattomia. Mitä kiksejä saat tästä saman asian toistamisesta, muuta kuin trollaamisen ilosta kastuneet housut?
Jotta nyt ei vääristyneesti leimattaisi kaikkia työkkärin tarjoamia koulutuksia turhaksi kyykyttämiseksi haluan huomauttaa, että olen itse akateemisena pitkäaikaistyöttömänä päässyt TE-keskuksen kautta korkeakoulututkinnon suorittaneille tarkoitettuun täydennyskoulutukseen, joka antaa laissa määritellyn kelpoisuuden toimia valtion tai kunnan virkamiehenä. Olin aikaisemmin hakenut useita kertoja vastaavaan koulutukseen avoimen haun kautta, mutta jäänyt rannalle liian vähäisten taustapisteiden vuoksi. Työkkärin kautta suoritettaessa tämän koulutuksen aikana minulle maksettiin jopa korotettua ansiosidonnaista ja verotonta kulukorvausta. Eli on siitä puljusta joskus hyötyäkin!
Miten tämä oikein päättyi? Missä nyt mennään?? Missä ap?
onhan se katasrofi kun työtä vieroksuvalle töitä tarjotaan. et taida tajuta että meidän sinun elättäjäsi pinna alkaa katkeamaan. et sitten ole ajatellut itsaria se olisi kohdallasi paras vaihto ehto
Työkkäri lopetettava. Perustulo voimaan.
AP, jos kerran tiedät niin kerro sitten miten niitä töitä oikeasti haetaan?