Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan Steinerkoulusta - mun lapset sellaisessa, vastailen mielelläni

Steinermamma
26.03.2016 |

Oon nyt tässä linjoilla, tylsä lauantai joten kysy, jos jokin Steiner-kouluissa ärsyttää tai ihmetyttää... Mä vastailen!

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suurimmalla osalla voi olla näin vääristynyt käsitys kuitenkin aika yleisestä asiasta? Eiks pitäis kuulua yleissivistykseen, että tietäis vähän enemmän? ;) oon käynyt steinerkoulun alusta loppuun (12 vuotta), eikä mulle ainakaan oo tultu ikinä kertomaan mitään antroposofiasta tai siihen liittyvistä asioista, törmäsin siihen itse netissä pari vuotta sitten ja omastakin mielestä aika hihhulihommaa. Ei kuitenkaan tarkota sitä, etten esim omia lapsia laittais steineriin, antroposofia ei liity opetukseen nimittäin. Mä itse ainakin olen ylpeä ja kiitollinen siitä että oon saanu käydä just tän koulun, missä panostetaan yksilöihin eikä tärkeintä oo vaan jotkut koenumerot. En silti tule vauvapalstalle huuteleen et peruskoulu on paskaa, enkä pidä itseäni jotenki parempana tai naureskele muille, niinkuin joku täällä väitti et steinerit tekee. :D ehkä se on niin et joillekin sopii normikoulu ja joillekin steiner? En tiedä, mut ens kerralla kannattaa ottaa asioista selvää ennenku tulee päteen asiasta josta ei oikeasti mitään tiedä. Älkää heti tuomitko kaikkee erilaista. :(

Antroposofiaa ei opetetakaan erikseen vaan koko opetussuunnitelma ja opetusmetodit perustuvat siihen. Jos antroposofiaa ei tunne, sitä on vaikeaa havaita.

Vierailija
242/252 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Reaktioyhtälö kirjoitti:

Kerronpas nyt ex-steinerkoululaisena ja antroposofiaan tutustuneena muutaman asian.

Antroposofia on selvästi esillä Steiner-pedagogiikassa, siitä ei ole epäilystäkään. Eurytmia ja muotopiirustus pohjautuvat hyvin vahvasti antroposofisiin oppeihin.

Steiner-koululaisten tieto- ja taitotaso muun muassa matematiikassa on huomattavasti huonompi kuin peruskoululaisten - toisen asteen yhtälöitä on hankalahkoa opiskella taiteen avulla.

On aivan helvetin typerää väittää, etteivät Steinerin henkilökohtaiset näkemykset ihmisestä ja maailmasta olisi vaikuttaneet hänen pääasiassa kehittämäänsä (ja hänen mukaansa nimettyyn) pedagogiseen malliin.

Ja Steinermammalle tiedoksi - steinerkoululaisten vanhemmat eivät välttämättä tajua tätä, mutta teille ei näytetä ihan koko totuutta. Tutustupas Steiner-OPS:iin ja antroposofian ydinoppeihin, ja tule sitten kertomaan ettei mitään yhteistä löydy. Koska kyllä nimittäin löytyy.

Olet muuten ihan oikeassa siinä, että eurytmia ja muotopiirustus (tiedätkö, mitä niiden avulla opetetaan?) usein yhdistetään antroposofiaan. Niistä tosiaan puhutaan myös antropiireissä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että niistä on myös ihan oikeaa hyötyä lapsille. Useimmissa uskonnoissa kas on myös järkipuolensa, kun jätetään ne hömpänpömpät uskomatta. Antroilu on siis uskontokuraa, ihan kuten kristinusko eri muotoineen, islam, hindut jne. Jos joku hörhö uskoo musiikkiliikunnan opettavan lapsille selvännäköisyyttä, niin mikäs siinä, go for it vaan. Se ei vahingoita lapsia millään tavalla.

On "aivan helvetin typerää" yleistää ja väittää, että steinerpedagogiikka on selvästi esillä steinerkouluissa. Saattaa olla, että näin on ollut sinun aikanasi, mutta nykyään näin ei todellakaan ole. Ainakaan meidän koulussamme. Koulukohtaisia eroja kun varmasti on paljonkin. Enkä ole ainakaan itse tässä ketjussa väittänyt, että Steinerin ajatukset eivät olisi olleet muovaamassa steinerpedagogiikkaa. Päinvastoin. Väitän ainoastaan (edelleen!), että Steinerin antroilu ei ole mitenkään tärkeässä roolissa ko. pedagogiikassa. 

Yhteistä taatusti löytyy antroposofiasta ja steinerpedagogiikasta, ihan takuulla. Mutta tiedätkö mitä? Hyvin paljon yhteistä löytyy myös antroposofiasta ja peruskoulussa käyössä olevasta pedagogiikasta. Suosittelen, että tsekkaat. Saatat yllättyä. Suosittelen myös, että tutustut uuteen stopsiin. Saatat yllättyä vielä enemmän. :)

Eli esim. lapsesi opettaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia sielunpuolia teillä on löydetty?Steinerpedagogiikkaa opettavan Snellman-korkeakoulun Irmeli Salomaa kirjoittaa: "Eurytmian opiskelija tekee monta hämmästyttävää löytöä sekä kehostaan että erityisesti sielustaan. Taiteellisten harjoitusten avulla hän löytää itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan."

Ketutuksen ainakin, kun koululaisia tympäisee se eukka. :)

Niitä nyt tympii kaikki!

Hyvin yleinen tunne ainakin yläkoululaisilla, myös steikuissa. Tympäisee eukka, tympäisee kaikki. Sellaista se on, teinien elämä. :)

Inhottava suhtautumistapa. Jos joku turha hengentieteellinen oppiaine on oppilaidenkin mielestä täysin huuhaata, niin sanotaan vaan että "sellaista se on". 

Vierailija
244/252 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Minulla ei ole suhdetta antroposofiaan. Jos se sinua kiinnostaa, tutki vaikka googlaamalla lisää. :)

Olet laittanut lapsesi kouluun, jonka filosofiaan sulla ei ole mitään suhdetta?

Kuinka paljon ymmärrät lapsesi koulun filosofiasta, mitä arvelet. Voit vaikka heittää jonkun prosenttiluvun.

Onko sinusta sama asia kirjoittaa "minulla ei ole suhdetta antroposofiaan" ja "minä en ymmärrä antroposofiaa"? Entä mikä sinut saa kuvittelemaan, että "steinerkoulujen filosofia" on antroposofia?

En ole tämä kirjoittaja, mutta minä ainakin kuvittelen näin perustuen lukemiini kirjoihin steinerpedagogiikasta, nettisivuihin, kouluissa olevien henkilöiden kertomuksiin jne. Miksi kaikki valehtelisivat minulle, että antroposofiaa on, jollei sitä oikeasti ole?

Hyvä kysymys. Ehkä he näkevät muutenkin salaliittoja kaikkialla?

Vastauksesi kertoo ajattelutavastasi paljon. Se, että steinerkoulu perustuu antroposofiaan ei ole mikään salaliitto eikä salaisuus. Jostain syystä tosin jotkut vanhemmat kuvittelevat, että antroposofiaa ei ole. Uskon tämän johtuvan tietämättömyydestä, mutta en näe mitään järkevää syytä sille miksi asiaa muuten kiellettäisiin tai peiteltäisiin. Mikä siinä antroposofiassa on mielestä pahaa?

Vierailija
245/252 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Reaktioyhtälö kirjoitti:

Kerronpas nyt ex-steinerkoululaisena ja antroposofiaan tutustuneena muutaman asian.

Antroposofia on selvästi esillä Steiner-pedagogiikassa, siitä ei ole epäilystäkään. Eurytmia ja muotopiirustus pohjautuvat hyvin vahvasti antroposofisiin oppeihin.

Steiner-koululaisten tieto- ja taitotaso muun muassa matematiikassa on huomattavasti huonompi kuin peruskoululaisten - toisen asteen yhtälöitä on hankalahkoa opiskella taiteen avulla.

On aivan helvetin typerää väittää, etteivät Steinerin henkilökohtaiset näkemykset ihmisestä ja maailmasta olisi vaikuttaneet hänen pääasiassa kehittämäänsä (ja hänen mukaansa nimettyyn) pedagogiseen malliin.

Ja Steinermammalle tiedoksi - steinerkoululaisten vanhemmat eivät välttämättä tajua tätä, mutta teille ei näytetä ihan koko totuutta. Tutustupas Steiner-OPS:iin ja antroposofian ydinoppeihin, ja tule sitten kertomaan ettei mitään yhteistä löydy. Koska kyllä nimittäin löytyy.

Olet muuten ihan oikeassa siinä, että eurytmia ja muotopiirustus (tiedätkö, mitä niiden avulla opetetaan?) usein yhdistetään antroposofiaan. Niistä tosiaan puhutaan myös antropiireissä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että niistä on myös ihan oikeaa hyötyä lapsille. Useimmissa uskonnoissa kas on myös järkipuolensa, kun jätetään ne hömpänpömpät uskomatta. Antroilu on siis uskontokuraa, ihan kuten kristinusko eri muotoineen, islam, hindut jne. Jos joku hörhö uskoo musiikkiliikunnan opettavan lapsille selvännäköisyyttä, niin mikäs siinä, go for it vaan. Se ei vahingoita lapsia millään tavalla.

On "aivan helvetin typerää" yleistää ja väittää, että steinerpedagogiikka on selvästi esillä steinerkouluissa. Saattaa olla, että näin on ollut sinun aikanasi, mutta nykyään näin ei todellakaan ole. Ainakaan meidän koulussamme. Koulukohtaisia eroja kun varmasti on paljonkin. Enkä ole ainakaan itse tässä ketjussa väittänyt, että Steinerin ajatukset eivät olisi olleet muovaamassa steinerpedagogiikkaa. Päinvastoin. Väitän ainoastaan (edelleen!), että Steinerin antroilu ei ole mitenkään tärkeässä roolissa ko. pedagogiikassa. 

Yhteistä taatusti löytyy antroposofiasta ja steinerpedagogiikasta, ihan takuulla. Mutta tiedätkö mitä? Hyvin paljon yhteistä löytyy myös antroposofiasta ja peruskoulussa käyössä olevasta pedagogiikasta. Suosittelen, että tsekkaat. Saatat yllättyä. Suosittelen myös, että tutustut uuteen stopsiin. Saatat yllättyä vielä enemmän. :)

Eli esim. lapsesi opettaja?

Ai että jos lapseni opettaja uskoo moiseen huuhaahan, niin se vahingoittaa lastani? Niinkö?

Vierailija
246/252 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia sielunpuolia teillä on löydetty?Steinerpedagogiikkaa opettavan Snellman-korkeakoulun Irmeli Salomaa kirjoittaa: "Eurytmian opiskelija tekee monta hämmästyttävää löytöä sekä kehostaan että erityisesti sielustaan. Taiteellisten harjoitusten avulla hän löytää itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan."

Ketutuksen ainakin, kun koululaisia tympäisee se eukka. :)

Niitä nyt tympii kaikki!

Hyvin yleinen tunne ainakin yläkoululaisilla, myös steikuissa. Tympäisee eukka, tympäisee kaikki. Sellaista se on, teinien elämä. :)

Inhottava suhtautumistapa. Jos joku turha hengentieteellinen oppiaine on oppilaidenkin mielestä täysin huuhaata, niin sanotaan vaan että "sellaista se on". 

Jepjep. Mitkä kaikki oppiaineet peruskoulussa ovat kaikkine sisältöineen mielestäsi "tarpeellisia" vs. "turhia"? Jos jonkun vanhemman ja ko. vanhemman lasten mielestä ruotsin/käsityön/musiikin/kuvaamataidon opettaminen on turhaa, on siis inhottavaa sanoa "sellaista se on"? Tervetuloa todellisuuteen.

Vierailija
247/252 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Minulla ei ole suhdetta antroposofiaan. Jos se sinua kiinnostaa, tutki vaikka googlaamalla lisää. :)

Olet laittanut lapsesi kouluun, jonka filosofiaan sulla ei ole mitään suhdetta?

Kuinka paljon ymmärrät lapsesi koulun filosofiasta, mitä arvelet. Voit vaikka heittää jonkun prosenttiluvun.

Onko sinusta sama asia kirjoittaa "minulla ei ole suhdetta antroposofiaan" ja "minä en ymmärrä antroposofiaa"? Entä mikä sinut saa kuvittelemaan, että "steinerkoulujen filosofia" on antroposofia?

En ole tämä kirjoittaja, mutta minä ainakin kuvittelen näin perustuen lukemiini kirjoihin steinerpedagogiikasta, nettisivuihin, kouluissa olevien henkilöiden kertomuksiin jne. Miksi kaikki valehtelisivat minulle, että antroposofiaa on, jollei sitä oikeasti ole?

Hyvä kysymys. Ehkä he näkevät muutenkin salaliittoja kaikkialla?

Vastauksesi kertoo ajattelutavastasi paljon. Se, että steinerkoulu perustuu antroposofiaan ei ole mikään salaliitto eikä salaisuus. Jostain syystä tosin jotkut vanhemmat kuvittelevat, että antroposofiaa ei ole. Uskon tämän johtuvan tietämättömyydestä, mutta en näe mitään järkevää syytä sille miksi asiaa muuten kiellettäisiin tai peiteltäisiin. Mikä siinä antroposofiassa on mielestä pahaa?

Oma vastauksesi kertoo myös paljon. Muun muassa sen, että mielestäsi "koulun historia pohjautuu myös antroposofisen ajattelijan työlle" = "opetussuunnitelma on antroposofinen". Mitäs jos miettisit tuon väitteen vielä kerran ja jatketaan sitten, kun tajuat missä mättää. :)

Vierailija
248/252 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää nyt viel vanha ketju toimis niin kysyn kun just mietitään: mikä sust on opetukses parast siellä? Verrattuna tavalliseen kouluun? Meil on skidei harkittu steinuun, mut ei oo viel päätetty kun siel Ruskeesuon mestas on hometta (sinne tosin skidit jonossa) ja tost toisest ei oo tietoo. Siis stadis. Vantaal ja Espooski kai steinut, mut ne vähä kaukana.

Vierailija
249/252 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjattomat wanna be taiteilijoiden lapset yhdistettyinä sossun piirissä oleviin lapsiin. Ensimmäisten nimi on monesti Kerttu, Saimi tai Aini jälkimmäisten Jade, Jessica tai Angelica-

Vierailija
250/252 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh!

Vierailija
251/252 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must tuntuu et toi steinermamma on opettajana steinerkoulussa. Varokaa noita henkimaailman juttuja. Ei voi olla ihan vaaratonta

Vierailija
252/252 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään steiner-koulu tarjoaa paremmat eväät elämään kuin tavalliset koulut mitkä on täyttä kaaosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi