PEth-alkoholitestejä tehdään yhä salaa työntekijältä – lääkäri jyrähtää: ”On jokaisen oma asia, mitä vapaa-aikana tekee
Työnantajat selvittävät yhä useammin työntekijöiden juomista pitkäaikaisella PEth-testillä. Testejä on tehty myös salaa.
Lääkäriliiton ja SAK:n mukaan salatestaus on epäeettistä ja lainvastaista. Potilaalta on saatava lupa kaikkiin tutkimuksiin.
SAK korostaa työntekijän oikeutta yksityiselämään. Vapaa-ajan juominen on oma asia, jos se ei haittaa työntekoa.
Kommentit (25)
Ruokatauolla tapahtuva juominen haittaa työntekoa, usein myös vapaa-ajan juominen haittaa työntekoa. Myös viinanhaju saattaa haitata työkavereita
Sinänsä alkoholitesti on täysin turha, koska alkoholin perusteella ketään ei voi irtisanoa.
Kyttäysyhteiskuntaan ei pidä alistua.
Pelleilyä. Itse ei tule alkoholia juurikaan käytettyä joten salatestaus ei mitään jymy-yllätyksiä toisi, mutta jumalavita olisin vihainen!! Kunnon gestapo-touhua ja se ei tosiaan työnantajalle kuulu mitenkään vaikka olisin kaatokännissä vapaani jos työt hoituu. Omistava luokka haluaa omistaa ihmisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä tehdään salaa?
Pomo pistää vahingossa puukolla ja ottaa verta talteen.
Kannattaa vetää jotain muuta. Voi olla työpaikallakin päihtyneenä, koska tavalliset suomalaiset juopot eivät vielä tänäkään huomaa silmämääräisesti ja osaa epäillä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo pistää vahingossa puukolla ja ottaa verta talteen.
Se ei haittaa ketään, jos sen tekee vapaa-ajalla
Vierailija kirjoitti:
Ruokatauolla tapahtuva juominen haittaa työntekoa, usein myös vapaa-ajan juominen haittaa työntekoa. Myös viinanhaju saattaa haitata työkavereita
Sinänsä alkoholitesti on täysin turha, koska alkoholin perusteella ketään ei voi irtisanoa.
Ei vissiin ulkomailla päde, kun esim. Saksassa ja Ranskassa juovat lounastauoilla oluen tai viinilasillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin ulkomailla päde, kun esim. Saksassa ja Ranskassa juovat lounastauoilla oluen tai viinilasillisen.
Haluat saman ilmeisesti myös Suomeen
"se ei haittaa ketään, jos sen tekee vapaa-ajalla"
Jaa puukonisku?
Meillä työterveydessä tuo testi tehtiin, hoitaja kyllä etukäteen ilmoitti mikä se testi on ja mitä sillä mitataan.
Toki asian voi ottaa siltä kannalta, että joku haluaa kytätä sun alkon ottoa.
Itse ajattelen asian niin ,että koska alkoholinkäyttöön liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä, niin se auttaa ylläpitämään terveyttä.
Ja kyllä, otan itsekin soppaa, hapanta, kuppia, märkää. Joskus olen ihan naamat ja perseet.
Oli mielenkiintoista tietää oma petti-arvo, joka yllätyksekseni oli "seurustelu/kohtuukäyttö" tasolla, vaikka ihan reipas alkoholistitausta kummittelee historiassa. M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kansalaisaloitetta väsäämään, että saadaan sama tännekin
SAK ei saa tehtyä mitään ulkomaisen työvoiman riistolle, mutta ulisee siitä että työntekijöille suoritetaan säännöllisiä terveystarkastuksia
Hienoa
Vierailija kirjoitti:
Pelleilyä. Itse ei tule alkoholia juurikaan käytettyä joten salatestaus ei mitään jymy-yllätyksiä toisi, mutta jumalavita olisin vihainen!! Kunnon gestapo-touhua ja se ei tosiaan työnantajalle kuulu mitenkään vaikka olisin kaatokännissä vapaani jos työt hoituu. Omistava luokka haluaa omistaa ihmisetkin.
Seuraavaksi eliitti haluaa "brain transparencya". Maailman talousfoorumihan (johon kuuluu mm. Orpo, Stubb, Marin) haluaa päästä ihmisten ajatuksia lukemaan, "tuottavuuden parantamiseksi". Näkee kätevästi työnantaja jos orj... työntekijän ajatus harhailee.
https://www.weforum.org/videos/davos-am23-ready-for-brain-transparency-…
A world in which your boss spies on your brainwaves? That future is near
https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/feb/09/boss-spies-brainwaves-dystopian-future
Vierailija kirjoitti:
Meillä työterveydessä tuo testi tehtiin, hoitaja kyllä etukäteen ilmoitti mikä se testi on ja mitä sillä mitataan.
Itse ajattelen asian niin ,että koska alkoholinkäyttöön liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä, niin se auttaa ylläpitämään terveyttä.
Ja kyllä, otan itsekin soppaa, hapanta, kuppia, märkää. Joskus olen ihan naamat ja perseet.
Oli mielenkiintoista tietää oma petti-arvo, joka yllätyksekseni oli "seurustelu/kohtuukäyttö" tasolla, vaikka ihan reipas alkoholistitausta kummittelee historiassa. M43
Mulla tuo otettiin ilman mitään mainintaa, lähetteellä oli pitkä rimpsu niitä kirjainlyhenteitä jotka ei tavistallaajalle kyllä hirveästi kerro. Tämä peth-testi ei ollut silloin vielä ns ylittänyt uutiskynnystä mediassakaan.. Toki sitten pikkujouluviikonlopun jälkeisenä maanantaina paukaisin heti aamusta labraan ja eihän siinä hyvä tulis tullut. Mutta onneksi pääsin uudestaan testiin lääkärin haastattelun jälkeen ja tajusin että pitää olla juomatta pisaraakaan alkoholia sitä edeltävä 2 viikon aikana niin tuli puhtaat paperit.
Onneksi on potkulaki. Kotonaan tissuttelu on "asiallinen syy", jos työnantaja niin päättää.
Se on aivan sama sille ry*ssä lääkärille mitä se kirjoittaa tietojärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vois tehdä sitten samalla tupakointitestit ja monottaa jokaisen kotonaankin polttavan ulos firmasta. Huumetestithän noissa tietty jo tehdäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo otettiin ilman mitään mainintaa, lähetteellä oli pitkä rimpsu niitä kirjainlyhenteitä jotka ei tavistallaajalle kyllä hirveästi kerro. Tämä peth-testi ei ollut silloin vielä ns ylittänyt uutiskynnystä mediassakaan.. Toki sitten pikkujouluviikonlopun jälkeisenä maanantaina paukaisin heti aamusta labraan ja eihän siinä hyvä tulis tullut. Mutta onneksi pääsin uudestaan testiin lääkärin haastattelun jälkeen ja tajusin että pitää olla juomatta pisaraakaan alkoholia sitä edeltävä 2 viikon aikana niin tuli puhtaat paperit.
Eikö teillä päin ihan tavan talliainen sen vertaa osaa googlehakua käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan sama sille ry*ssä lääkärille mitä se kirjoittaa tietojärjestelmään.
Nehän lähtee samantien kuitenkin jonnekkin ulkomaille.