Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan Steinerkoulusta - mun lapset sellaisessa, vastailen mielelläni

Steinermamma
26.03.2016 |

Oon nyt tässä linjoilla, tylsä lauantai joten kysy, jos jokin Steiner-kouluissa ärsyttää tai ihmetyttää... Mä vastailen!

Kommentit (252)

Vierailija
161/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia asioita huomasit lapsessasi Rubicon-vaiheessa, joka on steinerpedagogiikassa merkittävä taitekohta?

Vastausta odotellaan.

Edeelle: höpötihöpö. Jos joissain steikuissa käytetään antroposofisia termejä lapseen minuuden kehittymisestä, olen aika huolissani.

No Rubicon-vaihetta käsitellään Snellman-korkeakoulussa sen verran paljon, että luulisin aika monessakin steikussa aiheen olevan esillä... Mitä omille lapsillesi tapahtui ko. vaiheessa?

Vierailija
162/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että uusi ops2016 sitoo steineriakin. Ei voi olla olemassa mitään " steineropsia" joka poikkeaa valtakunnallisesta opsista sisällöissä tai

liiemmin menetelmissäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kiinnostunut yhdestä naisesta joka on opettajana yhdessä Steinerkoulussa. Mitä pitää tietää jos haluaa "iskeä" hänet?

Hehee... :D Tuntematta ko. naista on vaikea antaa vinkkejä. Noin yleisesti kannattanee olla puhdas ja oma itsensä. Ei yrittää esittää jotain muuta kuin on. Tsemppiä iskuyrityksillesi!

Vierailija
164/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä eurytmiasta on?

Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.

Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.

Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani. 

Googlaa. Tai lue Steinerin kirjoja.

Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)

Sinun ei, mutta eurytmian opettaja siinä on ainakin mukana.

Hieno juttu, että sinä tiedät. Oletko opiskellut eurytmian opettajaksi, vai mistä viisautesi tässä asiassa kumpuaa?

En, mutta ystävälläni oli kavereita myös eurytmialinjalla Snellman-korkeakoulussa.

Ensikäden tietoa, siis. Hyvä juttu. 

Ajatusmaailmasi tuntuu olevan, että kukaan ei tunne Snellman-korkeakoulun käyneitä henkilöitä? Mikä siinä on mahdotonta?

Eihän ole. Ajatusmaailmani sen sijaan on se, että on hyvä opiskella itse asioita sen sijaan, että uskoo kaverin kaverin kuulemia ja mahdollisesti väärin ymmärrettyjä tarinoita.

Niin, siis olen viettänyt paljon aikaa Snellman-korkeakoululaisten kanssa ja siitä nämä käsitykseni kumpuavat. En tiedä miten voisin asiaa opiskella enää lisää menemättä itse kyseiseen kouluun?

Nämä Snellman-korkeakoululaiset, joiden kanssa olet viettänyt paljon aikaa, väittävät sinulle, että eurytmian avulla opiskellaan selvännäköisyyttä? Oletko tosissasi?

No näin on herra Steiner itse sanonut.

Nyt putosin kärryiltä. Oletko siis tutkinut Steinerin antroposofisia kirjoituksia vai kuullut opettajaopiskelijaystäviltäsi?

Kyllä, kirjassa "Eurythmie, die Offenbarung der sprechenden Seele".

Oliko hyväkin opus? 

Vierailija
165/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että uusi ops2016 sitoo steineriakin. Ei voi olla olemassa mitään " steineropsia" joka poikkeaa valtakunnallisesta opsista sisällöissä tai

:D Mitä hemmettiä? Nimenomaan on oma "steinerops".

Vierailija
166/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä eurytmiasta on?

Jaa-a. Ainakin se parantaa koordinaatiota, rytmitajua ja opettaa kärsivällisyyttä.

Unohdit mainita selvänäköisyyden kyvyn kehittymisen. Se on syy, miksi koko eurytmia on olemassa.

Ihanko totta?! Kerrotko tästä enemmän, niin voin tarkkailla, löytyykö moista kykyä lapsissani. 

Googlaa. Tai lue Steinerin kirjoja.

Kiitos vinkistä, enpä taida kuitenkaan. Jos sinä uskot että tarkoitus on opettaa selvänäköisyyttä, minun ei onneksi tarvitse olla mukana harhaisessa tavassasi ajatella. :)

Sinun ei, mutta eurytmian opettaja siinä on ainakin mukana.

Hieno juttu, että sinä tiedät. Oletko opiskellut eurytmian opettajaksi, vai mistä viisautesi tässä asiassa kumpuaa?

En, mutta ystävälläni oli kavereita myös eurytmialinjalla Snellman-korkeakoulussa.

Ensikäden tietoa, siis. Hyvä juttu. 

Ajatusmaailmasi tuntuu olevan, että kukaan ei tunne Snellman-korkeakoulun käyneitä henkilöitä? Mikä siinä on mahdotonta?

Eihän ole. Ajatusmaailmani sen sijaan on se, että on hyvä opiskella itse asioita sen sijaan, että uskoo kaverin kaverin kuulemia ja mahdollisesti väärin ymmärrettyjä tarinoita.

Niin, siis olen viettänyt paljon aikaa Snellman-korkeakoululaisten kanssa ja siitä nämä käsitykseni kumpuavat. En tiedä miten voisin asiaa opiskella enää lisää menemättä itse kyseiseen kouluun?

Nämä Snellman-korkeakoululaiset, joiden kanssa olet viettänyt paljon aikaa, väittävät sinulle, että eurytmian avulla opiskellaan selvännäköisyyttä? Oletko tosissasi?

No näin on herra Steiner itse sanonut.

Nyt putosin kärryiltä. Oletko siis tutkinut Steinerin antroposofisia kirjoituksia vai kuullut opettajaopiskelijaystäviltäsi?

Kyllä, kirjassa "Eurythmie, die Offenbarung der sprechenden Seele".

Oliko hyväkin opus? 

En ole lukenut sitä, mutta tiedän kyseisen kohdan siellä olevan.

Vierailija
167/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.

Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.

Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko

Ihmettelen miksi kieltelet asiaa kun se ei ole minkäänlainen salaisuus. Ja miksi pitäisikään olla?

Voi sinua. Miksi jankkaat samaa asiaa? Olet päättänyt, että pedagogiikka perustuu antroposofiaan. Kun se ei perustukaan (näytä minulle tuossa opsissa se kohta joka perustuu), olet niin pettynyt, että yrität saada minut jankkaamaan kanssasi. Ei asia jankkaamisella muutu. Ops ei perustu antroposofiaan.

Minulle asia sinänsä on yhdentekevä, mutta ihmettelen sitä miksi olen kuullut steinerkoulun opettajaksi opiskelevien ihmisten sanovan opetuksen perustuvan antroposofiaan samalla kun kuulen joidenkin vanhempien kieltävän asian ehdottomasti. Ja sinä itse sanoit aiemmin, ettet tiedä antroposofiasta mitään eikä sinulla ole siitä edes näkemystä, joten miten voisit siis edes havaita antroposofian? Luulen, että kyseessä on tietämättömyys vanhempien taholta. Jos asiaa yritettäisiin "peitellä", niin luulisin opettajienkin kiistävän kärkkäästi yhteydet antroposofiaan.

En ole itse, eikä kukaan meidän koulumme vanhemmista joiden kanssa olen asiasta keskustellut, löytänyt antroposofiaa opsista. Myös opettajamme sanovat, että ops ei perustu antroposofiaan. Mitö siis pitäisi uskoa omia ja vertaistensa sekä opettajiemme sanomisia, vai jotain muuta? Varaan oikeuden mielipiteeni muuttamiseen, tietenkin, jos joku pystyy osoittamaan, että antrot ovat jotain hörhöä opsiin saaneet. Vielä sellaista vaan ei ole löytynyt.

"Ihmisen kasvun käsittäminen ja ymmärtäminen perustuu antroposofiseen ihmiskuvaan, jossa kasvu on vaiheittain etenevä tapahtuma, joka alkaa toiminnasta ja etenee tunteen kautta ajatuksen voimiin. Toimivaa lasta kasvattaa totuudellisuuteen pyrkivä, mielikuvituksen voimiin perustuva opetus, tuntevaa lasta oikeudenmukaisuuden ja kauneuden kokemukset ja ajattelua harjoittelevan nuoren pyrkimystä totuuteen eettisyyden ja hyvän toteuttaminen. "

(http://www.jklsteinerkoulu.fi/content/pdf/Opetussuunnitelma_perusopetus…)

Itse kun luen opetussuunnitelmaa, niin se perustuu kokonaan antroposofiseen ihmiskuvaan.

Okei, en voi kieltää sitä, miltä sinusta tuntuu. Laitatko tähän ne kohdat, jotka ovat erityisesti "antroposofista ihmiskuvaa" ja poikkeavat ns. peruskouluihmiskuvasta, niin katsotaan, luenko minä ne samalla tavalla. 

No kun se on helvetti kokonaan sitä :D Mene vaikka Snellun yleisopintolinjalle, niin ehkä aukenee sinullekin.

Siis sinun mielestäsi, eikö niin. No, minun mielestäni ei ole. Aika toivoton "keskustelu" tämä, kun et suostu näekemään, että tuo sinun "antroposofiasi" onkin ihan vaan tavallista ihmisjärkeä, joka myös peruskoulussa on läsnä aina silloin tällöin. :)

Vierailija
168/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Opetussuunnitelma ei perustu antroposofiaan. Siksi minun ei tarvitse opiskella antroposifiaa niin paljon, että osaisin muodostaa siitä ns. oppineen mielipiteen. Oppimaton (=en ole tutkinut asiaa kovinkaan syvällisesti) mileipiteeni on, että se on samaa höperyyttä, kuin muutkin uskonnot.

Perustuuhan! :D Ei se ole mikään salaisuus. Ystäväni on nimittäin Snellman-korkeakoulun käynyt steinerkoulun luokanopettaja. En minä pyytänytkään mitään oppinutta mielipidettä, vaan ihan tavallisen maallikon "ensituntumaa" aiheeseen. Tuntuu oudolta, että sanot sen olevan höperyyttä kun pedagogiikka kuitenkin perustuu antroposofisiin virikkeisiin.

Ja ystäväsikö on sitten tämän sinulle paljastanut? Luotettava lähde, uskon toki! Mutta ei sitten kuitenkaan. Tsekkaa: http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=opsrunko

Ihmettelen miksi kieltelet asiaa kun se ei ole minkäänlainen salaisuus. Ja miksi pitäisikään olla?

Voi sinua. Miksi jankkaat samaa asiaa? Olet päättänyt, että pedagogiikka perustuu antroposofiaan. Kun se ei perustukaan (näytä minulle tuossa opsissa se kohta joka perustuu), olet niin pettynyt, että yrität saada minut jankkaamaan kanssasi. Ei asia jankkaamisella muutu. Ops ei perustu antroposofiaan.

Minulle asia sinänsä on yhdentekevä, mutta ihmettelen sitä miksi olen kuullut steinerkoulun opettajaksi opiskelevien ihmisten sanovan opetuksen perustuvan antroposofiaan samalla kun kuulen joidenkin vanhempien kieltävän asian ehdottomasti. Ja sinä itse sanoit aiemmin, ettet tiedä antroposofiasta mitään eikä sinulla ole siitä edes näkemystä, joten miten voisit siis edes havaita antroposofian? Luulen, että kyseessä on tietämättömyys vanhempien taholta. Jos asiaa yritettäisiin "peitellä", niin luulisin opettajienkin kiistävän kärkkäästi yhteydet antroposofiaan.

En ole itse, eikä kukaan meidän koulumme vanhemmista joiden kanssa olen asiasta keskustellut, löytänyt antroposofiaa opsista. Myös opettajamme sanovat, että ops ei perustu antroposofiaan. Mitö siis pitäisi uskoa omia ja vertaistensa sekä opettajiemme sanomisia, vai jotain muuta? Varaan oikeuden mielipiteeni muuttamiseen, tietenkin, jos joku pystyy osoittamaan, että antrot ovat jotain hörhöä opsiin saaneet. Vielä sellaista vaan ei ole löytynyt.

"Ihmisen kasvun käsittäminen ja ymmärtäminen perustuu antroposofiseen ihmiskuvaan, jossa kasvu on vaiheittain etenevä tapahtuma, joka alkaa toiminnasta ja etenee tunteen kautta ajatuksen voimiin. Toimivaa lasta kasvattaa totuudellisuuteen pyrkivä, mielikuvituksen voimiin perustuva opetus, tuntevaa lasta oikeudenmukaisuuden ja kauneuden kokemukset ja ajattelua harjoittelevan nuoren pyrkimystä totuuteen eettisyyden ja hyvän toteuttaminen. "

(http://www.jklsteinerkoulu.fi/content/pdf/Opetussuunnitelma_perusopetus…)

Itse kun luen opetussuunnitelmaa, niin se perustuu kokonaan antroposofiseen ihmiskuvaan.

Okei, en voi kieltää sitä, miltä sinusta tuntuu. Laitatko tähän ne kohdat, jotka ovat erityisesti "antroposofista ihmiskuvaa" ja poikkeavat ns. peruskouluihmiskuvasta, niin katsotaan, luenko minä ne samalla tavalla. 

No kun se on helvetti kokonaan sitä :D Mene vaikka Snellun yleisopintolinjalle, niin ehkä aukenee sinullekin.

Siis sinun mielestäsi, eikö niin. No, minun mielestäni ei ole. Aika toivoton "keskustelu" tämä, kun et suostu näekemään, että tuo sinun "antroposofiasi" onkin ihan vaan tavallista ihmisjärkeä, joka myös peruskoulussa on läsnä aina silloin tällöin. :)

Niin, no sinähän et tiennyt antroposofiasta mitään kuten sanoit. Vai valehtelitko? Miksi?

Vierailija
169/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista seksuaalivalistusta steinerkouluissa annetaan? Miten suhtaudutaan seksuaalisiin vähemmistöihin?

Vain toisella lapsista on tähän mennessä (7.luokka) ollut seksivalistusta. Ihan normaalisti, kerrottiin mistä lapset tulee (ihan niinkuin eivät olisi sitä jo tienneet...) ja miten niiden tulemiselta voi välttyä... :) Banaanikin oli messissä, kuulemma :D

Vierailija
170/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista seksuaalivalistusta steinerkouluissa annetaan? Miten suhtaudutaan seksuaalisiin vähemmistöihin?

Ainiin, nuo seksuaalivähemmistöt. Ihan kuten muuallakin. Ehkä hiukan enemmän on steikuissa kahden äidin / kahden isän lapsia.

Vierailija
171/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinerin mukaan homoseksuaaleilla feminiinisyys ja maskuliinisuus on jälleensyntymäketjussa tullut tasapainoon, joten he ovat henkisesti kehittyneempiä kuin heteroseksuaalit.

Kiitos tiedosta. Näkyyköhän tämä jotenkin myös koulujen opetuksessa? Hyvä, jos näkyy :)

Vierailija
172/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Mitä hemmettiä? Nimenomaan on oma "steinerops".

Lue uudestaan.

Vierailija
173/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, nuo seksuaalivähemmistöt. Ihan kuten muuallakin. Ehkä hiukan enemmän on steikuissa kahden äidin / kahden isän lapsia.

Ööö... Kuulostaa uskomattomalta, että niissä n. 10 koulussa olisi hiukan enemmän sateenkaariperheitä :D

Vierailija
174/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia asioita huomasit lapsessasi Rubicon-vaiheessa, joka on steinerpedagogiikassa merkittävä taitekohta?

Vastausta odotellaan.

Edeelle: höpötihöpö. Jos joissain steikuissa käytetään antroposofisia termejä lapseen minuuden kehittymisestä, olen aika huolissani.

No Rubicon-vaihetta käsitellään Snellman-korkeakoulussa sen verran paljon, että luulisin aika monessakin steikussa aiheen olevan esillä... Mitä omille lapsillesi tapahtui ko. vaiheessa?

Lapsieni minuuden kehitys saattaa solla aivan erilaista opettajien ja minun mielestä. Jos kerran olet sitä mieltä, että tällä on merkitystä, kyselepä opettajilta tuosta, he kun ovat niitä pedagogeja.

Vierailija
175/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin uudestaan. Edelleen on oma "steinerops", joka löytyy koulujen sivuiltakin.

Vierailija
176/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steinermamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastausta odotellaan.

Lapsieni minuuden kehitys saattaa solla aivan erilaista opettajien ja minun mielestä. Jos kerran olet sitä mieltä, että tällä on merkitystä, kyselepä opettajilta tuosta, he kun ovat niitä pedagogeja.

Olen aika taitava Nancy Drew, mutta en sentään usko saavani selville lapsiesi opettajien nimiä :D Olin edelleen kiinnostunut SINUN näkemyksestäsi, koska haluat vastailla mielelläsi.

Vierailija
177/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ei olennaisesti poikkea valtakunnallisesta opsista.

Vierailija
178/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei... :D

Vierailija
179/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei poikkeaisikaan, niin steinerkouluissa käytetään silti sitä omaa OPSia. Asiat opetetaan, mutta "antroposofisessa järjestyksessä antroposofisin keinoin".

Vierailija
180/252 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tämän huomaa, jos katsoo lähettämäni linkin. Kiitos järjen äänestä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi