Kysy mitä vaan Steinerkoulusta - mun lapset sellaisessa, vastailen mielelläni
Oon nyt tässä linjoilla, tylsä lauantai joten kysy, jos jokin Steiner-kouluissa ärsyttää tai ihmetyttää... Mä vastailen!
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Höpönpöpön :D Olet tainnut uskoa jotain hörhösivustoa steinerpedagogiikasta.
Ehkä sinunkin olisi kannattanut vilasta, ennenkuin laitot lapsesi sinne..
Olen tutustunut kyllä. Silti laitin. Taidankin olla itse hörhö :D
Tai tyhmä.
No kyllä se hymy hyytyy, viimeistään parin vuoden päästä. Yläasteelle sitten kiireesti johonkin muualle. Tosin nauravat steinerilaisten tietotasolle sitten. Saksaa luettu 6 vuotta mutta perusasiat aivan hukassa.
Oletko muuten ihmetellyt miksi porukka katoaa kesken matkan, eikä ylemmllä luokilla ole enää kuin ne "apukoululaiset"?
Onnea vaan!
Exsteinermamma:D Ei ole katoillut porukkaa. Jotkut muuttavat, kuten muissakin kouluissa. Tilalle tulee uusia, jotka ovat esim. muuttaneet hekin. Tyhmyyttä on muuten niin kovin monenlaista. Mitkä perusasiat uskot olevan hukassa 6. luokan päätyttyä?
Lauserakenteet, vieraan kielen koko kielioppi, yhtälöistä ei tietoakaan, eikä prosenttilaskuista. Kertotauluja on opeteltu ja suoriteltu jo 5 - vuotta siihen mennessä.
Mutta.
Osaavat virkata ja neuloa ja huovuttaa.Teille on sattunut kyllä sitten tosi huono tuuri. Meillä kyllä seiskaluokkalaisella on ollut jo pitkään nuo kaikki handussa. Huovuttaa ei kyllä osaa. Pitäisiköhän kysellä miksei :D Itse tosin olen sitä mieltä, että vieraan kielen kieliopin osaaminen on turhanaikaista, jos osaa käyttää kieltä oikein. Siitäkin huolimatta kielioppia vaan opetetaan. Höh. ;)
Miten kieltä voi osata käyttää, jos ei osaa perus kielioppisääntöjä??
Miten sinä opit lapsena puhumaan ja kirjoittamaan?
Kieli opitaan jäljittelemällä.Niin, opsissa, unelmissa ja rinnakkaistodellisuudessa. Oikeasti samojen laulujen / leikkien kuuleminen kahdesti viikossa ei rakenna kielitaitoa toivotulla tavalla.
Jäljittely on alke kouluikäisen lspsen tapa oppia. Miksi ihmeessä vierasta kieltä ei siinä tapauksessa opetettaisi( puhuttaisi) jo päiväkodissa?!Kyllähän sitä opetetaankin :D Suurin osa esim. englanninkielisessä päiväkodissa olevista lapsista oppii kielen puolsessa vuodessa. Vuoden jälkeen puhuvat sitä jo sujuvasti. Ehkä meidän loistavassa pisa-menestyvässä peruskoulussa voisi oikeasti ollakin jotain parantamisen varaa...? Ei tarvitsisi painottaa eism. sitä kielioppia niin hirveästi, vaan opeteltaisiin vaikka *iik* puhumaan sitä kieltä!
Steinereissakin opetetaan kielioppia. Tuo ajatukseni on siis ihan omani, että sen hyödyllisyys on kyseenalainen. Kun kielen pohja opitaan leikein ja lauluin ekalla ja tokalla luokalla, on kolmosella paljon helpompaa aloittaa se ns. oikea opiskelu. Kielioppeineen kaikkineen.
Ongelma onkin se, ettei sitä "oikea opiskelu kielioppeineen kaikkineen" koskaan ala.
Tää on niin valitettavan totta!
Opetuksen taso kielissä on iso ongelma steinerkouluissa.
Eikä mitään takuuta ole opettajan suhteen. Siellä saattaa olla kuka tahansa opettamassa kieliä! Kelpoisuusvaatimukset ovat varmaan sitten painottuneet steinerpedagodiikkaan...
Juu, ei toimi.
Millaisia sielunpuolia teillä on löydetty?Steinerpedagogiikkaa opettavan Snellman-korkeakoulun Irmeli Salomaa kirjoittaa: "Eurytmian opiskelija tekee monta hämmästyttävää löytöä sekä kehostaan että erityisesti sielustaan. Taiteellisten harjoitusten avulla hän löytää itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan."
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla nyt oikeestaan oo kysyttävää mutta yks tuttu Steriner-koulun opettaja sanoi mulle että älä vaan ikinä laita lapsiasi ko kouluun.
Miten hän perusteli tätä?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia sielunpuolia teillä on löydetty?Steinerpedagogiikkaa opettavan Snellman-korkeakoulun Irmeli Salomaa kirjoittaa: "Eurytmian opiskelija tekee monta hämmästyttävää löytöä sekä kehostaan että erityisesti sielustaan. Taiteellisten harjoitusten avulla hän löytää itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan."
Ketutuksen ainakin, kun koululaisia tympäisee se eukka. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä nyt tympii kaikki!
Hauskaa lukea tätä ketjua. Katkeruus ja ennakkoluulot steiner-kuvioita kohtaan ovat näemmä aivan järjettömällä tasolla :D haiskahtaa kyllä vahvasti white trash -mentaliteetti ja muutenkin hieman syrjäytynyt maailmankuva. Ennen kaikkea ihmetyttää tuo kaunaisuus: mutta ainahan se on niin että kun ei ymmärrä, pitää halventaa.
rudolfson kirjoitti:
Hauskaa lukea tätä ketjua. Katkeruus ja ennakkoluulot steiner-kuvioita kohtaan ovat näemmä aivan järjettömällä tasolla :D haiskahtaa kyllä vahvasti white trash -mentaliteetti ja muutenkin hieman syrjäytynyt maailmankuva. Ennen kaikkea ihmetyttää tuo kaunaisuus: mutta ainahan se on niin että kun ei ymmärrä, pitää halventaa.
Ei pidä paikkaansa.
Monella on omakohtaista kokemusta asiasta.
Lasten tulevaisuudella leikkiminen on vastuutonta.
Steinermamma kirjoitti:
Ohis, mutta miten opelle riittää täysiä viikkotunteja jos kielissä ja eukassa on omat opettajat heti kättelyssä??
Jaa-a. Mitä tuo täydet viikkotunnit tarkoittaa? Siis meinaatko, että miten open aika riittää vai että miten opelle riittää opetettavaa?
Niin. Ymmärsin, että opella on tietty opetusvelvollisuus.
Öh, tuo ei nyt ihan vastannut kysymykseeni. Toistan vielä: tarkoitatko sitä, ehtiikö yksi opettaja opettaa kaikkia lapsia, vai sitä, saako opettaja tarpeeksi tunteja täyteen, että elää palkallaan?
Niin siis, jos 1. Luokalla on 20 tuntia viikossa, joista 3-5 on lähtökohtaisesti muilla opettajilka, niin eihän sillä elä.
Olen ymmärtänyt että oma opettaja opettaa steinerissa niin pitkään kaikki aineet kun mahdollista, eli ei ole naapuriluokassakaan ylimääräistä tarjolla.
Sinänsä hyvä kysymys. En ole koskaan miettinyt. Tuntuu riittävän, sillä ei ne muuallakaan hypi. Ehkä tää on yksi niistä asioista, jotka steikuissa on toisin?
Helsingissä olen ainakin havainnut steinerkoulun luokanopettajien tekevän myös sivutyötä, esim. baareissa viikonloppuisin.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että uusi ops2016 sitoo steineriakin. Ei voi olla olemassa mitään " steineropsia" joka poikkeaa valtakunnallisesta opsista sisällöissä tai
liiemmin menetelmissäkään.Luin uudestaan. Edelleen on oma "steinerops", joka löytyy koulujen sivuiltakin.
Mutta se ei olennaisesti poikkea valtakunnallisesta opsista.
Vaikka ei poikkeaisikaan, niin steinerkouluissa käytetään silti sitä omaa OPSia. Asiat opetetaan, mutta "antroposofisessa järjestyksessä antroposofisin keinoin".
OK, sovitaan sitten niin, mutta sovitaan myös että tämä on vain sinun näkemyksesi. Minun näkemykseni on toinen
Näkemys? Ei kaikki asiat maailmassa ole mitään näkemyksiä. Ei sekään ole mikään "näkemys" että kristinusko perustuu Raamattuun.
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Minulla ei ole suhdetta antroposofiaan. Jos se sinua kiinnostaa, tutki vaikka googlaamalla lisää. :)
Olet laittanut lapsesi kouluun, jonka filosofiaan sulla ei ole mitään suhdetta?
Kuinka paljon ymmärrät lapsesi koulun filosofiasta, mitä arvelet. Voit vaikka heittää jonkun prosenttiluvun.
Onko sinusta sama asia kirjoittaa "minulla ei ole suhdetta antroposofiaan" ja "minä en ymmärrä antroposofiaa"? Entä mikä sinut saa kuvittelemaan, että "steinerkoulujen filosofia" on antroposofia?
En ole tämä kirjoittaja, mutta minä ainakin kuvittelen näin perustuen lukemiini kirjoihin steinerpedagogiikasta, nettisivuihin, kouluissa olevien henkilöiden kertomuksiin jne. Miksi kaikki valehtelisivat minulle, että antroposofiaa on, jollei sitä oikeasti ole?
Miten suurimmalla osalla voi olla näin vääristynyt käsitys kuitenkin aika yleisestä asiasta? Eiks pitäis kuulua yleissivistykseen, että tietäis vähän enemmän? ;) oon käynyt steinerkoulun alusta loppuun (12 vuotta), eikä mulle ainakaan oo tultu ikinä kertomaan mitään antroposofiasta tai siihen liittyvistä asioista, törmäsin siihen itse netissä pari vuotta sitten ja omastakin mielestä aika hihhulihommaa. Ei kuitenkaan tarkota sitä, etten esim omia lapsia laittais steineriin, antroposofia ei liity opetukseen nimittäin. Mä itse ainakin olen ylpeä ja kiitollinen siitä että oon saanu käydä just tän koulun, missä panostetaan yksilöihin eikä tärkeintä oo vaan jotkut koenumerot. En silti tule vauvapalstalle huuteleen et peruskoulu on paskaa, enkä pidä itseäni jotenki parempana tai naureskele muille, niinkuin joku täällä väitti et steinerit tekee. :D ehkä se on niin et joillekin sopii normikoulu ja joillekin steiner? En tiedä, mut ens kerralla kannattaa ottaa asioista selvää ennenku tulee päteen asiasta josta ei oikeasti mitään tiedä. Älkää heti tuomitko kaikkee erilaista. :(
Reaktioyhtälö kirjoitti:
Kerronpas nyt ex-steinerkoululaisena ja antroposofiaan tutustuneena muutaman asian.
Antroposofia on selvästi esillä Steiner-pedagogiikassa, siitä ei ole epäilystäkään. Eurytmia ja muotopiirustus pohjautuvat hyvin vahvasti antroposofisiin oppeihin.
Steiner-koululaisten tieto- ja taitotaso muun muassa matematiikassa on huomattavasti huonompi kuin peruskoululaisten - toisen asteen yhtälöitä on hankalahkoa opiskella taiteen avulla.
On aivan helvetin typerää väittää, etteivät Steinerin henkilökohtaiset näkemykset ihmisestä ja maailmasta olisi vaikuttaneet hänen pääasiassa kehittämäänsä (ja hänen mukaansa nimettyyn) pedagogiseen malliin.
Ja Steinermammalle tiedoksi - steinerkoululaisten vanhemmat eivät välttämättä tajua tätä, mutta teille ei näytetä ihan koko totuutta. Tutustupas Steiner-OPS:iin ja antroposofian ydinoppeihin, ja tule sitten kertomaan ettei mitään yhteistä löydy. Koska kyllä nimittäin löytyy.
Olet muuten ihan oikeassa siinä, että eurytmia ja muotopiirustus (tiedätkö, mitä niiden avulla opetetaan?) usein yhdistetään antroposofiaan. Niistä tosiaan puhutaan myös antropiireissä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että niistä on myös ihan oikeaa hyötyä lapsille. Useimmissa uskonnoissa kas on myös järkipuolensa, kun jätetään ne hömpänpömpät uskomatta. Antroilu on siis uskontokuraa, ihan kuten kristinusko eri muotoineen, islam, hindut jne. Jos joku hörhö uskoo musiikkiliikunnan opettavan lapsille selvännäköisyyttä, niin mikäs siinä, go for it vaan. Se ei vahingoita lapsia millään tavalla.
On "aivan helvetin typerää" yleistää ja väittää, että steinerpedagogiikka on selvästi esillä steinerkouluissa. Saattaa olla, että näin on ollut sinun aikanasi, mutta nykyään näin ei todellakaan ole. Ainakaan meidän koulussamme. Koulukohtaisia eroja kun varmasti on paljonkin. Enkä ole ainakaan itse tässä ketjussa väittänyt, että Steinerin ajatukset eivät olisi olleet muovaamassa steinerpedagogiikkaa. Päinvastoin. Väitän ainoastaan (edelleen!), että Steinerin antroilu ei ole mitenkään tärkeässä roolissa ko. pedagogiikassa.
Yhteistä taatusti löytyy antroposofiasta ja steinerpedagogiikasta, ihan takuulla. Mutta tiedätkö mitä? Hyvin paljon yhteistä löytyy myös antroposofiasta ja peruskoulussa käyössä olevasta pedagogiikasta. Suosittelen, että tsekkaat. Saatat yllättyä. Suosittelen myös, että tutustut uuteen stopsiin. Saatat yllättyä vielä enemmän. :)
Vierailija kirjoitti:
Noista lukioista vielä, eikös ne olekkin kuolemassa vähän joka paikkakunnalla. (Kuopio, Pori, Lpr)
Näinköhän koko liike pian näivettyy?
En ole huomannut. Tampereella, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla koulut ainakin voivat erinomaisen hyvin. Muualta minulla ei ole tietoa, joten voit olla mainitsemiesi paikkakuntien suhteen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Höpönpöpön :D Olet tainnut uskoa jotain hörhösivustoa steinerpedagogiikasta.
Ehkä sinunkin olisi kannattanut vilasta, ennenkuin laitot lapsesi sinne..
Olen tutustunut kyllä. Silti laitin. Taidankin olla itse hörhö :D
Tai tyhmä.
No kyllä se hymy hyytyy, viimeistään parin vuoden päästä. Yläasteelle sitten kiireesti johonkin muualle. Tosin nauravat steinerilaisten tietotasolle sitten. Saksaa luettu 6 vuotta mutta perusasiat aivan hukassa.
Oletko muuten ihmetellyt miksi porukka katoaa kesken matkan, eikä ylemmllä luokilla ole enää kuin ne "apukoululaiset"?
Onnea vaan!
Exsteinermamma:D Ei ole katoillut porukkaa. Jotkut muuttavat, kuten muissakin kouluissa. Tilalle tulee uusia, jotka ovat esim. muuttaneet hekin. Tyhmyyttä on muuten niin kovin monenlaista. Mitkä perusasiat uskot olevan hukassa 6. luokan päätyttyä?
Lauserakenteet, vieraan kielen koko kielioppi, yhtälöistä ei tietoakaan, eikä prosenttilaskuista. Kertotauluja on opeteltu ja suoriteltu jo 5 - vuotta siihen mennessä.
Mutta.
Osaavat virkata ja neuloa ja huovuttaa.Teille on sattunut kyllä sitten tosi huono tuuri. Meillä kyllä seiskaluokkalaisella on ollut jo pitkään nuo kaikki handussa. Huovuttaa ei kyllä osaa. Pitäisiköhän kysellä miksei :D Itse tosin olen sitä mieltä, että vieraan kielen kieliopin osaaminen on turhanaikaista, jos osaa käyttää kieltä oikein. Siitäkin huolimatta kielioppia vaan opetetaan. Höh. ;)
Miten kieltä voi osata käyttää, jos ei osaa perus kielioppisääntöjä??
Miten sinä opit lapsena puhumaan ja kirjoittamaan?
Kieli opitaan jäljittelemällä.Niin, opsissa, unelmissa ja rinnakkaistodellisuudessa. Oikeasti samojen laulujen / leikkien kuuleminen kahdesti viikossa ei rakenna kielitaitoa toivotulla tavalla.
Jäljittely on alke kouluikäisen lspsen tapa oppia. Miksi ihmeessä vierasta kieltä ei siinä tapauksessa opetettaisi( puhuttaisi) jo päiväkodissa?!Kyllähän sitä opetetaankin :D Suurin osa esim. englanninkielisessä päiväkodissa olevista lapsista oppii kielen puolsessa vuodessa. Vuoden jälkeen puhuvat sitä jo sujuvasti. Ehkä meidän loistavassa pisa-menestyvässä peruskoulussa voisi oikeasti ollakin jotain parantamisen varaa...? Ei tarvitsisi painottaa eism. sitä kielioppia niin hirveästi, vaan opeteltaisiin vaikka *iik* puhumaan sitä kieltä!
Steinereissakin opetetaan kielioppia. Tuo ajatukseni on siis ihan omani, että sen hyödyllisyys on kyseenalainen. Kun kielen pohja opitaan leikein ja lauluin ekalla ja tokalla luokalla, on kolmosella paljon helpompaa aloittaa se ns. oikea opiskelu. Kielioppeineen kaikkineen.
Ongelma onkin se, ettei sitä "oikea opiskelu kielioppeineen kaikkineen" koskaan ala.
Tää on niin valitettavan totta!
Opetuksen taso kielissä on iso ongelma steinerkouluissa.
Eikä mitään takuuta ole opettajan suhteen. Siellä saattaa olla kuka tahansa opettamassa kieliä! Kelpoisuusvaatimukset ovat varmaan sitten painottuneet steinerpedagodiikkaan...
Juu, ei toimi.
Ei saa olla kuka tahansa opettamassa kieli, kuten esimerkiksi peruskouluissa (sijaisina jopa juuri kirjoittaneita ylipppilaita...). Puhun nyt toki vain yhden koulun kieltenopetuksesta, mutta ainakin meillä se on todella tasokasta, ei mitään valitettavaa. Ehkä pikkupaikkakunnilla tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset vauhdissa.
:D Usein tulee juuri tuo mieleen. Tai sitten pelokkaat. Ennestään tuntemattomat asiat usein pelottavat. Kannattaisi tutustua, ei tarvitsisi pelätä niin kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä nyt tympii kaikki!
Hyvin yleinen tunne ainakin yläkoululaisilla, myös steikuissa. Tympäisee eukka, tympäisee kaikki. Sellaista se on, teinien elämä. :)
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Steinermamma kirjoitti:
Minulla ei ole suhdetta antroposofiaan. Jos se sinua kiinnostaa, tutki vaikka googlaamalla lisää. :)
Olet laittanut lapsesi kouluun, jonka filosofiaan sulla ei ole mitään suhdetta?
Kuinka paljon ymmärrät lapsesi koulun filosofiasta, mitä arvelet. Voit vaikka heittää jonkun prosenttiluvun.
Onko sinusta sama asia kirjoittaa "minulla ei ole suhdetta antroposofiaan" ja "minä en ymmärrä antroposofiaa"? Entä mikä sinut saa kuvittelemaan, että "steinerkoulujen filosofia" on antroposofia?
En ole tämä kirjoittaja, mutta minä ainakin kuvittelen näin perustuen lukemiini kirjoihin steinerpedagogiikasta, nettisivuihin, kouluissa olevien henkilöiden kertomuksiin jne. Miksi kaikki valehtelisivat minulle, että antroposofiaa on, jollei sitä oikeasti ole?
Hyvä kysymys. Ehkä he näkevät muutenkin salaliittoja kaikkialla?
Vierailija kirjoitti:
Miten suurimmalla osalla voi olla näin vääristynyt käsitys kuitenkin aika yleisestä asiasta? Eiks pitäis kuulua yleissivistykseen, että tietäis vähän enemmän? ;) oon käynyt steinerkoulun alusta loppuun (12 vuotta), eikä mulle ainakaan oo tultu ikinä kertomaan mitään antroposofiasta tai siihen liittyvistä asioista, törmäsin siihen itse netissä pari vuotta sitten ja omastakin mielestä aika hihhulihommaa. Ei kuitenkaan tarkota sitä, etten esim omia lapsia laittais steineriin, antroposofia ei liity opetukseen nimittäin. Mä itse ainakin olen ylpeä ja kiitollinen siitä että oon saanu käydä just tän koulun, missä panostetaan yksilöihin eikä tärkeintä oo vaan jotkut koenumerot. En silti tule vauvapalstalle huuteleen et peruskoulu on paskaa, enkä pidä itseäni jotenki parempana tai naureskele muille, niinkuin joku täällä väitti et steinerit tekee. :D ehkä se on niin et joillekin sopii normikoulu ja joillekin steiner? En tiedä, mut ens kerralla kannattaa ottaa asioista selvää ennenku tulee päteen asiasta josta ei oikeasti mitään tiedä. Älkää heti tuomitko kaikkee erilaista. :(
<3 <3 <3
Juuri näin. Tutkikaa, älkää tuomitko. Pystykää näkemään hyvää myös erilaisessa.
Noista lukioista vielä, eikös ne olekkin kuolemassa vähän joka paikkakunnalla. (Kuopio, Pori, Lpr)
Näinköhän koko liike pian näivettyy?