Lääkäri! Mikä on kauheinta, mitä olet nähnyt työssäsi?
Miten tämä vaikutti sinuun tai omaan mieleesi, vai vaikuttiko mitenkään?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin toista päivää kesätöissä kandina. Osastolle tuotiin itsemurhaa yrittänyt yläkouluikäinen, joka oli sekakäyttänyt runsaasti lääkkeitä ja alkoholia. Nuori ei voinut hyvin ja kertoi katuvansa yritystä... Nuori menehtyi vain muutamien minuuttien kuluttua tuon sanomisesta. Oli siinä itkussa pidättelemistä...
Pikkusen enemmän uraa, ja totut siihen, että tällainen ei hetkauta mihinkään suuntaan. Olen minäkin nähhnyt hirttäytyneitä ja itsensä ampuneita. mutta en pitänyt niitä sen veroisina, että olisin laittanut ketjuun "mitä kauheinta olet nähnyt työssäsi".
se lääkäri 20 v kokemuksella
Nyt ymmärrän täysin mitä sillä tarkoitettiin kun eräässä tutkimuksessa sanottiin, että lääkärin ammattiin hakeutuu paljon psykopaatteja. Et sitten yhtään epä-empaattisempi voi olla? Sinun kaltaiset ihmiset eivät saisi harjoittaa mitään ammattia, missä ollaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Kuvottava ja asiaton kommentti.
Minua saa ehdottomasti hoitaa psykopaatti, jos vain on hyvä työssään - diagnosoimaan ja hoitamaan sairauksia. En minä siellä kädestäpitelyä kaipaa. Siihenkin on ihan oma koulutettu henkilöstönsä.
Lääkäri voi käyttäytyä empaattisesti, vaikka häneen itseensä vaikeat asiat eivät kolahda.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi käyttäytyä empaattisesti, vaikka häneen itseensä vaikeat asiat eivät kolahda.
Näin se pitäisi ollakin.
Nainen joka kielsi oireensa ja vastaanotolle tullessaan rintasyöpä kasvain oli jo kasvanut ihosta ulos.
Narkomaani vanhemmat on kyllä kauhein asia.
Joudun kohtaamaan työssäni näitä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
puoskari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinavausta seuratessa tuli etova olo,kun kieli leikattiin puukolla pois ja kun kalloa avattiin sellaisella pyörösahalla.
Että ihan puukolla, oliko vanha mora? :D Ei ole oikein oppi jäänyt päähän. Vai oliko kaikki skapellit pesussa?
Eläviä leikellään skalpellilla. Obduktiosaleissa on käytössä tavalliset lihaveitset. Ja samantyyppiset muoviessut, mitä kaupan lihatiskin takana näkee joskus. Itselleni tutussa paikassa veitsinä oli musta-oranssipäiset fiskarsin functional form veitset. Kuulemma pysyvät hyvin kädessä eivätkä lipeä vaikka olisi limaa ja tahmaa näpeissä, ja kestää uudelleenteroitusta hyvin.
Juuri tulin obduktiosalista eikä todellakaan mitkään fiskarsit siellä heilu! Oikeastiko joku näihin uskoo?! Tottakai sielläkin on skalpellit ja suoli- ja suonisakset!
Kyllä esim. Sanellin keittiöveitsiä käytetään obduktiossa. Hyvää kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen joka kielsi oireensa ja vastaanotolle tullessaan rintasyöpä kasvain oli jo kasvanut ihosta ulos.
Näitä on nähty useampikin tapaus.
En ole lääkäri vaan sairaanhoitajaopiskelija. Olin harjoittelussa sairaalassa ja pahin mitä olen koskaan nähnyt oli 6v hukkunut tyttö paareilla. Itkin tuon jälkeen yksin vessassa sairaalassa ja sen jälkeen kotona. Pitää vaan muistaa, että tätä sattuu tulevaisuuden työssäni harva se päivä.
Painehaava selässä. Leveyttä pahimmillaan n.10-15cm ja onkalot jatkuivat pitkälle kehon sisäpuolelle.
Myös abortoidut sikiöt saavat minut itkemään. Tarkoitan yli 14vkoisia. Varsinkin silloin suututtaa, kun tyttö/nainen ei ole huolehtinut ehkäisystä sekä pitkittänyt tietoisesti tuloaan lääkäriin.
Mieleen jää myös potilaat, jotka tulevat pienen vaivan (ei liity edes syöpään) takia lääkäriin ja saavat myös diagnoosiksi syövän. Jotkut heistä nukkuvat pois kuukaudessa.
Tässä oli muutamia.
Terveisin lähihoitaja
Ensiapuun tuli potilas, joka oli saanut haavan, joka piti ommella. Havaittiin, että potilas oli keltainen. Diagnoosi haimasyöpä. Kuoli viiden päivän kuluttua ensiapuun saapumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on minustakin väärä paikka käsitellä mieleen jääneitä potilastapauksia. Jos jokin jää mieltä todella painamaan, pitää se purkaa työpaikalla. Nykyään on monenlaista Balint-ryhmää ja työnohjausta tarjolla, elvytykset käydään läpi tapahtuman jälkeen ja ennen kaikkea: kollegoilta saa apua ja tukea.
Aivan oikeassa olet.
Jos saisin tietää, että joku lääkäri käy tällä palstalla, niin en ikinä menisi vastaanotolle. Siksi suosinkin aina vanhempaa lääkärikuntaa ja miel. miehiä, sillä todennäköisyys täällä pyörimiseen pienenee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin tietää, että joku lääkäri käy tällä palstalla, niin en ikinä menisi vastaanotolle. Siksi suosinkin aina vanhempaa lääkärikuntaa ja miel. miehiä, sillä todennäköisyys täällä pyörimiseen pienenee huomattavasti.
Tällä palstalla käy paljon lääkäreitä. Tosiasia on, että lääkärit eivät vietä kaikkea vapaa-aikaansa lukien lääketieteellisiä tutkimuksia tai pohtien päivän aikana tulleita potilastapauksia. Lääkäreillä on perhe, heillä on lapsia. Vapaa-ajalla he saattavat ottaa lasin viiniä tai pari, joku enemmänkin, ja viettää aikaansa aihe vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla käy paljon lääkäreitä. Tosiasia on, että lääkärit eivät vietä kaikkea vapaa-aikaansa lukien lääketieteellisiä tutkimuksia tai pohtien päivän aikana tulleita potilastapauksia. Lääkäreillä on perhe, heillä on lapsia. Vapaa-ajalla he saattavat ottaa lasin viiniä tai pari, joku enemmänkin, ja viettää aikaansa aihe vapaalla.
Joo, sitäpaitsi harva potilastapaus on niin uniikki, etteikö siitä voisi yleisluontoisesti kirjoittaa ja harvinaisista tapauksista ei kirjoitella täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti rv 24. En ole millään tavalla aborttivastainen, noilla viikoilla se on kuitenkin jo liian rankkaa.
Enkä ole lääkäri, mutta vastasin kuitenkin. Työskentelen sairaalassa.
Voitko sanoa mitään abortin syystä vaarantamatta intimiteettiä? Mitähän mieltä äiti oli tästä itse... siis millä fiiliksillä?
En ole lääkäri, enkä edes hoitohenkilökuntaa mutta lähipiirissäni oli tämänkaltainen tapaus. Muista, että noilla viikoilla abortin saa ainoastaan sikiön vaikean vammaisuuden johdosta. Minun tietämässäni tapauksessa oli selvää, että lapsi kykenisi synnytyksen jälkeen elämään vain laitteiden varassa määrittelemättömän ajan, ja päätös myöhäiseen aborttiin oli hirvein asia koskaan. Lapsi oli toivottu ja vanhemmat valmiita elämään lapsen lievän vammaisuuden kanssa, mutta kyseinen lopputulos ei olisi ollut mitään elämää. Kyseinen äiti oli huutoitkenyt koko toimenpiteen ajan ja pitkään sen jälkeen. Tästä on jo aikaa joka lasketaan kymmenissä vuosissa, mutta kyseinen äiti koki viime vuoden "omantunnonvapaus"-aloitteen nimissä tehdyt nyyhkytarinat myöhäisistä aborteista (joissa siis keskityttiin siihen miten hoitajilla on paha mieli) todella henkilökohtaisina ja loukkaavina.
Abortin saa myös "noilla viiikoilla" muistakin syistä kuin vammaisuudesta, esim. henk. koht. tilanne.
Sosiaalisin syin tai henkilökohtaisen tilanteen vuoksi ei koskaan tehdä abortteja 20+0 eteenpäin.
Sille Oulun vauvanpakastajallehan tehtiin abortti myöhäisillä viikoilla ku se jäi kiinni.
Basbarduu90 kirjoitti:
En ole lääkäri vaan sairaanhoitajaopiskelija. Olin harjoittelussa sairaalassa ja pahin mitä olen koskaan nähnyt oli 6v hukkunut tyttö paareilla. Itkin tuon jälkeen yksin vessassa sairaalassa ja sen jälkeen kotona. Pitää vaan muistaa, että tätä sattuu tulevaisuuden työssäni harva se päivä.
No ei nyt sentään harva se päivä lapset huku tai muutenkaan kuole. Mutta joskus niin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti rv 24. En ole millään tavalla aborttivastainen, noilla viikoilla se on kuitenkin jo liian rankkaa.
Voitko sanoa mitään abortin syystä vaarantamatta intimiteettiä? Mitähän mieltä äiti oli tästä itse... siis millä fiiliksillä?
En ole lääkäri, enkä edes hoitohenkilökuntaa mutta lähipiirissäni oli tämänkaltainen tapaus. Muista, että noilla viikoilla abortin saa ainoastaan sikiön vaikean vammaisuuden johdosta. Minun tietämässäni tapauksessa oli selvää, että lapsi kykenisi synnytyksen jälkeen elämään vain laitteiden varassa määrittelemättömän ajan, ja päätös myöhäiseen aborttiin oli hirvein asia koskaan. Lapsi oli toivottu ja vanhemmat valmiita elämään lapsen lievän vammaisuuden kanssa, mutta kyseinen lopputulos ei olisi ollut mitään elämää. Kyseinen äiti oli huutoitkenyt koko toimenpiteen ajan ja pitkään sen jälkeen. Tästä on jo aikaa joka lasketaan kymmenissä vuosissa, mutta kyseinen äiti koki viime vuoden "omantunnonvapaus"-aloitteen nimissä tehdyt nyyhkytarinat myöhäisistä aborteista (joissa siis keskityttiin siihen miten hoitajilla on paha mieli) todella henkilökohtaisina ja loukkaavina.
Abortin saa myös "noilla viiikoilla" muistakin syistä kuin vammaisuudesta, esim. henk. koht. tilanne.
Sosiaalisin syin tai henkilökohtaisen tilanteen vuoksi ei koskaan tehdä abortteja 20+0 eteenpäin.
Sille Oulun vauvanpakastajallehan tehtiin abortti myöhäisillä viikoilla ku se jäi kiinni.
Mutta ei yli 20+0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ammattisi puolesta tieto tästä, että tehtiin yli 20+0? Vai kuulopuheita?
Kuolleen lapsen vanhempi meni ihan sekaisin ja teki peitosta jonkinlaisen paketin vauvankorvikkeeksi. Sitä sitten tuuditteli ja piteli sylissään.
Sen tulee ollakin vain naisen oikeus. Mutta se lääkäri on siellä varmistamassa, ettei naista ole pakotettu tai että hän ymmärtää että on vaihoehtoja. Ihan sopiva varokeino, mietitään vaikka kuinka paljon Suomessa on naisia väkivaltaisessa parisuhteessa. Jokainen haluava sen abortin kuitenkin saa. Ethän sinä saa antibioottejakaan ilman reseptiä, vaikka kuinka itse osaisit niitä oikein käyttää. Samasta syystä ikä tarkistetaan nuorilta henkilöiltä alkoholia ostaessa. En näe kovasti vastarintaa näihin asioihin, mutta abortti pitäisi saada ilman lähetettä vaikka muiden kustannuksella.