Voiko osuuden kiinteistöön lahjoittaa toiselle "väkisin"?
Vanhempani haluaisivat laittaa osuutensa mökistä minulle koska eivät jaksa vääntää asioista enää veljeni kanssa joka on mökin osaomistaja.
Minä EN HALUA omistaa sitä mökkiä yhtään.
Ei kai ne voi siirtää osuutta minulle ilman suostumustani?
Kommentit (23)
Onkohan niitä ilmaiseksi auttavia lakimiehiä? Yritä löytää sellainen ja kerro tilanne. Hän kertoo sinulle oikeutesi. Ota ne selville ehdottomasti.
Jos noin voi tehdä, niin lahjoitat takaisin
Siis tarvitaanko johonkin kauppakirjaan(?) minun allekirjoitukseni? Vai voiko ne ihan oikeasti siirtää sen osuutensa minuun nimiini ilman suostumustani?
Ap
Ei tietenkään voi väkisin antaa, koska omistukseen liittyy myös vastuut esim. verot, jätehuolto yms. pitää maksaa sen, joka kiinteistön omistaa.
LUULEN, että mitään ei voi lahjoittaa, vaan rahan pitää vaihtaa omistajaa. Se raha voi kuitenkin olla nimellinen. Kieltäydy tästä ehdottomasti. Oikeasti lakimies voi olla tarpeen pomottavien vanhempien kanssa. Kutsu lakimies kaupantekotilaisuuteen ja anna hänen kertoa, mistä kana pissii. Niin saavat vanhempasi nenilleen.
Jos he saavat tuon runnottua läpi, sama tulee jatkumaan koko elämäsi ajan.
He voivat joko myydä kiinteistön osan sinulle, tai lahjoittaa sen. Ensimmäisessä tapauksessa tehdään kauppakirja, toisessa lahjakirja. Molempiin tarvitaan sinun nimesi ja allekirjoituksesi joten ilman sinun suostumustasi eivät voi asiassa edetä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarvitaanko johonkin kauppakirjaan(?) minun allekirjoitukseni? Vai voiko ne ihan oikeasti siirtää sen osuutensa minuun nimiini ilman suostumustani?
Ap
Ei kun kyllä siinä joku allekirjoitustilaisuus on. Kieltäydy siitä ehdottomasti ja pyydä apuvoimia, lakimies.
Jos olet aikuinen niin omaisuutta niin ei voi siirtää toisen nimiin ilman suostumusta, sitähän voisi käyttää petoksiin jos olisi niin helppoa.
No ei voi. Lahjakirjan he voivat toki tehdä mutta kiinteistöä eivät voi muuttaa nimiisi ilman suostumustasi.
Vierailija kirjoitti:
LUULEN, että mitään ei voi lahjoittaa, vaan rahan pitää vaihtaa omistajaa. Se raha voi kuitenkin olla nimellinen. Kieltäydy tästä ehdottomasti. Oikeasti lakimies voi olla tarpeen pomottavien vanhempien kanssa. Kutsu lakimies kaupantekotilaisuuteen ja anna hänen kertoa, mistä kana pissii. Niin saavat vanhempasi nenilleen.
Jos he saavat tuon runnottua läpi, sama tulee jatkumaan koko elämäsi ajan.
Luulet väärin. Tietysti voi lahjoittaa ilman että raha vaihtaa omistajaa, mutta ilman lahjan saajan suostumusta ei omistusoikeuden siirto onnistu.
Lahjavero menee sinulta, joten pysy erossa koko mökistä, jos et halua!
Huh, hyvä. Eli en vain ikinä allekirjoita mitään niin asia on sillä selvä?
Mutta ei kai ne voi alaikäisille lapsenlapsillekaan siirtää sitä? Eihän? 😬
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eivät ilman huoltajan suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ilman lasten huoltajan suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tiedä, mutta SUOJELE LAPSESI!
Mites muuten ylipäänsä tuo osaomistuksen siirto menee kiinteistöisssä? Kun kiinteistökauppahan vaatii aina virallisen kaupanvahvistajan. Kai se vaadittaisiin myös osuuden omistusoikeuden siirtoonkin?
-ohis
lahjoita edelleen vaikka sille veljellesi tai sano vanhemmillesi että antavat mökistä loputkin veljellesi
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten ylipäänsä tuo osaomistuksen siirto menee kiinteistöisssä? Kun kiinteistökauppahan vaatii aina virallisen kaupanvahvistajan. Kai se vaadittaisiin myös osuuden omistusoikeuden siirtoonkin?
-ohis
Juu, vaaditaan
Vierailija kirjoitti:
lahjoita edelleen vaikka sille veljellesi tai sano vanhemmillesi että antavat mökistä loputkin veljellesi
Jos ottaa lahjan vastaan ja lahjoittaa edelleen niim siinähän joutuu kuitenkin monenmoista maksua suorittamaan (lahjavero, kaupanvahvistus, lainhuudatus...)
Sellaistakin on tapahtunut.