Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylipainoisilla aina järkyttävän epäterveellinen "ruokavalio"?

Vierailija
05.02.2016 |

Olen katsonut viime aikoina useampaa eri laihdutusohjelmaa (Suomessa ja ulkomailta) ja todennut, että lähes poikkeuksetta ylipainoisilla ohjelmissa on järkyttävä "ruokavalio" ja syövät jopa 5000 kaloria päivässä. Onko se sellaista kaikilla? Minun lähipiirissäni olevat läskit kovasti väittävät syövänsä enimmäkseen terveellisesti, mutta enpä enää tiedä.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön todella monipuolisesti, koska en sulje mitään ruokavaliostani pois, niinkuin nää kaikki karppaajat ja muut vegaanit. Syön päivän aikana ihan kaikkea kasviksista maitoon lihaan, viljoihin ja marjoihin. Todellakin syön vain liikaa ja olen lievästi ylipainoinen. 165/75

Kerrotko, mitä karppaajat jättävät syömättä?

No etkö sä tiedä? Ne hiilihydraatit.

Eivät muuten jätä.

No kyllä muuten jättää. Porkkanassa, voissa ja pihvissä ei ole hiilihydraatteja nimeksikään vai millä sä meinasit nyt päteä?

En yritä päteä. Karppaajat eivät jätä hiilihydraatteja syömättä. Sulla ei taida olla hajuakaan, mitä he syövät.

Vierailija
102/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä olen huomannut että yhdellä superlihavalla naisella on aina eväsrasiassa salaatinlehtiä ja proteiinirahkaa lounaana, sellaista kevyttä :D Mitähän mättää kotona, tuskin noin kevyillä ruuilla tuollaista massaa ylläpidetään.

No kuule just tuollaisten kyttääjien vuoksi lihavat ottavat evääksi tuollaista ruokaa. Jos ottaisivat rasvaisempaa, niin ihan onnessaan miettisit, että "No niin! Just tuon takia tuo on niiiiiin läski! Saisi syödä terveellisemmin!" Se työkaverisi ei vaan kehtaa tuoda töihin muunlaista ruokaa.

En ole tuon aiemman tekstin kirjoittaja. Samaa mieltä hänen kanssaan. Kuvitteleeko ylipainoinen että kukaan ei vilkaisekaan hänen salaatinlehteä ja proteiinirahkaansa?  Että menee läpi että "näin mä syön aina, en koskaan syö herkkuja ja silti olen näin ylipainoinen"?

Ennemmin syö rohkeasti herkkuja ja tunnustaa olevansa sen vuoksi ylipainoinen, kuin julkisesti syö salaatinlehden, mutta kotona mättää illan kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kaksi rahkaa päivässä. Paljon vettä ja kivennäisvettä. Viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen. En laihdu. Veriarvot muuten loistavat koko ajan.

Mistä ihmeestä alapeukut?

Ihmiset ei pidä valehtelijoista?

Aaa, tämä olikin uusi juttu. Ylipainoiset ovat myös valehtelijoita! Kiitos oikein paljon.

Tarkenna nyt vähän, miten voit olla ylipainoinen syömällä päivässä kaksi rahkaa. ;) Ellet sitten (toivon mukaan) tarkoittanut syöväsi kaksi rahkaa muun ruoan lisäksi.

Minkä muun ruaan? En siis tiedä vastausta tähän. 

Kai jo maalaisjärkikin sanoo, että kaksi rahkaa päivässä ei kata yhtään mitään tarpeita. Mars ravitsemusneuvojalle!

Olen käynyt lääkärillä mukanani dieettiohjelmani kirjoitettuna. Häntä ei kiinnostanut vilkaistakaan sitä. Otan tietenkin myös monivitamiinin, erikseen vielä D-vitamiinia ja silloin tällöin kalaöljykapselin. Hemoglobiini 146, esimerkiksi.

Sanot nyt siis ihan tosissaan, että olet ylipainoinen, syöt päivässä pari rahkaa (mitä niissä on kaloreita? Yhteensä jotain 200-300?) ja et muka laihdu? Kyllä nyt on vahva kusetuksen maku tässä stoorissa. 

Miksi näitä "en syö mitään enkä laihdu/lihoan vaan lisää" -tapauksia ei koskaan löydy köyhistä Afrikan maista? Luulisi sielläkin sitten olevan laihojen nälkäänäkevien keskellä pari ylipainoista nälkäänäkevää.

Vierailija
104/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kaikkiaan ketjua lukiessa tuli miellen, että pienetkin epäterveelliset tavat yhdessä ajan kuluessa lihottavat. Sitten toisakseen, onko elämä kituuttamalla ja kaloreita laskemalla antoisampaa kuin silloin tällöin herkuttelemalla?

Huoh... aina tuo väite että me hoikat/normaalipainoiset eläisimme jotenkin kituuttamalla ja läskit ovat niitä jotka osaavat nauttia elämästä.... Mä syön päivässä 1300-1800 kalorin edestä ja herkkua joka suupala. Jopa jäätelöä tms päivittäin. Juhlissa kaloreita tulee enemmänkin mutta ehkä vain 2-3 x kuukaudessa

Mulle ruuan laatu ja maku on tosi tärkeää enkä syö mitään vain sen takia että se on terveellistä.

Ja ikääkin on jo 50+ joten vuosia olisi pitänyt joutua kituuttamaan iän, aineenvaihdunnan hidastumiset tms syyn takia. Vaan olisiko sittenkin syy siinä että nautin oikeanlaisesta ravinnosta ja herkuista? Oikeita määriä?

Vierailija
105/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä olen huomannut että yhdellä superlihavalla naisella on aina eväsrasiassa salaatinlehtiä ja proteiinirahkaa lounaana, sellaista kevyttä :D Mitähän mättää kotona, tuskin noin kevyillä ruuilla tuollaista massaa ylläpidetään.

No kuule just tuollaisten kyttääjien vuoksi lihavat ottavat evääksi tuollaista ruokaa. Jos ottaisivat rasvaisempaa, niin ihan onnessaan miettisit, että "No niin! Just tuon takia tuo on niiiiiin läski! Saisi syödä terveellisemmin!" Se työkaverisi ei vaan kehtaa tuoda töihin muunlaista ruokaa.

En ole tuon aiemman tekstin kirjoittaja. Samaa mieltä hänen kanssaan. Kuvitteleeko ylipainoinen että kukaan ei vilkaisekaan hänen salaatinlehteä ja proteiinirahkaansa?  Että menee läpi että "näin mä syön aina, en koskaan syö herkkuja ja silti olen näin ylipainoinen"?

Ennemmin syö rohkeasti herkkuja ja tunnustaa olevansa sen vuoksi ylipainoinen, kuin julkisesti syö salaatinlehden, mutta kotona mättää illan kaikkea.

Ei siis voi olla vaihtoehtona vaikka se, että hän yrittää skarpata, ja ottaa työpaikalleen sellaiset eväät, joiden katsoo edesauttavan laihduttamista? Tai vielä parempi vaihtoehto: saisiko hän syödä eväänsä rauhassa ilman naureskelua, kommentointia ja kulmien kohottelua? 

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, kuinka se voi olla niin uutiskynnyksen ylittävää, mitä joku muu laittaa suuhunsa.

Vierailija
106/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jonkin verran nyt ylipainoa, mitat ovat 164/74. Syön pääosin todella terveellisesti; kevyttä alusta asti itse tehtyä kotiruokaa, paljon salaattia ja vihanneksia, maitorahkaa, täusjyvää yms. Syön pääosin 5 kertaa päivässä (sisältäen pienet välipalat, mm.hedelmä tai raejuustoa tms.) Annoskoot ovat kunnossa.

Sitten. Joskus lähtee käsistä ja tämän kaiken päälle syön esim.pizzaa, hampurilaisia, karkkia, sipsiä, pullaa, mitä vaan sontaa. Ja tätä saattaa kestaa muutaman päivän, sitten palaan taas ruotuun.

Mitat ovat pysyneet samoissa jo pari vuotta. Jos jättäisin tuon kaiken sonnan pois niin laihtuisin ja voisin hyvin.

Vastaus kysymykseesi on siis että lihavat eivät todellakaan syö vain epäterveellisesti. Nopeasti laskettuna ayön normipäivinä n.1700 kaloria kun taas mättöpäivinä voi mennä 3000-3500 kaloria.

Vierailija
107/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kaikkiaan ketjua lukiessa tuli miellen, että pienetkin epäterveelliset tavat yhdessä ajan kuluessa lihottavat. Sitten toisakseen, onko elämä kituuttamalla ja kaloreita laskemalla antoisampaa kuin silloin tällöin herkuttelemalla?

Huoh... aina tuo väite että me hoikat/normaalipainoiset eläisimme jotenkin kituuttamalla ja läskit ovat niitä jotka osaavat nauttia elämästä.... Mä syön päivässä 1300-1800 kalorin edestä ja herkkua joka suupala. Jopa jäätelöä tms päivittäin. Juhlissa kaloreita tulee enemmänkin mutta ehkä vain 2-3 x kuukaudessa

Mulle ruuan laatu ja maku on tosi tärkeää enkä syö mitään vain sen takia että se on terveellistä.

Ja ikääkin on jo 50+ joten vuosia olisi pitänyt joutua kituuttamaan iän, aineenvaihdunnan hidastumiset tms syyn takia. Vaan olisiko sittenkin syy siinä että nautin oikeanlaisesta ravinnosta ja herkuista? Oikeita määriä?

Itse asiassa monella ylipainoisella (tai ylipäätään ihmiselle, joka kipuilee painonsa kanssa) käsitys hoikkuudesta on se, että se on työn, tuskan ja kieltäymyksen tulosta - ja sitä samaahan paukuttaa tämän hetken laihdutustrendit: laihdutus ja hoikkuus on ennen kaikkea loputtomia salitreenejä, maustamatonta rahkaa ja kanaa, ja herkuista kieltäytymistä oikein olan takaa. On itse asiassa helpottavaa, että esiin nousee kaltaisiasi, jotka kyseenalaistavat tämän. En minäkään näe mielekkäänä elämää, jossa hoikkuus ja sen tavoittelu ovat lähinnä jatkuvan ponnistelun tulosta, ja henk. koht. minulle oli yllättävää, että laihtuminen ei oikeataan vaadikaan mitään tuollaista.

Vierailija
108/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jonkin verran nyt ylipainoa, mitat ovat 164/74. Syön pääosin todella terveellisesti; kevyttä alusta asti itse tehtyä kotiruokaa, paljon salaattia ja vihanneksia, maitorahkaa, täusjyvää yms. Syön pääosin 5 kertaa päivässä (sisältäen pienet välipalat, mm.hedelmä tai raejuustoa tms.) Annoskoot ovat kunnossa.

Sitten. Joskus lähtee käsistä ja tämän kaiken päälle syön esim.pizzaa, hampurilaisia, karkkia, sipsiä, pullaa, mitä vaan sontaa. Ja tätä saattaa kestaa muutaman päivän, sitten palaan taas ruotuun.

Mitat ovat pysyneet samoissa jo pari vuotta. Jos jättäisin tuon kaiken sonnan pois niin laihtuisin ja voisin hyvin.

Vastaus kysymykseesi on siis että lihavat eivät todellakaan syö vain epäterveellisesti. Nopeasti laskettuna ayön normipäivinä n.1700 kaloria kun taas mättöpäivinä voi mennä 3000-3500 kaloria.

Syöt normisti liian kevyttä ruokaa. Siksi sulle tulee noita syömishimoja.

Vierailija
109/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kahdeksan sivua täyttä itsensä kusettamista ja satuja. Herätkää nyt!

Vierailija
110/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kahdeksan sivua täyttä itsensä kusettamista ja satuja. Herätkää nyt!

No annas tulla ja opeta meitä.

Vierailija
111/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt normisti liian kevyttä ruokaa. Siksi sulle tulee noita syömishimoja.

Itselläkin tuli sama mieleen, koska itselläni kävi hetken aikaa aika samalla tavalla: söin kuusi päivää viikosta oikein kurinalaisesti ja liikuin tosi paljon (laihdutuksen vauhtisokeutta, "nyt tuumasta toimeen!" -mentaliteetilla). Sitten sallittuna herkkupäivänä, jolloin oli ns. lupa syödä mitä halusi, syötiin sitten urakalla monenlaista mässyä ja herkkua, eikä niistä varsinaisesti edes tullut kauhean hyvä olo.

Nyt, kun olen vähän rentoutunut, on tullut syötyä vähän ruokaisampia aterioita, jos ei ole sattunut sosekeitto tai salaatti huvittamaan. Vastaavasti herkkupäivään ei enää tule sellaista latausta, että pitäisi tankata kunnolla viikon varalle... :D Mutta toinen osasyy taas voi olla, että kun tuona herkkupäivänä oli "kaikki sallittua", ei tullut niihin herkkuihin kielletyn hedelmän tuntua.

Vierailija
112/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilusti ylipainoisen ihmisen energiankulutus on vääristynyt versio normaalista. Jos hän tosiaan pysyy ruokavaliollaan saman painoisena, niin hän syö edelleen liikaa ja ylläpitää ylipainoaan. Ylipainon ylläpitäminen näet vaatii ylimääräisiä kaloreita. Vasta kun ravinnosta saatava energia laskee alhaisemmaksi kuin päivittäinen kulutus, alkaa rasvakudos luovuttamaan energioitaan kehon tarpeisiin.

Tämä

Ei tämä.

Ylipainon ylläpitäminen ei vaadi ylimääräisiä kaloreita. Lihominen vaatii. Jos ylipainoinen ihminen ei lihoa, hän saa kyllä liikaa energiaa laihtuakseen, mutta sen hetkinen kulutus ja energiansaanti ovat tasapainossa. Silloin ei ihan hirveästi ole hakoteillä, jos kykenee syömään vain sen oman tarpeensa verran eikä niin paljoa, että kiloja vain kertyy ja kertyy.

Itse asiassa ylipainon ylläpitäminen vaatii enemmän kaloreita. Jos on 165 cm pitkä ja painaa 55 kg, perusaineenvaihdunta vie vähemmän kaloreita kuin 165 m pitkällä joka painaa 95 kg. Ts. hoikan perusaineenvaihdunta vaatii noin 1600 kcal/vrk, ylipainoisen noin 2000 kcal/vrk. Jos ylipainoinen syö esim. 1800 kcal päivässä, hän vähitellen laihtuu, missä taas hoikka lihoisi tuolla kalorimäärällä. 

Vierailija
113/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. YLIpainon ylläpitämiseen tarvitaan YLImääräisiä kaloreita. Kun kaloritarve lasketaan ihannepainon peruselintoimintojen ylläpitotasolle, niin ylipaino lähtee. Sairaudet jotka kerryttävät nestettä ja häiritsevät elimistön aineenvaihduntaa on, mutta niistä on kyse aika harvoin.

Ihan perushommaa ja erittäin yksinkertaista.

Vierailija
114/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut viime aikoina useampaa eri laihdutusohjelmaa (Suomessa ja ulkomailta) ja todennut, että lähes poikkeuksetta ylipainoisilla ohjelmissa on järkyttävä "ruokavalio" ja syövät jopa 5000 kaloria päivässä. Onko se sellaista kaikilla? Minun lähipiirissäni olevat läskit kovasti väittävät syövänsä enimmäkseen terveellisesti, mutta enpä enää tiedä.

Älä usko sitä, mitä tosi-TV-ohjelmissa näet. Nehän on käsikirjoitettua paskaa. Laihdutusohjelmat nyt varsinkin. Aina samat juonenkäänteet. 

Itse olen ollut ikäni ylipainoinen, mihin on syynä ihan vain liian isot ruoka-annokset tavallista kotiruokaa, kouluruokaa ja työpaikkalounaita. Muuten olen kyllä terve, kolesteroliarvot, verensokeri ja -paine kondiksessa, ei todettuja sairauksia, joten kai en sitten ihan hirveän epäterveellisesti syö. 

Vierailija
115/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen monta läskiä jotka syövät suht.terveellisesti,jopa vähän :/ musta tuntuu että etenkin vanhempana liikunnan pitää olla monipuolista ja jatkuvaa jotta normipaino säilyy.

Vierailija
116/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kaikilla mutta minulla on tällä hetkellä todella huono ja sen takia olen lihava... Huonosta ruuasta tulee kammottava tunkkainen olo mutta samalla se on kuin pieni riippuvuus... Toisaalta jos olen laiha on silloinkin huono ruokavalio (syömishäiriötaipumusta)...

Vierailija
117/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa monella ylipainoisella (tai ylipäätään ihmiselle, joka kipuilee painonsa kanssa) käsitys hoikkuudesta on se, että se on työn, tuskan ja kieltäymyksen tulosta - ja sitä samaahan paukuttaa tämän hetken laihdutustrendit: laihdutus ja hoikkuus on ennen kaikkea loputtomia salitreenejä, maustamatonta rahkaa ja kanaa, ja herkuista kieltäytymistä oikein olan takaa. On itse asiassa helpottavaa, että esiin nousee kaltaisiasi, jotka kyseenalaistavat tämän. En minäkään näe mielekkäänä elämää, jossa hoikkuus ja sen tavoittelu ovat lähinnä jatkuvan ponnistelun tulosta, ja henk. koht. minulle oli yllättävää, että laihtuminen ei oikeataan vaadikaan mitään tuollaista.

Näinpä.

Sen mitä liikun (todella vähän) teen omaksi ilokseni ja pitääkseni nivelet liikkuvina ja kaikkea syön tosiaan nautinnolla. Ok, onhan toki kyse vähän geeneistäkin mutta suuremmalta osalta ruokailutottumuksista. Mun ystävä/tuttavapiiri on yhtä hoikkia (ikää +/- 50v) eikä kukaan noudata mitään dieettiä mutta kaikki arvostavat itsetehtyä kotiruokaa, marjoja, sieniä, kalaa yms. Meillä leivotaan paljon (tyttärillä caterin joten testikakkuja tulee) viikoittain ja ruokavieraita on vähintään kerran kuussa jolloin herkutellaan todella tuntikausia. Parhaillaan odotellaan blinijuhlia - eipä nekään ole mitään kituruokaa....

Vierailija
118/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalla osalla muka terveellisesti syövillä tulee ne kalorit sitte limsasta tai alkoholista. jos juo pelkkää vettä niin on tosi vaikea pitää itsensä tosi ylipainoisena. (terveellisesti syöden)

Vierailija
119/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut paljon uusia tutkimuksia siitä miten suoliston bakteerikanta vaikuttaa painoon, uskon kyllä siihen että pelkkä vähäkalorinen / terveellinen ruokavalio ei kaikilla auta pääsemään ylipainosta kokonaan eroon, liittyy siihen muutakin.

Itse olen aina ollut hyvin hoikka ja siskoni ylipainoinen vaikka lapsuuden ja nuoruuden söimme samaa kotiruokaa ja eikä kumpikaan meistä harrastanut liikuntaa juuri ollenkaan.

Nyt 27-vuotiaana olen samoissa mitoissa kun kymmenen vuotta sitten vaikka olen kärsinyt ahmimishäiriöstä eli kaloreita on tullut oikeasti paljon yli kulutuksen. Ei sillä että olisin ylpeä siitä että voin syödä mitä vaan, olen nyt kuitenkin vihdoin parantanut ruokavaliota hieman koska verenpaineeni alkoi mennä liian korkeaksi ja oli aika surkea olo.

Vierailija
120/146 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aina epäterveellinen. Itse olen kärsinyt ennen anoreksiasta ja pituutta sen takia 159,5cm ja painoa n. 49kg. Vielä pari viikkoa sitten painoin 45 mutta nyt on tullut syötyä. Olen syönyt vain terveellistä ruokaa mutta silti lihonut suunnattoman määrän, joten ylipainoiset ihmiset saattavat syödä terveellisesti mutta jättävät vain liikunnan PALJON vähemmälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä