Onko ylipainoisilla aina järkyttävän epäterveellinen "ruokavalio"?
Olen katsonut viime aikoina useampaa eri laihdutusohjelmaa (Suomessa ja ulkomailta) ja todennut, että lähes poikkeuksetta ylipainoisilla ohjelmissa on järkyttävä "ruokavalio" ja syövät jopa 5000 kaloria päivässä. Onko se sellaista kaikilla? Minun lähipiirissäni olevat läskit kovasti väittävät syövänsä enimmäkseen terveellisesti, mutta enpä enää tiedä.
Kommentit (146)
Ei välttämättä. 1-2 kg lihoo helposti vuodessa, vaikka söisi ihan terveellisesti mutta kymmenessä vuodessa se jo näkyykin vähän...sitenhän useimmat lihovat, pikkuhiljaa. Nuorina ovat laihoja, sitten parikolmikymppisinä tukevia ja nelikymppisinä jo lihavia. Ja ellei jossain välissä laihduta, se paino ei putoa vaan jämähtää.
Olen itse tullut vuodessa ylipainoiseksi. Nyt 49 v. Aiemmin olin tosi hoikka. En syö epäterveellisesti. Syön vaan aivan liikaa (lähes koko ajan). No toki herkkujakin menee, mutta pääsääntöisesti terveellistä ravintoa. Minulla syöminen on stressisyömistä, jota on ollut todella vaikea lopettaa, vaikka sen tiedostankin. Todella stressaava työ ja kiire ja väsymys yhdessä. Nyt olen ollut muutaman viikon kotona pidemmällä vuosilomalla ja kilo viikossa tippunut ihan ainaisen syömisen vähentämisellä. Loma jatkuu vielä kuukauden ja meinaan vaan lähtee ulkomaille relaamaan ja tavoite on saada pois 5 kiloa. Meni vähän aloituksen vierestä tämä vastaus kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Minulla oli pt:n tekemä ruokavalio (1800 kaloria) jota noudatin orjallisesti 3kk - 2kg lähti. Ja huom. siis pt lisäsi kaloreita, söin ennen n. 1200 kaloria päivässä ja lihoin silti koko ajan. Olen lihonut oikeastaan koko työurani ajan, fyysisesti raskas työ (pelkästään askeleita työvuorossa yli 20 000) eikä yleensä aikaa kunnolliseen ruokailuun. Opiskeluaikaan olin alipainoinen kun en syönyt mitään, mutta en myöskään liikkunut ollenkaan. Nykyään olen siis lievästi ylipainoinen ja haluaisin kyllä hoikistua, mutta tuo ruokavalio ei kyllä tuonut toivottua tulosta.
3kk on kyllä lyhyt aika. Jatka pidempään niin jotain voi tapahtuakin.. Sitäpaitsi vaaka ei kerro aina kaikkea..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pullukka ja aina ollut, mitat on nyt luokkaa 164 cm ja 75 kg, sentteinä 98-75-95. Juuri oli työterveystarkastus, jossa käytiin läpi ruokavalioasiat perusteellisesti tuon mun painoni takia, ja lääkärin mielipide oli, että mun elintavoistani pitäisi toisten ottaa mallia, koska ne on poikkeuksellisen terveelliset. Ja veriarvot olivat myös paljon keskivertoa paremmat. Että ei mulla ihan hirveästi ole korjattavaa. Ruokavaliokin on ollut samanlainen viimeiset 10 vuotta, ei ollut kyse mistään epätoivoisesta ennen lääkäriä kehitetystä dieetistä.
Hassua, millähän tää selittyy - mulla lähes samat mitat 95-77-95, sama pituus mutta painoa vain 62kg? Peruslihaksikas. Olisi kiva verrata missä se 13kg ero on?
Minä taas 98-70-94. Paino 65. En ole pyöreä, vain rintava, mutta muuten sutjakka. Hoikat jalat, ei selluliittia jne. Tästäkin näemme että paino ei todellakaan kerro kaikkea ruumiinrakenteesta, saati sitten ruokavaliosta.
Ei välttämättä aina, mutta luultavasti lihominen on saanut alkunsa epäterveellisestä ruokavaliosta. Itse olen noin 15kg ylipainoinen ja alunperin lihoin sipsien ja alkoholin ja pikaruuan takia, kun kotoa muutettuani "itsenäisyys" nousi päähän enkä hallinnut syömistäni tai juomistani ollenkaan. Nyt lähes 20 vuotta myöhemmin ruokavaliossani ei ole ollenkaan pikaruokaa, ei sipsejä, ei karkkia, ei suklaata, ei leipomuksia, ei limsaa... Alkoholinkäyttö on reilusti riskirajan alapuolella. Syön enimmäkseen kasvispitoisia ruokia, ja hyvin harvoin perunaa tai vaaleaa leipää. Silti olen lihava. Kilppariarvot kunnossa, en ole masentunut. Olen luovuttanut laihtumisyritysten suhteen ja syön pysyäkseni terveenä ja energisenä. Joskus ihminen ei vaan laihdu vaikka tekisi mitä, mutta terve voi olla lihavanakin.
Ei ole, minulla oli ennen esimerkin mukainen ruokavalio, jatkuttava laihduttaminen ja yritys olla syömättä laukaisi ahmimishäiriön. Olen laihtunut yli 40 kg alkamalla syömällä säännöllisesti ja kohtuullisia annoksia. Paino putosi suhteellisen helposti, ensimmäiset kilot tiukalla kuurilla ja loput opettelemalla normaalia syömistä ja säännöllistä ateriarytmiä. Nyt paino on pysynyt pidempään samoissa lukemissa ja ylipainoa on vielä reilut 10 kg. Pyrin syömään paljon kasviksia ja välttelemään herkkuja, voin ottaa herkkuja välillä mutta vain yhden pullan tms.