Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri suuttui kun kerroin mitä mieltä olen sossupummeista

Vierailija
08.12.2015 |

Kaverini on pitkänlinjan sossupummi ja kerroin hänelle mitä mieltä asiasta olen. Hän suuttui ja katkaisi välit. Ei kestänyt kritiikkiä. Olen varmasti tämän takia paska ihminen mutta alkoi vituttaa katsella vierestä elämäntapaloisimista samaan aikaan kun itse tekee töitä niska limassa ympäri vuoden. Suomessa on mielestäni liian hyvin mahdollistettu huvikseen kotona makaaminen verovaroin. Mielestäni tukien eteen jokainen saisi tehdä jotain ellei ole OIKEASTI esim neliraajahalvaantunut tms. Eli kykenemätön tekemään mitään.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän sua. Muakin vituttaa yks tuttu perhe, jotka aina jauhaa miten sossusta saa sen ja tän edun ym. Itse olen pienituloinen. Joskus jos vahingossa sanon, että "hitsi kun ois varaa.. mut nyt just on tiukkaa, kun tuli sähköntasauslasku", niin alkaa hirvee papattaminen miten he ei ole vuosiin maksanu sähkölaskuja, kun sossu maksaa. Siis se on oikeasti ihan elämäntapa maksattaa siellä kaikki lasten harrastuksista lääkärilaskuihin. Ja ihan terveitä kolmikymppisiä ovat. Työttömiä ja neljä lasta niinkuin minullakin. Paitsi, että olen yksinhuoltaja. Mutta yhteiskuntahan tällaisen mahdollistaa. Joten pidän mölyt mahassa ja salaa toivon, että sossupummit kärsis kunnon leikkauksia tulevaisuudessa. Saisivat tietää millasta on oikeasti kun joutuu maksamaan omat laskut itse niin, että ruokana on riisiä ja makaronia eri muodoissaan.

Tätä mä en tajua, miksi et hae itse sossusta rahaa? Meinaatko että sun marttyyri asenne jotain ratkasee?

Siitä että sä et hae tukea vaikka olisit siihen oikeutettu niin siitä kärsii vain sun lapset, hae ihmeessä niin kauan ku se on mahdollista, äläkä katkeroidu muiden saamisista

Siksi, koska minusta on mukava pärjätä itse. Omalla palkallani. Ja siksi koska olen ollut sossun asiakas enkä halua enää ikinä siihen oravanpyörään. Vituttaa huomata ettei töissä kannata edes käydä jne. Minusta sen kuuluisi olla viimesijainen apu esim. ihmisen sairastuessa, kriisitilanteessa tms. Eikä mikään kuukausittainen perustulo (niille pienituloisille, jotka käyttää tilinsä tyhjiin) niinkuin se nyt on.

Enkä ole katkera. En vain ole samaa mieltä nykyisen systeemin kanssa. Ja mun lapsille tekee ihan hyvää oppia, että raha ei kasva puissa vaan sen eteen on tehtävä muutakin työtä kuin täyttää sossun lomakkeita. Pääasiassa eletään ihan toimeentulorajalla eli pärjätään ihan hyvin. Isommat laskut vaan ei istu meidän talouteen. Nyt tosin ollaan koitettu säästää pientä puskuria mikä on meidän ilonaihe.

Niin, sinusta on mukavaa. Sinä haluat saada palkkaa. Entäpä jos kaikki muut eivät ajattelekaan samalla tavalla tai heille tuo on toissijainen asia? Jokainen tekee itse omat valintansa ja ovat vastuussa ainoastaan omista ratkaisuistaan.

Niin. Totta. Pitäisikö minun iloita siitä, että yhteiskunta mahdollistaisi minulle isomman asunnon ja enemmän rahaa, jos lopettaisin työt ja säästeliään elämisen ja ryhtyisin lähettelemään tiliotteitta sossuun? Että minulla on oikeus ja mahdollusuus valita tämmöinen ratkaisu? Ettei saa olla eri mieltä siitä, että nykyinen systeemi on huono? Varsinkin, jos itse on pienituloinen? Vaan ottaa kaikki vastaan ja kerjätä vielä kermat päälle. Syrjäytyä sitten kotiin ja opettaa tämmöinen elämäntapa myös lapsille?

Tosiasia on, että minä en pienituloisesta muutu suurituloiseksi. Minulla on vastuu neljästä lapsesta, niiden kasvattamisesta ja terveen esimerkin antamisesta. Toivon, että he oppii, että tätä elämä on. Pienistäkin asioista voi iloita. Kun kiristää vyötä vaikka ennen joulua, niin on tuplakivaa herkutella kinkulla ja laatikoilla ja konvehdeilla joululomalla. Että asioita voi suunnitella, säästää ja tavoitella. Että pienikin budjetti riittää mukavaan elämiseen.

Sossun pitäisi auttaa ahdingossa olevia. Esim. Eroperhettä, sairastuneita, työkyvyttömiä tms. Eikä normaalissa tilanteessa olevia lapsiperheitä, jotka saa jo kaikkia mahdollusia kelan tukia ja voivat hakea töitä. Työnteko pitäisi aina olla kannattavaa.

Ohis, mutta itse olen kanssasi eri mieltä. Minusta on järjetöntä vain mukautua nykyiseen malliin, että töitä tehdään, vaikka ne eivät kannata. Puhun siis a) muutaman viikkotunnin osa-aikaisista, b) nollasopimuksista ja c) työkokeilujen kaltaisista ilmaistöistä. Minä en koe velvollisuutenani suorittaa työtä ilman palkkaa tai ottaa vastaan töitä, joiden suorittaminen eivät kerrytä lainkaan talouttani, vaan pikemminkin lisäävät kustannuksia. Minä en saa velkoja maksettua "virkeällä ololla" ja "omanarvontunnolla", joilla yleensä perustellaan etenkin palkattomat työt. Sellaiset työt eivät kohenna valtiontaloutta, vaan pikemminkin syövät sitä, kun entistä harvemmilla on varaa kuluttaa, ja toisaalta näiden ihmisten "palkasta" puolet maksaa valtio soviteltuina päivärahoina. 

Ongelma siis on siinä, että työnteko ei enää ole kannattava. Ei siinä, että marginaalinen ryhmä käyttää tukia väärin. Minusta on tervettä, että hengissä on edes jonkinlainen vastarintaliike sitä vastaan, että Suomessa tulee olemaan roppakaupalla töitä, jotka eivät elätä ketään.

Mä olen lähihoitaja arkipäivätyössä. En siis saa lisiä, mutta lasten vuoksi haluan olla illat ja viikonloput kotona.

Mitähän lähihoitajien vastarintaliikkeestä mahtaisi yhteiskunnallemme seurata? Palkkani on verojen jälkeen hieman alle 2000€/kk. Mielestäni ihan kohtuuhyvä palkka. Jos taloudessamme olisi toinen aikuinen, joka tienaisi saman verran, niin pärjäisimme vallan mainiosti.

Hienoa sinulle! Entäs sitten ne lukuisat työntekijät, joiden ansiot eivät ylitä edes tonnia kiitos osa-aikaisuuksien? Minä puhun ennen kaikkea työntekijöistä, jotka elävät vuodesta toiseen pienillä osa-aikaisuuksilla.

Vierailija
42/106 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän sua. Muakin vituttaa yks tuttu perhe, jotka aina jauhaa miten sossusta saa sen ja tän edun ym. Itse olen pienituloinen. Joskus jos vahingossa sanon, että "hitsi kun ois varaa.. mut nyt just on tiukkaa, kun tuli sähköntasauslasku", niin alkaa hirvee papattaminen miten he ei ole vuosiin maksanu sähkölaskuja, kun sossu maksaa. Siis se on oikeasti ihan elämäntapa maksattaa siellä kaikki lasten harrastuksista lääkärilaskuihin. Ja ihan terveitä kolmikymppisiä ovat. Työttömiä ja neljä lasta niinkuin minullakin. Paitsi, että olen yksinhuoltaja. Mutta yhteiskuntahan tällaisen mahdollistaa. Joten pidän mölyt mahassa ja salaa toivon, että sossupummit kärsis kunnon leikkauksia tulevaisuudessa. Saisivat tietää millasta on oikeasti kun joutuu maksamaan omat laskut itse niin, että ruokana on riisiä ja makaronia eri muodoissaan.

Tätä mä en tajua, miksi et hae itse sossusta rahaa? Meinaatko että sun marttyyri asenne jotain ratkasee?

Siitä että sä et hae tukea vaikka olisit siihen oikeutettu niin siitä kärsii vain sun lapset, hae ihmeessä niin kauan ku se on mahdollista, äläkä katkeroidu muiden saamisista

Siksi, koska minusta on mukava pärjätä itse. Omalla palkallani. Ja siksi koska olen ollut sossun asiakas enkä halua enää ikinä siihen oravanpyörään. Vituttaa huomata ettei töissä kannata edes käydä jne. Minusta sen kuuluisi olla viimesijainen apu esim. ihmisen sairastuessa, kriisitilanteessa tms. Eikä mikään kuukausittainen perustulo (niille pienituloisille, jotka käyttää tilinsä tyhjiin) niinkuin se nyt on.

Enkä ole katkera. En vain ole samaa mieltä nykyisen systeemin kanssa. Ja mun lapsille tekee ihan hyvää oppia, että raha ei kasva puissa vaan sen eteen on tehtävä muutakin työtä kuin täyttää sossun lomakkeita. Pääasiassa eletään ihan toimeentulorajalla eli pärjätään ihan hyvin. Isommat laskut vaan ei istu meidän talouteen. Nyt tosin ollaan koitettu säästää pientä puskuria mikä on meidän ilonaihe.

Niin, sinusta on mukavaa. Sinä haluat saada palkkaa. Entäpä jos kaikki muut eivät ajattelekaan samalla tavalla tai heille tuo on toissijainen asia? Jokainen tekee itse omat valintansa ja ovat vastuussa ainoastaan omista ratkaisuistaan.

Niin. Totta. Pitäisikö minun iloita siitä, että yhteiskunta mahdollistaisi minulle isomman asunnon ja enemmän rahaa, jos lopettaisin työt ja säästeliään elämisen ja ryhtyisin lähettelemään tiliotteitta sossuun? Että minulla on oikeus ja mahdollusuus valita tämmöinen ratkaisu? Ettei saa olla eri mieltä siitä, että nykyinen systeemi on huono? Varsinkin, jos itse on pienituloinen? Vaan ottaa kaikki vastaan ja kerjätä vielä kermat päälle. Syrjäytyä sitten kotiin ja opettaa tämmöinen elämäntapa myös lapsille?

Tosiasia on, että minä en pienituloisesta muutu suurituloiseksi. Minulla on vastuu neljästä lapsesta, niiden kasvattamisesta ja terveen esimerkin antamisesta. Toivon, että he oppii, että tätä elämä on. Pienistäkin asioista voi iloita. Kun kiristää vyötä vaikka ennen joulua, niin on tuplakivaa herkutella kinkulla ja laatikoilla ja konvehdeilla joululomalla. Että asioita voi suunnitella, säästää ja tavoitella. Että pienikin budjetti riittää mukavaan elämiseen.

Sossun pitäisi auttaa ahdingossa olevia. Esim. Eroperhettä, sairastuneita, työkyvyttömiä tms. Eikä normaalissa tilanteessa olevia lapsiperheitä, jotka saa jo kaikkia mahdollusia kelan tukia ja voivat hakea töitä. Työnteko pitäisi aina olla kannattavaa.

Ohis, mutta itse olen kanssasi eri mieltä. Minusta on järjetöntä vain mukautua nykyiseen malliin, että töitä tehdään, vaikka ne eivät kannata. Puhun siis a) muutaman viikkotunnin osa-aikaisista, b) nollasopimuksista ja c) työkokeilujen kaltaisista ilmaistöistä. Minä en koe velvollisuutenani suorittaa työtä ilman palkkaa tai ottaa vastaan töitä, joiden suorittaminen eivät kerrytä lainkaan talouttani, vaan pikemminkin lisäävät kustannuksia. Minä en saa velkoja maksettua "virkeällä ololla" ja "omanarvontunnolla", joilla yleensä perustellaan etenkin palkattomat työt. Sellaiset työt eivät kohenna valtiontaloutta, vaan pikemminkin syövät sitä, kun entistä harvemmilla on varaa kuluttaa, ja toisaalta näiden ihmisten "palkasta" puolet maksaa valtio soviteltuina päivärahoina. 

Ongelma siis on siinä, että työnteko ei enää ole kannattava. Ei siinä, että marginaalinen ryhmä käyttää tukia väärin. Minusta on tervettä, että hengissä on edes jonkinlainen vastarintaliike sitä vastaan, että Suomessa tulee olemaan roppakaupalla töitä, jotka eivät elätä ketään.

Vastarintaliike syö muiden pöydästä. Palkattomia töitä ei ole, saahan päivärahaa. Miksi kenenkään pitäisi maksaa tekemättömyydestä? Perustele se.

Miksi sinulle tarvitsisi maksaa palkkaa, jos joku muu voisi vallan hyvin tehdä sen työttömyystuella? Miksi kenellekään maksaa palkkaa, jos työntekijät voisi korvata koska tahansa työkokeilijoilla? Tällä hetkellä työmarkkinoilla on roppakaupalla sinuakin kokeneempia työntekijöitä töitä vailla, joten korvaaminen tuskin olisi mikään ongelma. "Palkatonta" työ on niin kauan, kun työntekijä tekee samaa työtä kuin palkollinen, mutta ei saa palkkaa eikä työntekijälle kuuluvia etuisuuksia (lomat, työterveys jne.) Työttömyysturva ei ole palkkaa. Eikä se myöskään ole vastikkeetonta, koska työtön on velvollinen hakemaan ja vastaanottamaan töitä tukensa eteen. 

Lisäksi nämä työt, kuten muuten myös nämä epätyypilliset työmuodot, syövät kokoaikaisia työpaikkoja. Se tulee todella kalliiksi: sellainen ihminen, joka hädin tuskin elää palkallaan tai joka ei saa lainkaan palkkaa, ei kuluta siinä määrin kuin keskituloinen. Myös se tulee kalliiksi, että entistä isommalla osalla työtätekevistä elanto muodostuu pienestä palkasta + sovitellusta päivärahasta + toimeentulotuesta, kun palkka ei millään riitä elättämään. Tämä on oikeasti paljon isompi ongelma kuin joku naapurissa makoileva elämäntapaloinen, jota työt eivät nappaa.

Kitä liittoja siitä, että,työllistäminen on tehty niin isoksi riskiksi, ja työehdot on niin tiukkoja, ettei palkkaaminen aina ole mahdollista. Joustot tuo työpaikkoja, mutta isot vauraat liitot pitävät kiinni olistaan duunarien kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat tuet sinäkin saisit. Joten miksi raadat niska limassa?

Niinpä, eiköhän kaikki lopeteta niska limassa raataminen ja haeta sossusta tuet. Vai mitä?

44/106 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastarintaliike syö muiden pöydästä. Palkattomia töitä ei ole, saahan päivärahaa. Miksi kenenkään pitäisi maksaa tekemättömyydestä? Perustele se.

Miksi sinulle tarvitsisi maksaa palkkaa, jos joku muu voisi vallan hyvin tehdä sen työttömyystuella? Miksi kenellekään maksaa palkkaa, jos työntekijät voisi korvata koska tahansa työkokeilijoilla? Tällä hetkellä työmarkkinoilla on roppakaupalla sinuakin kokeneempia työntekijöitä töitä vailla, joten korvaaminen tuskin olisi mikään ongelma. "Palkatonta" työ on niin kauan, kun työntekijä tekee samaa työtä kuin palkollinen, mutta ei saa palkkaa eikä työntekijälle kuuluvia etuisuuksia (lomat, työterveys jne.) Työttömyysturva ei ole palkkaa. Eikä se myöskään ole vastikkeetonta, koska työtön on velvollinen hakemaan ja vastaanottamaan töitä tukensa eteen. 

Lisäksi nämä työt, kuten muuten myös nämä epätyypilliset työmuodot, syövät kokoaikaisia työpaikkoja. Se tulee todella kalliiksi: sellainen ihminen, joka hädin tuskin elää palkallaan tai joka ei saa lainkaan palkkaa, ei kuluta siinä määrin kuin keskituloinen. Myös se tulee kalliiksi, että entistä isommalla osalla työtätekevistä elanto muodostuu pienestä palkasta + sovitellusta päivärahasta + toimeentulotuesta, kun palkka ei millään riitä elättämään. Tämä on oikeasti paljon isompi ongelma kuin joku naapurissa makoileva elämäntapaloinen, jota työt eivät nappaa.

Kitä liittoja siitä, että,työllistäminen on tehty niin isoksi riskiksi, ja työehdot on niin tiukkoja, ettei palkkaaminen aina ole mahdollista. Joustot tuo työpaikkoja, mutta isot vauraat liitot pitävät kiinni olistaan duunarien kustannuksella.

Anteeksi nyt vain, mutta esimerkiksi minulle liitto oli kullanarvoinen apu juuri näissä nollasopimusjupakoissa, joissa ei mikään mennyt kuten piti - eikä varsinkaan palkka.

En tiedä, mitä tukia yritysten vielä pitäisi saada? Hallitus ei ole juuri auttanut pienyrittäjien asemaa, ja isompien saamat tuet ovat vain karanneet osinkoina omistajilleen, tekipä firma sitten voittoa tai ei. Ihan omassa elämässä olen saanut seurata merkillisiä yhtälöitä, että siinä missä yrityksen uutisoitiin tehneen voittoa, työntekijöille tieto meni ihan päinvastaisena, ja jälleen olivat YT-neuvottelut pystyssä. Sopii kysyä, että mihin se kaikki raha karkaa, ja mistä meidän työntekijäpuolella pitäisi vielä luopua? Kun totuus on, että meidän työntekijöidenkin pitäisi elää sillä tienaamallamme palkalla, ja niiden työtuntien pitäisi olla järkeviä, eikä mitään muutamia tunteja hajotettuna pitkin päivää.

45/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on pitkänlinjan sossupummi ja kerroin hänelle mitä mieltä asiasta olen. Hän suuttui ja katkaisi välit. Ei kestänyt kritiikkiä. Olen varmasti tämän takia paska ihminen mutta alkoi vituttaa katsella vierestä elämäntapaloisimista samaan aikaan kun itse tekee töitä niska limassa ympäri vuoden. Suomessa on mielestäni liian hyvin mahdollistettu huvikseen kotona makaaminen verovaroin. Mielestäni tukien eteen jokainen saisi tehdä jotain ellei ole OIKEASTI esim neliraajahalvaantunut tms. Eli kykenemätön tekemään mitään.

Siis oliko keskustelun aiheena sossupummius ja kerroit mielipiteesi,vai ihan muuten vain päätit avautua? Jälkimmäinen on nimittäin todella inhottavaa.Yhden kaverin kanssa riidellään muutenkin typeristä asioista,mutta kerran kun oli ollut muuten mukava ilta ja olin jo lähdössä kotiin hänen luotaan,kaveri koki tarpeelliseksi pitää tunnin moraalisaarnan siitä,miten paheksuu elämäntapojani.Itselleni ei tulisi mieleenkään alkaa kovasanaisesti arvostelemaan kavereitani erityisesti jos mielipidettäni ei ole kysytty.Ei mikään ihme että ap:n kaveri katkaisi välit.Miksi ylipäätään tuollainen ahkera muurahainen ja elämäntapapummi ovat olleet kavereita?Ei taida heillä ap:n avauksen perusteella olla hirvästi yhteistä.

Vierailija
46/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko takertua tähän. Niillä, jotka käyttää tilinsä tyhjäksi, on alunperinkin niin huonot tulot, että ovat oikeutettuja tt-tukeen. Ei sieltä sossusta saa rahaa tuosta vain eikä tyhjä tili ole mikään peruste tt-tuelle. Olisihan se tietysti kätevää mennä sossuun aina vinkumaan että tili on tyhjä vaikka juuri oli palkkapäivä.

Eikä ne isommat laskut (en tiedä, mitä ne teidän tapauksessanne ovat mutta meillä ne olisivat esim. autoon liittyviä) ole mikään kiva juttu tt-tuellakaan elävälle. Sossu kun ei maksa kuin pakolliset menot.

Ja juu, olen itsekin joskus elellyt sossun rahoilla ja olen iloinen siitä, että tämä valtio pitää huolen omistaan. Olen silti mieluummin töissä kuin sossun rahoilla koska se palkka nyt vain on isompi eikä tarvitse tehdä selkoa ventovieraalle raha-asioista.

47/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tätä mä en tajua, miksi et hae itse sossusta rahaa? Meinaatko että sun marttyyri asenne jotain ratkasee?

Siitä että sä et hae tukea vaikka olisit siihen oikeutettu niin siitä kärsii vain sun lapset, hae ihmeessä niin kauan ku se on mahdollista, äläkä katkeroidu muiden saamisista"

Jos me KAIKKI hakisimme sossusta rahaa, niin... ööö?.... mistä se raha sinne sossuun tulisi! No, ei kannattane yrittää selittää. Liian vaikeeta niin monelle.

Tämä on juuri näitä aiheitan,joista ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.Eräs tuttu on juurikin aikaisemmin kuvailtu "aatteellinen sossupummi",ei siis aio ikinä tehdä töitä koska työnteko on "palkallista orjuutta" ja ihmisten pitäisi elää omavaraistaloudessa.Samaan aikaan tyytyväisenä nostaa Kelan ja sossun tukia ja ihmettelee miksi minä valittelen,kun en saa hakeamiani työpaikkoja,kuka nyt töitä haluaisi tehdä? Olen selittänyt,että jos jos kaikki ajattelisvat kuin hän,ei olisi mitään sossua(tai oikeastaan mitään  muutakaan,jos kaikki hyödyllisten töiden tekijät päättäisivät että "elänkin tuilla enkä työllä!").Ei mene jakeluun.Kyllä on työnteko turhaa kun sossusta saa rahaa vain viemällä sinne lippulappuja.Epäilen,että nämä "aatteelliset" pummit eivät ihan oikeasti ymmärrä,kuinka systeemi,jota he niin innolla vastustavat,oikeastaan toimii.

Vierailija
48/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain työttömänä ollessani niin paljon paskaa niskaan, että esim. lakkouhan päällä ollessa julistin, että ei kiinnosta lakkoilla. Minulla ei ole mitän syytä olla ko. tyypeille solidaarinen. Ihan sama mitä liitot ovat joskus neuvotelleet, se oli silloin se ja kun olen päässyt palkkatyön pariin, minä en noiden itseäni haukkuneiden tyyppien takia aio olla kotona ja palkaton. En rupea laiskottelemaan siksi, että joku muu käskee, kun kerran silloin ennen siitä haukuttiin. Enää ei lakkoilu tästä syystä toimi, paskaa niskaan saaneet ovat mielellään menossa tuuraamaan. 

Voisitko selventää tekstiäsi? On siis ihan sama mitä liitot ovat neuvotelleet, mutta silti olet "päässyt palkkatyön pariin"? Miten tämä pitäisi tulkita? Ovatko paskaa niskaan saaneet entisiä työttömiä joita on haukuttu laiskoiksi, ja jotka tästä syystä alkavat rikkureiksi? 

Alkuperäisestä aiheesta vielä.. termi "sossupummi" on ikävän yleisesti käytössä. Kyllä se systeemin hyväksikäyttäjien osuus on aika marginaalinen. Monelle sossun palvelujen käyttö on viimeinen vaihtoehto ja taloudellinen pakko silloin kun kaikki muut konstit on käytetty. Ongelma on siinä, että nekin jotka ovat onnistuneet työpaikkansa pitämään, ovat kovasta työmäärästä huolimatta niin pienipalkkaisia, että rahat eivät meinaa riittää edes välttämättömimpään. Hoetaan sitä, että sossun raha ei saa olla houkutus jäädä kotiin, vaan työnteon täytyy olla houkuttelevampaa. Asia on varsin yksinkertainen. Työnteko on houkuttelevaa silloin kun siitä maksetaan tarpeeksi. Tämä ei ratkea sillä, että tuista leikataan, vaan sillä, että työstä maksetaan palkkaa jolla voi elättää itsensä. Mikään palkka ei saisi olla niin huono, että ihminen olisi mielummin fattan armoilla.

Vierailija
49/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä miksi kukaan suuttuu jonkun tekopyhän snobin hurkasteluista. Enemmin niille hurskasteluille kannattaa nauraa. Tosin sen kyllä ymmärrän, ettei halua enää olla tuollaisen paskantärkeilijän kaveri.

50/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin aiheen ympärillä on aiemmissa keksusteluissa hyvin yleisesti esiintynyt stereotypia taiteilijoista sossupummeina →jos ei työ tekijäänsä elätä, niin sitten pitää vaihtaa ammattia

(yhtä kuin heittää vuosien kokemus kankkulan kaivoon t. pahimmassa tapauksessa kieltää itsensä ryhmäpaineen vuoksi...▲)

Vierailija
51/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Eikä mikään kuukausittainen perustulo (niille pienituloisille, jotka käyttää tilinsä tyhjiin) niinkuin se nyt on.

Sut pitäisi kyllä lähettää jollekin indonesialaiselle troolarille työskentelemään kuukaudeksi. Ehkä sen jälkeen ymmärtäisit millaiseen kolmannen maailman systemaattiseen riistämiseen ja hyväksikäyttöön perustuu länsimaalainen hyvinvointi, jota säkin niin vitun ylpeänä tuet työnteolla. Tule vasta sen jälkeen selittämään kuinka paskat elävät länsimaissa pummilla ja sä elät niin vitun pyyteettömästi työtä tehden.

Toki senkin avautumisen joudut kirjoittamaan sillä manufactured in Indonesia tietokoneellasi. Olet kyllä ihan vitun jalo tyyppi, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
52/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josko ihmiset vain keskittyisivät niihin omiin hommiinsa, varsinkin kun jumalauta ne massit eivät ole sinun lompakostasi millään lailla pois. Vitun kateellinen paska.

Oletko tutustunut Suomen sosiaaliturvan ja verotuksen perusperiaatteisiin?

Oletko tutustunut yhteiskuntarauhaan sekä rikollisuuden ja vankien aiheuttamiin kuluihin niissä maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa?

Vierailija
53/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4wt kirjoitti:

. Eikä mikään kuukausittainen perustulo (niille pienituloisille, jotka käyttää tilinsä tyhjiin) niinkuin se nyt on.

Sut pitäisi kyllä lähettää jollekin indonesialaiselle troolarille työskentelemään kuukaudeksi. Ehkä sen jälkeen ymmärtäisit millaiseen kolmannen maailman systemaattiseen riistämiseen ja hyväksikäyttöön perustuu länsimaalainen hyvinvointi, jota säkin niin vitun ylpeänä tuet työnteolla. Tule vasta sen jälkeen selittämään kuinka paskat elävät länsimaissa pummilla ja sä elät niin vitun pyyteettömästi työtä tehden.

Toki senkin avautumisen joudut kirjoittamaan sillä manufactured in Indonesia tietokoneellasi. Olet kyllä ihan vitun jalo tyyppi, ei voi muuta sanoa.

Miten sinun loisimisesi sitä indonesialaisen troolarin porukkaa auttaa? Sossutuet lähtee lyhentämättöminä sinne vai oletko vain ylimääräistä painolastia jonka takia rassukoita riistetään kahta kauheammin, että on sinullekin varaa maksaa kuukausittain koko troolariporukan vuosipalkka että pystyt omalla made in indonesia tietokoneellasi nillittämään yöt läpeensä netissä?

Vierailija
54/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökyöpeli kirjoitti:

4wt kirjoitti:

Miten sinun loisimisesi sitä indonesialaisen troolarin porukkaa auttaa? Sossutuet lähtee lyhentämättöminä sinne vai oletko vain ylimääräistä painolastia jonka takia rassukoita riistetään kahta kauheammin, että on sinullekin varaa maksaa kuukausittain koko troolariporukan vuosipalkka että pystyt omalla made in indonesia tietokoneellasi nillittämään yöt läpeensä netissä?

Mähän en nillitä muiden tuilla elämisestä.

Sanon vaan, että on tekopyhää valittaa miten jotkut kantasuomalaiset elävät tuilla kun itselle kuitenkin kelpaa kaikki epäeettisesti orja- ja lapsityövoimalla tuotetut vaatteet, elektroniikka, kahvi, hedelmät, jne jne. Unohtamatta lähi-idästä ryövättyä öljyä. Naurettavaa kaksinaismoralistia ("mä saan kyllä perkele hyväksikäyttää, mutta muahan ei jumalauta saa hyväksikäyttää").

55/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4wt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josko ihmiset vain keskittyisivät niihin omiin hommiinsa, varsinkin kun jumalauta ne massit eivät ole sinun lompakostasi millään lailla pois. Vitun kateellinen paska.

Oletko tutustunut Suomen sosiaaliturvan ja verotuksen perusperiaatteisiin?

Oletko tutustunut yhteiskuntarauhaan sekä rikollisuuden ja vankien aiheuttamiin kuluihin niissä maissa, joissa ei ole sosiaaliturvaa?

Tässä taidetaan puhua kahdesta eri asiasta.Joo,hyvä että on sosiaaliturva niille jotka sitä oikeasti tarvitsevat,mutta on vähän hassua väittää että " ne massit eivät ole sinun lompakostasi millään lailla pois",kun ne nimenomaan on jonku toisen lompakosta.Työssäkäyvät maksavat veroja,joilla kustannetaan yleishyödyllisiä juttuja,on ilmainen terveyndenhuolto,kirjastoja,koulujaa, ja se sossu.Eli jos joku elämäntapapummi elää pelkästään sossun rahoilla koska kannattaa"työnteko on palkallista orjuutta"-aatetta tai on muuten vain tyhmä,laiska ja saamaton,silloin hän nimenomaan elää masseilla jotka ovat toisen lompakosta.Nimittäin sen työssäkäyvän verorahoilla.Kyllähän periaatepummeilua saa puolustella,mutta tuo ettei loisiminen olisi keneltäkään pois ei nyt vain pidä paikkaansa.Olisi niillekin verorahoille varmasti hyödyllisempääkin käyttöä kuin jonkun työstäkieltäytyjän ylläpitäminen.

Vierailija
56/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä265 kirjoitti:

Työssäkäyvät maksavat veroja,joilla kustannetaan yleishyödyllisiä juttuja,on ilmainen terveyndenhuolto,kirjastoja,koulujaa, ja se sossu.

Työssäkävyvät kustantaisivat paljon enemmän jos suomessa ei olisi sosiaaliturvaa. Ne kustannukset vain siirtyisivät poliisin isompaan budjettiin, vankeinhoitoon, sairaanhoitoon väkivallan lisääntyessä ja lisäksi vakuutusmaksut olisivat "hivenen" kalliimpia kuin ne ovat nyt. Tätä nämä sosiaaliturvasta nillittäjät eivät ymmärrä.

Vierailija
57/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4wt kirjoitti:

Käyttäjä265 kirjoitti:

Työssäkäyvät maksavat veroja,joilla kustannetaan yleishyödyllisiä juttuja,on ilmainen terveyndenhuolto,kirjastoja,koulujaa, ja se sossu.

Työssäkävyvät kustantaisivat paljon enemmän jos suomessa ei olisi sosiaaliturvaa. Ne kustannukset vain siirtyisivät poliisin isompaan budjettiin, vankeinhoitoon, sairaanhoitoon väkivallan lisääntyessä ja lisäksi vakuutusmaksut olisivat "hivenen" kalliimpia kuin ne ovat nyt. Tätä nämä sosiaaliturvasta nillittäjät eivät ymmärrä.

Itse en ole "sosiaaliturvasta nillittäjä" mutta kaltaisesi sossupummien puolustajat eivät kyllä ikinä nää muuta kuin mustaa ja valkoista. Ainoat vaihtoehdot on muka joko korkea sosiaaliturva tai ei sosiaaliturvaa ollenkaan, näinhän se ei kuitenkaan ole. Jos sosiaaliturvasta säästettäisiin, vaikka 10% tekemällä siitä tehokkaampaa, ihmiset eivät lähtisi hakkaamaan satunnaisesti ohikulkijoita niin kuin sinun skenaariossa.

Sosiaaliturvaa on mahdollista muuttaa tehokkaammaksi ja kannustavammaksi esim. kansalaispalkalla. Nythän sosiaaliturva juuri mahdollistaa sossupummiksi jäämisen kun erilaiset asumisen tuet vääristävät, puhumattakaan siitä miten osa-aikaisesta työnteosta rangaistaan. On mahdollista asua sossun tukien varassa leveästi kun vuokran jälkeen pitää periaatteessa aina jäädä summa X käteen. Sosiaaliturvan, ja erityisesti sossun tukien, tulisi juuri päinvastoin kannustaa asumaan halvemmin ja näin jäisi enemmän käteen. Näinhän se ei kuitenkaan ole.

58/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4wt kirjoitti:

Käyttäjä265 kirjoitti:

Ei kukaan nillitä sosiaaliturvasta,vaan ihmisistä jotka väärinkäyttävät sitä.Sossusta saa tilapäisesti rahaa silloin kun mistään muualta ei saa.Se on viimesijainen etuus.Sitten on ne muutamat,jotka elävät kokonaan sossun tuelle koko ikänsä ja ovat sitä mieltä,että niin muidenkin pitäisi tehdä.Sellainen ärsyttävää tavallisia,itse rahansa tienaavia ihmisiä.

Vierailija
59/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aloittaja on aivan oikeassa. Suuri määrä nuori täysin työkykyisiä nuoria ja vähän vanhempiakin miehiä käyttää aivan siekailematta soskua eli yhteiskuntaa hyväksi. Rahaa pitää riittää kaljaan ja muuhun paskaan ja vievät laskut soskuun ja valittavat vielä kun ei riitä rahat kun pitäisi olla uusi kännykkä jne. Töihin tai koulutukseen eivät lähde vaan ovat mieluummin alennetulla soskurahalla aina hetken ja taas voi muita syyttää ja haukkua yhteiskuntaa kun täällä pärjää vaan kultalusikka suussa syntyneet....

Vierailija
60/106 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän aloittaja on aivan oikeassa. Suuri määrä nuori täysin työkykyisiä nuoria ja vähän vanhempiakin miehiä käyttää aivan siekailematta soskua eli yhteiskuntaa hyväksi. Rahaa pitää riittää kaljaan ja muuhun paskaan ja vievät laskut soskuun ja valittavat vielä kun ei riitä rahat kun pitäisi olla uusi kännykkä jne. Töihin tai koulutukseen eivät lähde vaan ovat mieluummin alennetulla soskurahalla aina hetken

Mitä sitten?