Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa se nälkä helpottaa, kun pudottaa hillitysti painoa terveyssyistä?

Vierailija
06.10.2025 |

Olen nyt tasan 2 viikkoa ollut nälkäinen. Olen saanut apua aterioiden suunnitteluun, mutta siitä huolimatta nälkä vaivaa. Juuri tälläkin hetkellä. Söin klo 19 smoothien, jossa oli kurpitsaa, puolikas banaani, kourallinen pakastemansikoita, rahkaa 100 g ja suunnilleen saman verran maustamatonta jukurttia. Oli hyvää, ja pureskelun lisäksi 3 cachew-pähkinää ja 3 mantelia. Nyt on kello 21.30 ja on kova nälkä. Join äsken lasin vettä, enempää en uskalla juoda, koska muuten yöllä pissattaa. Yritän pudottaa painoa terveyssyistä, esim. paastoverensokeri oli 6,2. Vyötärö on paksuuntunut 5 vuoden sisällä. Miten tähän nälkään tottuu? Tai onko vinkkejä, miten sitä nälkää ei tule?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen totu.

Vierailija
2/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä vedin överidietin aikoinaan ja olin todella vajailla kilokaloreilla ja sitä nälkää jouduin "kärsimään" jonkun viikon, max 2. Nämä on yksilöllisiä asioita, mutta jatka tai käy tilaa bikmäkit jos kiukuttaa liikaa. Ei itseään kannata kiduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen totu.

Tottuupas.

Ja nälkä on normaali tunne mitä jokaisen ihmisen kuuluu sietää jossain määrin. Tuntuu että nykyään ei sitä normaalia nälkääkään kestetä ja sen kyllä huomaa!

Vierailija
4/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ruokaa äläkä jotain smootieta.

Vierailija
5/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koko ajan nälässä. 🤷

Vierailija
6/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö enemmän vatsaa täyttäviä, mutta vähäkalorisia asioita, käytännössä kasviksia. Ja syö muutenkin enemmän. Sulle tulee repsahduksia, jos kiusaat itseäsi nälällä, ja repsahdukset lannistaa, ja alat syödä lohdutukseksi, jolloin homma kusee.

Vierailija
7/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa terveellisiin tapa laihtua olisi 1-2 kg kuussa eli 250-500 kcalvaje päivässä. Tähän voisi syödä vaikka pari tuhatta kaloria päivässä jolla ei ehkä tulisi nälkä. Kuin laihtuu, keho pukkaa ruokahaluhormonia vereen ja yrittää saada ihmisen syömään enemmän jotta paino pysyisi samana eli ihminen joutuu  taistelemaan itseään vastaan koska meidän kehoja ei ole luotu yltäkylläisyyteen vaan niukkuuteen,  sanoi lihavuustutkimusyksikön ylilri Kirsi Pietiläinen.

Vierailija
8/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on oikeaa ruokaa? Jukurtti? Rahka? Banaani? Mansikat? Eikö nuo ole oikeaa ruokaa? Jos täällä lämmintä ruokaa tarkoitetaan, niin painonhallinnan kannalta se nyt vaan on aika olennaista, ettei lämmintä ruokaa syödä kuin kerran tai korkeintaan 2 kertaa päivässä. Siinä tulee huomaamatta valtavat määrät kaloreita, jos ei pelkkää soppaa syö. Sanonpa vaan, että jos 48-v. ei täytä ollenkaan mahaansa kasviksilla, marjoilla, maitotuotteilla, niin helposti sortuu limuihin tai pullaan tai jäätelöön.

Vierailija
9/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita smoothieen enemmän proteiinia. Jokaisella aterialla pitää olla proteiininlähde. Itse laitan smoothieen kokonaisen rahkapurkin 200-250g + proteiinijauhetta vielä lisäksi. Pysyy hyvin nälkä poissa. 

Miten söit päivällä muuten, suositellaan 5 kertaa päivässä syömistä, jotta nälkä ei kasva iltaa kohden. 

Vierailija
10/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kunnolla rasvaa ja proteiinia. Hiilihydraatit pidä max 140g päivässä. 

Vierailija
11/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on oikeaa ruokaa? Jukurtti? Rahka? Banaani? Mansikat? Eikö nuo ole oikeaa ruokaa? Jos täällä lämmintä ruokaa tarkoitetaan, niin painonhallinnan kannalta se nyt vaan on aika olennaista, ettei lämmintä ruokaa syödä kuin kerran tai korkeintaan 2 kertaa päivässä. Siinä tulee huomaamatta valtavat määrät kaloreita, jos ei pelkkää soppaa syö. Sanonpa vaan, että jos 48-v. ei täytä ollenkaan mahaansa kasviksilla, marjoilla, maitotuotteilla, niin helposti sortuu limuihin tai pullaan tai jäätelöön.

Ei se lämmin ruoka itsessään lihota. Jossain leivässä ja smoothiessa saattaa olla kaloreita saman verran tai enemmän kuin lämpimässä ruoassa. 

Olen tiputtanut 20 kg ja saatan syödä kolme lämmintä ruokaa päivässä. Keittoja tai esimerkiksi kasviksia ja proteiinia. 

Vierailija
12/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä painon "hillitysti pudottaminen" ei voi tarkoittaa, että näkee nälkää. Senhän pitäisi vain tarkoittaa, että karsii ylimääräiset mässyt, sokerijuomat ja liian isot annokset, ja syö muuten normaalisti.

Jos sulle on viiden vuoden aikana kilot kertyneet, käytä seuraavat viisi vuotta niiden poistamiseen. Koska mikä kiire sulla on? Tarkoitus on kuitenkin elää loppuelämä hoikistuneena, eikö vaan?

Vierailija
13/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti ihmiset kyllä syö kasviksia ihan niillä lämpimillä ruuilla. Itse tein tänään kesäkurpitsagratiinia linsseillä. En näe syytä sille, miksei lämmintä ruokaa voisi syödä vaikka kolme kertaa päivässä. Päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee, ei se monta lämmintä ruokaa syö päivän aikana. 

Vierailija
14/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käynyt niin, että 3kk tiukalla kalorivajeella pystyy olemaan, mutta kroppa alkaa jollain lailla ilmoittaa sen jälkeen, että kaloreita olisi hyvä olla enemmän. Sen 3kk aikana ei tule nälkä ja olo on hyvä. Sen jälkeen alkoi tulla iltaisin vilunväreitä ja olla aina palelu päällä, joten oli syytä nostaa kalorien määrää. Itse sain nälän pysymään poissa suurella määrällä salaattia ja usein ruokana oli rasvaista kirjolohta. Iltaisin söin usein rahkaa, jossa oli marjoja.

Vierailija
15/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö enemmän vatsaa täyttäviä, mutta vähäkalorisia asioita, käytännössä kasviksia. Ja syö muutenkin enemmän. Sulle tulee repsahduksia, jos kiusaat itseäsi nälällä, ja repsahdukset lannistaa, ja alat syödä lohdutukseksi, jolloin homma kusee.

Mitä tässä voi sitten vielä syödä?

Kasviksia olen syönyt tänään yhden kokonaisen kurkun, yhden paprikan, 4 siivua suolakurkkuja, lounaalla uunijuureksia kolmasosan lautasesta, aamulla puolikkaan banaanin ja nyt illalla toisen puolikkaan ja kourallisen mansikoita. Minusta tuntuu, etten ole ikinä syönyt näin paljon kasviksia, mutta nälkä on.

Söin lounaalla uunijuuresten lisäksi ison broilerinfileen ja 2 keskikokoista perunaa (ai niin, kasvista perunakin on). Aamulla söin kaurapuuroa, päällä puolikas banaani, auringonkukan siemeniä  ja lisäksi yksi keitetty kananmuna, raejuustoa ja kahvia. Päivällinen oli 3 ruisleipää (ruispala), margariinia, kokonainen pieni kurkku, kokonainen paprika, leipien päällä suolakurkkua ja itse tehtyä tonnikalamössöä. Se on hyvää, noin puoli purkkia tonnikalaa, maustamatonta jukurttia, puolikas kypsä avokado, puristettua sitruunaa, pippuria, suolaa, runsaasti tilliä. Olen syönyt tänään jo neljä kertaa, viimeisimmäksi siis alussa mainitsemani smoothien. Minulla pitäisi olla laskettu oikein ateriat, mutta nälkä on,

-ap

Vierailija
16/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välil se nälkä on iha vaan janoa.

Vierailija
17/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia olen syönyt tänään yhden kokonaisen kurkun, yhden paprikan, 4 siivua suolakurkkuja, lounaalla uunijuureksia kolmasosan lautasesta, aamulla puolikkaan banaanin ja nyt illalla toisen puolikkaan ja kourallisen mansikoita. Minusta tuntuu, etten ole ikinä syönyt näin paljon kasviksia, mutta nälkä on.

Söin lounaalla uunijuuresten lisäksi ison broilerinfileen ja 2 keskikokoista perunaa (ai niin, kasvista perunakin on). Aamulla söin kaurapuuroa, päällä puolikas banaani, auringonkukan siemeniä  ja lisäksi yksi keitetty kananmuna, raejuustoa ja kahvia. Päivällinen oli 3

Paljonko juot vettä? Sinulla taitaa olla valtava määrä ylipainoa, joten ei ihme, että nälkä vaivaa. Kyllähän noista kertyy melkoinen kalorimäärä, kun on avokadoa, pähkinöitä jne eli todennäköisesti joudut nyt alussa vaan sietämään nälkää, jos aiemmin olet syönyt valtavia määriä. 

Vierailija
18/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa ovat kaikki se mitä löytyy kaupasta eli vihannekset, juurekset, hedelmät, liha, kala, maito, viljatuotteet jne. Ruokaa kannattaa tehdä itse ja vältää ylimääräistä rasvaa ja sokeria. Kun ruoka joutuu pureksimaan niin nälkäkin menee pois. Valmistuotteita kannattaa pääsääntöisesti välttää. Kaikenlaiset mössöt eivät vie nälkää. Jos haluaa laihtua eiikä ole kovin paljon lihaksia niin aika niukalla ruoalla saa olla ja nälän sietäminen voi olla haastavaa. Helpommalla pääsee jos käyttää nälän tunnetta vähentäviä lääkkeitä mutta ne toki maksavat ja paino palaa herkästi kun lopettaa sellaisen käyttämisen. 

Vierailija
19/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 leipää kerralla? Kuka sulle nää ohjeet on oikein antanut?

Mene julkisella ravitsemusterapeutille, sieltä saat oikeet ohjeet. 

Vierailija
20/31 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin lounaalla uunijuuresten lisäksi ison broilerinfileen ja 2 keskikokoista perunaa (ai niin, kasvista perunakin on). Aamulla söin kaurapuuroa, päällä puolikas banaani, auringonkukan siemeniä  ja lisäksi yksi keitetty kananmuna, raejuustoa ja kahvia. Päivällinen oli 3

Et syö proteiinia ja kuituja tarpeeksi. Plus 3 leipää kerralla?? Aika paljon suolaa tuli tuossa "aterialla"

Vettä pitää juoda 2l, monesti nälkä sekoittuu janoon. 

Kuka on "laskenut ateriat oikein"?