Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ystäväni tokaisi minulle ihan ohimennen: Susta niin näkee et oot kasvanut suurperheessä!

Vierailija
06.10.2025 |

Eikä tarkoittanut sitä hyvällä.

Menin ihan lukkoon kun samaa on muutkin sanoneet ja se on mulle arka paikka.

Minun mies aika usein sanoo vihaisesti että haluaa kyllä syödä esim hampurilaisensa itse, kun ehdotan et voisin maistaa vaan ihan vähän häneltä. Tai juoda viininsä itse, vaikka olisin vaan maistanut ihan pikkusen eikä mun tehnyt mieli koko lasillista.

Niin tää mun ystävä sanoi etten osaa kunnioittaa toisten rajoja ja sen takia mulle pitää joskus sanoa selvästi missä ne rajat menee. Ja tämä kuulemma johtuu siitä, että mulla on kuusi sisarusta ja asuttiin tosi ahtaasti eikä kellään ollut oikein mitään omaa. Se kuulemma näkyy vielä vaikka olen jo kohta 40.

Oltiin ystäväporukalla mökkeilemässä ja kaikki muut oli joko ainoita lapsia tai korkeintaan yksi sisarus. Kun tästä asiasta tuli puhe, niin monet porukasta sanoi, etten osaa huomioida muita vaan saatan loukata pahastikin ja sitten vaan kääntyä jonkun muun puoleen ja jatkaa jotain ihan muuta juttua. Että en siis ollenkaan huomioi muiden tunteita ja välitä niistä. Että olen pohjimmiltani itsekäs, enkä kuulemma halua antaa muille mitään omastani, mutta olen aina hamuamassa muiden juttuja. Ja tämä kuukemma koska olen suurperheestä.

Tämä sattui pahasti. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oot sä?

Vierailija
2/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös suurperheestä, enkä tykkää jos joku hamuaa lautaseltani tai lasistani. Se ei vaan ole kivaa. 

T. Joevy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kaverit.

Vierailija
4/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ajatella, että nyt mahdollisuus opetella huomioimaan muita paremmin. 

Vierailija
5/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa perheessä joutuu jakamaan kaiken, kerjäämään ja silleen!

Et kahvillakaan raaski ostaa oma pullaa vaan pyydät lapselta puolet.

Ja joo toi puhuminen, minäkin aikoinaan sanoin ennenkuin ajattelin.

Hankkiudu terapiaan! Helpottaa!

Vierailija
6/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat lapsethan tunnetusti osaavat jakaa. Ja kestävät sen, että huomio ei olekaan Hänessä. Siitähän nämä sulle kitisivät.

Vierailija
7/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden suurperheessä kasvaneen ja se on just tollanen töksäyttelijä. En ole aiemmin yhdistänyt näitä piirteitä toisiinsa.

Vierailija
8/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, oman näkemyksen mukana juuri suurissa perheissä kasvaneista on nähnyt sen jakamisen ja toisten kanssa toimeen tulemisen. Auttavat aina muita pyyteettömästi. Juuri työkaverin kanssa tuli juteltua, että he eivät 10 sisaruksen kanssa riidellyt melkein koskaan. Hänen omat 2 lasta taas riitelevät koko ajan.

Toki tämä vain omien tuttujen perusteella.

Vierailija
9/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta omat ruoat ja anna muiden syödä omansa. Johan nyt on kumma kun pitää mennä toisen apajille. 

Vierailija
10/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oot sä?

Mulle on aina opetettu että ainoat lapset on itsekkäitä. Niin mä en ole itsekäs kun meitä on seitsemän.

Tai näin mä ajattelen.

ap

Vierailija
11/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sinun kanssasi hengaisi jos et muutoin olisi mukava. Hyvä paikka kehittää itseäsi tässä suhteessa nyt, et enää vongu muiden ruokia, juomia tai muuta omaisuutta.

Minun äidissäni on samaa vikaa, ihana ihminen muuten kyllä, mutta ei osaa pysyä omalla tontillaan. 

Vierailija
12/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläsi on 12cl viiniä lasissa ja sinä maistat siitä, niin eihän jäljelle jää oikein mitään. Sama vaikka olisi 16cl,niin sä maistat siitä sen 6cl. Blaah.

Vierailija
13/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sä kuulostat juurikin siltä ainoolta lapselta. Ei mitään ymmärrystä, ettei toisen omaa oteta, vaan kaikki on mun. Sitten loukkaannutaan kaikesta, kkun ei ole mitään kahnauksia ollut edes leikkimielisiä. Ei osaa jakaa. Minä, mä, mä...

Vierailija
14/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös suurperheestä, enkä tykkää jos joku hamuaa lautaseltani tai lasistani. Se ei vaan ole kivaa. 

T. Joevy

Niin mutta jos kysyy ensin saako maistaa. Meillä äiti aina sanoi, että anna siskon/veljen maistaa. Jaettu maistuu paremmalle. Siksi mä varmaan söinkin karkit salaa jos niitä jostain sain : )

ap

Vierailija
15/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sinun kanssasi hengaisi jos et muutoin olisi mukava. Hyvä paikka kehittää itseäsi tässä suhteessa nyt, et enää vongu muiden ruokia, juomia tai muuta omaisuutta.

Minun äidissäni on samaa vikaa, ihana ihminen muuten kyllä, mutta ei osaa pysyä omalla tontillaan. 

Niin, ja suurperhessä kasvanut hän myös. Kaikki pitäisi muiden aina hänen kanssaan olla jakamassa. Jakaa myös tosin omastaan, jopa silloin kun muut eivät sitä haluaisi. 😁

Vierailija
16/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan perheen tilanteesta. Jos on vähävaraisuutta, ja lapset tottuneet vaikka jakamaan suklaalevyn niin sitten oletetaan, että aina sellaiset herkut jaetaan ja vaaditaan omaa osaa. Toisaalta isossa perheessä saattaa olla kasvatus niin ja näin ja muutenkin osaa sisaruksista on voitu kohdella eri tavoin vanhempien taholta. Lapsille töksäytetään mitä sattuu ja lapset oppivat myös töksäytteleen

Vierailija
17/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta sä kuulostat juurikin siltä ainoolta lapselta. Ei mitään ymmärrystä, ettei toisen omaa oteta, vaan kaikki on mun. Sitten loukkaannutaan kaikesta, kkun ei ole mitään kahnauksia ollut edes leikkimielisiä. Ei osaa jakaa. Minä, mä, mä...

Väärin. Ainoat lapset nimenomaan osaavat jakaa. Ainoalla lapsella ei olisi yhtään ketään ympärillään jos ei osaisi käyttäytyä ja kunnioittaisi muita. Ainoiden lasten ongelma on helposti se etteivät osaa pitää puoliaan. 

Vierailija
18/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tulisi mieleenkään lähteä jaolle jonkun toisen eväisiin ja juomiin. Olen aina ollut pitkä pinnainen sovittelija, auttanut muita.

Ainoat lapset ovat yleensä hyvinkin huomiohakuisia ja osa kilpailuhenkisiä. Jakaminen on hankalaa, ei tule luonnostaan.

Itsellä on neljä sisarusta ja kavereina ainoita lapsiakin. Myös mieheni on ainokainen. Kyllähän yhteen törmäyksiä tulee, mutta luovitaan ja tehdään kompromisseja, että saavat sitten huomionsa. ;)

Vierailija
19/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ainoat lapset nimenomaan osaavat jakaa. Ainoalla lapsella ei olisi yhtään ketään ympärillään jos ei osaisi käyttäytyä ja kunnioittaisi muita. Ainoiden lasten ongelma on helposti se etteivät osaa pitää puoliaan. 

:D

Oletpa tavannut aivan eri sorttisia ainoita lapsia kuin mä. Todellakin pitävät puoliaan rasittavuuteen saakka, ei anneta senttiäkään periksi. Tämä on minun! Hanki oma. Kun isomman perheen muksu olisi jo jakanut tuotteen kahtia.

Sepä se. Ainoat lapset harvoin osaa käyttäytyä aikuisenakaan.

Vierailija
20/48 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Oletpa tavannut aivan eri sorttisia ainoita lapsia kuin mä. Todellakin pitävät puoliaan rasittavuuteen saakka, ei anneta senttiäkään periksi. Tämä on minun! Hanki oma. Kun isomman perheen muksu olisi jo jakanut tuotteen kahtia.

Sepä se. Ainoat lapset harvoin osaa käyttäytyä aikuisenakaan.

Mä olen tehnyt täysin päinvastainen havainnon. Sisaruksetko muka jakavat luonnostaan? Nehän tappelee aina kaikesta.