Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhien" perheiden joululahjatoiveet keräyksessä...huh

vieras
26.11.2015 |

2-vuotiaalle 55 e ryhmähau-vahtitorni, 2-vuotiaalle kosketin soitin 35 e, 6-vuotiaalle Legofriends-esiintymislava, tuotenumerokin mainittu, 5 veelle Transformers robotti 50 e, 11-vuotiaalle Monster high uusin nukke... vanhempi ei ilmeisesti kelpaa??? Joulupuu-keräyksen toivelistalta poimittuja. Jollain sentään oli vähän fiksumpiakin toiveita.

Itse en meidän ihan tavallisessä perheessä osta 7-vuotiaallekaan monen kympin Transformers-roinaa saati ikinä 2-veelle ostanut monen kympin juttuja joita se 2v vilkasee ehkä just sen pari kertaa (vai onko tarkotus tuolla äidillä myydä edelleen).

Jos seurakuntien mielestä nämä on jotain normielintasoon kuuluvia jotka köyhienkin tulee saada, niin aika hyvin on Suomessa asiat.

Kommentit (418)

Vierailija
61/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta avustusjärjestöt voisivat laittaa näihin jonkun kohtuullisuusrajan. Esimerkiksi 20-30 euroa olisi hyvä. Näihin olisi useimmilla varaa. Lisäksi näitäkin lapsia tulisi opettaa siihen, ettei kaikkea voi saada, mitä haluaa.

Mä olen tästä eri mieltä. Tai siis samaa mieltä siitä, että useimmilla on varaa 20-30 € lahjaan. Useimmiten köyhilläkin. Se, mitä lapsilta puuttuu, on ne kalliimmat lahjat. Ja juuri niitä me hyväosaiset voimme toteuttaa. 

- Nro 46 - 

Vierailija
62/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen tuli mieleen, kun eräs puolituttu valitti ettei ole varaa edes joulukoristeita hankkia ja että kyllä lapsille tulee ankea joulu. Että voi kun saisi jollain joulutunnelmaa kotiin. Muistin edesmenneen isoäitini joulukoristeet, oli kuusenkoristeita, kynttelikköjä ja muuta. Kaikki hyväkuntoisia, rikkinäiset heitettiin pois jo taloa tyhjentäessä. Tarjosin ilmaiseksi. Ei kelvannut.

Hämmästyttävää! Jos ei vanhat kelpaa, saa uusia puoleen hintaan heti joulun jälkeen. Olisi sitten seuraavaksi jouluksi koristeet ja lapsille joulumieltä. Mutta nämä kädestä suuhun elävät elämäntapaköyhät eivät osaa katsoa elämäänsä nenäänsä pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Nyt mut varmaa kivitetää muy mua närästää niiden köyhien toiveet että "perheen äidille vaatteita, koko XXXL". Jos sä oot oikeesti köyhä niin sä et ole voinut syödä itseäsi noin lihavaksi ja piste. Kun meillä meni n.vuoden ajan rahallisesti huonommin niin minä ja mies laihduttiin molemmat monta kiloa tuona aikana. Syy oli se että mm.lapsen joululahjaan kun haluttiin säästää muutama kymppi (+kaikki muut asiat tietty mihin piti säästää) niin me syötiin välillä vähän pienempiä annoksia ja lisäksi jätettiin kaikki turhat herkut pois. Ja saatiimpa säästettyä tämän myötä IHAN ITSE niistä pennosistamme rahaa sen verran että saatiin se lahja ostettua.

Hah. Kaunis ajatus, mutta annoksia pienentämällä ei kyllä  reaalimaailmassa säästä yhtään mitään.

Vierailija
64/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhässä perheessä ollaan kiitollisia ruoka- ja hygieniatuotelahjoista. Ei oikeasti tarpeessa oleva perhe pidä ykköstoiveena Playstation 4:sta.

Ei ehkä aikuiset mutta lapset kylläkin.

Olen itse köyhistä oloista ja oli turha haaveillakaan mistään lelulahjoista.  Aina tuli villasukkia yms. Pitäkää kiittämättömänä mutta eivät ne pienen lapsen mieltä paljoa lämmittäneet.

Totta kai mieluummin lapsille lelulahjoja, eiköhän jokainen muista miten lapsena ne pehmeät paketit avattiin aina vikana...

Mutta pointti onkin siinä, että tarvitseeko niiden lelulahjojen oikeasti olla sitä kalleinta mahdollista? Sellaista, mitä hyvintoimeentulevakaan ei välttämättä lapselle lahjaksi ostaisi hintansa puolesta?

Noi ap:n mainitsemat lahjatoiveet ei vaan olleet kalleinta mahdollista. Ihan sellaisia keskihintaisia lahjoja. Jos keskituloisella ei noihin ole varaa niin jotain on taloudenpidossa vialla. Ja haluaisin kyllä tietää, että mitä roinaa ap lapsilleen ostaa jos joku 50€ lelu on kauhean kallis ja siihen ei missään nimessä ole varaa. Ap ostaa varmaan halpaa krääsää tai ne villasukat.

Really?

"2-vuotiaalle 55 e ryhmähau-vahtitorni, 2-vuotiaalle kosketin soitin 35 e, 6-vuotiaalle Legofriends-esiintymislava, tuotenumerokin mainittu, 5 veelle Transformers robotti 50 e, 11-vuotiaalle Monster high uusin nukke.."

Lapsille 50€ lahjaan per nuppi on kyllä paljon, väität nyt mitä tahansa. En oman pienen lapsen lahjaan noin paljoa vielä laittaisi, kun todennäköisimmin tykkää ihan yhtlailla jostain halvemmastakin. 

Ja btw, tuon ryhmähau-vahtitornin ikäraja on 3-6v.

Mitä ihmeen krääsää sä lapselles oikein ostat? Tekeekö niillä yhtään mitään? Vai onko periaate vaan se että pitää olla mahdollisimman halpa, ettei vaan mee rahaa niinkin turhaan kuin lapsen lahjoihin?

Ja joo, 50€ lahja ei ole minusta erityisen kallis, ihan keskihintainen lahja. Sellaisia meidän lapset saa ainakin pari-kolme, lisäksi pienempää. Joskus voi olla kalliimpaakin, kuten viime vuonna yksi sai älykännykän. Lahjoihin menee 150-200€/lapsi. Lapset meillä nyt koululaisia kun nuorinkin aloitti tänä syksynä koulun. Tosin sai ne ton verran lahjoja alle kouluikäisinäkin. Mä säästän jouluksi, että voin toteuttaa lasten lahjatoiveet. Enkä näe mitään järkeä siinä että ostaa paljon halpaa krääsää. Sitä tulee ostettua jo arkena. Mieluummin vähän kalliimpi ja toivottu lahja kun paljon halpaa ja turhaa sälää. Ei ne lapset niilläkään kovin kauaa leiki. Nehän hajoaakin eka leikissä.

Vierailija
65/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten saa toivoa? Sukkia ja vesivärejä?

Nuo on lasten omia toiveita eikä lapsi hahmota mikä mitäkin maksaa. Ei lapsi ymmärrä olevansa vähävaraisesta perheestä ja että hänen "kuuluisi" joidenkin mielestä olla kiitollinen jostain sukkapaketista. Lapset on lapsia ja samat toiveet ne on vanhempien tuloihin katsomatta.

Tälläkin pyritään ehkäisemään eriarvoisuutta ja se on ihan oikein. Lapset ovat syyttömiä vanhempiensa taloudelliseen tilanteeseen ja on kohtuullista että edes kerran vuodessa saavat edes jotain toivomaansa, sellaista mitä kavereillakin on.

Tuotakin voi jokainen miettiä omalle kohdalleen.

Mun yhdeksänvuotias on toivonut lahjaksi vesivärejä ja tusseja, entiset on loppuun kulutetut. Kerroin tämän toiveen lapsen kummille joka on hyvin pienituloinen. Kummi selviää vähällä rahalla ja lapsi tulee olemana ikionnellinen uusista väreistään.

Ehkä meillä on totuttu vähään kun tiedän lapsen olevan noista onnellinen. Toki eivät ole ainut lahja mutta yksi muiden joukossa ja pointti oli se, että edullinenkin lahja voi olla hyvä kunhan se on toivottu.

Vierailija
66/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä saa toivoa. Eipä meilläkään keskituloisella perheellä ostella koskaan leluja joiden hinta olisi 35€ tai yli! Jos on ollut joku Lego paketti 50€ niin se on ollut 2:lle yhteinen tms.

Vierailija
67/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi noin 80 % näiden köyhien perheiden vanhemmista polttaa. ja opa useita askeja viikossa. Eli se lapsen lahjatoive olis toteutettavissa helposti, yhden viikon kessurahoilla. Mutta ehei, kätevämpää kerjätä se muualta.

Kyllä. Itse haluaisin osallistua, mutta vain niin, että kohtaan avunsaajan kasvotusten. Haluan nähdä, ettei perhe polta tai jou älyttömästi alkoholia. Lisäski haluaisin takeet siitä, etteivät vanhemmat myy lasten saamia joululahjoja.

Huokaus. Iloista antajaa Jumala siunaa.

P.S. Voisitko todella mennä ihan pokkana tekemään tarkastuksen, ja sitten vielä jälkitarkastuksen, ennenkuin luovutat sen kuppasen kymppisi? Tässä neuvo sulle: Älä anna yhtään mitään. 

Vierailija
68/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin tänä vuonna srk:n keräyksen väliin, koska lapsen toiveen arvo on 40 euroa. Keskituloiselle kolmen lapsen perheelle se on aika paljon. Tämän maan verotus pitää siitä huolen, ettei ylimääräistä rahaa juuri jää.

Vierailija
69/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ou nou, lelupoliisi tulee ja vie alaikäiseltä lelut...

Vierailija
70/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä saa toivoa. Eipä meilläkään keskituloisella perheellä ostella koskaan leluja joiden hinta olisi 35€ tai yli! Jos on ollut joku Lego paketti 50€ niin se on ollut 2:lle yhteinen tms.

Me ei olla edes keskituloisia ja silti on varaa ostaa myös niitä kalliimpia toivomuksia. Kyse on meidän kohdalla ennakoinnista koska tiedossa on, että joulu tulee joka vuosi.

Vierailija
71/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätin tänä vuonna srk:n keräyksen väliin, koska lapsen toiveen arvo on 40 euroa. Keskituloiselle kolmen lapsen perheelle se on aika paljon. Tämän maan verotus pitää siitä huolen, ettei ylimääräistä rahaa juuri jää.

Näinhän se on. Ne raasut jotka raataa töitä rahansa eteen eivät rahoistaan juuri pääse riemuitsemaan, koska verotus ja muut tulonsiirrot huolehtivat siitä että olemme anteliaita kaikille köyhille jo ihan yhteiskunnan pakottamana. Meiltä saavat rahaa ne, jotka tekevät lapsia enemmän kuin pystyvät elättämään, ne jotka eivät viitsi  tai osaa tehdä töitä elääkseen ja ne jotka ryyppäävät rahansa.

Että siinä teille joulua. Lahjoitukseni näkyy joka kuukausi siinä teidän pankkitilillä.

terveisin raskaasti verotettu työn raskaan raataja.

Vierailija
72/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei kannatakaan osallistua, jos ei ole oikein varaakaan. 

Vierailija
73/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta avustusjärjestöt voisivat laittaa näihin jonkun kohtuullisuusrajan. Esimerkiksi 20-30 euroa olisi hyvä. Näihin olisi useimmilla varaa. Lisäksi näitäkin lapsia tulisi opettaa siihen, ettei kaikkea voi saada, mitä haluaa.

Mä olen tästä eri mieltä. Tai siis samaa mieltä siitä, että useimmilla on varaa 20-30 € lahjaan. Useimmiten köyhilläkin. Se, mitä lapsilta puuttuu, on ne kalliimmat lahjat. Ja juuri niitä me hyväosaiset voimme toteuttaa. 

- Nro 46 - 

Eli toisin kuin nuo keräykset antavat ymmärtää, eivät nämä lapset ole ilman joululahjoja, vaan ilman kalliita luksustavaroita. Miksi meidän muidenkaan pitäisi uhrata 8:aa tuntia päivässä 5:nä päivänä viikossa työssäkäyntiin, jos saisimme käytännössä saman elintason kerjäämällä sen muilta?

Vierailija
74/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhässä perheessä ollaan kiitollisia ruoka- ja hygieniatuotelahjoista. Ei oikeasti tarpeessa oleva perhe pidä ykköstoiveena Playstation 4:sta.

Ei ehkä aikuiset mutta lapset kylläkin.

Olen itse köyhistä oloista ja oli turha haaveillakaan mistään lelulahjoista.  Aina tuli villasukkia yms. Pitäkää kiittämättömänä mutta eivät ne pienen lapsen mieltä paljoa lämmittäneet.

Totta kai mieluummin lapsille lelulahjoja, eiköhän jokainen muista miten lapsena ne pehmeät paketit avattiin aina vikana...

Mutta pointti onkin siinä, että tarvitseeko niiden lelulahjojen oikeasti olla sitä kalleinta mahdollista? Sellaista, mitä hyvintoimeentulevakaan ei välttämättä lapselle lahjaksi ostaisi hintansa puolesta?

Noi ap:n mainitsemat lahjatoiveet ei vaan olleet kalleinta mahdollista. Ihan sellaisia keskihintaisia lahjoja. Jos keskituloisella ei noihin ole varaa niin jotain on taloudenpidossa vialla. Ja haluaisin kyllä tietää, että mitä roinaa ap lapsilleen ostaa jos joku 50€ lelu on kauhean kallis ja siihen ei missään nimessä ole varaa. Ap ostaa varmaan halpaa krääsää tai ne villasukat.

Really?

"2-vuotiaalle 55 e ryhmähau-vahtitorni, 2-vuotiaalle kosketin soitin 35 e, 6-vuotiaalle Legofriends-esiintymislava, tuotenumerokin mainittu, 5 veelle Transformers robotti 50 e, 11-vuotiaalle Monster high uusin nukke.."

Lapsille 50€ lahjaan per nuppi on kyllä paljon, väität nyt mitä tahansa. En oman pienen lapsen lahjaan noin paljoa vielä laittaisi, kun todennäköisimmin tykkää ihan yhtlailla jostain halvemmastakin. 

Aikuisten oikeasti 59€ ei ole mitenkään hirvittävän iso määrä rahaa jos on töissäkäyvä ja asiansa hoitava ihminen.

Meillä teini saa n. 200-300€ lahjat tänä vuonna, kun ei ole nyt puhelimen tai padin tarvetta.

Keräykseen olen aina laittanut 50-60€ lahjan.

Vierailija
75/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

blaa blaa, muutenkin ihan paskoja noi keräykset, kun niihin lahjoittaa jengi, joka koko vuoden tekee töitä kurjistaakseen köyhien asemaa. Työskennellään jossain konsulttifirmassa neuvomassa miten rikkaat voi siirtää varallisuuttaan veroparatiiseihin ja miten firma voi kätevästi irtisanoa porukkaa ja ottaa uutta tilalle ilmaiseksi "työvoimakokeiluun" jollain 5€ päiväkorvauksella, jonka senkin valtio maksaa firman puolesta (niistä verovaroista, joita ei enää ole, koska veronkierto ja irtisanominen on in).

No sitten konsulttifirman pikkujouluihin roudataan joulupuu, jossa on köyhien kakaroitten lahjatoiveita. Niitä sitten taivastellaan kuinka huonoja toiveita, mä ostan ainakin jotain muuta, ihan piruuttani. Sitten mä valokuvaan sen paketin faceen ja instaan humble bragging hengessä mietelauseella "antaessa saa niin paljon" tai "jaettu ilo, parempi joulumieli". mielessäni pyörittelen vaan, että vittuun köyhät mikä oikeus niillä on barbeihin ? No onneks pääsen Dubaihin jouluksi huh-huh, siis miten joku 5-v kuvittelee ansaitsevansa barbin, Suomi on kommunistinen maa selvästi kun köyhät lapset voi toivoa lahjoja!

Vierailija
76/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ostaa omalle 2,5-vuotiaalle tytölle joululahjaksi ehkä kirjan, palapelin ja askartelujuttuja. Maksaa varmaan korkeintaan 40 euroa. Luistimia olen vähän harkinnut, mutta riippuu talvesta, kannattaako niitä hankkia Etelä-Suomessa. Ne maksaa 30 euroa. En oikeasti tajua, miksi jollekin 2-vuotiaslle hankitaan jotsin 50 euron leluja. Käymme molemmat töissä ja yhteenlasketut bruttotulot on ehkä noin 90.000-100.000 euroa. Lapsi varmasti ilahtuu noista lahjoista.

Vierailija
77/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nro 46 - 

Juuri näin. Jos ei ole varaa yli 30€ lahjaan, niin jättää sitten laittamatta kokonaan.

Vierailija
78/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette omahyväisiä ja vastenmielisiä ihmisiä.

Onko niin, että oma elämämme alkaa maistua paremmalta, kun saatte jonkun muun elämän ja elämäntavat haukuttua, painettua ihmisiä entistä alemmas?

Ymmärrän oikein hyvin noita lasten toiveita. Ne ovat tavaroita, joita he näkevät suurella osalla kavereistaan, tavaroita, joista kollektiivinen mieli on tehnyt haluttuja, teidän, lasten vanhempien avustuksella. Onko siis väärin, että muutkin lapset toivovat niitä.

Äitini ruokki naapurin perhettä, jonka toinen vanhempi syyti rahansa eräälle uskonlahkolle. Olimme itsekin vähävaraisia. Nyt aikuisena on oma taloudellinen tilanteeni täysin toisenlainen, joten äitini esimerkin myötä minulla on mahdollisuus auttaa avuntarvitsijoita, tuomitsematta.

Näitä teidän kommentteja lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että en syntynyt teidän perheeseenne. En olisi halunnut kasvaa yhtä vastenmieliseksi ihmiseksi.

Ne nykypäivän hyvinvointivaltion avuntarvitsijat vaan tuppaavat usein olemaan sellaisia, että sitä avustusta ei tarvittaisi jos vähääkään otettaisi vastuuta elämästään ja panostettaisiin elämänhallintaan.

Esimerkiksi jos olet pitkäaikaistyötön, niin voidaan miettiä kannattaako hankkia viittä lasta siihen tilanteeseen. 

Omat sympatiat noissa keräyksissä menevät niille, joille se tilanne on iskenyt puskista esim. eron tai leskeyden myötä, tai vaikka koti palanut maan tasalle. Mutta valitettavasti suurin osa noista avustusperheistä on juuri näitä vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä + lapsia 5-12kpl - tapauksia...

Mikäli tuo oli tietoa, niin lähde kiitos. Jos kyseessä vain sinun mielipiteesi, alla vähän tietoa niistä suurilapsisista perheistä:

Pitkäaikaistyöttömäksi katsotaan ihminen, joka on ollut vuoden työttömänä. Aika moni jo on ja vielä useampi tulee olemaan. Helpotusta työttömyyteen ei ole näköpiirissä. Työttömyys kohdistuu ensimmäisen kerran historiassa akateemisiin, kovalla kädellä.

Tilastojen mukaan pienituloiset eivät tee lapsia tai jos tekevät, niin vain yhden, korkeintaan kaksi. Suurperheitä on nykyään enemmän hyvätuloisissa perheissä. (Lestadiolaiset ovat sitten kokonaan oma lukunsa.)

YLE:

Kotimaa 8.6.2014 klo 7:08 | päivitetty 8.6.2014 klo 15:28

Syntyvyys vähenee ja jakautuu yhteiskunnallisesti

Suomessa lapsia syntyy aikaisempaa vähemmän. Syntyvyys on laskenut jo useita vuosia peräkkäin. Syntyvyys on myös yhteiskunnallisesti jakautunut, matalammin koulutetut saavat vähemmän lapsia.

Korkeasti koulutetuilla, parempituloisilla miehillä on jo pitkään havaittu olevan enemmän lapsia kuin matalammin koulutetuilla ja vähempituloisilla. Syntyvyys onkin tutkimusprofessori Anna Rotkirchin mukaan Suomessa yhteiskunnallisesti jakautunut ja vähemmän koulutettujen lapsimäärä laskee.

– Meillä lastenhankinta on hyvin jakautunut. Se on muissa Pohjoismaissa paljon tasaisempi.

http://yle.fi/uutiset/syntyvyys_vahenee_ja_jakautuu_yhteiskunnallisesti…

Vierailija
79/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nro 46 - 

Eli siis köyhien lapsilta ei oikeasti puutu lahjoja, vaan luksustuotteita. Miksi kenekään tarvitsee enää käydä töissä, jos kerjäämällä saa saman elintason kuin töissä käymällä? Kai nyt jotain elintasoeroja pitää olla, jotta työssäkäynti motivoisi edes vähän.

Vierailija
80/418 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti köyhä lapsi toivoo sitä 50 euron lahjaa, jota muutkin toivovat ja saavat. Ei tässä ole mitään kummallista.

Paketteja ei vissiin avata ennen jakoa. Pitäisi kyllä.avata, sillä vois sitten yhdistää näitä värikynät+vihko johonkin parempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän