"Köyhien" perheiden joululahjatoiveet keräyksessä...huh
2-vuotiaalle 55 e ryhmähau-vahtitorni, 2-vuotiaalle kosketin soitin 35 e, 6-vuotiaalle Legofriends-esiintymislava, tuotenumerokin mainittu, 5 veelle Transformers robotti 50 e, 11-vuotiaalle Monster high uusin nukke... vanhempi ei ilmeisesti kelpaa??? Joulupuu-keräyksen toivelistalta poimittuja. Jollain sentään oli vähän fiksumpiakin toiveita.
Itse en meidän ihan tavallisessä perheessä osta 7-vuotiaallekaan monen kympin Transformers-roinaa saati ikinä 2-veelle ostanut monen kympin juttuja joita se 2v vilkasee ehkä just sen pari kertaa (vai onko tarkotus tuolla äidillä myydä edelleen).
Jos seurakuntien mielestä nämä on jotain normielintasoon kuuluvia jotka köyhienkin tulee saada, niin aika hyvin on Suomessa asiat.
Kommentit (418)
Kylläpä olette omahyväisiä ja vastenmielisiä ihmisiä.
Onko niin, että oma elämämme alkaa maistua paremmalta, kun saatte jonkun muun elämän ja elämäntavat haukuttua, painettua ihmisiä entistä alemmas?
Ymmärrän oikein hyvin noita lasten toiveita. Ne ovat tavaroita, joita he näkevät suurella osalla kavereistaan, tavaroita, joista kollektiivinen mieli on tehnyt haluttuja, teidän, lasten vanhempien avustuksella. Onko siis väärin, että muutkin lapset toivovat niitä.
Äitini ruokki naapurin perhettä, jonka toinen vanhempi syyti rahansa eräälle uskonlahkolle. Olimme itsekin vähävaraisia. Nyt aikuisena on oma taloudellinen tilanteeni täysin toisenlainen, joten äitini esimerkin myötä minulla on mahdollisuus auttaa avuntarvitsijoita, tuomitsematta.
Näitä teidän kommentteja lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että en syntynyt teidän perheeseenne. En olisi halunnut kasvaa yhtä vastenmieliseksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakoi, niin se voi olla ainoa ilo köyhän elämässä. Kun ei ole varaa rytkytellä lentokoneella saastuttamassa Thaimaahan kerran tai pari vuodessa.
Aski päivässä on melkein kaksitonnia vuodessa.
Aski päivässä = 475 € vuodessa.
Mistä lähtien tupakka on ollut noin halpaa?
Ihan hyviä lahjatoiveita minusta. Ei mitään kohtuutonta kuten tabletteja, puhelimia yms. Keräykseen osallistuminenhan on vapaaehtoista. Todennäköisesti pystyvät jonkun halvemman lelun ostamaan itse esimerkiksi käytettynä ja toiveena siksi tuollaista "kalliimpaa". Minusta siis vaikuttaa varsin normaaleilta ja kohtuullisilta toiveilta. Meillä 9-v saa Lego Friends hotellin ja äänitys studion. Lisäksi jotain pientä (esim lidlin askartelukamaa) ja jotain tarpeellista kuten vaatteita.
Huomenna Toys r us -25% joten se kannattaa ottaa hinnoissa huomioon. Itse ostettiin Legot pari viikkoa sitten Toys r us -25% Legoista tarjouksesta ja samana viikonloppuna oli Prismassa asiakasomistajilla mm leluista -15%. On tyhmää ostaa täydellä hintaa, kun tarjouksia on aina ennen joulua.
Mulla on varattu lasten lahjoihin lahjoihin tuollaiset 150-200€/lapsi. Lapsia on kolme. Kyllä tolla jo sitä roinaa ostaa ihan kivasti. En edes oli mikään suurituloinen, oon vaan säästänyt jouluksi. Lapsi saa sitä mitä toivoo. Vaikka sen transformersin jos sitä todella toivoo.
Kumma jos keskituloisella ei muka ole varaa ostaa lapselleen jotain 50€ lahjaa. Mihin teidän rahat oikein menee? Mitä säästökuoppa romua te sitten oikein ostatte, joka saa maksaa vaan 10-20€ maksimissaan?
Joulupuu-keräyksessä - ainakin Helsingissä - mainitaan kyllä, että toiveet ovat n. 40 euron arvoisia. Ennemmin mielestäni näin, että on yksi hyvä ja toivottu lahja lapselle / nuorelle, kuin useampi muutaman euron summamutikassa omaa omatuntoa parantamaan ostettu tavara.
Itse ostin pari lahjaa ja toivon niiden menevän tarpeeseen ja tekevän jonkun aidosti onnelliseksi. Jos keräys ei olisi tuntunut minusta hyvältä, olisin jättänyt osallistumatta ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakoi, niin se voi olla ainoa ilo köyhän elämässä. Kun ei ole varaa rytkytellä lentokoneella saastuttamassa Thaimaahan kerran tai pari vuodessa.
Mitä ihmeen iloa siitä saa että myrkyttää itsensä pahalle haisevilla syöpökääryleillä?
Täysin idioottimaista puuhaa. Ei kukaan järkevä edes polta!
Köyhässä perheessä ollaan kiitollisia ruoka- ja hygieniatuotelahjoista. Ei oikeasti tarpeessa oleva perhe pidä ykköstoiveena Playstation 4:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on lasten toiveita (ainakin ne isompien lasten, se 2v. tuskin tajuaa lahjojen päälle paljoakaan).
Kyllä se köyhänkin perheen lapsi saa toivoa mieleistä lahjaa vai onko sekin nykyään vain rikkaiden etuoikeus?
Mutta on tuossa pointtikin; harvalla töissä käyvällä ja näennäisesti kohtuullisesti toimeentulevalla on varaa ostaa tuollaisia lahjoja lapsilleen kuin jotkut toivovat saavansa ilmaiseksi. 2v ei ymmärrä lelujen hinnoista mitään, eikä osaa vaatia isoja lahjoja, jos ei opeteta ettei pienempi tai edullisempi ole mitään.
Uusin, hienoin ja kallein kelpaa, muut on p*skaa ja ne haukutaan joulun jälkeen taas täällä. En osta enää legopaketteja joulupuukeräykseenkään, on mennyt maku koko touhusta.
Jotain vikaa on kyllä taloudellisten asioiden hallinnassa, jos "kohtuullusesti toimeentulevilla" vanhemmilla ei ole laittaa 30-70 €/ lapsi joululahjaan!
Olisipa kiva tietää, minkä verran keskimäärin perheet lasten lahjoihin Suomessa laittavat. Omassa pääosin keskituloisessa tuttavapiirissä (oma perhe mukaan lukirn) summa tuntuu oleva 100 ja 200 euron välissä kouluikäisillä lapsilla, nuoremmilla toki vähän vähemmän.
Komppi tälle.
Me ollaan melko pienituloinen perhe (ainakin palstan mukaan kun nettotulot ovat 2400e) mutta ollaan tänä(kin) vuonna ennakoitu joulun tulo. Siksi kait meille ei ollutkaan mikään ongelma ostaa esim. satasen Lego Dimension-peliä tai saman hintaista leikkikeittiötä. Saavat vielä kasan muita, halvempia lahjoja (kaikki sellaisia joita ovat toivoneet). Yhteensä kummankin lahjoihin meni noin parisataa euroa.
Sen lisäksi laitettiin paketti myös tuohon lahjakeräykseen, tällä kertaa meni 8-vuotiaalle pojalle 37 euron legopaketti (toiveena oli Minecraft-legopaketti).
Vierailija kirjoitti:
Köyhässä perheessä ollaan kiitollisia ruoka- ja hygieniatuotelahjoista. Ei oikeasti tarpeessa oleva perhe pidä ykköstoiveena Playstation 4:sta.
Ei ehkä aikuiset mutta lapset kylläkin.
Olen itse köyhistä oloista ja oli turha haaveillakaan mistään lelulahjoista. Aina tuli villasukkia yms. Pitäkää kiittämättömänä mutta eivät ne pienen lapsen mieltä paljoa lämmittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi noin 80 % näiden köyhien perheiden vanhemmista polttaa. ja opa useita askeja viikossa. Eli se lapsen lahjatoive olis toteutettavissa helposti, yhden viikon kessurahoilla. Mutta ehei, kätevämpää kerjätä se muualta.
Kyllä. Itse haluaisin osallistua, mutta vain niin, että kohtaan avunsaajan kasvotusten. Haluan nähdä, ettei perhe polta tai jou älyttömästi alkoholia. Lisäski haluaisin takeet siitä, etteivät vanhemmat myy lasten saamia joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette omahyväisiä ja vastenmielisiä ihmisiä.
Onko niin, että oma elämämme alkaa maistua paremmalta, kun saatte jonkun muun elämän ja elämäntavat haukuttua, painettua ihmisiä entistä alemmas?
Ymmärrän oikein hyvin noita lasten toiveita. Ne ovat tavaroita, joita he näkevät suurella osalla kavereistaan, tavaroita, joista kollektiivinen mieli on tehnyt haluttuja, teidän, lasten vanhempien avustuksella. Onko siis väärin, että muutkin lapset toivovat niitä.
Äitini ruokki naapurin perhettä, jonka toinen vanhempi syyti rahansa eräälle uskonlahkolle. Olimme itsekin vähävaraisia. Nyt aikuisena on oma taloudellinen tilanteeni täysin toisenlainen, joten äitini esimerkin myötä minulla on mahdollisuus auttaa avuntarvitsijoita, tuomitsematta.
Näitä teidän kommentteja lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että en syntynyt teidän perheeseenne. En olisi halunnut kasvaa yhtä vastenmieliseksi ihmiseksi.
Ne nykypäivän hyvinvointivaltion avuntarvitsijat vaan tuppaavat usein olemaan sellaisia, että sitä avustusta ei tarvittaisi jos vähääkään otettaisi vastuuta elämästään ja panostettaisiin elämänhallintaan.
Esimerkiksi jos olet pitkäaikaistyötön, niin voidaan miettiä kannattaako hankkia viittä lasta siihen tilanteeseen.
Omat sympatiat noissa keräyksissä menevät niille, joille se tilanne on iskenyt puskista esim. eron tai leskeyden myötä, tai vaikka koti palanut maan tasalle. Mutta valitettavasti suurin osa noista avustusperheistä on juuri näitä vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä + lapsia 5-12kpl - tapauksia...
Hitsi. Munkin perhe on sitte köyhä, kun ei meillä ole tollai ikinä lahjoihin ollut varaa törsätä. En oo vaan tyhmänä tajunnut. Kun oon kuvitellut että meillä on raha-asiat kunnossa, lapsetkin opetetaan siihen että kaikkea tässä maailmassa ei voi saada, kun rahat ei riitä kaikkeen mukavaan - pitää säästää ja pitää valita.
Tarttis varmaan sitten ilmoittautua tonne ryhmään saajaksi... jos kerran tässä maassa on niin rikkaita että haluu ilostuttaa meitä köyhiä.
(Bruttotulot perheessä 8000 kuussa. Lahjat silti kohtuullisia.)
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli diakoniasta lappu, että saa toivoa lahjaa lapselle. Mietin juuri sitä, että mitä siihen kehtaa laittaa, ettei sitten joku ajattele, että no kylläpä on taas vähäosaisella korkealentoiset toiveet.
Kirjoitat siihen toiveeksi sen mistä lapsi pitää, jos tykkää legoista ja haluaa tiettyä sarjaa, kirjoitat sarjan chima/friends/city/technic legoja etkä kalleimmat kuvastosta löytyvän tavaran numeroa. Lapsen toiveiden kuuntelu ei tarkoita sitä, että on aina saatava kalleimmat tavarat mitä kaupasta löytyy.
Mä taidan olla köyhä. En tosin tt asiakas. Mutta opiskelija ja kolmen lapsen äiti. Lapset saavat yhden toivelahjan minulta. Maksan n.50€/lahja. Tätä varten olen säästänyt. Itseasiassa yhden lapsen (5v.) toive on tuo ryhmähau torni. Hintaa sille 69€. Kyllä se kauhistuttaa maksaa niin paljon. Onneksi toisen lapsen toive menee alle 50€. Tärkeintä on, että jokainen saa toivomansa lahjan, kun ei muuten leluja ostella.
En keksi tilannetta, että kääntyisin kerjäämään lahjoja lapsilleni muilta. En ole ikinä oikein ymmärtänyt noita "järjestäkää mun lasten synttärit" ja "ostakaa meidän lahjat" juttuja. Kenelle ne oikein on tarkoitettu?
No ne on juuri niitä lahjoja joita köyhillä ei ole vara ostaa mutta joita lapset toivovat. Kyllä minä ainakin haluaisin toteuttaa jonkun lapsen toiveen, sen sijaan että ostaisin jotain halpaa mitä lapsi ei oikeasti edes haluaisi. Ihan samoja lahjoja ne lapset toivoo kuin ketkä tahansa muut lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä aikuiset mutta lapset kylläkin.
Olen itse köyhistä oloista ja oli turha haaveillakaan mistään lelulahjoista. Aina tuli villasukkia yms. Pitäkää kiittämättömänä mutta eivät ne pienen lapsen mieltä paljoa lämmittäneet.
Tämäkin riippuu lasten kasvatuksesta. Olin itsekin köyhistä oloista ja en saanut lelulahjoja. Tiesin meidän taloustilanteen ja ymmärsin. Lisäksi minut oli kasvatettu siihen, että iloitsin hyödyllisistäkin lahjoista. Parasta jouluna oli ehdottomasti taloyhtiön tarjoama sauna, lisäksi oli myös se, että sai nukkua pitkään ja syödä riisipuuroa niin paljon kuin jaksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aski päivässä on melkein kaksitonnia vuodessa.
Aski päivässä = 475 € vuodessa.
Missä maassa sä asut? Esim vihreä LM maksaa tällä hetkellä 5,50 €. 365*5,50 € =2007,50 €.
Ainakin Tampereen Joulupuu-keräyksessä jokainen voi tuoda millaisen lahjan tykkää ja merkitä pakettiin, minkä ikäiselle lapselle ajateltu. Nettisivuilla on kyllä vinkkejä siitä, minkälaiset lelut ovat lasten keskuudessa "in", mutta ei mitään varsinaisia aatimuksia.
Varmaan kaikki muistaa lapsuusajoistaan, kuinka tärkeää oli, että lelut olivat samanlaisia kuin muillakin ja että tiesi, mistä puhutaan. Esim. 40-luvulla syntyneen mummoni lapsuudessa kuuminta hottia oli eriväriset muovinpalat, joita keräiltiin ja vaihdeltiin. Nykyajan muotilelut on ehkä kalliimpia, mutta tämä ilmiö on aina ollut olemassa. Joten ei mikään ihme, jos lapset näitä muotileluja toivoo.
Jotain vikaa on kyllä taloudellisten asioiden hallinnassa, jos "kohtuullusesti toimeentulevilla" vanhemmilla ei ole laittaa 30-70 €/ lapsi joululahjaan!
Olisipa kiva tietää, minkä verran keskimäärin perheet lasten lahjoihin Suomessa laittavat. Omassa pääosin keskituloisessa tuttavapiirissä (oma perhe mukaan lukirn) summa tuntuu oleva 100 ja 200 euron välissä kouluikäisillä lapsilla, nuoremmilla toki vähän vähemmän.