Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äiteillä ei ole muka aikaa??

Vierailija
21.10.2015 |

Olen itse neljän pienen lapsen äiti, ja kyllä mulla on aikaa pitää koti siistinä, tehdä ruokaa ja jopa leipoa, pidän itseni kunnossa ja laittaudun päivittäin. Kaikki tulee hoidettua ja enemmänkin, vielä helposti.

Musta tuntuu että monet äitit ei vaan osaa organisoida sitä arjen pyöritystä, ja ovat varmaan siihen lisäksi vaan laiskoja.

- Ruuanlaittoon menee 20-60min salatteineen, teet sen heti kun on mahdollista      (mulla lapset antaa tehdä milloin vain, ovat rauhallisia eivätkä roiku jaloissa)

-Tyhjennät kaiken alakaapeista ja muualta mihin taapero yltää, ei ole sitten sitä koko  ajan tavaroiden paikallaan laittamista

-Pyykit pesee kone! viskaa vaatteet aina suoraan koneeseen ja painat vaan napista! (en  tajuu miten joillekkin kertyy se pyykkivuori, koska on pesukoneet!)

-Lenkille pääset milloin vaan, 2 pientä saa tuplavaunuihin, ja mulla 5v ajaa pyörällä  mukana

-Jos et saa laittautumisrauhaa, herää vähän ennen lapsia laittautumaan. (itse herään  monesti jo ennen miestäkin ja teen hälle eväät töihin, kauniin näköisenä jo klo.6)

-Imurointi ei kauan vie, kun vaan alkaa, otat isommat lapset tavaroiden keräämiseen mukaan. (itse imuroin välillä kahdestikkin päivään vaikkei ole edes lemmikkiä)

- Tiskit laitetaan heti koneeseen! ja ruuan valmistumista odotellessa siivotaan keittiö.

Siinä on jo joitain mitä olen ihmetellyt muista äiteistä, ja noi on niin helppo tehdä, en tajua mikä siinä on niin vaikeaa? mä saan valtavaa nautintoa, siitä että arki pyörii hyvin ja siististi. 

Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?

Kommentit (355)

Vierailija
21/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa se, että työnteko ja kodinhoito on pois siitä ajasta, jolloin voisin viettää aikaa lasteni kanssa. Ehtiihän tuon kaiken mainitsemasi tehdä halutessaan päivän aikana, mutta sitten en ehdi enää leikkiä, askarrella tms. lasten kanssa. Miten saat päivääsi mahtumaan vielä lasten puistoilut, kavereiden näkemiset yms. kun lapsiakin on neljä?

Vierailija
22/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele mulla miksi lakanoita ja lasten sukkia ei saisi pestä yhdessä?

Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.

Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap

Missä välissä nukut?

21-22 nukkumaan kävin töissä käydessä, mulle onneksi riittää 6h pätkä unta hyvin. Liian pitkät unet vain väsyttää. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut ei tajua, että ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia? Kyllä mä lapsettomanakin ymmärrän, että lapset voi olla erilaisia, jotkut vaativat paljon, jotkut vähemmän. Ihmiset ovat erilaisia, joillakin on tosi vaativa työ, tai hankalat rytmit, jolloin kotiaskareiden teko hankaloituu. Joillakin on vaan energiaa enemmän kuin toisilla, jotkut voivat olla sairaita. Ja joo, on myös hyvin paljon äitejä, joita ei vaan kiinnosta tai ovat laiskoja. Mutta ihan urpoa niputtaa kaikki yhteen ja todeta että kun mä kerkeän, kaikkien pitää keretä.

Vierailija
24/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa mihin? 

Vierailija
25/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut milloin sä ap leikit lasten kanssa? Milloin laulat heille, piirtelet, askartelet , hassuttelet? Ne on ne muistot mitä lapsille jää lapsuudesta. Ja se on se syy miksi monet lapsia tekevät; että saavat olla niitten lasten kanssa. Eivät he haluakaan, että lapset ovat mahdollisimman vähän tarvitsevia ja mahdollisimman näkymättömiä että äiti voi juosta rätti kädessä.

Ymmärrätkö että jotkut ei ole tehneet niitä lapsia siksi että heillä on joku jolle pitää kuria. Heille tärkeintä on emotionaalinen lämpö, yhdessäolo, ilo lapsista. Ei heitä haittaa että ne ulkoiset puitteet ei ole tiptop. 

Ootko nyt ihan varma, ettet oikeasti pakene sitä lasten tarvitsevuutta niitten kotitöitten taakse? Koska tosi usein se menee näin, että äiti tarttuu imuriin tosiaan jopa kahdestikin päivästä koska haluaa henkisen pakopaikan niistä lapsistaan, ja lapset oppii että äitiä ei saa silloin häiritä, koska äiti tekee nyt hirveän tärkeitä töitä. Usein myös todella siivousintoiset äidit ovat herkästi pinna kireällä,  ja kannattaa sitäkin miettiä, että paljonko se teidän koti on myös lasten koti ja paljonko vaan sun oma projekti, jossa sun reviirille ei kukaan uskalla astua, ei viemällä legoja olkkariin tai pistämällä sohvatyynyä väärään asentoon tai äiti vetää kilarit sadasosasekunnissa.  

Vierailija
26/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruoka valmistuu alusta loppuun 20 minuutissa?

Vierailija
27/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tuossakin asiassa arjestasi hankalampaa, kun ne voi kyllä ihan pestä yhdessä. Olen minä käynyt töissäkin vaikka on lapsia ja lähden kun pienin täyttää 2v.

Samalla lailla se arki pitää pyörittää silloinkin, ilman tekosyitä. Työt alkoi mulla 6.30, heräsin klo.04.00. Kävin tunnin lenkillä, suihkussa ja laittauduin, sit lapset ylös ja liikkeelle. Ei se ole sen vaikeampaa. Ruuan huomiselle voi tehdä illalla jo kaappiin rauhassa kun lapset on nukkumassa. Ei ole sitten töitten jälkeen sitä ruuanlaittoa heti. Ap

Mä pesen lakanat 90 asteessa. Siksi en pese sukkia samassa. Ihanko oikeasti sä et lajittele ollenkaan? jos lapsella on päällä vaate jossa 30 astetta pesuohje, pesetkö sä sen samassa omien alushousujesi kanssa? Kumman ohjeesti tingit?

Kun lapsi nukkuu, en tee kotihommia vaan niitä juttuja jotka on mulle tärkeitä - lukeminen, miehen kanssa jutteleminen tai hänen kanssaan elokuvien katsominen; kissojen kanssa oleminen. 

Vierailija
28/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kun peset valkoiset lakanat ja punaiset sukat samassa, saat aikaan vaaleanpunaläikkäisiä lakanoita. Tai jos peset farkut ja valkoiset pitsimekot samassa, saat aikaan epämääräisensinisiä pitsimekkoja. Tai jos peset tummat collegehousut ja sinivalkoraitaisen t-paidan samassa, saat koneesta siniharmaaraitaisen t-paidan. Edes ne "värinkerääjät" eivät pysty mahdottomiin suorituksiin.

Noniin, ei ollut kyse lakanoiden ja sukkien ristiriidasta vaan väreistä. No ei tietenkään pestä punasia ja valkosia yhdessä. Tuostakaan sä et saa tekosyytä, laitappa kori väriä irrottaville vaatteille ja esim. kankaille jotka ovat arkoja. Ei mene ylimääräistä aikaa. Ap

Vierailija
29/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut milloin sä ap leikit lasten kanssa? Milloin laulat heille, piirtelet, askartelet , hassuttelet? Ne on ne muistot mitä lapsille jää lapsuudesta. Ja se on se syy miksi monet lapsia tekevät; että saavat olla niitten lasten kanssa. Eivät he haluakaan, että lapset ovat mahdollisimman vähän tarvitsevia ja mahdollisimman näkymättömiä että äiti voi juosta rätti kädessä.

Ymmärrätkö että jotkut ei ole tehneet niitä lapsia siksi että heillä on joku jolle pitää kuria. Heille tärkeintä on emotionaalinen lämpö, yhdessäolo, ilo lapsista. Ei heitä haittaa että ne ulkoiset puitteet ei ole tiptop. 

Ootko nyt ihan varma, ettet oikeasti pakene sitä lasten tarvitsevuutta niitten kotitöitten taakse? Koska tosi usein se menee näin, että äiti tarttuu imuriin tosiaan jopa kahdestikin päivästä koska haluaa henkisen pakopaikan niistä lapsistaan, ja lapset oppii että äitiä ei saa silloin häiritä, koska äiti tekee nyt hirveän tärkeitä töitä. Usein myös todella siivousintoiset äidit ovat herkästi pinna kireällä,  ja kannattaa sitäkin miettiä, että paljonko se teidän koti on myös lasten koti ja paljonko vaan sun oma projekti, jossa sun reviirille ei kukaan uskalla astua, ei viemällä legoja olkkariin tai pistämällä sohvatyynyä väärään asentoon tai äiti vetää kilarit sadasosasekunnissa.  

Just tämä. Kyllä mä priorisoin sen lapsen kanssa olemisen - vaikkakin tietenkin lapsikin voi osallistua siivoamiseen ja ruoanlaittoon, ja meillä osallistuukin, mutta kyllä musta on ihan ykköstä ehtiä sylittelemään, lukemaan, riehumaan, ulkoilemaan, leikkimään lapsen keksimiä leikkejä ja vaikka juttelemaan lapsen kanssa. 

Enkä vietä iltoja kotitöitä tehden, vaan yksin tai miehen kanssa. Mutta kaikilla on tietysti eri asioita joita pitää tärkeinä. Mun esim pitää nukkua 8h yössä (23-07 useimmiten), enkä halua herätä klo 4 juoksemaan ja meikkaamaan. Pyöräilen työmatkat ja laittautumiseen menee 15min :)

Vierailija
30/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli tuossa alussa jo osviittaa antava lause. "Mulla lapset antavat tehdä rauhassa eivätkä roiku jaloissa." Niimpä, kaikilla ei ole näin :)

Mutta miksi lapsesi on sellaisia? luulen että siihenkin äiti olisi voinut halutessaan vaikuttaa edes vähän. Mä oon alusta asti pyrkinyt siihen, että lapset on rauhallisia (en polttanut tai käyttänyt alkoa raskauden aikana, mikä voi tehdä lapsille vilkkautta) Ja kotona on kuri, on aika että saa hillua niin kovasti kuin lystää  ja sit on aika kun rauhoitutaan, ja se pitää.

Kyllä jos lapsille ei ole tiukka, arki on hankalaa.

Ihmisillä on erilaisia arvojärjestyksiä.

Itse olin 6 vuotta kotona lasten kanssa kun he olivat pieniä. Tärkeimpiä aisioita elämässäni sillon olivat lapsiin liittyvät asiat. Heidän hoitamisensa ja heidän kanssaan leikkiminen, ulkoilu, virikkeiden järjestäminen. Jos lapset roikkuivat jaloissani, otin heidät syliin ja vietin aikaa heidän kanssaan.

Siivoaminen ja kokkailu tulivat arvoasteikossani alempana. Ja siellä alempana ne ovat vieläkin.

Olen kyllä huomannut, että Suomessa monelle tärkeintä on se että tiskipöytä kiiltää ja lapset on hiljaa omissa oloissaan eivätkä häiritse aikuisia kun nämä puunaavat sitä tiskipöytää.

Onneksi meillä jokaisella on mahdollisuus päättää itse omat arvomme ja toimia niiden mukaan :)

Vierailija
31/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Koska kun peset valkoiset lakanat ja punaiset sukat samassa, saat aikaan vaaleanpunaläikkäisiä lakanoita. Tai jos peset farkut ja valkoiset pitsimekot samassa, saat aikaan epämääräisensinisiä pitsimekkoja. Tai jos peset tummat collegehousut ja sinivalkoraitaisen t-paidan samassa, saat koneesta siniharmaaraitaisen t-paidan. Edes ne "värinkerääjät" eivät pysty mahdottomiin suorituksiin.

Noniin, ei ollut kyse lakanoiden ja sukkien ristiriidasta vaan väreistä. No ei tietenkään pestä punasia ja valkosia yhdessä. Tuostakaan sä et saa tekosyytä, laitappa kori väriä irrottaville vaatteille ja esim. kankaille jotka ovat arkoja. Ei mene ylimääräistä aikaa. Ap

No mutta ystäväiseni, tästä lajittelusta niitä pyykkivuoria juuri syntyy! Kun eko-ohjelma pesee pyykkiä jopa kolmisen tuntia, ei niitä koneellisia ehdi pestä kuin yhden illassa. 

Vierailija
32/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21-22 nukkumaan kävin töissä käydessä, mulle onneksi riittää 6h pätkä unta hyvin. Liian pitkät unet vain väsyttää. Ap

Etkö vieläkään ihan itse tajua, että miten monella on vähemmän aikaa? Vihje: Useimmat meistä eivät pärjää kuuden tunnin yöunilla. Me tavalliset ihmiset nukumme joka yö 2 tuntia enemmän kuin sinä, sillä me tarvitsemme sen unen jaksaaksemme. Minä esimerkiksi nukahdan vaikka istualleni pöydän ääreen, jos univajetta alkaa kertymään. 2 tuntia päivässä enemmän unta tarkoittaa vuodessa 30 vuorokautta enemmän unta. Siinä ajassa sinä ehdit tällätä itseäsi ja siivota kotiasi aikamoisen tovin!

Etkö tosiaan tajunnut tätä itse?

Vierailija
33/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen lakanat 90 asteessa. Siksi en pese sukkia samassa. Ihanko oikeasti sä et lajittele ollenkaan? jos lapsella on päällä vaate jossa 30 astetta pesuohje, pesetkö sä sen samassa omien alushousujesi kanssa? Kumman ohjeesti tingit?

Kun lapsi nukkuu, en tee kotihommia vaan niitä juttuja jotka on mulle tärkeitä - lukeminen, miehen kanssa jutteleminen tai hänen kanssaan elokuvien katsominen; kissojen kanssa oleminen. 

En mä ole sanonut etten lajittele vaatteita, tietysti! mutta kyllähän sä oman perheen vaatteet tunnet, suurin osa meidän pyykistä on sitä mitkä voi pestä samassa koneessa. Harvemmin pestäviä on sitten vähemmän. Ja turhaan peset 90 asteessa, esim. pölypunkkien häätöön riittää ihan 60 astetta, turhaan kulutat sähköä. Ap

Vierailija
34/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto, kuvasit ihan mun vaihtariäidin! Juuri tuollainen hausfrau jonka lähellä ei kukaan uskaltanut hiiskahtaakaan kun siivosi kotiaan ja lapsensa pakenivat kaikki omiin huoneisiinsa. Ja kyllä muuten ärähti vihaisesti kun kerran erehdyin tätä hänen siivoustaan häiritsemään.

Vierailija
35/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miksi se on niin vaikeaa?

Henkilökohtaisesti mulla on ehkä vaikeita se organisointi, palapelin kokoaminen. Myös asioiden aloittaminen tai niiden jättäminen kesken kun joku sen keskeyttää tuntuu aina hiukan hankalalta. Myönnän myös olevani mukavuuden haluinen ja käyttäväni aikaa mieluummin johonkin muuhun kuin leipomiseen tai siivoamiseen.

Vierailija
36/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.

Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!

Vierailija
37/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kommentoi lainkaan lasten kanssa vietettävää aikaa. Taitaa olla lapset puoliheitteillä, kun pitää meikata, lenkkeillä ja valmistaa miehelle eväitä.

Vierailija
38/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Äsken se ohje oli vielä että suoraan koneeseen. Nyt sitten kuitenkin että eri pyykkikoreihin? Mutta näinhön ne pyykkivuoret nimeomaan syntyvät kun punaiset sukat odottaa muuta väripyykkiä. Ja miten iso teollisuuspesukone sulla oikein on? Mulla on 6 kg:n kone eikä sinne mahdu kuin yhden kapean sängyn lakanat kerralla pesuun.

Vierailija
39/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Keitot, pastat, jne.... On tavaton määrä terveellisiä ruokia, jotka valmistuvat tuossa ajassa.

Mihin ruokaan menee aikaa alusta loppuun yli 20min?!

Mulla menee jo pelkästään perunoiden kuorimiseen tuo 20 minuuttia. Noh, ehkä mä en sitten vain osaa :D

Vierailija
40/355 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta ystäväiseni, tästä lajittelusta niitä pyykkivuoria juuri syntyy! Kun eko-ohjelma pesee pyykkiä jopa kolmisen tuntia, ei niitä koneellisia ehdi pestä kuin yhden illassa. 

Kerta pitää noin pitkällä ohjelmalla pestä, ni kerkee siltikin 2, heti kun tulet töistä laitat pyörimään, ja seuraavan heti perään, meillä kone pyörii yölläkin joskus, ja kun vauvan syötän yöllä, samalla seisomalla levitän ne pyykit. Jolla ei ole yösyövää vauvaa, voi tehdä sen heti herätessä aamulla, herää hyvin :) Pyykit säilyy 24h puhtaassa suljetussa koneessa ennenkuin alkaa kehittymään bakteereja.

Ap, joka tietää kyllä pyykkihommat, koska olen hygienisti ammatiltani.