Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on teidän mielestänne paras tapa oppia kieliä?

Vierailija
13.06.2026 |

Kertokaa vinkkejä! En ymmärrä näitä epämääräisiä siansaksa sääntöjä

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä kielellä on radio- ja TV-lähetyksiä netissä, seuraa niitä ja lue niiden nettilehtiä. Niin ne pennutkin oman kielensä oppii.

Vierailija
2/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on toki asua siellä missä kieltä pääasiassa käytetään. 

Muita tapoja on löytää kieltä puhuva ystävä, jonka kanssa sopii, että puhutaan pääasiassa ko. kieltä ja täydennetään enkulla jos on pakko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä kielellä on radio- ja TV-lähetyksiä netissä, seuraa niitä ja lue niiden nettilehtiä. Niin ne pennutkin oman kielensä oppii.

Ei mun enkku ole yhtään sen kummempi vaikka katson joka päivä englanninkielisiä sarjoja telkusta. 

Vierailija
4/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihde on hyvä keino oppia ainakin englannin kieltä. Musiikki, elokuvat, tv-sarjat, tietokonepelit sivutuotteena tuottaa englannin kielen oppimista. 

Vierailija
5/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimia teurastamolla kielenkääntäjänä. 

Vierailija
6/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun enkku ole yhtään sen kummempi vaikka katson joka päivä englanninkielisiä sarjoja telkusta. 

Teippaa pahvit tekstityksen päälle tai sitten voimaile valikosta teksti pois.

Vierailija
7/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Kukaan siellä ei juurikaan osannut englantia eikä yhteistä kieltä ollut alussa. Oli pakko oppia.

Vierailija
8/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natiivi kaveri, joka korjaa.

Vierailija
9/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kielestä ja lähtötasosta

- enkku vahvin, sillä pystyn luomaan keskustelua, kirjallisissa töissä tykkään kyllä tarkistaa sanakirjoista/tekoälyltä. Kuuntelu onnistuu hyvin (äänikirjat, tv-sarjat) ja pysyn kärryillä käytännössä koko ajan.

- seuraavaksi ruotsi, tämän kielitaito on ruostunut vaikka takana jopa asumista Ruotsissa sekä suomalaiset kouluopinnot ylppäreihin asti. Handlaan perus keskustelut, toistuvat fraasit ym työelämän tilanteissa. Tätä preppaan kuuntelemalla ruotsinkielisiä podcasteja joista ei haittaa vaikken kaikkea ymmärtäisikään (Spöktimmet on hyvä), seuraan ruotsalaisia ruokabloggaajia instagramissa, katson tv:stä Solsidania, satunnaisesti luen Aftonbladetia tai Expresseniä mutta melko passiivisella tasolla tämän käyttö kuitenkin on

- kolmanneksi espanja, tätä harjoittelen Duolingolla ja olen 4. tasolla kaikista 8 kurssista. Pystyn kuuntelemaan helppoja podcasteja, laulujen sanoja ym kunhan aihepiiri on sellainen joka oikeasti kiinnostaa itseä

- neljäntenä ranska jonka olen vastikään aloittanut Duolingolla ja menen vielä todella alkeissa eli käytännössä hahmotan vaikka tv-ohjelmasta vain sanan sieltä, toisen täältä niin tässä on vielä pisin matka 

Olen miettinyt josko kesälomalla treenaisi ruotsia ja espanjaa mahdollisesti jonkun nettikaverin kanssa mutta ranska on vielä liian kaukana, sekin toki tavoitteena joskus osata niin että pärjäisi jossain ranskankielisessä maassa turistina hyvin

Vierailija
10/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on puhua kohdekielisen ummikon kanssa, joka puhuu vain äidinkieltään. Vielä parempi, jos on pakko. 

Vierailija
11/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti paras tapa on hankkia mahdollisimman hyvä äidinkielen taito. Siis opiskella koulussa niin ahkerasti kuin kykenee. Kannattaa myös lukea niin paljon kuin suinkin, sekä kirjallisuutta että tasokkaita lehtiä. Tukevalta äidinkielen pohjalta on helppo lähteä oppimaan ja opiskelemaan myös vieraita kieliä.

Jos ei halua opiskella ammattimaisesti (esimerkiksi yliopistossa), voi hakeutua vaikka kansalaisopistoihin ja muille vastaaville kursseille. Puhutun ymmärtämiseen saa apua katsomalla (vaikka netistä) tekstitettyjä videoita ja ohjelmia. Puhumaan itse oppii parhaiten natiiviympäristössä, mutta sinne ei kannata hakeutua vielä nollatiedoilla ja -taidoilla vaan vasta sitten, kun auttava kielitaito on jo hankittu.

Vierailija
12/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettiradion avulla tuo onnistuu. Itse ympäröin itseni vieraalla kielellä kotonani eli vain sillä kielellä nettiradion ohjelmia, musiikkia, sarjoja, selkouutisia, videoita jne. Sen lisäksi liimasin post-it lapuilla opiskelemalla kielellä sanat huonekaluihin jne kattolamppua myöten. Aloin kirjoittaa minipäiväkirjaa vieraalla kielellä. Otin ChatGPT:n sparraamaan minua opinnoissani ja se selitti minulle perusteellisesti kielioppiasioita ja oli keskustelukaverinani. Sitten hankin vielä kirjeenvaihtokaverin kyseisen kielen puhujista jonkun international penpal-sivuston avulla. Lauloin sillä kielellä karaokea YouTube-videoiden avulla. Kokkailin kohdemaan ruokaa. 

Lopputulos: puolessa vuodessa opin kielen niin hyvin alkeista liikkeelle lähtien, että kirjoitin siitä lyhyenä kielenä M:n yo-kirjoituksissa. 

Vierailija
13/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkeet kielikurssilla, sitten vaan rohkeasti puhumaan, lukemaan ja käyttämään kieltä.

Vierailija
14/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii parhaiten se, että opettelen kielen perusteet oppikirjan ja kieliopin avulla sekä teen harjoituksia. Myös esim. Duolingo on hyvä apuväline. Näitä tietoja täytyy sitten tuoda käytäntöön kuuntelemalla, lukemalla ja puhumalla. Peruskielioppi on aika helppo ottaa haltuun ja rakenteiden osaaminen sujuvoituu sitten, kun kieltä käyttää. Harjoittelu automatisoi kieliopillisesti oikeaoppisen kielenkäytön. 

Vierailija
15/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uutta kieltä opiskellaan.

Kolme maahanmuuttajaa kertoo, miten he oppivat suomea ihmeen nopeasti.

Suomen kielioppia ja sanastoa opiskeltiin neljä tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. 

Keinot ovat olleet monet. Aluksi hän otti käyttöön kielten opiskelussa käytettävän Anki-sovelluksen, latasi siihen kaksituhatta suomen sanaa ja myöhemmin toisen mokoman. Lausumista hän on harjoitellut lukemalla ääneen.

Hän katsoo Ylen Selkouutiset ja lukee samat uutiset sitten itse ääneen. Näin suun lihakset tottuvat ääntämiseen.

Hän lukee romaanista selkoversion. Sen jälkeen hän kuuntelee äänikirjana saman romaanin alkuperäisversion. Vaikka sanasto on vaikeaa, kirjaa pystyy seuraamaan, kun juoni ja henkilöt ovat tuttuja.

Dekkarit toimivat tässä hyvin. Ja Tommi Kinnusen Ei kertonut katuvansa, jonka selkoversio on täynnä Daviesin lyijykynällä tekemiä kielioppimerkintöjä.

Suomen kieli | Kolme maahanmuuttajaa kertoo, miten he oppivat suomea ihmeen nopeasti

https://www.hs.fi/feature/art-2000011931048.html

Vierailija
16/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää! Mun poika on seurustellut brittiläisen naisen kanssa 2 vuotta ja englanti on aivan eri luokkaa kuin 2v sitten, ero on uskomaton. Ei tuollaista opi sarjoja katsomalla vaan sitä kieltä pitää ns käyttää. 

Vierailija
17/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani natiivit eivät ainakaan korjaa. Heidän mielestään se on epäkohteliasta.

Vierailija
18/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää! Mun poika on seurustellut brittiläisen naisen kanssa 2 vuotta ja englanti on aivan eri luokkaa kuin 2v sitten, ero on uskomaton. Ei tuollaista opi sarjoja katsomalla vaan sitä kieltä pitää ns käyttää. 

Meidän suvussa 2 brittiä ja englannin kielen taitoni on rappeutunut massiivisesti.

Lähinnä sen takia, että sitä joutuu puhumaan nykyään enimmäkseen muiden suomalaisten kanssa, vanhusten tms. 

Vierailija
19/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uutta kieltä opiskellaan.

Kolme maahanmuuttajaa kertoo, miten he oppivat suomea ihmeen nopeasti.

Suomen kielioppia ja sanastoa opiskeltiin neljä tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. 

Keinot ovat olleet monet. Aluksi hän otti käyttöön kielten opiskelussa käytettävän Anki-sovelluksen, latasi siihen kaksituhatta suomen sanaa ja myöhemmin toisen mokoman. Lausumista hän on harjoitellut lukemalla ääneen.

Hän katsoo Ylen Selkouutiset ja lukee samat uutiset sitten itse ääneen. Näin suun lihakset tottuvat ääntämiseen.

Hän lukee romaanista selkoversion. Sen jälkeen hän kuuntelee äänikirjana saman romaanin alkuperäisversion. Vaikka sanasto on vaikeaa, kirjaa pystyy seuraamaan, kun juoni ja henkilöt ovat tuttuja.

Dekkarit toimivat tässä hyvin. Ja Tommi Kinnusen Ei kertonut katuvansa, jonka selkoversio on täynnä Daviesin lyijykynällä tekemiä kielioppimerkintöjä.

Suomen kieli | Kolme maahanmuuttajaa kertoo, miten he oppivat suomea ihmeen nopeasti

https://www.hs.fi/feature/art-2000011931048.html

On kahdenlaisia maahanmuuttajia. Nämä ovat integroitumassa. 

Toisten tarkoitus ei ole lainkaan integroitua Suomeen. 

Vierailija
20/20 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin espanjan käytännössä kun äitini on puoliksi kanario ja puhuu meille lapsille espanja tai kanarian espanjaa. Opin puhumaan sujuvasti ja ymmärtämään, mutta kun lukiossa otin espanjan niin en osannut melkein mitään. Kielioppi oli ihan hakusessa ja espanjan kirjakielikin opeteltavissa aika pitkälti. Eli puhumaan oppii korvakuulolta, mutta onko se oikeakielisyyttä? Ei välttämättä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi