Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:04"]
Oletettavasti tämä potilas on sellaisessa tilassa, ettei itse pysty hoitamaan lääkäriasioitaan. Hoitokodin työntekijä on tehnyt virheen kun ei vastaa edes neljännellä kerralla.
Eihän lääkärin työstä tulisi mitään, jos tämän pitäisi soitella kaikki omaiset läpi aika kun annettuun numeroon ei monen soittokerran jälkeen vieläkään vastata.
[/quote]
Niinpä, oletettavasti potilas ei myöskään kykene kertomaan, kuinka paljon sattuu ja viikonlopun aikana jokainen hoitaja vuorollaan aiheuttaa potilaalle tarpeetonta kipua, kun eivät osaa tiedon puuttuessa edes murtunutta rannetta varoa.
Ei lääkärin tarvitsisi kuin pienessä osassa tapauksia käyttää muita keinoja potilaan/tätä hoitavan tahon tavoittaakseen. Jos röntgenissä ei olisi näkynyt mitään erikoista tai muut testituloksen normaaleja tai ainakin sellaisia, ettei akuutteja hoitotoimenpiteitä tarvita, riittää että yrittää soittaa kerran tai kaksi. Mutta jos tulosten perusteella avuton potilas kärsii hoidonpuutteesta tai potilas on hengenvaarassa jos ei saa hoitoa nopeasti, tilanne on toinen ja pitää vähän enemmän panostaa. Näitä tapauksia ei varmasti kovin paljon ole, koska useimmiten verikokeista tai röntgenistä ei ilmene mitään niin hälyttävää ja useimmiten puheluun vastataan.
[/quote]
Niin, ja sen tiedon siitä murtuneesta ranteesta olisi saanut, jos olisi yhdenkin kerran niistä neljästä kerrasta ollut puhelimen ääressä kun lääkäri on soittanut.
Meillä näkyy myös numero. Mutta kyllä minulla on tieto, milloin lääkäri soittaa. Eli kun soittoaika on tiistaiaamuna klo 8 jälkeen, sitä osaan myös odottaa. Mutta jos en odota puhelua, en työaikana vastaa välttämättä tutuillekaan. Tietty se on paha juttu jos on jotain sattunut, mistä yritetään ilmoittaa, mutta on otettava riski. Mulla on sellainen työpiste, etten voi pitää puhelinta siinä. Silloin kun isäni oli sairaalassa heikkona, vastasin työaikana kaikkiin puheluihin ja pidin puhelinta mukana sen hankaluudesta huolimatta. Isä selvisi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:57"]
Vastaan, jos tiedän, että sairaalasta soitetaan minulle kyseisenä päivänä.
Muuten en.
[/quote]
Tämä. Ja eipä täällä pelätä velkojia, vaan mielisairaiden sukulaisten häirikkösoittoja.
Vastaan, mulla on markkinointikielto ja tietojenluovutuskielto maistraatille. Suosittelen, ei tarvitse miettiä tätäkään. Kolme vuotta ja ei ainuttakaan puhelinmyyntisoittoa.
Jos pystyn niin vastaan mutta en todellakaan nimelläni, vain pelkällä haloolla. Ellen voi vastata, oletan että jos soittajan asia on tärkeä, hän silloin koittanee soittaa hetken päästä uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:21"]
Oletettavasti tämä potilas on sellaisessa tilassa, ettei itse pysty hoitamaan lääkäriasioitaan. Hoitokodin työntekijä on tehnyt virheen kun ei vastaa edes neljännellä kerralla.
Eihän lääkärin työstä tulisi mitään, jos tämän pitäisi soitella kaikki omaiset läpi aika kun annettuun numeroon ei monen soittokerran jälkeen vieläkään vastata.
[/quote]
Niinpä, oletettavasti potilas ei myöskään kykene kertomaan, kuinka paljon sattuu ja viikonlopun aikana jokainen hoitaja vuorollaan aiheuttaa potilaalle tarpeetonta kipua, kun eivät osaa tiedon puuttuessa edes murtunutta rannetta varoa.
Ei lääkärin tarvitsisi kuin pienessä osassa tapauksia käyttää muita keinoja potilaan/tätä hoitavan tahon tavoittaakseen. Jos röntgenissä ei olisi näkynyt mitään erikoista tai muut testituloksen normaaleja tai ainakin sellaisia, ettei akuutteja hoitotoimenpiteitä tarvita, riittää että yrittää soittaa kerran tai kaksi. Mutta jos tulosten perusteella avuton potilas kärsii hoidonpuutteesta tai potilas on hengenvaarassa jos ei saa hoitoa nopeasti, tilanne on toinen ja pitää vähän enemmän panostaa. Näitä tapauksia ei varmasti kovin paljon ole, koska useimmiten verikokeista tai röntgenistä ei ilmene mitään niin hälyttävää ja useimmiten puheluun vastataan.
[/quote]
Niin, ja sen tiedon siitä murtuneesta ranteesta olisi saanut, jos olisi yhdenkin kerran niistä neljästä kerrasta ollut puhelimen ääressä kun lääkäri on soittanut.
[/quote]
Ihan turha syyllistää hoitajia siitä että lääkäri ei tutkinut asiaa paremmin ja lähetti murtuma potilaan kotiin (pienkotiin) ilman asianmukaista hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:35"]Meillä potilaat eivät soita lääkärille, vaan soittotunnit on sillä periaatteella että lääkäri soittaa potilaalle. Ja kun soitan siihen ennalta ilmoitettuun aikaan tuntemattomasta numerosta, eivät potilaat siltikään vastaa. Ap
[/quote]
Sä et pysty vastaamaan itse töissä, mutta oletet, että muut pystyvät. Käsittääkseni virka-ajasta on kyse? Nämä soittotunnit ovat ihan käsittämättömiä! Luuleeko lääkäri, että 10-15 ihmistä on sen soitto tunnin ajan odottamassa siinä puhelimen vieressä ja työnantajat, asiakkaat, työkaverit jne hyväksyvät tämän? Meillä töissä (it-ala) on puhelimeen puhumiskielto avokonttorissa. Puheluita varten tulee siirtyä erilliseen tilaan ja sinne ei aina ehdi/pääse. Samoin, jos joku ajo tai asennus on kesken, ei välttämättä kädet edes riitä vastaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]
Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?
[/quote]
Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?
[/quote]
Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua?
[/quote]
Pitäisikö se tietää että murtuma on jäänyt huomaamatta ja lääkäri soittaa takaisin kun huomaa vihdoin asian?
[/quote]
Siis kun ne sieltä pienkodista nimenomaan pyysivät että lääkäri rannemurtumajutusta soittaisi, niin kyllä on ihan pienkodin henkilökunnan moka se, että eivät vastaa puhelimeen vaikka lääkäri neljä kertaa soitti!! Kännykkää voi pitää mukana myös silloin kun on asiakkaiden kanssa tekemisissä, varsinkin jos odottaa tärkeää asiakasta koskevaa puhelua!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:51"]
En vastaa. Terveyskeskuksesta ei soiteta kännykästä.
[/quote]
kyllä sairaaloista ainakin soitetaan
Aika outo järjestely jos ei lääkärillä ole puhelinta jossa voi "poistua" linjalta. Ainakin kaupungin työpaikassa oli sellainen. Linjalle takaisin sitten tiettyyn aikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:21"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:04"] Oletettavasti tämä potilas on sellaisessa tilassa, ettei itse pysty hoitamaan lääkäriasioitaan. Hoitokodin työntekijä on tehnyt virheen kun ei vastaa edes neljännellä kerralla. Eihän lääkärin työstä tulisi mitään, jos tämän pitäisi soitella kaikki omaiset läpi aika kun annettuun numeroon ei monen soittokerran jälkeen vieläkään vastata. [/quote] Niinpä, oletettavasti potilas ei myöskään kykene kertomaan, kuinka paljon sattuu ja viikonlopun aikana jokainen hoitaja vuorollaan aiheuttaa potilaalle tarpeetonta kipua, kun eivät osaa tiedon puuttuessa edes murtunutta rannetta varoa. Ei lääkärin tarvitsisi kuin pienessä osassa tapauksia käyttää muita keinoja potilaan/tätä hoitavan tahon tavoittaakseen. Jos röntgenissä ei olisi näkynyt mitään erikoista tai muut testituloksen normaaleja tai ainakin sellaisia, ettei akuutteja hoitotoimenpiteitä tarvita, riittää että yrittää soittaa kerran tai kaksi. Mutta jos tulosten perusteella avuton potilas kärsii hoidonpuutteesta tai potilas on hengenvaarassa jos ei saa hoitoa nopeasti, tilanne on toinen ja pitää vähän enemmän panostaa. Näitä tapauksia ei varmasti kovin paljon ole, koska useimmiten verikokeista tai röntgenistä ei ilmene mitään niin hälyttävää ja useimmiten puheluun vastataan. [/quote] Niin, ja sen tiedon siitä murtuneesta ranteesta olisi saanut, jos olisi yhdenkin kerran niistä neljästä kerrasta ollut puhelimen ääressä kun lääkäri on soittanut. [/quote] Ihan turha syyllistää hoitajia siitä että lääkäri ei tutkinut asiaa paremmin ja lähetti murtuma potilaan kotiin (pienkotiin) ilman asianmukaista hoitoa.
[/quote]
Miksiköhän ne hoitajat on siellä hoitokodissa töissä? Jos hoitaja ei työaikana viitsi vastata puhelimeen, olisi alunperinkin pitänyt antaa lääkärille numero, joka kuuluu vaikkapa omaiselle.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä pointti tässä oma moka -syyttelyssä on, kun tiedon puutteesta kärsii joku ihan toinen kuin se vastaamatta jättänyt hoitaja? Jos samassa hoitolaitoksessa on toistuvasti vastaavaa ongelmaa, pitää hoitolaitoksesta tehdä valvovalle taholle valitus. Mutta ei avuttomia potilaita jätetä heitteille kärsimään tarpeettomasta kivusta sen takia, että hoitolaitos mokaa.
Jos kyse olisi itsenäisestä täysissä sielunvoimassa olevasta potilaasta, niin sitten saisikin minusta kärsiä tiedonpuutteesta, varsinkin kun se ei aiheuta hengenvaaraa vaan ainoastaan kipua. Tällainen potilas saisi myös itse minimoitua kivun varomalla rannettaan ja syömällä särkylääkkeitä. Kommunikoinniltaan rajoittunut muiden armoilla oleva vanhus tai vammainen on kuitenkin ihan eri juttu.
Vastaan niihin noin kolmeenkymmeneen numeroon, jotka ovat puhelimen muistissa, muut voi soittaa vaikka Vöyrin postiin.
jos joku on kuollut, niin siinähän ei ole enää mitään tehtävissä, joten kerkiän kuulla asian myöhemminkin, ja jos joku on vakavasti sairas, niin sopii soittaa ambulanssi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]
Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?
[/quote]
Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?
[/quote]
Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua?
[/quote]
Pitäisikö se tietää että murtuma on jäänyt huomaamatta ja lääkäri soittaa takaisin kun huomaa vihdoin asian?
[/quote]
Siis kun ne sieltä pienkodista nimenomaan pyysivät että lääkäri rannemurtumajutusta soittaisi, niin kyllä on ihan pienkodin henkilökunnan moka se, että eivät vastaa puhelimeen vaikka lääkäri neljä kertaa soitti!! Kännykkää voi pitää mukana myös silloin kun on asiakkaiden kanssa tekemisissä, varsinkin jos odottaa tärkeää asiakasta koskevaa puhelua!
[/quote]
Kuulostaa kyllä varsin oudolle että murtuma asiassa joka vaatisi välitöntä hoitoa jätetään soittopyyntöjä puolin tai toisin.
Missä lääkärit soittaa milloin sattuu? Meillä päin on ollut jo monta vuotta käytäntö, että lääkäri soittaa ja se on takuulla tehokkaampaa niin päin, niin ei tarvitse potilaan jonotella linjoilla. Mutta yhtä ainutta puhelua ei ole tullut yllättäin, vaan minulle on aina annettu soittoaika hyvissä ajoin etukäteen. Itse asiassa viime viikolla oli ja se oli selkeä tiistai 8-9 aikaan.
Sama ongelma mulla töissä. Hoidan päivässä tietyn ajan soittoja asiakkaille tuloksista ja sitten kukaan ei vastaa! Muu aika hoidetaan ajanvarauksen mukaan. Numeroa ei näy mun soittaessa siitä syystä, ettei asiakkaat ala soittelemaan kyseiseen numeroon ja keskeyttämään hoitotoimenpiteitä. Sitten nämä samat tyypit, jotka eivät vastaa tai hylkäävät puhelun soittavat yleiseen numeroon ja kitisevät ettei heille ole soitettu tuloksista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä pointti tässä oma moka -syyttelyssä on, kun tiedon puutteesta kärsii joku ihan toinen kuin se vastaamatta jättänyt hoitaja? Jos samassa hoitolaitoksessa on toistuvasti vastaavaa ongelmaa, pitää hoitolaitoksesta tehdä valvovalle taholle valitus. Mutta ei avuttomia potilaita jätetä heitteille kärsimään tarpeettomasta kivusta sen takia, että hoitolaitos mokaa.
Jos kyse olisi itsenäisestä täysissä sielunvoimassa olevasta potilaasta, niin sitten saisikin minusta kärsiä tiedonpuutteesta, varsinkin kun se ei aiheuta hengenvaaraa vaan ainoastaan kipua. Tällainen potilas saisi myös itse minimoitua kivun varomalla rannettaan ja syömällä särkylääkkeitä. Kommunikoinniltaan rajoittunut muiden armoilla oleva vanhus tai vammainen on kuitenkin ihan eri juttu.
[/quote]
Eihän tässä itse potilasta syytetäkään, vaan hoitokodin työntekijää, joka ei vastaa puhelimeen useasta soittoyrityksestä huolimatta.
Ikävää, että potilas kärsii, mutta ei lääkäri voi lähteä soittelemaan moneen numeroon yhden potilaan takia, niitä potilaita kun on useita. Jos lääkäri pyhittää aikansa vain tämän rannemurtumapotilaan asian hoitoon, pian tulee valitusta muilta kun ei palvelu pelaa ja lääkäri ei soita luvattuna aikana.
Vastaan aina. Ihmisistä on tullut oudon pelokkaita, ei sitä lankapuhelin aikanakaan tiennyt ikinä kuka soittaa, rohkeasti vaan vastattiin silläkin uhalla että soittaja onkin puhelinmyyjä...:D
Minä en edes luovuta numeroani kellekään, jonka numeroa minulla itselläni ei ole. Tästä tiedän, että tuntemattomasta soittaja on joku häirikkö, joka on tonkinut numeroni luvatta ties mistä.
Miksi helvetissä ette voi lähettää sähköpostia? Onneksi joissain palveluissa tajutaan lähettää, mutta sitä ennen tulee aina vähintään pari salattua puhelua. Itse jouduin ottamaan lomaa puhelua varten, koska terveydenhuoltoon piti ottaa yhteys puhelimitse ja se piti tehdä klo 10-11, eikä tuo onnistunut töissä. Ihan idioottien hommaa, jos siihen puhelimeen ei ehdi vastata kuin tunnin aikana niin miksi ihmeessä ei voi suostua kommunikoimaan sähköpostitse? Joku kirjesalaisuusjuttu? En tiedä mitä puhelu siinä auttaa, voihan kuka tahansa napata puhelimeni ja vastata siihen esittäen minua.