Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:15"]
Miten te ikinä saatte vaikkapa töitä, kun ne firmoistakin monesti soittavat sellaisesta numerosta, joka ei näy fonectassa tms. Kun moni on kertonut, ettei vastaa vaikka numero näkyisi, mutta se on tuntematon. Itse ainakin kun olin työttömänä, tuli jätettyä satoja hakemuksia ja parhaina päivinä saattoi neljästäkin firmasta soittaa haastattelukutsuja.
[/quote]
Aika jännä. Minulle ei ole yksikään työntarjoaja vielä koskaan soittanut salaisesta numerosta. Aina on numero näkynyt, johon on sitten voinut vaikka itse soittaa takaisin jos on ollut sillä kuuluisalla paskalla väärällä hetkellä.
[/quote]
Oho sori, jos numero näkyy niin sitten soitan takaisin. Lähinnä jos kyse on siitä että lukee vain "tuntematon numero tms" niin en vastaisi. Tosin yksikään työntarjoaja ei koskaan tällaisesta ole soittanut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:11"]Provohan tää on, sillä julkisen puolen sairaanhoidosta ( tk:t ja sairaalat) soitetaan aina näkyvästä numerosta. Siis aina! Joko kännykkänrosta tai lankanumerosta.
[/quote]
Ok, no sitten varmaan elän jossain mikä-mikämaassa, kun viime keväänä ollessani pitkissä tutkimuksissa, sairaalasta lähes poikkeuksetta soitettiin tuntemattomasta numerosta. Vain yksi lääkäri soitti tuloksia niin, että numero näkyi.
Kannattaisko ottaa tavaksi kertoa niille asiakkaille että soitat tuntemattomasta. Näin on useat lääkärit toimineet..
Ratkaisu, älä soita tuntemattomasta numerosta vaan ihan siitä virallisesta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:04"]
Oletettavasti tämä potilas on sellaisessa tilassa, ettei itse pysty hoitamaan lääkäriasioitaan. Hoitokodin työntekijä on tehnyt virheen kun ei vastaa edes neljännellä kerralla.
Eihän lääkärin työstä tulisi mitään, jos tämän pitäisi soitella kaikki omaiset läpi aika kun annettuun numeroon ei monen soittokerran jälkeen vieläkään vastata.
[/quote]
Niinpä, oletettavasti potilas ei myöskään kykene kertomaan, kuinka paljon sattuu ja viikonlopun aikana jokainen hoitaja vuorollaan aiheuttaa potilaalle tarpeetonta kipua, kun eivät osaa tiedon puuttuessa edes murtunutta rannetta varoa.
Ei lääkärin tarvitsisi kuin pienessä osassa tapauksia käyttää muita keinoja potilaan/tätä hoitavan tahon tavoittaakseen. Jos röntgenissä ei olisi näkynyt mitään erikoista tai muut testituloksen normaaleja tai ainakin sellaisia, ettei akuutteja hoitotoimenpiteitä tarvita, riittää että yrittää soittaa kerran tai kaksi. Mutta jos tulosten perusteella avuton potilas kärsii hoidonpuutteesta tai potilas on hengenvaarassa jos ei saa hoitoa nopeasti, tilanne on toinen ja pitää vähän enemmän panostaa. Näitä tapauksia ei varmasti kovin paljon ole, koska useimmiten verikokeista tai röntgenistä ei ilmene mitään niin hälyttävää ja useimmiten puheluun vastataan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:17"]
Miten te ikinä saatte vaikkapa töitä, kun ne firmoistakin monesti soittavat sellaisesta numerosta, joka ei näy fonectassa tms. Kun moni on kertonut, ettei vastaa vaikka numero näkyisi, mutta se on tuntematon. Itse ainakin kun olin työttömänä, tuli jätettyä satoja hakemuksia ja parhaina päivinä saattoi neljästäkin firmasta soittaa haastattelukutsuja.
[/quote]
Aika jännä. Minulle ei ole yksikään työntarjoaja vielä koskaan soittanut salaisesta numerosta. Aina on numero näkynyt, johon on sitten voinut vaikka itse soittaa takaisin jos on ollut sillä kuuluisalla paskalla väärällä hetkellä.
[/quote]
Oho sori, jos numero näkyy niin sitten soitan takaisin. Lähinnä jos kyse on siitä että lukee vain "tuntematon numero tms" niin en vastaisi. Tosin yksikään työntarjoaja ei koskaan tällaisesta ole soittanut.
[/quote]
Oma kokemukseni on, että rekryfirmoissa monesti numerolla ei löydy tietoja. Numero kyllä näkyy. Tottakai se voi olla kumminpäin vaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:42"]Tää on kyllä pitkälti tahtotilasta kiinni... Itsekin olen lääkäri ja työskennellyt niin yksityisellä kuin terveyskeskuksessakin. Yksityissektorillakin puhelu tuli tuntemattomasta numerosta, mutta jos en saanut potilasta kiinni niin laitoin niille tekstarin. Siihen oli joku systeemi asemalla, en enää ihan muista miten, oliko just joku yksi puhelin jonka sitä varten hain. Palasin sitten julkiselle puolelle ja siellä ei vastaava tietenkään onnistu. Palveluasenne on aivan erilainen kaikessa. Ymmärtäähän sen, kun potilaat ei tuota mitään. Miettikää vaikka ajanvaraushoitajia: julkisella jos kaikki ajat ja akuuttiajat on annettu ja viikko ihan täynnä niin hoitajia aletaan kritisoida aikojen antamisesta liian löyhin perustein, yksityisellä iloitaan kun ollaan niin kysyttyjä ja pohditaan toiminnan laajentamista. Lääkäreille soitellaan "tulisitko vaikka pariksi tunniksi nyt illalla, hyvin palkkioita tiedossa" ja monet tuleekin koska ruuhkapäivinä tulee rahaa.
Toinen syy asenne-eroihin on potilasmateriaalin valtava ero yksityisen ja julkisen välillä. Iso syy miksi en todellakaan voi ajatella puhelinnumeron antamista potilaille ei ole pelkästään tuo vastaanottojen keskeytyminen vaan se, että terveyskeskuksessa käyvät ovat ainakin tällä paikkakunnalla suurelta osin työelämän ulkopuolella, ja ilman muuta se korreloi sosiaalisiin taitoihin, yksinäisyyteen jne. Kilttinä ihmisenä saan julkisella jatkuvasti "ongelmapotilaita" jotka takertuvat minuun henkilönä ja soittelisivat alvariinsa (hypokondrikot, epävakaat psyk potilaat, yksinäiset vanhukset jne). Potilaat täytyy pitää "käsivarren mitan päässä" ja yksi keino on tuo että lääkärille voi jättää soittopyynnön muttei soittaa. Yksityisellä potilasaines on pääosin työssäkäyvää väkeä jonka kanssa sosiaalinen kanssakäyminen yleensä onnistuu ilman jatkuvaa rajoittamista, asiaan palauttamista tai tyynnyttelyä. Iso osa tk-väen huonosta palveluasenteesta syntyy noissa jatkuvissa kuormittavissa kontakteissa.
Mitä tälle voisi tehdä? Uskon että vaatisi aika isoja uudistuksia - sairausvakuutusmallin muuttaminen, työterveydenhuollon tuen lopettaminen jne. Millään "olkaa kilttejä potilaille" - luennoilla asia tuskin muuttuu.
[/quote]
Hyvin kirjoitettu. Tähän alkuperäiseen ongelmaan pitäisi olla sellainen tekninen ratkaisu, että kännykässä lukee "lääkäri" kun soitetaan potilaalle. Tosin sitten kitisevät ne, jotka pelkäävät, että joku näkee että lääkäri soittaa ja saa tietää terveysongelmista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:48"]Miten pärjättiin ennen kännyköitä kun ihmiset eivät olleet tavoitettavissa 24/7?
[/quote]
Silloin annettiin lääkärille puhelinnumero josta sut saa kiinni silloin kun lääkäri kertoi soittavansa. Ja siihen puhelimeen vastattiin aina kun se soi, tiesi sitä soittajaa taikka ei.
[/quote]
Useammin kai käytäntö oli ja on se että lääkärille on soittoaika silloin kun tiedetään että hän jokatapauksessa hoitaa jälkeenpäin asian puhelimitse vastaukset tuloksista tms. Jos kyse on hoitamatta jääneestä murtumasta tuskin soittoaikoja pyyntöjä jätetään puolin tai toisin etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]
Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?
[/quote]
Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?
[/quote]
Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua?
Minun potilaan onneksi yleensä vastaavat, meillä soitetaan näkyvästä numerosta, joskin neuvottu on myös keinot, jolla numeron näkymisen voi estää. Jotkut eläkeläiset ja nuoret toimettomat nukkuvat joskus pitkään eivätkä vastaa heti aamusta. Silloin sanelee yleensä kirjeen, jos asia sillä hoituu. On todella kiusallista, kun potilaat soittavat numeroon takaisin hetken tai päivien päästä. Silloin on aina joko toisen potilaan kanssa tai ainakin toisen potilaan asioiden kimpussa tai sitten syömässä tai vessassa, jolloin ei pääse tietokoneelle. Soittopyyntö parempi tapa tavoitella.
En vastaa ap ainakaan sinun puheluihisi. Oikean lääkärin puheluhin kyllä ehkä, mutta he eivät ole ikinä soittaneet niin että numero ei näkyisi.
Onko ihmiset noin vainoharhaisia? Vai onko tuo joku mielenterveysongelma? Puhelinkammo? :O
Mä vastaan aina. Jos siellä on joku myyjä tai vastaava, niin sanon vaan heti, että en tilaa mitään, kiitos. Ja suljen puhelimen. Ei mulle noita myyntisoittoja tule juuri lainkaan, vaikka ei ole mitään kieltoa. Jos niitä tulis paljon, niin mä laittaisin kiellon.
Mä itse soitan Suomeen aina Skypellä ja se näkyy mun isäni mukaan tuntemattomana numerona. Olis vähäiset kontaktit tuttuihin ja perheeseen, jos eivät vastaisi tuntemattomiin numeroihin. Onneksi vastaavat.
Lääkäri voi tarvittaessa jättää vastaajaan viestin että on yrittänyt soittaa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]
Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?
[/quote]
Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?
[/quote]
Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua?
[/quote]
Pitäisikö se tietää että murtuma on jäänyt huomaamatta ja lääkäri soittaa takaisin kun huomaa vihdoin asian?
Itselläni on ollut nuorempana piinaava stalkkeri, joka mm häiriköi puhelimella. Olen numeroa joutunut vaihtamaan kymmenisen kertaa. SIksi aina kun puhelimessa lukee tuntematon numero, nousee kylmä hiki ja pieni pakokauhu. Vastaan kyllä silti, eipä noita onneksi usein tule ja yleensä on kyllä joku viranomainen asialla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 23:03"]
Eikö teillä, jotka ette vastaa tuntemattomaan numeroon, ole sen ikäisiä lapsia, jotka jo liikkuvat kodin ulkopuolella ilman vanhempia? Lapselle on voinut sattua jotain ja esim. sairaalasta tai poliisista soitetaan? Tai joku soittaa tuntematon aikuinen soittaa, joka on auttanut pulaan joutunutta lasta.
[/quote]
Jättävät kyllä vastaajaan viestin jos tärkeää asiaa, tai laittavat tekstarin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 23:03"]
Eikö teillä, jotka ette vastaa tuntemattomaan numeroon, ole sen ikäisiä lapsia, jotka jo liikkuvat kodin ulkopuolella ilman vanhempia? Lapselle on voinut sattua jotain ja esim. sairaalasta tai poliisista soitetaan? Tai joku soittaa tuntematon aikuinen soittaa, joka on auttanut pulaan joutunutta lasta.
[/quote]
Itse en pysty ainakaan koskaan töissä vastaamaan puhelimeen, soitti kuka tahansa. Takaisin pystyn soittamaan tauolla.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:15"]Miten te ikinä saatte vaikkapa töitä, kun ne firmoistakin monesti soittavat sellaisesta numerosta, joka ei näy fonectassa tms. Kun moni on kertonut, ettei vastaa vaikka numero näkyisi, mutta se on tuntematon. Itse ainakin kun olin työttömänä, tuli jätettyä satoja hakemuksia ja parhaina päivinä saattoi neljästäkin firmasta soittaa haastattelukutsuja.
[/quote]
Ei ne saakaan. Siksi ovatkin työttömiä ja työnantajat valittavat, ettei löydy puhelinkykyistä porukkaa töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:51"]
Minä en ainakaan viitsi vastata jos en tunnista tai näe numeroa, koska yleensä se on sitten aina puhelinmyyjä. Jos on oikeaa asiaa niin voi jättää vastaajaan viestin tai lähettää tekstarin. Vastaan tuntemattomalle ainoastaan jos odotan puhelua. Kannattaa laittaa niin, että numero näkyy. Monilla, kuten minulla on Fonecta Caller joka näyttää kuka soittaa.
[/quote]Meillä on työnantajan puolelta ohjeistettu, että vastaajaan ei saa jättää viestiä. Ap
[/quote]
Eli ongelma on työnantajasi aiheuttama. Ongelman pystyy kiertämään lähettämällä kirjeen asiakkaalle kotiin.
[/quote]