Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:18"]Meinaat, että lääkärillä ei ole muuta tekemistä kun alvariinsa soitella yhdelle ihmiselle, joka ei useasta soitosta huolimatta vastaa puhelimeen? Varsinkin kun vastapuolella on tiedossa, että jossain vaiheessa puhelu tulee.
[/quote]
Eihän tässä oltu soiteltu sille rannemurtumapotilaalle lainkaan, hän on täysin syytön kärsimyksensä pitkittymiseen. Kyllä siis pitäisi jotain muutakin tehdä kuin vain antaa olla, jos hoitolaitoksen yhdestä numerosta ei vastata. Vaikka soittaa potilaan lähiomaiselle tai hoitopaikan johonkin toiseen numeroon. Tietosuojasyyt eivät myöskään estä jättämästä viestiä "Terveyskeskuslääkäri xxx xxx yritti tavoitella, olisi tärkeää asiaa yhtä asiakastanne koskien, soittakaa pikaisesti takaisin", koska tuollaisesta viestistä ei paljastu mitään potilaan henkilötietoja.
[/quote]
Oletettavasti tämä potilas on sellaisessa tilassa, ettei itse pysty hoitamaan lääkäriasioitaan. Hoitokodin työntekijä on tehnyt virheen kun ei vastaa edes neljännellä kerralla.
Eihän lääkärin työstä tulisi mitään, jos tämän pitäisi soitella kaikki omaiset läpi aika kun annettuun numeroon ei monen soittokerran jälkeen vieläkään vastata.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:01"]Puhelinmyyjät ei saa soittaa tuntemattomasta numerosta! Eli numeron täytyy aina näkyä. Tästä muutoksesta on jo tosi monta vuotta, mutta edelleen elää uskomus että tuntematon numero=puhelinmyyjä.
[/quote]
Kyllä mulle soittelee jotain pilleri- ja ladyshavermyyjiä tuntemattomasta. Viimeks eilen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:58"]
Mä olen kokenut melkoista häiriköintiä puhelinmyyjien toimesta, pahimmillaan 8-10 puhelua päivässä jopa saman firman soittajia. Erehdyksissäni menin yhden lehden tilaamaan joskus puhelimessa. Kerran soitettiin jouluaattona ja monesti myöhään illalla klo 21. Jotenkin jäänyt kammo tuntemattomiin numeroihin, se alkaa kyllä vaikuttamaan kotirauhaan. nykyään skippaan ne punaisella luurilla, ja soittajan tiedot näkyy kun latasin Fonecta Callerin. Mutta jos nyt odotan lääkärin puhelinaikaa niim tietty vastaan kaikkeen. Eri asia jos jotain tuloksia soittelee ilman että etukäteen tiedän.
[/quote]
Mua ei niin kauan häirinnyt, mutta kun odotin koiran tuloksia lääkäriltä, niin soittelivat puhelinmyyjät alvariinsa. Alkoi ottamaan sen verta pattiin, että laitoin puhelinmyyntikiellon päälle. Maksoi kai sekin muutaman euron, sekä muutama puhelinmyyjä kuukaudessa soitteli vielä alkuun, mutta sitten hiljeni sekin touhu kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:58"]Minulle on soitettu tuntemattomasta esim kun kerrottiin, että lapseni oli joutunut sairaalaan. Myös tk lääkärit ja poliisi soittavat tuntemattomasta. Todellakin vastaan aina!
[/quote]Aina näkyy jos soitetaan tk:sta/sairaalasta yms.
[/quote]
Jännä juttu, kun ei näy, ainakaan täällä. Viime keväänä lapseni oli joutunut auton tönäisemäksi ja viety sairaalaan. Numeroa ei näkynyt, kun soittivat.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:01"]
Puhelinmyyjät ei saa soittaa tuntemattomasta numerosta! Eli numeron täytyy aina näkyä. Tästä muutoksesta on jo tosi monta vuotta, mutta edelleen elää uskomus että tuntematon numero=puhelinmyyjä.
[/quote]
Juu ja puhelinmyyjät eivät myöskään saisi soittaa, jos on mainoskielto tai kokonaan salainen puhelinnumero. Eri asia on kieltää, kuin se että kaikki puhelinmyyntifirmat tottelisivat asiallisesti. Eiväthän kaikki firmat vaivaudu maksamaan soittelijoille pahemmin palkkaakaan, miksipä heitä kiinnostaisi muutkaan säännöt. Yksikin vastaava puhelinfirma soitteli sekä useista eri numeroista että ilman numeroa arkisin, viikonloppuisin, iltakymmenen jälkeen jne - eikä minun numeroni todellakaan ole avoimesti saatavilla, enkä sitä ole ilmoittanut kuin viranomaisille ja pankkiin. Pienen nettitutkiskelun jälkeen samaisesta firmasta löytyi myös tarinat työntekijöiden kusettamisesta, palkkojen maksamatta jättämisestä kuin mustalle listalle päätymisestäkin. Sääntöjä on helppo kiertää, kun kovin harva vaivautuu kuitenkaan tekemään virallisia ilmoituksia "kun puhelinmyyjä soittikin väärään aikaan ilman näkyvää numeroa". Kaiken voi myös laittaa erehdyksen piikkiin.
Vastatkaa niihin tuntemattomiin numeroihin. Ei minullakaan ole tietoa potilaiden työ- ja opiskelupaikoista. Meijän tietojärjestelmässä ei ole kohtaa, mihin tällaisia voisi kirjata. Eikä muutenkaan ole ihan normitapaus soitella opiskelupaikkaan. Toki, jos potilas olisi välittömässä hengenvaarassa ja tietäisin, missä potilas oleilee, soittaisin sinne, vaikka tällainen ei missään muotoa oloa soveliasta (tietosuoja).
Ehdotukset, joita tänne on tullut tilanteen kehittämiseksi, on ollut ihan hyviä, mutta tuolla julkisessa terveydenhuollossa säännöt ja asetukset on todella tiukkoja. Lisäksi ylikuormittunut järjestelmä tekee sen, että potilaiden palvelemiseen on kovin niukasti aikaa. Jos käytän minuutin sijasta viisi minuuttia potilaan X palvelemiseen, niin se on suoraan pois potilaan Y ajasta. Se, että lääkärisi käyttää ylimääräistä aikaa sinun palvelemiseen soittelemalla turhaan, on toiselta pois. Se, että soittaminen lopetetaan parin yrityken jälkeen on priorisointia ja niukkojen resurssejen jakamista tasapuolisesti. Ei se kivaa ja ongelmatonta ole, mutta loputtomasti ei voida käyttää aikaa potilaiden tavoittamiseen tai joku hengenvaarassa oleva jää hoitamatta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:53"]
En vastaa, ellen tiedä odottaa. Mulle soittaa puhelinmyyjät lähes päivittäin joten 99 % kerroista ei maksa vaivaa vastata.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:58"]Minulle on soitettu tuntemattomasta esim kun kerrottiin, että lapseni oli joutunut sairaalaan. Myös tk lääkärit ja poliisi soittavat tuntemattomasta. Todellakin vastaan aina!
[/quote]Aina näkyy jos soitetaan tk:sta/sairaalasta yms.
[/quote]
Jännä juttu, kun ei näy, ainakaan täällä. Viime keväänä lapseni oli joutunut auton tönäisemäksi ja viety sairaalaan. Numeroa ei näkynyt, kun soittivat.
[/quote]Törkeetä. Tuosta voisi kertoa ylemmälle taholle. Kun lankapuhelimesta soitetaan niin silloin tietää et jollain on oikeeta asiaa ja tietää et on tärkeetä vastata. On yleisesti tiedossa et enää ei vastata tuntemattomiin numeroihin.
Minulle on soittanut tuntemattomasta hätäkeskuksen työntekijä. Naapuri oli nähnyt kuinka meille joku murtautui ja soittanut 112. Sieltä joku sitten soitti ja kertoi tilanteen, en muista oliko poliisi vai kuka.
Tuo nyt ei mikään hengenhätä ole, mutta mietin, että mitäpä jos sieltä soitettaisiin vaikka että mies on ollut onnettomuudessa tms?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:23"]
...mutta miksi potilas lähetettiin kotiin jos kuvan ottamisen jälkeen ennen hoitoa etenkin kun kyse on todennäköisesti vanhuksesta.
[/quote]En tiedä miksi näin meneteltiin. Yleensä päivystävä lääkäri katsoo tällaiset kuvat, ennen kuin potilas lähetetään kotiin. Ap
Provohan tää on, sillä julkisen puolen sairaanhoidosta ( tk:t ja sairaalat) soitetaan aina näkyvästä numerosta. Siis aina! Joko kännykkänrosta tai lankanumerosta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:07"]
Vastatkaa niihin tuntemattomiin numeroihin.
[/quote]
Ei vastata. Hoitakaa työasianne kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:10"]Minulle on soittanut tuntemattomasta hätäkeskuksen työntekijä. Naapuri oli nähnyt kuinka meille joku murtautui ja soittanut 112. Sieltä joku sitten soitti ja kertoi tilanteen, en muista oliko poliisi vai kuka.
Tuo nyt ei mikään hengenhätä ole, mutta mietin, että mitäpä jos sieltä soitettaisiin vaikka että mies on ollut onnettomuudessa tms?
[/quote]Oikeesti ei näkynyt mitään numeroa? Valituksen paikka.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:48"]Miten pärjättiin ennen kännyköitä kun ihmiset eivät olleet tavoitettavissa 24/7?
[/quote]
Silloin annettiin lääkärille puhelinnumero josta sut saa kiinni silloin kun lääkäri kertoi soittavansa. Ja siihen puhelimeen vastattiin aina kun se soi, tiesi sitä soittajaa taikka ei.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:58"]Minulle on soitettu tuntemattomasta esim kun kerrottiin, että lapseni oli joutunut sairaalaan. Myös tk lääkärit ja poliisi soittavat tuntemattomasta. Todellakin vastaan aina! [/quote]Aina näkyy jos soitetaan tk:sta/sairaalasta yms. [/quote] Jännä juttu, kun ei näy, ainakaan täällä. Viime keväänä lapseni oli joutunut auton tönäisemäksi ja viety sairaalaan. Numeroa ei näkynyt, kun soittivat. [/quote]Törkeetä. Tuosta voisi kertoa ylemmälle taholle. Kun lankapuhelimesta soitetaan niin silloin tietää et jollain on oikeeta asiaa ja tietää et on tärkeetä vastata. On yleisesti tiedossa et enää ei vastata tuntemattomiin numeroihin.
[/quote]
Vielä tärkeempää on se, että voi soittaa takaisin kun numero näkyy, jos on vaikka paskalla kun soitetaan.
Tuntuu kyllä että joillakin paikkakunnilla ollaan edelleen 10 vuotta ajassa jäljessä. Nimenomaan tuon sen saralla, että soitellaan virallisista tahoista salaisista numeroista. Useimmat tajusivat jo silloin 10 vuotta sitten, että ihmiset eivät useinkaan ihan oikeasti vastaa, jos lukee "tuntematon numero". Sen vuoksi suurimmassa osassa maata soitetaan nykyään niin että numero näkyy, työpuhelimesta jonka voi laittaa äänettömälle sitten kun ei itse pysty vastaamaan (tai laittaa automaattiviestin pyörimään soittajalle). Käsittämätöntä, että joissakin kunnissa näköjään tämä perusasia ei vain mene perille.
Miten te ikinä saatte vaikkapa töitä, kun ne firmoistakin monesti soittavat sellaisesta numerosta, joka ei näy fonectassa tms. Kun moni on kertonut, ettei vastaa vaikka numero näkyisi, mutta se on tuntematon. Itse ainakin kun olin työttömänä, tuli jätettyä satoja hakemuksia ja parhaina päivinä saattoi neljästäkin firmasta soittaa haastattelukutsuja.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:10"]Minulle on soittanut tuntemattomasta hätäkeskuksen työntekijä. Naapuri oli nähnyt kuinka meille joku murtautui ja soittanut 112. Sieltä joku sitten soitti ja kertoi tilanteen, en muista oliko poliisi vai kuka.
[/quote]Oikeesti ei näkynyt mitään numeroa? Valituksen paikka.
[/quote]
Öö, miksi valittaisin? Ei minulla ole ongelmaa vastata tuntemattomaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:23"]
...mutta miksi potilas lähetettiin kotiin jos kuvan ottamisen jälkeen ennen hoitoa etenkin kun kyse on todennäköisesti vanhuksesta.
[/quote]En tiedä miksi näin meneteltiin. Yleensä päivystävä lääkäri katsoo tällaiset kuvat, ennen kuin potilas lähetetään kotiin. Ap
[/quote]
Eli ensisijaiseti päivystäjä teki virheen pompotellessaan asikasta turhilla käynneillä, mahdollisuus kun on ottaa asiakas tarkkailuun/osastolle eikä lähettää kotiin ja takaisin vastaan otolle mahdollisesti yhteensä ainakin 3 kertaa.
Itse en edes yrittäjänä vastaa jos en näe kuka soittaa. Eli jos numero salattu eli mikäli fonecta finder ei tunnista soittajaa niin en vastaa. Nykyään toki paljon paremmat keinot pitää yhteyttä ihmisiin kuin puhelin. Olen keskustellut nyt lukuisten ihmisten kanssa siitä että ei ihmiset enää vastaa puheluihin. Harvoin itsekään edes pystyisi vastaamaan. 99% puheluista tulee ajaessa, lääkärissäkäynnin aikana, paskalla ollessa tai asiakkaita auttaessa. En voi ymmärtää miten jotkut ehtii vastaamaan puhelimeen.