Kokemuksia hormonikierukka Mirenasta
Kertokaas omakohtaisia kokemuksia, sekä plussia että miinuksia, hormonikierukka Mirenasta. Itse olen aikeissa laitattaa h-kierukan, mikäli synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä minulle voidaan suositella. E-pillereitä en voi saada terveydellisistä syistä, mutta ilmeisimmin Mirena soveltuu.
Kiitos!
Kommentit (88)
Löysin vanhan ketjun, nostelen ylös. Omani on ollut 4,5kk. Asentaminen ei sattunut 2 sekunnin kirpaisua enempää, eikä asennuksesta johtuvaa veristä vuotoakaan ollut lainkaan. Mutta, järkyttävät kivut ja supistelut ihan koko ajan, erityisesti ennen kuukautisia. Olen keskustellut ties miten monen lääkärin kanssa, että mitä särkylääkkeitä voi käyttää, kun mikään ei auta. Kramppaa kuin synnytyksen aikaan ja hampaat kalisevat yhteen - ja minulla on tosi, tosi korkea kipukynnys normaalisti.
Teen onneksi töitä kotona etänä, mutta koska asun yksin, on pakko jaksaa hoitaa asiat itse. Pahimpina päivinä joudun käyttämään taksia ja tilaamaan ruokaa kotiin, vaikka lähin kauppa on 600m päässä.
Kuukautiset eivät ole vielä loppuneet, toivottavasti loppuvat, kun anemiaa varten tämä asennettiin. Joillakin menee kuulemma 2 vuotta, ennen kuin kierukka asettuu, joten olen varautunut siihen.
Mutta, tässä on niin, niin paljon hyvää, että toivon todella, että kierukka lakkaa aiheuttamasta kipuja, koska en halua luopua tästä. Kaikki mielenterveyden reistailut ovat hävinneet, olen taas oma itseni joka päivä sen sijaan, että voin hyvin vain 2-3 päivää kuussa. Ahdistus, masennus, itkuisuus, välinpitämättömyys, apatia, kaikkki poissa. Akne poissa, hiukset ja kynnet voivat paremmin, migreenikohtaukset poissa, unirytmin sekoilut poissa. Ruoansulatusvaivat poissa, ei jatkuvaa ripulia vaan ennen menkkoja normaalit hetkelliset ruoansulatusongelmat. Väsymys poissa, mitä nyt kivut väsyttävät. Libidoon ei ole vaikuttanut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Löysin vanhan ketjun, nostelen ylös. Omani on ollut 4,5kk. Asentaminen ei sattunut 2 sekunnin kirpaisua enempää, eikä asennuksesta johtuvaa veristä vuotoakaan ollut lainkaan. Mutta, järkyttävät kivut ja supistelut ihan koko ajan, erityisesti ennen kuukautisia. Olen keskustellut ties miten monen lääkärin kanssa, että mitä särkylääkkeitä voi käyttää, kun mikään ei auta. Kramppaa kuin synnytyksen aikaan ja hampaat kalisevat yhteen - ja minulla on tosi, tosi korkea kipukynnys normaalisti.
Teen onneksi töitä kotona etänä, mutta koska asun yksin, on pakko jaksaa hoitaa asiat itse. Pahimpina päivinä joudun käyttämään taksia ja tilaamaan ruokaa kotiin, vaikka lähin kauppa on 600m päässä.
Kuukautiset eivät ole vielä loppuneet, toivottavasti loppuvat, kun anemiaa varten tämä asennettiin. Joillakin menee kuulemma 2 vuotta, ennen kuin kierukka asettuu, joten olen varautunut siihen.
Mutta, tässä on niin, niin paljon hyvää, että toivon todella, että kierukka lakkaa aiheuttamasta kipuja, koska en halua luopua tästä. Kaikki mielenterveyden reistailut ovat hävinneet, olen taas oma itseni joka päivä sen sijaan, että voin hyvin vain 2-3 päivää kuussa. Ahdistus, masennus, itkuisuus, välinpitämättömyys, apatia, kaikkki poissa. Akne poissa, hiukset ja kynnet voivat paremmin, migreenikohtaukset poissa, unirytmin sekoilut poissa. Ruoansulatusvaivat poissa, ei jatkuvaa ripulia vaan ennen menkkoja normaalit hetkelliset ruoansulatusongelmat. Väsymys poissa, mitä nyt kivut väsyttävät. Libidoon ei ole vaikuttanut lainkaan.
Mukavaa kuulla, varsinkin mielen asiat.
Itse en laitattanut. Ei ole helppoa naisen elämä.
Ennen kuin minulle laitettiin Mirena hormonikierukka kävin lukemassa vastaavia keskusteluja aiheesta, joten nyt kun se on minulla ollut n. 5kk, jaan oman kokemukseni tänne, jos siitä olisi muille hyötyä.
Taustaa: minulla on ollut auraalista migreeniä, joten e-pillerit on poissuljettu. Kokeilin kuparikierukkaa vuosia sitten, mutta se aiheutti järkyttävän kivuliaat kuukautiset ja tuli lisäksi kaksi kertaa pois paikoiltaan itsekseen. Käytin yhdistelmäpillereitä (Cerazette), mutta niistä lähtivät sekä seksihalut että ilo elämästä. Kondomi toimi hyvin vuosia, mutta seksi alkoi maistua vähän puulta sen kanssa härveltäessä. Lähtökohtaisesti minulla ei ollut kovin suuria odotuksia Mirenasta.
Nyt 5kk jälkeen olen kuitenkin TODELLA tyytyväinen. Ei iho-ongelmia, ei alakuloa, ei haluttomuutta, ei kipuja, ei häiritsevää tiputtelua tai vuotoa. Seksi tuntuu hyvältä ja on nautinnollisempaa. Asettaminen ei varsinaisesti sattunut, tuntui vain epämiellyttävältä niinkuin kuukautiskivut. Ensimmäöiset pari viikkoa tuntui että oli jatkuvasti kuukautiskipujen tyyppisiä kipuja, mutta sen jälkeen ei mitään epämukavuutta. Minulla on runsaat kuukautiset ja niistä johtuva rauta-anemia, joten hormonikierukka toi tähänkin ratkaisun. Olo on paljon energisempi, eikä samalla tapaa helposti alakuloinen kuin ennen. Kierukkaa ei tarvitse miettiä eikä se häiritse arkielämää. Itselle sopivan ehkäisykeinon löytäminen on joskus masentavaa haparointia, mutta suosittelen kokeilemaan hormonikierukkaa, sillä toimiessaan se on ihan loistava.
Minullakin on erittäin hyvä kokemus Mirenasta.
Laitto tuntui vähän epämukavalle mutta se kesti vain pari sekunttia.
Tiputteluvuotoa tuli 5 päivää laiton jälkeen. Menkkakipumaista jomotusta oli välillä viikon verran.
Ei mitään sivuoireita.
Olen erittäin tyytyväinen ja onneksi uskalsin kokeilla vaikka luin pelkästään vaan huonoja kokemuksia.
Mulla Mirena vaikutti mielialaan niin paljon että piti ottaa pois koko vekotin. Mieliala parani muutamassa päivässä, pms-oireet loppui samalla ja nyt kokeilen Natural cycles-sovellusta. Kohta vuosi hormonitonta elämää ja ehkäisy on hoitunut sovelluksella hyvin, käytetään kondomia punaisina päivinä.
Mulla jo ties kuinka mones Mirena. Laiton jälkeen muutaman päivän pientä vuota, mutta sen jälkeen ei tiputtelua eikä menkkoja lainkaan. Suosittelen!
Siis minkälaiset lääkärit täällä on porukalle niitä kierukoita asentanut, jos pelkkä laittokin on ollut niin tuskallista? Itse olen alapäästäni todella herkkä. Ensimmäistä yhdyntääkin piti yrittää monta kertaa ennen kuin onnistui ja aiheuttaa se vielä nykyäänkin välillä kipua. Kierukan laitto sen sijaan ei tuntunut yhtään miltään! Alavatsalle tuli ainoastaan se menkkakivuille tyypillinen epämukava tunne.
Asentaminen sattui niin, että taju lähti. Vuotoa oli nonstop puoli vuotta. Kävin tarkastuksessakin sen vuoksi, että onko kaikki kohdillaan.
Menkat jäi vuoden jälkeen pois eli se on ollut hyvä juttu. Kipuja on kuitenkin aina välillä, joten tämä jää ainoaksi kierukaksi.