"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (110)
Ilmankos meillä on niin paljon oikeiston äänestäjiä kun rahaa kyllä on ja rahan halutaan tulevan rahan luo vaivatta, mutta muille täytyy keksiä risusavotat.
Ekokomistien vinkuminen kulutuksen sakkaamisesta siis koskee pientä osaa uhtriskunnsn varakkaimmasta osasta! Kun faktoja ei lyödä pöytään, kuvitellaan, että jokaisella marjakeijolla makaa valtavat summat tilillään. Ei makaa! Rikkaimpien veronalennus valui täysin hukkaan. Se on jo selvää, kun verotulot vain laskevat. Tämän hallituksen päätösten jäljiltä Suomi on täysin kuralla.
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.
Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.
Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.
Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."
12.3/2025 Taloussanomat
Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä pidä pyöriä pyörimässä?!
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Saatana, mikä ruinaaja. Auta itse lapsiasi.
Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos meillä on niin paljon oikeiston äänestäjiä kun rahaa kyllä on ja rahan halutaan tulevan rahan luo vaivatta, mutta muille täytyy keksiä risusavotat.
Joko näit sen videon risusavotoista? Tiesithän, että kyseessä on aika lailla kannattava energiantuotantoon liittyvä yritystoiminta, ei mitään piperrystä.
Ei kai ne rahat siellä pankissa makaa?
Mulla on puoli miljoonaa euroa enkä tiedä mitä sillä pitäisi edes tehdä. Ostan sittarista ruokaa ja polkupyöräilen. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo risusavotta toteutuisi niin epäilen että myös metsäpalojen määrä kasvaisi.
Että vieläkin löytyi asia, josta meitä syyllistetään!
Joo rahat pitää ottaa pois jos niitä ei käytä!!!
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.
Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.
Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.
Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."
12.3/2025 Taloussanomat
Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä pidä pyöriä pyörimässä?!
Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.
Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.
Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.
Järkyttävän määrän on inflaatio kymmenessä vuodessa syönyt tuota summaa! Olisitpa hajauttanut indeksirahastoihin kymmenen vuotta sitten!
Kaikista järkevinyä olisi nimenomaan auttaa nuoria aikuisia, jos siihen on mahdollisuus. Rahantarve ei ole enää yhtä suuri/se ei vaikuta suuresti elämänkulkuun enää keski-iän jälkeen. Tästä on tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.
Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.
" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."
Hauska vitsi. Oman suvun vaurastuneet ovat ilmoittaneet säätiöittävänsä perintönsä ja oma isä on pyytänyt minua luopumaan lakisääteisestä perinnöstäni, jotta voi kanavoida sitä muualle.
Jos kuvittelette että boomerien ongelma on huono rahankäyttö niin ette voisi enempää väärässä olla. He ovat pahoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana, mikä ruinaaja. Auta itse lapsiasi.
Boomeri tuli paikalle 😄👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo risusavotta toteutuisi niin epäilen että myös metsäpalojen määrä kasvaisi.
Miksi? Meillä tehdään jo nyt risusavottaa ihan yritystoimintana eikä metsäpalojen määrä ole kasvanut. Vai tarkoitatko, että koska työtön ei halua tehdä töitä, niin hän haluaa sabotoida muiden omaisuutta? Kannattaisiko mieluummin poistaa työttömyysetuudet kokonaan, niin ei tulisi tuollaisia ongelmia?
"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.
Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.
" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."