Kokemuksia hormonikierukka Mirenasta
Kertokaas omakohtaisia kokemuksia, sekä plussia että miinuksia, hormonikierukka Mirenasta. Itse olen aikeissa laitattaa h-kierukan, mikäli synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä minulle voidaan suositella. E-pillereitä en voi saada terveydellisistä syistä, mutta ilmeisimmin Mirena soveltuu.
Kiitos!
Kommentit (88)
Laitto kipu oli pahinta mitä olen kokenut, vaikka oli kuukautisten vuoksi miranaxia ottanut. Pelottaa juuri poiston sattuminen. Laitto kivussa tuli ikävä visurien poistoa.
Mulle laitettiin Mirena 4kk sitten, laitto sattui järkyttävästi ja ensimmäinen kuukausi meni erilaisista oireista kärsiessä. Aluksi oli 1kk putkeen tiputteluvuotoa ja muutaman viikon ajan kärsin kovista kohdun supistelukivuista, joihin eivät auttaneet tavalliset särkylääkkeet. Eka viikko oli melko hirveä juuri tuon supistelun takia, en voinut muuta kuin maata kippurassa sohvalla. Supistelu tuli aaltoina ja jalkeilla ollessa kipu iski niin kovaa, että monta kertaa meinasi pudota polvilleen maahan. Kaikki jo sovitut kesämenot jouduin perumaan kuukauden ajalta, koska olin niin kipeä.
Nyt 4kk myöhemmin oloni on ihan erilainen. Kuukautiset tulevat muutaman vkon välein, mutta niihin aiemmin ennen kierukkaa liittyneet oireet (pahoinvointi, kova huimaus, ripuli) ovat jääneet pois :) voin kierukan ansiosta paremmin. Muu hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut. Olisin varmasti luovuttanut noiden alun rajujen oireiden takia ilman gynekologini tsemppausta! Hän tsemppasi jaksamaan ja vakuutti, että olo helpottuu kun kroppa tottuu kierukkaan. Ja näin kävi.
Melkein 5v ollut ja suosittelen! Aluksi tiputteli useamman viikon, mutta sen jälkeen ei vuotoa ole ollut lainkaan tai muitakaan ongelmia. Pillereitä en voi minäkään käyttää, enkä kyllä enää tahtoisikaan.
Mulla Mirena lähti 6 kk jälkeen pois paikoiltaan hienosti lomamatkan aikana ja se jouduttiin nukutuksessa poistamaan. Oli poikittain kohdunkaulan kanavassa. Luulen, että se kokeilu oli mun kohdalla siinä. Onneksi matkavakuutus maksoi sairaalakulut, jotka anestesiologin yms. mukana ollessa olivat varmaan suht mojovat. Olin havaitsevinani, että kierukan aikana oli myös jotain lieviä mielialaoireita eli olo nyt poiston jälkeen hieman kuin jokin harmaa pilvi olisi poistunut pään päältä. Sen nyt tietty voi pistää tilannetekijöidenkin piikkiin.
Ekan aikana oli jatkuvaa vuotoa 6 kk, lopulta sain ajan tarkastukseen ja se oli jo matkalla ulos. Toisen aikana tulin raskaaksi. Eiköhän ollut siinä minun Mirena-kokeilut, nyt saa mies mennä vasektomiaan.
En suosittele! Itselläni vaikutti eniten mielialaan: koko ajan oli hermo kireällä ja se tuntui kirjaimellisesti päässä pistävänä tunteena. Saatoin räjähtää huutamaan vähäpätöisistäkin asioista..kamalinta kun kotona pienet lapset ja äiti muuttui sekunnissa iloisesta hirviöksi! Ja tätä tapahtui päivittäin! Sitten itkua ja jatkuva masentunut olo kun tunsi itsensä kamalaksi ihmiseksi.. Yritin sinnitellä, kun lääkäri sanoi alun jälkeen helpottavan, mutta oli pakko luovuttaa 5kk jälkeen.. en halunnut olla tuo ihminen minkä kierukka sai aikaiseksi. Mieliala kohentui miltei samantien kierukan poistamisesta! Onneksi päätin sen poistaa ja voin taas nauttia lasteni koheltamisesta ilman, että esim. maitolasin kaatuminen tuntuisi maailmanlopulta. Ikävää, että näitä sivuvaikutuksia vähätellään.
Itselläni kierukka ei toiminut. Laitettiin lopulta humautuksessa kun eivät tk:ssa saaneet kaksi kertaa yritettyään (en ole synnyttänyt) järkyttävistä kivuista johtuen. En olisi muuten koko kierukkaa edes halunnut, kohdallani se vain oli ns.viimeinen oljenkorsi mitä kokeilla.. Humautuksessa laittokokemus oli todella miellyttävä, enkä ollut muutamaan päivään edes kipeä. Mutta sitten se alkoi!! Aivan järkyttävät supistelukivut vuodon kera. Mitkään särkylääkkeet eivät kunnolla tehonneet, vaikka miltei maksimiannoksella vedin mitä apteekista vain käsiini sain. Soitin naistenpolille että mitäs nyt kun en pärjää kipujen kanssa. Tuli vastaus että nämä voi vastata ihan synnytyksen alkupolttokipuja ja ota lääkettä ja koita pärjätä. Lopulta en kyennyt enää töihinkään. Viisi tuskallista päivää, ei merkkiäkään kipujen hellittämisestä päätin että nyt saa riittää. Pelkkä keltarauhashormonin käyttö minipillereiden muodossa on kaksi kertaa aiemmin kokeiltuina tehnyt minulle ihan vastaavat järjettömät alavatsa kivut. Ajattelen että saman teki varmaan tämä kierukkakin minulle nyt. Kärsin endometrioosista ja minulla on aina ollut runsaat ja kivuliaat kuukautiset, mutta tämä kipu oli jotakin aivan omaa luokkaansa. Kierukka otettiin pois tk:ssa vähän reilu viikon kuluttua laitosta ja olin kauhusta jäykkänä kun pelkäsin niin poisottoa. Jos kaikki muu meni kohdallani päin persettä tai muuten vaikeimman kautta tämän kierukan kanssa niin poisotto oli kaikkein helpoin osuus. En tuntenut yhtään mitään kun se vedettiin pihalle. Hyvin helpottuneena ajattelin mielessäni; luojan kiitos, nyt tämä tuska loppui! Ei enää ikinä kierukkaa, ei mitään keltarauhashormoni valmistetta minulle.
Minulla on hormonikierukka ollut nyt reilu 5kk. Aiemmin luulin että minulle ei kerta kaikkiaan sovi hormonaalinen ehkäisy, kaikkea on kokeiltu, mutta vihdoin löytyi sopiva! Mirena kierukka. Kierukka laitettiin kuukautisten yhteydessä, laittaminen sattui, mutta ei kauaa. 3 viikkoa meni ilman vuotoja, sitten vuosin vähän tihkuttaen 2 viikkoa mutta enään ei menkkoja ole tullut. Psm oireet ovat tasoittuneet jo nyt, ei ole menkkojen aikaan niin turvonnut ja ärtyisä kuin aiemmin ja mikä parasta ei vuotoja, aiemmin vuodon määrä oli todella suuri.. Seksihalut lusääntyivät heti kierukan ottamisen jälkeen eikä haluille näy loppua. Ekan kuukauden aikana tuli tosin hiivatulehduksen tapaisia oireita mutta ne hävisivät kyllä, liekkö nii kosteat paikat koko ajan :D en voi muuta kuin suositella, mieskin on tykännyt. Ikää itsellä 32 ja yksi lapsi :)
Ootteko huomanneet että nostaako hormonikierukka maksa-arvoja. Mulla maksa-arvot olleet koholla hormonikierukan aikaan, vaikka alkoholia en käytä ja olen muutenkin normaalipainoinen, sekä harrastan säännöllistä liikuntaa.
Myös rytmihäiriöt olivat kiusana, loppui onneksi kun poistatin kierukan. Tuli myös kilpirauhasen tulehdus kierukan aikana. Luin jostain että vaikuttaa elimistöön sairastuttavasti, joten en kyllä enää uskalla käyttää hormonikierukkaa. Harmittaa, että vaihdoin aina vaan uuden, noin 15 vuotta siis oli kierukka käytössä, ennenkuin itse älysin, että nämä sen käytön aikana tulleet sairaudet saattaakin johtua hormonikierukasta.
Laitto oli todella kivulias kokemus, en suostuisi uudestaan. Kuusi kuukautta kituutin Mirenan kanssa, kivut olivat lähes päivittäiset ja välillä kovat. Kerran kävin kivun takia ensiavussakin, koska olin varma, että kierukka on pois paikoiltaan. Siellä se nätisti nökötti ja annettiin olla, koska asennuksesta oli vasta pari viikkoa. Mirena myös laukaisi mulla aurallisen migreenin. Oman kokemuksen perusteella en siis suosittelisi, mutta ei toisaalta tiedän, että monille se on vaivaton ja kivuton ehkäisymenetelmä. Ei siis auta kuin itse kokeille.
Ei sattunut laitto, olen unohtanut koko laitteen kun ei mitään oireita. Päinvastoin runsaat vuodot loppui tyystin. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sattunut laitto, olen unohtanut koko laitteen kun ei mitään oireita. Päinvastoin runsaat vuodot loppui tyystin. Suosittelen.
Noin se mullakin oli aluksi. Tykkäsin kyllä hormonikierukasta, mutta vuosien käytön jälkeen aloin sairastella, sydämen tykytyksiä, maksa-arvojen nousua, kilpirauhasen oireilua, toistuvia emätin tulehduksia. Kävin poistamassa Mirenan ja oireet väheni/loppuivat. Mulle ei ainakaan sopinut, vaikka muuten olisi ollut helppo ehkäisy.
Mirena 1,5 vuotta paikoillaan ja menkat 1-3 viikkoa kuukaudessa sekä tiputtelua. Karmean runsaiden menkkojen vuoksi laitettiin. Huonontaa ihoa ja vähentää seksihaluja todella paljon, joten ehkäisy toimii tehokkaasti. Ja menkat ovat himpun verran maltillisemmat, en herää enää verilammikosta öisin, siitä plussaa.
Minulla on ollut Mirena nyt kuukauden. Löysin tämän ketjun etsiessäni infoa, että onko infernaaliset supistelua vastaavat kivut kuukauden ajan normaalia. Särkylääkkeet eivät auta, öisin kipu on pahin päivän istumisen ja liikkumisen jälkeen. Muuten kaikki tuntuu sujuneen hyvin, ainoastaan tämä kipu on hirvittävää. Onneksi ei tarvitse lähteä kotoa minnekään, kun olen etätöissä pysyvästi. Olen joutunut jättämään väliin kaikki joulusuunnitelmat ja olemaan vaan kotosalla. Ruokakauppaa kauemmas ei jaksa. Kivuttomimpina hetkinä olen uupunut, koska kipu vie kaikki voimat.
Ongelmana kuivuus, haluttomuus ja mielen tasaisuus, en positiivisessa mielessä. Sen huomasi vasta kun kierukka poistettiin. Tuli jotenkin selkeämpi olo. Halut hyppäsi kattoon ja limakalvojen normi kosteus palasi. Ei enää koskaan pillereitä tai hormoniehkäisyä. Otin kuparikierukan. Ei kipuja, 4 pvä menkat ja normiolo.
Mulla ollu sama Mirena kohta 11 vuotta. Pitäis kai jossain vaiheessa vaihtaa. Kuukautisia ei oo ollu kertaakaan, eikä mitään vaivoja muutenkaan. Ainoa ikävä puoli on se laittaminen, sattuu aivan helkkaristi, hyvä kun ei taju lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut Mirena nyt kuukauden. Löysin tämän ketjun etsiessäni infoa, että onko infernaaliset supistelua vastaavat kivut kuukauden ajan normaalia. Särkylääkkeet eivät auta, öisin kipu on pahin päivän istumisen ja liikkumisen jälkeen. Muuten kaikki tuntuu sujuneen hyvin, ainoastaan tämä kipu on hirvittävää. Onneksi ei tarvitse lähteä kotoa minnekään, kun olen etätöissä pysyvästi. Olen joutunut jättämään väliin kaikki joulusuunnitelmat ja olemaan vaan kotosalla. Ruokakauppaa kauemmas ei jaksa. Kivuttomimpina hetkinä olen uupunut, koska kipu vie kaikki voimat.
On normaalia, poistoa kannattaa harkita, julkisella puolella sitä ei kyllä noilla oireilla saa, mulla oli 6kk ihan helvettiä, vuotoja ja supistuksia. Näin jälkikäteen ajateltuna ihan kohtuutonta, vaikka onkin pitkä aikainen ehkäisy.
Mä epäilen että tässä on yks tuote mikä vielä poistetaan markkinoilta. Todellakaan haitoista ei ikinä mainita jos tätä ehkäisyä harkitsee.
Mulle laitettiin kesäkuun alussa renkaan tauon lopulla. Joita olin käyttänyt 9 kpl. On ollut kipuja, välivuotoa ja noin kuukautisten paikalla runsaampaa vuotoa jolloin jopa tamponia olen käyttänyt. Vuoto on hyvin epäsäännöllisiä ja runsaimmillaan tullut läikkä housuissa kotiin. Eikä ole mitenkään aina edelleen kuun alussa. En ole näiden oireiden vuoksi kertaakaan harrastanut seksiä tänä aikana. Mulle ei oikein suostuta ylipainon vuoksi antaa yhdistelmiä renkaat sain yksityiseltä kun lukuisista pyynnöistä huolimatta YTHS/kaupungilta en saanut. Oireet samat ehkä vähän vähäisemmät kun minipillereillä joilla mm. rinnatkin meni aroiksi. Milleneumeja tullut molemmilla runsaammin.