Kokemuksia hormonikierukka Mirenasta
Kertokaas omakohtaisia kokemuksia, sekä plussia että miinuksia, hormonikierukka Mirenasta. Itse olen aikeissa laitattaa h-kierukan, mikäli synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä minulle voidaan suositella. E-pillereitä en voi saada terveydellisistä syistä, mutta ilmeisimmin Mirena soveltuu.
Kiitos!
Kommentit (88)
Minulle ei sovi estrogeeniehkäisy mm. aurallisen migreenin takia eli laitatin Mirenan toukokuussa. Laittaminen ei ollut paha kokemus. Vuoto alkoi viikon päästä laittamisesta ja jatkui 2,5kk. Muutamia taukoja lukuunottamatta vuodin tämänkin jälkeen lokakuun alkuun jolloin lääkäri päätti poistaa kierukan. Ei siis sopinut minulle. Muuten vaikutti olevan sopiva, eli ei mieliala tai seksihalumuutoksia. Harmi kun ei muuten toiminut.
sattui minulla aika paljon, sen jälkeen viikko tiputtelua ja menkat on olleet poissa kokonaan nyt kohta puoli vuotta. Mulla vaikuttaa kyllä negatiivisesti seksihaluihin, mutta on muuten niin mainio peli etten pois vaihda.
Ekat kuukaudet otti tiputteluvuoto päähän, ja hermo meinasi mennä. sen loputtua loppui myös kuukautiset. Muuten toimmi loistavasti, en enää muista koko härveliä. Pillereihin verrattuna jopa halut palasi.
Mulla ehti olla noin 2v ja alkuun oli tiputtelu vuotoa muistaakseni 3kk ja sen koommin ei menkkoja. Raskaus alkoi heti kierukan poiston jälkeen. Eli tuli tyhjennys vuoto ja sit alkoi raskaus ja se nyt uinuu tuolla pihalla =)
Nyt jälkitarkastuksessa pyydän reseptin ja laitan uudelleen.
kivut ovulaation ja kuukautisten aikaan. Laitoin kesäkuun alussa ja alussa tiputteli 6 viikkoa. Sitten loppui kuukautiset, mutta aina kun piti olla kuukautiset tuli kivut. Burana 800mg olen vedellyt. Kuukausi sitten kävin yksityisellä gynellä. Ultralla näki, että juuri kipujakson aikana mitä ilmeisimmin olin ovuloinut. Nyt taas kaksi viikkoa olen ollut kivuton. Toivottavasti pysynkin. Gyne sanoi, että anna vielä muutama kk aikaa ennen kuin pois otan. Siis puoli vuottakin menee ennen kuin kroppa tottuu???
Kiitos kokemuksista!
Miten iho-oireet? Olen kuullut, että saattaa laukaista aknen tms.? Onkohan kuinka yleistä? Ja entäpä painon muutokset?
Mutta älä vaan laita sitä jälkitarkastuksessa vaan anna paikkojen rauhassa palautua (vaikka sen voi kyllä laittaa silloinkin). Itselleni Levonova (nyk Mirena) laitettiin 8vkoa synnytyksestä ja hupsista keikkaa niin vaan se män kohdunseinämästä vatsaonteloon. Huomattiin 9kk laitosta. Mutta juu mulla kolmas h-kierukka, aluksi parikk ihan pientä tiputtelua, mutta sen jälkeen nou menkkoja ja nou menkkakipuja :)
lisää vielä. Painoa tullut kesästä 3kg ja aina ennen olen ollut saman painoinen. Aina minulla on ollut iho-ongelma (hormoniakne) ja pelkäsin sen pahenevan. Ei mitään ongelmia ihon kanssa tällä hetkellä.
Otsassa oli hormoninäppyä myös. Olen ollut muuten todella tyytyväinen (laitettiin runsaiden kuukautisten vuoksi), mutta nyt reilu vuosi laiton jälkeen ovulaatiokivut on ihan mahdottomat, olen käynyt päivystyksessäkin niiden takia. Jotain kystiakin on puhjennut. Katson vielä muutaman kuukauden pitääkö ottaa pois. :(
Kiitos kokemuksista!
Miten iho-oireet? Olen kuullut, että saattaa laukaista aknen tms.? Onkohan kuinka yleistä? Ja entäpä painon muutokset?
Minulla ei vaikuttanut painoon millään tavalla vaikka olen herkkä lihomaan muuten. Ja ihoon ei myöskään vaikutusta. Nämä ovat kyllä aika yksilöllisiä asioita eli ei muuta kuin kokeilemaan. Eipä sitä muuten tiedä sopiiko vai ei.
laitettiin 3 kk synnytyksestä ja lääkäri sanoi, että vielä helppo laittaa, kun paikat eivät ole niin tiukasti kiinni. Tiputtelua kesti tosi kauan, menkat sinänsä olivat helpot. Mutta ei tule minulle enää Mirenaa, koska tuli munasarjakystia, ja vaikkei ole varmaa, tulisiko niitä enää ja ovat sinänsä vaarattomia, ei kuitenkaan suositella.
Ihan totta, kokeilemallahan se selviää sopiiko :) Th kovasti suositteli, kun e-pillerit on nyt poissuljettu vaihtoehto. Mukava silti kuulla miten kierukka on muilla toiminut/mitä sivuoireita tullut.
Itsellä kun hormoniehkäisyn käytöstä on jo vuosia aikaa, niin pikkasen jännittää tämä tilanne ;)
Mirena on muuttanut niukat 3-4 päivän menkat runsaiksi ja ne kestävät vähintään 7 päivää, joskus jopa 2 viikkoa. Eka kierukka kerkesi olla vuoden ja sitten tulin raskaaksi. Kun raskaus oli kestänyt jonkina ikaa, kierukka tuli itsestään pois. Nyt on toinen kierukka ja se ollut kohta vuoden. Nyt jännitetään mitä tapahtuu..
Runsaita ja pitkiä menkkoja, yllätysraskautta ja aborttia lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen. Myös ystäväni on tullut Mirenasta raskaaksi, sillä erotuksella, että synnytti lapsen, jolla kierukka oli uponnut päähän. Pientä kehitysviivästymää lapsella, mutta muutoin ihan terve 10 vuotias.
Nonni, tämmösen viestin jälkeen voikin turvallisisn mielin käydä kierukan asentamassa...
Mirena on muuttanut niukat 3-4 päivän menkat runsaiksi ja ne kestävät vähintään 7 päivää, joskus jopa 2 viikkoa. Eka kierukka kerkesi olla vuoden ja sitten tulin raskaaksi. Kun raskaus oli kestänyt jonkina ikaa, kierukka tuli itsestään pois. Nyt on toinen kierukka ja se ollut kohta vuoden. Nyt jännitetään mitä tapahtuu..
Runsaita ja pitkiä menkkoja, yllätysraskautta ja aborttia lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen. Myös ystäväni on tullut Mirenasta raskaaksi, sillä erotuksella, että synnytti lapsen, jolla kierukka oli uponnut päähän. Pientä kehitysviivästymää lapsella, mutta muutoin ihan terve 10 vuotias.
hormonikierukan ehkäisyteho on parempi kuin sterilisaatiossa 99,9% niin onko mahdollista, että yhdelle ihmiselle ja vielä tutulle on noin käynyt?
Ekat 3kk tiputteli, sit loppui vuodot kokonaan, eikä mulla sen koommin ole menkkoja ollut. Nyt toinen kierukka jo, ja vaihdon yhteydessä tiputteli n. päivän. Ekaa kierukkaa pidin reilun 8 vuotta, joten suht edullinenkin ehkäisy. Mitään sellaisia oireita en ole havainnut, joiden voisin yhdistää liittyvän kierukkaan.
Hain sterilisaatiota jota en saanut ennenkuin olen kokeillut kierukkaa. Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia ylilääkäriltä suostumus toimenpiteeseen.
3 ekaa kk vuotoa epämääräisin väliajoin. Sen jälkeen tiputtelua silloin tällöin jotka eivät ole ennakoitavissa eli eivät mene norm kuukautiskierron mukaan.
Painoon ei vaikutusta ja finnejä tulee samaan tahtiin kuin aiemminkin.
Onneksi olen nyt saanut ajan toimenpiteeseen kun sen osasin vaatia.
Olen kuullut toisilta paljon hyvää mutta minulle ei sovi.
Itse menossa huomenna ystävänpäivän kunniaksi laitattamaan Mirenan runsaitten ja kivuliaitten menkkojen takia. Pelkään sitä kipua, kipulääkettä ei kotona ole, ja pelkään myös niitä sivuoireita. Saas nährä kuin likan käy. Kokeilemattahan ei tiiä :)
Pitää laittaa nyt oma kokemukseni, kun netistä saa aina lukea vain kauhujuttuja. Mirena ollut käytössä nyt 5kk. Laitto nipisti vähän, sen jälkeen alavatsaa jomotti kuten kuukautisissa, mutta ei mitenkään pahasti. Kuukautiset luomuna ovat aika normaalit, tosin pitkähköt. Mirenan kanssa kuukautiset loppuivat kuin seinään, välillä vaan ihan vähän veristä valkovuotoa. En edes pysy selvillä kierrosta, koska se on niin huomaamaton. Ihanaa!
Negatiivisena asiana sellainen, että ne langat hiersivät aluksi miestä tosi pahasti. Jouduttiin jopa selibaattiin sen takia, kun penis oli hiertynyt suunnilleen vereslihalle. Mutta parissa viikossa langat pehmenivät ja nyt eivät kuulemma tunnu enää yhtään. Lankoja voi kai lyhentää, mutta toisaalta lyhennetyt voivat raapia jopa enemmän. Mutta jos homma jatkuu tällaisena niin voin todellakin suositella. Kokeiltu on useampia pillereitä, laastaria ja Nuvaringiä ja tämä on ehdottomasti paras tähän asti. Mitään mielialavaihteluita, mitä pillerien kanssa oli, en ole huomannut. Ja plussaa siitä, että ehkäisy on tällä hoidettu 5 vuodeksi.
Ollut kohta 5 vuotta eli vaihto edessä. Laitettiin sen vuoksi että vuosin kuin seula (tamponi + side käytössä jollen voinut käydä tunnin välein vaihtamassa) ja vuotoväli n. 15 päivää joten käytännössä vuosin melkein koko ajan. Laitto ei sattunut mutta pari päivää oli vähän semmoinen olo kun menkat alkaisivat. Mielialanvaihteluita ei ole ollut, ei iho-ongelmia, ei paino-ongelmia, ei haluttomuutta. Menkat tuli kerran, noin kuukauden päästä laitosta, toki pikkusen oli vuotoa laiton jälkeisinä päivinä. Suoraan sanoen olen nauttinut näistä vuosista!
Ekat kuukaudet otti tiputteluvuoto päähän, ja hermo meinasi mennä. sen loputtua loppui myös kuukautiset. Muuten toimmi loistavasti, en enää muista koko härveliä. Pillereihin verrattuna jopa halut palasi.