Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia hormonikierukka Mirenasta

Vierailija
16.11.2010 |

Kertokaas omakohtaisia kokemuksia, sekä plussia että miinuksia, hormonikierukka Mirenasta. Itse olen aikeissa laitattaa h-kierukan, mikäli synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä minulle voidaan suositella. E-pillereitä en voi saada terveydellisistä syistä, mutta ilmeisimmin Mirena soveltuu.

Kiitos!

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Minulla on ollut Mirena-hormonikierukka nyt vuoden ja kuukauden ajan. Kierukka laitettiin koska en halunnut käyttää e-pillereitä tai ehkäisyrengasta, koska pelkään niiden aiheuttavan muita teveysongelmia (uutisoitiin vuonna 2014(?), että Yasmin ja Yaz ovat aiheuttaneet parikymmentä kuolemantapausta, joten tuntui järjettömältä ottaa sellaisia riskejä, jos muitakin ehkäisymenetelmiä on olemassa), vaikka onhan Mirenakin hormonivalmiste, se on paikallisvaikutteisempi ja sisältää vain keltarauhashormonia. Olin kierukan saadessani 22-vuotias lapseton nainen. Kävin ehkäisyneuvonnassa kerran, jonka jälkeen sain useamman kuukauden päähän ajan kierukan asetukseen.

Kieukan asettaminen ei ehkä ollut elämäni miellyttävin kokemus. Toimenpide tehtiin Kallion terveysasemalla Helsingissä, jossa ehkäisyneuvolan puolella niitä ilmeisesti laitetaan suhteellisen paljon. Huoneessa oli lääkäri ja hoitaja, joista kummatkin olivat todella lämpimästi ja rohkaisevasti asiaan suhtautuvia. Minua luonnollisesti hermostutti mahdollinen asetuksesta aiheutuva kipu. Koko asettaminen kesti noin pari minuuttia. Aluksi emättimeen laitetaan se levitin-härveli, jota käytetään ihan kaikissa gynegologisissa tutkimuksissa. Seuraavaksi kohdun suusta emättimen perältä otettiin kiinni pihdeillä (huh, tämä kuulostaa keskiaikaiselta toimenpiteeltä, koska termini ovat hukassa. :D) ja kohtua vedettiin alaspäin. Tunne on toki kummallinen ja epämiellyttävä, mutta täysin kestettävä. Se tuntuu voimakkaalta kuukautiskipukrampilta ja on tärkeää, että omituisesta unteesta huolimatta pysttelee rentona. Hoitaja tsemppasi jatkuvasti ja kertoi toimenpiteen etenemisestä, joka helpotti minua paljon. Kohtua joudutaan vetämään hitusen alaspäin, jotta se asettuisi suorempaan ja kierukan paikalleen saaminen olisi helpompaa. 

Seuraavaksi laitettiin paikoilleen itse kierukka. Pieni muoviputki ujutettiin kohdun suuaukosta sisälle. Minulla se ei mennyt ensimmäisellä yrittämällä paikoilleen ilmeisesti kohdun suun napakuudesta johtuen. Jos teiltä on otettu joskus papa-koe, on tunne jokseenkin samankaltainen. Kipu on paikallisempaa, mutta aivan erilaista, kun vaikka iholla. Vähän polttavaa? Siinä kohtaa taisin sanoa pari napakasti valittua sanaa, mutta epämiellyttävimmilläänkin tunne oli niin kestettävä, ettei kipu ainakaan ole syy jättää menemättä operaatioon. Säin itse maksimiannoksen ibuprofeinia tuntia ennen toimenpidettä, joka helpotti varmasti. Tätä suosittelevat myös neuvonnassa. (tarkista annostus lääkäritlä, tai hoitajalta. Itse otin neljä 400mg)

Kun kaikki oli valmista sain huilata hetken aikaa pötkölläni, jota en suomalaiskansallisesti tietenkään voinut tehdä, joten nousin nopeasti istumaan ja olin hetken aikaa erittäin kovassa vaarassa menettää tajuni. Syy oli todennäköisesti siinä, että olin jännittänyt haluamattani hartioitani toimenpiteen aikana ja tilanteen tasoittuessa olin edelleen aika kierroksilla. 

Tipotteleminen alkoi komen päivän päästä. Se oli ensin hieman voimakkaampaa, sellaista kuukautisten kolmannen päivän vuotoa. Sitten sitä jatkui hieman vaihdellen kolme tuskallisen pitkästyttävää kuukautta, jolloin opin optimoimaan niitä kaupasta saatavia yhden ja puolikkaan tipan kuukautissuojia. Kun tipottelu loppui, sain hieman iho-oireita: leukaan ja otsaani tuli tympeitä isohkoja akne-finnejä. Aina niin että naamassani on yksi taktisesti sijoiteltu kiusankappale. Tätä on jatkunut jokseenkin näihin päiviin saakka, koko ajan helpottuen. Minulla on ollut aina suhteellisen huono iho, joten oiletinkin reagoivani näin. Tämäkään ei ole mitään, mitä ei voisi sipaisulla meikkivoidetta aivan kohtuudella peittää. Tämä tulee nyt ihmiseltä, joka on aika tarkka naamastaan, joten luottakaa minuun.

Ehkäisyteho on ollut hyvä (no babys here) ja kuukautiset ovat vain häivähdys siitä, mitä ne aikaisemmin olivat. Ei kipua, vuotoakin vain parin-kolmen päivän ajan. Kuukautiset tulevat parin kuukauden välein, mutta onnistuvat kuitenkin osumaan elämäntilanteisiin, joihin niitä ei juuri olisi kaivattu. Mutta niinhän niissä aina käy. Kävin kolmisen kuukautta laitosta näyttämässä kadonneita asetinlankoja, jotka kuulemma katoavat tyypillisesti. Ei kuulemma ole ongelma, mutta senhän toki tietää varmaksi vasta, kun kierukkaa poistetaan tai vaihdetaan.

Kokonaisuudessaan kaikki on mennyt erittäin hyvin. Koko tikkua ei muista laisinkaan, seksielämä kukoistaa, kuukautiskipuilu ei ole ongelma, näppylät joskus harmittaa, vaijhtamisoperaatio vähän jännittää to say the least. 

<3

Vierailija
42/88 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 48-vuotias ja mulla oli Mirena 8 vuotta. Mitaan vaihdevuosioireita ei ollut koskaan. Kuukautiset ei tullee takaisin Mirenan pois ottamisen jalkeen. Jee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat kaksi vuotta haluttomuutta ja sitten sen helpotettua alkoi vuoden kestänyt hiivakierre. Sitten lähti kierukka romukoppaan. Ei enää minulle. Haluttomuus teki todellista hallaa avioliitolleni. Vaikka annoin kyllä vähintään kerran viikkoon, mutta itse en oikein kyennyt nauttimaan. Mies kyllä huomasi tämän. Positiivista oli se, että suojasi munasarjoja pco:lta, kun munikset painuu horrokseen. On siis hyvin harvinaista ovuloida mirenan aikana ainakaan ekaan kolmeen vuoteen.

Vierailija
44/88 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta ollut kierukka. Upeinta on se, että kuukautisia ei ole ollut kertaakaan laiton jälkeen. Lieviä kuukautisoireita kyllä, mm. rintojen turpoaminen ja "kipu" sekä joskus harvoin alavatsakipuja.

Laittaminen oli kurjaa. Jouduin olemaan sairaslomalla sen yhden päivän. Mutta kipulääkkeillä siitäkin selvisi. Oireet supistelua.

Minulla pahin juttu oli se, että iho meni huonommaksi. Olin syönyt aiemmin Diane Nova-pillereitä, jotka pitivät menkkakivut sekä ruusufinnin poissa. Nyt sitten, ehkä noin 1,5v kierukan laiton jälkeen ruusufinni puhkesi ja jouduin syömään monta kuukautta antibiootteja siihen. Tiesin toki tämän riskin kun ehkäisyä vaihdoin.

Seksihalut....hmmm...saattaa olla että ovat hieman heikenneet mutta ei niin että häiritsisi.

Itse olen kovin tyytyväinen kierukkaan. Alussakaan ei ollut mitään pitkiä vuotoja niin kuin olen joillain kuullut olevan. Itseltä vuodot jäivät siis heti alusta alkaen pois.

Vierailija
45/88 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljäs Mirena menossa (tai Levonovahan sen nimi oli alussa), ja olet ollut kaikki nämä vuodet siihen erittäin tyytyväinen. Kuukautisia ei ole, haluttomuus ei piinaa eikä mitään muitakaan oireita ole. Jossain vaiheessa uskoin, että ylipainoni oli aiheutunut kierukasta, mutta kun tein elämänmuutoksen ja tiputin 25 kg pois, huomasin, että ihan itse olin nekin kilot syönyt :)

Vierailija
46/88 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitto ei sattunut käytännössä yhtään, mutta vuoden mittaan migreeni paheni aivan sietämättömäksi. Lopulta minulla oli jatkuva päänsärky. Myös ajoittaisia voimakkaita kipuja alaselässä. Molemmat helpottivat kun kierukka poistettiin. Migreenin paheneminen on harvinainen mutta mahdollinen sivuvaikutus. Harmi, olisi muuten ollut niin kätevä, nyt joutuu kortonkien kanssa vehtaamaan...

Vierailija
47/88 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputtelu kesti puoli vuotta. Kun se loppui, loppui myös kuukautiset. Sitten alkoi jatkuva alavatsan turvotus ja jatkuvat alkuraskauden oireet. Vitutti koko ajan. Tein puolessa vuodessa 8 raskaustestiä, kunnes meni hermo lopullisesti ja poistatin koko paskan. Nyt vuosi kärvisteltävää ennen kuin mies pääsee steriin. Itsekin menen heti, kun ikä tulee täyteen.

Vierailija
48/88 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla kommentoimaan. Mulle suositeltiin Mirenaa tiputteluun kuukautisten välillä ja runsaisiin sekä kivuliaisiin menkkoihin. Ennen laittoa luin täältä kokemuksia ja olin jo perumassa koko juttua.

Kävin sen kuitenkin 2pvää sitten laitatuttaa. Laitto ei sattunut ollenkaan, tuntui papa-kokeelta. Olin panadolin ottanut tuntia ennen. Laiton jälkeen mahaa kiristi samoin kuin menkkojen tokana päivänä. Verta tuli ekan päivän ajan ja jonkun verran laiton yhteydessä (gyne pyyhki lattiaakin :)) Sen jälkeen ei ole vuotanut. Ei siis vielä mitään huonoa sanottavaa. Mies ei tunne naruja. Ja laitto oli just menkkojen jälkeen, olikohan 7kiertopvä.

Vierailija
49/88 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2kk laitosta aikaa, laittaminen ei ollut paha, kerran pikkaisen nipisti mutta olin saanut ohjeeksi ottaa 600mg buranaa ennen toimenpidettä. Tiputtelua kesti 1,5kk ja nyt monesti vähän tiputtaa seksin jälkeen.. Mutta mulla seksin jälkeen tulee kova paine alapäähän, onko muilla tällaista??

Muuten kyllä suosittelen!! 😀

Vierailija
50/88 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä muuten, ainoa sivuoire oli ei-toivottu raskaus.

Vierailija
51/88 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä että alkuvaiheen hankaluuksiin jälkeen hyvä. Mun mielialaa tasoittanut koska kuukautiset oli valtavat ja nyt kun ei enää edes tiputtelua niin ei ole kokoaikaista toipumista. Suosittelen. N43

Vierailija
52/88 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitto oli helppo juttu, vähän kuin papakoe. Sitten pelitti kuin unelma 2 vuotta. Ei vuotoja, ei oireita. Jotain tapahtui: jatkuva kohtutulehduskierre, antibioottikuuria toisensa perään lähes puoli vuotta. Joo ja oli tosi tehokas ehkäisy!

Poiston jälkeen tulin heti raskaaksi (toivotusti) kolmannen kerran ja sitten heti sterilisaatiojonoon. Essure-toimenpide helppo. Sen jälkeen parisuhde kukoistaa, seksihalut loistavat, pms-oireita jonkinverran mutta tuleepahan kämppä siivottua lattiasta kattoon!!

Tosi yksilöllisiä siis käyttökokemukset.

Vierailija
53/88 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla on, kai ihan hyvät kassien tyhjennystä ajatellen!

Vierailija
54/88 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tulla antamaan omat kokemukset asiasta, sillä itse vatvoin asiaa melkein kaksi vuotta, ennen kuin päädyin ratkaisuun laitattaa hormonikierukka. En ole koskaan käyttänyt pillereitä tai muita hormonivalmisteita, ja jo luomu-mielialanvaihteluistani johtuen en ole koskaan niitä halunnutkaan käyttää. En siis tiennyt niiden todellisesta sopivuudesta itselleni, ja sen vuoksi pohdin pitkään ottaako hormoni- vai kuparikierukan. Hormonikierukassa on sitä hormonia, mutta kuparikierukka lisää jo muutenkin runsaita menkkoja ja kipuja.. 

No. Minulle tämä tuli raskauden keskeytyksen jälkitarkastuksessa. Olin vielä ennen tarkastusta sitä mieltä, että kupari laitetaan, mutta sitten viime metreillä tulin toisiin aatoksiin. Tämä siitä syystä, että minulle iski kamala mahakipu (jostain muusta syystä kuin menkoista), ja muistin miten paljon mahakipua vihaankaan. Hormonikierukka siis, koska sen sanotaan vähentävän kipuja ja itse vuotoa. Syteen tai saveen, kokeillaan sitä nyt kuitenkin ja vaihdetaan tarvittaessa.

Kipuherkkänä ihmisenä jännitin laittoa jonkin verran! Otin alle 800mg Buranan ja 1g Panadolin, kuten etukäteen ohjeistettiin. Itse toimenpide oli huomattavasti paljon helpompi ja kivuttomampi kuin mitä etukäteen oletin. Hoitajat olivat todella mukavia, ja kertoivat koko ajan, mitä nyt ja seuraavaksi tapahtuu. Oli huomattavasti paljon helpompaa ottaa kipu vastaan, kun etukäteen kerrottiin, että "kipuvaiheita" on kolme, ja ne kestävät vain pari-kolme sekuntia kerrallaan. Kun toimenpide tuli valmiiksi, oli illalla enää jonkin verran pientä menkkakivun tyyppistä kipuilua, johon otin vielä yhden Buranan.

Laiton jälkeinen elämä onkin ollut sitten varsin mukavaa. Tietysti olin heti alkuun hieman varpaillani ja tarkastelin joka ikistä asiaa tyyliin NONI! NONI! Ne on ne hormonit nyt! Mutta oikeastaan mitään sen suurempaa ei ole tullut. Noin viikon sisään tuli jotain näppylöitä kasvoihin, mutta ovat nyt enimmäkseen kadonneet. Tiputteluvuoto on tietysti rasittava asia, ja lääkärin mukaan saattaa jatkua jopa puolikin vuotta, mutta omalla kohdalla nyt noin 1,5kk jälkeen tiputtelu näyttäisi loppuneen tai ainakin reilusti vähentyneen. Toivottavasti menkatkin loppuvat kokonaan, kuten joillain on tapahtunut :-)

Ja sitten aiheeseen, joka kiinnostanee kaikkia ehkäisymenetelmiä miettiviä, ja varsinkin niitä parisuhteessa olevia. Tämähän on tietysti aivan täysin yksilöllistä, mutta seksuaalisen halukkuuden sanotaan vähenevän hormonaalisen ehkäisyn myötä, ja vaikka kierukassa hormonia on VÄHÄN ja sitä tulee todella paikallisesti, saattaa se silti vaikuttaa. Tämä oli yksi niistä syistä, minkä takia jarruttelin kierukan laittoa, sillä vaikka seksistä nautinkin, niin en pidä itseäni mitenkään yltiöseksuaalisena tai kovinkaan yliaktiivisena. Kierukan laiton jälkeen tilanne on hieman toinen. Seksuaalinen halukkuuteni on lähtenyt ihan uuteen nousuun, ja tuntuu että haluaisin tai ainakin ajattelen sitä koko ajan. Poikaystäväni on tietenkin riemuissaan, sillä kostun huomattavasti paljon nopeammin sen lisäksi, että sytyn touhuun paljon herkemmin. Tästä asiasta olin TODELLA yllättynyt, mutta olen siitä myös TODELLA iloinen.

Minulla ei siis ole toistaiseksi mitään pahaa sanottavaa hormonikierukasta! Olin pitkään epäileväinen sen suhteen, mutta minulle se tuntuisi sopivan kuitenkin erittäin hyvin. Ja koska kierukka oli ilmainen (Helsingissä ensimmäinen kierukka on kaikille ilmainen!), niin tavallaan helppoahan sitä oli vain kokeilla. Eniten kadun vain sitä, että venkoilin asian kanssa niin pitkään, mutta toisaalta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ehkä tuolta aiemmin mainitulta raskauden keskeytykseltäkin olisi säästytty, mutta sitä on turha enää jossitella. Olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Vierailija
55/88 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nyt toinen mirena. Ensimmäisen laitatin 2010 ja tiputtelu kesti 6kk. Ei tullut menkkoja sen jälkeen ollenkaan. Poistatin vauvakuumeen takia 2013 joulukuussa ja melkeimpä samantien tulinkin raskaaksi. Toisen laitoin helmikuussa 2015 ja sama homma tiputtelua noin puoli vuotta. Ensimmäisen kierulan aikana alkoi kauheat iho-ongelmat. Molemmat kyynärpäät,sääret kämmenet,sormet ja ranteet alkoivat kutiamaan ihan julmetusti,mutten osannut yhdistää niitä kierukkaan koska työskentelin puhdistisalalla niin ajattelin sen johtuvan siitä. Ensimmäisen poiston jälkeen ihottuma hävisi kokonaan mutta en silloinkaan vielä osannut yhdistää niitä toisiinsa. Toisen laiton jälkeen n. Kahden viikon kuluttua ihottuma ilmestyi taas ja en silloinkaan vielä yhdistänyt. Juttelin erään toisen naisen kanssa jolle oli tullut myös pahoja ihottumia hormonikierukan jälkeen. Nyt mulla ollut siis 1,6 v. Toinen ja tällä viikolla varasin ajan poistoon ja lääkärille ajan sterilisaatiokonsultaatioon. Muuten olen ollut todella tyytyväinen kierukkaan mutta tosiaan mulla pahat iho-ongelmat tullut siitä.

Vierailija
56/88 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut Mirena 5 vuotta ja aika varattu uuden asentamiseen. Olin vain 19, synnyttämätön ja tapellut vuoden eri ehkäisyvalmisteiden kanssa, kun kävin gynekologilla ensimmäisen laitattamassa. Mulla oli aina runsaat ja epäsäännölliset menkat jotka kesti pitkään ja oli tosi kipeät, eli sain korvauksella endon hoitoon vaikkei sitä koskaan olti todettukaan. Suosittelen muuten muillekin laittattamaan alan ammattilaisella jos haluaa välttyä väärinasentamisilta yms. laittoon liittyviltä ongelmilta.

Gyne ultrasi ensin kohdun ja totesi sen tarpeeksi tilavaksi kierrukalle vaikka nuori olinkin. Laittaminen tuntui lähinnä puolen minuutin kovalta menkkakivulta. Päivä-kaksi sen jälkeen taisin syödä särkylääkettä, mutten muista että olisin mitenkään erityisen tuskissani ollut. Muistaakseni puolisen vuotta minullakin tiputteli epäsäännölisesti ja silloin tällöin tullut jotain tyhjennysvuotoja, mutta suuremman osan neljästä vuodesta olen ollu ilman menkkoja kokonaan. Nyt on viimeisen vuoden aikana ollut säännölliset menkat, joita ei ennen kierrukkaa koskaan ollut. Papa-kokeessa olen käynyt ja langat ovat ainakin tallella ja valmistajan lupaama tehohan tulisi sen 5 vuotta kestää. Gynelle soittaessani sanoivat, että ovat sopineet siellä että kierrukka voi hyvin olla 6-7 vuottakin jos ei ole vuotoa, joten menkoista huolimatta olen luottanut, että ehkäisy toimii.

Luulen, että pari kiloa ehkä tuli sillon laiton jälkeen, mutta monta vuotta pysynyt nyt sammana. Pari vuotta sitten kesällä oli kuukauden putkeen runsaahkoa vuotoa, mutta sekin meni lopulta ohi eikä sen jälkeen taas kuulunut moneen kuukauteen mitään. Halukkuus ei ole varmaan lisääntynyt eikä vähentynyt, mutta kosteaksi tulen kyllä huomattavasti helpommin ja enemmän (juuri päin vastoin mitä kävi e-pillereiden kanssa). Kaiken kaikkiaan olen kyllä ollut tyytyväinen, ihanan huoleton ja tehokas, ei tarvitse huolehtia pillereiden syömisistä eikä oikeastaan mistään. Mukavaa plussaa esim. kapseliin verrattuna on mielestäni myös se, että vaikuttaa vain paikallisesti.

Näköjään hyvin erilaisia kokemuksia ja "oireita" ihmisillä eli melko yksilöllisesti vaikuttava vehje tuntuu olevan :0

Vierailija
57/88 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ennen suunniteltua raskautta oli Mirena noin 3 vuotta ilman ongelmia ja menkkoja. Synnytyksestä 3kk laitettiin takasin ja kun 6kk synnytyksestä niin kierukka tuli pois. Itse huomasin että se ei ole paikoillaan. Siinä vaiheessa kerrottiin ettei kannata laittaa niin kauan kun imettää, kohtu supistelee vielä ja kierukka voi "päästä pois". Laitettiin joku muu pienempi (kolmen vuoden) kierukka sitten samalla kun vanha otettiin kokonaan pois.

Vierailija
58/88 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikilla on kuitenkin menkat lähteneet lopulta? Olen miettinyt mitä tekisin nyt.. Mulla on nyt mirena ollut jo kaksi vuotta ja menkat tulevat säännöllisesti. Kestävätkin ainakin viikon. Erona aiempaan ne ovat niukemmat. Nyt mulla on kuitenkin tullut vielä päälle jotain ihme välivuotoja välillä.

Alkuun, kun kierukka laitettiin, kesti kokoaikainen tiputtelukin lähemmäs vuoden.

Mutta jos nyt otan tän pois, niin millä mä sitten saan menkat niukoiksi? Inhosin runsaita menkkoja.

Vierailija
59/88 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
60/88 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin juuri tänään poistamassa kyseisen kierukan! En missään nimessä suosittele jos et ole 100% varma että kierukka on just se ehkäisy muoto sinulle. Sen paikoille laitto sattui ihan helvet*n saatan*sti ja minulla on hyvin korkea kipu kynnys. Kierukan laiton jälkeen kivut oli kovat monta päivää. Ja heti kun se oli minuun tungettu mulle tuli sellainen olo että ei tää ei ole hyvä. Oli todella huono tunne asiasta koko ajan. Kuin jotain olisi väärin ja sen ei kuulunut olla sisälläni.

Miesystäväni ei tuntenut lankoja yhdunnän aikana ja minulle ei tullut kuukautisia kierukan aikana. Mikä oli kaksi isoa plussaa.

Mulla oli kierukka 1v ja vuoden aikana tuli painoa lisää 30kg vaikka harrastan hyvin paljon liikuntaa ja tarkkailen syömistä.

Eli minulle kyseinen kierukka pilasi vuoden elämästäni ja nyt yritän laihduttaa nää läskit pois mitkä se aiheutti.

Rupesin syömään nyt taas Mersilon e pilleteitä koska ne toimivat mulle tosi hyvin aikasemminkin.

Syyt miksi halusin kierukan oli että on mahdollisuus että pääsee menkoista eroon ja että ei tarvitse ajatella raskaaksi tulemista seuraavan 5vuoden ajan, ku oon 22v vanha nii ei niitä lapsia tuu lähivuosina.

Onneksi kierukan poisto oli täysin kivuton tänään. Pelotti kyllä niin paljon sinne poistoon menemiseen että huh huh