Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä helvettiä kainuun murteen (?) sana "pahki" tarkoittaa?

Vierailija
29.12.2014 |

Joku meni pahki siihen ja siihen " Melkein menin pahki tänään kaupungilla ihmiseen x"

Miksi ette voi puhua normaalisti, kainuun murre on muutenkin aivan käsittämättömän juntin kuuloista kun sen vielä lisää paikalliseen laahaavaan ja laiskaan puhetyyliin.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen raivostuttava murresana, johon olen törmännyt Kainuussa on "Kävästä" tai "Käväistä". Mikä sana tuo on olevinaan, miksi ei voi sanoa vain "Käydä"

"Missäs sie käväsit?" VOI LUOJA

Ihan normaali suomea. Jos et tiedä mitä eroa on käydä ja käväistä, niin mars takas kouluun.

Vierailija
82/158 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:52"]

Viruttaminen on lounaismurteissa huuhtelemista (esim. virutapa nuo astiat). Mitä se pohjoisessa tarkoittaa?

Pohjoisessa tarkoittaa huuhtelemista, mutta Itä-Suomessa ei tunneta viruttamista. Kuulostaa savolaisen korvassa lähinnä venyttämiseltä tai venyttelyltä.

Olen itse Itä-Suomesta kotoisin ja vasta muutama vuosi sitten kun kuulin, kun joku kertoi viruttavansa maitotölkit. Olin oikeasti ihan kysymysmerkkinä, kun meilläpäin äiti aina lapsena kielsi viruttamasta paidan hihaa, kaulusta tai sukkahousuja. Siis kiesi venyttämästä niitä. Kuminauhatkin viruivat käyttökelvottomiksi, ei mitään tekemistä huuhtelemisen kanssa.

Minusta murresanat on hauskoja. Enemmän ärsyttää jotkut keksimällä keksityt muotihokemat, jotka on jo siinä vaiheessa out, kun minä kuulen ne ekaa kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin tosiaan ja sitä käytetään monissa pohjois-Suomen murteissa. Minua täällä myös on ihmetyttänyt raitis ilma. Mitä helkkaria, millainen on humalainen ilma? 

Missä päin Suomea muka ei sanota raitis ilma? Totuus on se että KAIKKIALLA SANOTAAN.

Vierailija
84/158 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätietoinen Pirkanmaalta kirjoitti:

Mitähän tarkopittaa Kainuussa 'ookaaja'? Tuli viikonloppuna eteen.

Luulen et ookaaja tarkoittaa matkustajaa, kulkijaa. Väännös ruotsista..?.en ole kainuusta

Vierailija
85/158 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen raivostuttava murresana, johon olen törmännyt Kainuussa on "Kävästä" tai "Käväistä". Mikä sana tuo on olevinaan, miksi ei voi sanoa vain "Käydä"

Luoja on hölmö sanonta.

Vierailija
86/158 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs nä käväsit? *

Vierailija
87/158 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväistä ja käydä tarkoittavat eri asiaa. Käväistä on vain pikainen käynti jossakin. Itseäni tuo ei niin ärsytä, kun olen siihen tottunut, mutta jotkut sanovat ”syökäistä” eli syödä nopeasti jotain pientä. Tässähän on sama juttu kuin ”käväistä”: ssäkin, mutta silti jotenkin särähtää korvaan.

Vierailija
88/158 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko leipata Kainuun murretta? Tarkoittaa siis viikata.

Vierailija
89/158 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on veres lehti? Naapuri ruukaa viiä sen.

Vierailija
90/158 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi selvitä sanan merkitys jo 2014 jolloin keskustelu on aloitettu.

Vierailija
91/158 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa noppaa käymistä jossakin, eikä ole mikään murresana vaan ihan normi Suomea. Näistä sanoja ymmärtämättömistä ihmisistä näkee, ettei olla paljoakaan kirjoja luettu.

Vierailija
92/158 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö? Kaikki hyvä ja paha on ihmisessä itsessään. Ratkaisevaa on kumpaa ruokkii; hyvää vai pahaa. Jokainen ammentaa omista "lähteistään", kiukkua tai iloa. Kateuden herättäminen toisessa aiheuttaa vihaa lähes poikkeuksetta.

Vierailija
93/158 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahki on yksi hauskimmista sanoista siksi, koska se on itselleni täysin normaali sana, mutta kukaan nykyisellä asuinseudullani ei tunnista sitä. Aina joku kysyy että "teki mitä?", "meni mihin?". Toinen esimerkki on luutu; kerran kysyin harjoittelussa suurtalouskeittiöllä luutua, ja minulle tuotiin moppi. Kukaan ei käytä "luutua" täällä, vaan se on rätti tai liina. Luudulla taas tarkoitetaan täällä moppia. 

Vierailija
94/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahki on yksi hauskimmista sanoista siksi, koska se on itselleni täysin normaali sana, mutta kukaan nykyisellä asuinseudullani ei tunnista sitä. Aina joku kysyy että "teki mitä?", "meni mihin?". Toinen esimerkki on luutu; kerran kysyin harjoittelussa suurtalouskeittiöllä luutua, ja minulle tuotiin moppi. Kukaan ei käytä "luutua" täällä, vaan se on rätti tai liina. Luudulla taas tarkoitetaan täällä moppia. 

Minulla on samoja haasteita, vaikka en kovin kaukana kotoani Kainuusta olekaan, Savossa nimittäin. Täällä ei käytetä luutuja vaan liinoja, minulle liina taas on jokin sievä pöytäliina tai pitsiliina, ei suinkaan mikään siivousväline. Miehen kanssa alkuun tuli useita väärinymmärryksiä, kun hän pyysi liinaa, kun halusi luutun... Ja hän puhuu myös liinavaatteista tai tilavaatteista. Minulle ne on ihan vaan lakanat tai petivaatteet.

Pahki on täällä myös ihmisille vieras käsite. Minulle sen sijaan on ollut omituista, että ihmiset sanovat olevansa pihassa, vaikka ovatkin sisällä.. Pihassa siis täällä tarkoittaa samaa kuin kotona. Olen pihassa = olen kotona. Tulen käymään pihassa = tulen käymään luonasi kylässä. Outoa.

Muita kainuulaisia sanoja, joita itse käytän, on esimerkiksi vanna, pytty, vanttuut ja satikka. Jonkun verran välillä aiheuttavat ihmetystä.

Vierailija
95/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä ei ole tehty? Kysyi mun kaveri, kun kerroin, ettei mua ole kututtu. Kaenuulaisena sanon myös ristaus enkä risteys.

Vierailija
96/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita kainuulaisia sanoja, joita itse käytän, on esimerkiksi vanna, pytty, vanttuut ja satikka. Jonkun verran välillä aiheuttavat ihmetystä.

Minä olen Kainuusta, mutta sanaan "vanna" menin pahki vasta Oulussa. Ei ollut aavistustakaan, mikä se voisi olla, kun itse olen lapsena polskutellut punkassa.

Vierailija
97/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomitko tai syötkö hilloja vai lakkoja? Tai et kumpaakaan....minä syön hilloja mutta en kehtaa poimia.

Lakkoja poimitaan suolta. Hillapuuro taas keitetään puolukoista.

Vierailija
98/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloittaja on jotenkin omituinen, kun hän muutaman kuukauden välein aloittaa ketjun, jossa hän väittää yleiskieltä olevan pahki-sanan olevan milloin mitäkin murretta.

Vierailija
99/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaan sattuu kajaanilaisen tutun tapa puhua toolista tuolin sijaan ja pudottaa lopputeet sanoista. Olut on olu, kevyt kevy jne. Yök.

Vierailija
100/158 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raitis ilma = viileä ilma tai vilakka :)

Joskus voidaan käyttää tuossa merkityksessä, mutta oikeasti tarkoittaa periaatteessa samaa kuin raikas ilma. Asiayhteydestä voi päätellä. Jos ihminen puhuu säästä raittiina, se yleensä tarkoittaa viileää, vähän vanhahtava sanonta. Mutta jos puhutaan esim. lenkkeilystä raittiissa ilmassa, se tarkoittaa raikasta ja puhdasta ulkoilmaa.