Mitä helvettiä kainuun murteen (?) sana "pahki" tarkoittaa?
Joku meni pahki siihen ja siihen " Melkein menin pahki tänään kaupungilla ihmiseen x"
Miksi ette voi puhua normaalisti, kainuun murre on muutenkin aivan käsittämättömän juntin kuuloista kun sen vielä lisää paikalliseen laahaavaan ja laiskaan puhetyyliin.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Pahki=päin. Olen aina tiennyt, mitä tuo tarkoittaa, vaikka asun Turussa enkä ole käynyt Oulussa päinkään.
Samoin minä. Varmaan kirjoja lukevilla ihmisillä on tietoa moista eri murteissa esiintyvistä sanoista. Esim itse luen paljon ja ei ole tähään ikään mennessä montakaan sanaa tullut, joita en olis tiennyt. Sitävastoin mieheni, joka ei lue kovinkaan paljon ei tiedä puoliakaan niistä sanoista.
Meidän kaikkien kieli on ikioma sekoitus yleiskieltä ja murresanoja vanhemmilta, isovanhemmilta ja eri paikkakunnilta joilla olemme asuneet eri elämänvaiheissa. Myös kavereilta voi tarttua yksittäisiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Päin tosiaan ja sitä käytetään monissa pohjois-Suomen murteissa. Minua täällä myös on ihmetyttänyt raitis ilma. Mitä helkkaria, millainen on humalainen ilma?
Sanalla voi olla muitakin merkityksiä kuin vain yksi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Kainuussa sanotaan myös hassusti "elä!" siis oikeasti "älä!" :D "Elä kehtaa!" = "Älä viitsi" :'D
Minä sanon tuon muodossa "elä kehtoa", olen kotoisin itäisestä Kainuusta aivan Venäjän rajan läheltä. Olen asunut Perämeren rannikolla jo 20 vuotta, mutta vieläkin sanon noin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:52"]
Viruttaminen on lounaismurteissa huuhtelemista (esim. virutapa nuo astiat). Mitä se pohjoisessa tarkoittaa?
[/quote]
Sitä samaa.
Minä olen kotoisin Pohjois-Savosta ja minulle viruttaminen tarkoittaa venyttämistä.
En kehtaa = en millään viitsi, en jaksa
En ilkiä = hävettäisi tehdä jotain
Kehtuuttaa = laiskottaa, ei huvita
Viruttaa = venyttää
Raitis ilma = puhdas ja raikas ilma
Näin minä savolaisena näitä käyttelisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä hauskoja liinavaatteisiin (lakanoihin, petivaatteisiin) liittyviä sanoja. Jossain päin ne ovat tilavaatteet. Kun tehdään pedit: vaihdetaan sänkyihin puhtaat lakanat tai laitetaan esim vierasvuoteet valmiiksi niin silloin tehdään tilat. Lakanoiden (tms isomman pyykin, vaikka pyyhkeiden) viikkaamisesta on myös vekkuleita murresanoja: pohjoisessa ne leipataan, Savossa laitetaan (vai pannaan?) lustuilleen.
Äitini oli supersavolainen eikä ikinä puhunut mistään lustuilusta.
Lakanat vedetiin ja sitten laskostettiin tai rullattiin pulikan päällä rullaksi.
Hän oli ihan 2 v kiertokoulua käynyt.
Minun savolainen mummini sanoi, että lustuutetaan lakanat.
Parhain murre on kainuun murre. Nobiili ja ylhäinen kieli on kuin kuninkaallista muinaista perua.
suomen vanhin esihistoriallinen kulttuurikin löytyy kainuusta. (Suomusjärven kulttuuri)
Vierailija kirjoitti:
Parhain murre on kainuun murre. Nobiili ja ylhäinen kieli on kuin kuninkaallista muinaista perua.
suomen vanhin esihistoriallinen kulttuurikin löytyy kainuusta. (Suomusjärven kulttuuri)
*suomussalmen
Päin. Päätä pahkaa = juosta eteensä katsomatta. En ole edes Kainuusta vaan Pirkanmaalta.
"se meni ihan pahki" = myös se meni "rikki"
Nauraa vaikka sydän märkänis. Märetä = itkeä. Kannakselta.
Pekkerelli=pieni kala, esim.muikku tai kuore. Koillis-Pirkanmaa.
Murteet on Suomen rikkaus, mie en tiijä onkos muissa maissa näi paljo.
Tahon, et murteet saa ellää ja et niit kunnioitettaa
Meillä kämpätään pyykit, toiset viikkaa.
Puoliso lonii (valkkaa, selaa) tavaroita, sukkia, vaatteita
Meillä raivataan pöytä syömisen jälkeen, toiset korjaa
Vierailija kirjoitti:
Murteet on Suomen rikkaus, mie en tiijä onkos muissa maissa näi paljo.
Tahon, et murteet saa ellää ja et niit kunnioitettaa
On joka maassa omat murrealueensa.
Sen huomaa eriryisesti brittiläisissä sarjoissa, sekä yhdysvaltalaisissa sarjoissa ja elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleiskieltä tuo raitis ilma. Avataanpa ikkuna että saadaan raitista ilmaa. Olen muuten Turusta.
Ja tilasin hiljattain raitisilmasuodattimen.
Raikasilmasuodatin se on, olisiko taas joidenkin vitsailua moinen raitis.