Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä helvettiä kainuun murteen (?) sana "pahki" tarkoittaa?

Vierailija
29.12.2014 |

Joku meni pahki siihen ja siihen " Melkein menin pahki tänään kaupungilla ihmiseen x"

Miksi ette voi puhua normaalisti, kainuun murre on muutenkin aivan käsittämättömän juntin kuuloista kun sen vielä lisää paikalliseen laahaavaan ja laiskaan puhetyyliin.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruttaminen on lounaismurteissa huuhtelemista (esim. virutapa nuo astiat). Mitä se pohjoisessa tarkoittaa?

Vierailija
62/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:37"]

Muuallakin kuin Kainuussa sanotaan pahki, esim Oulussa, Lapissa. Taitaa olla ihan yleinen ylipäätään pohjoisessa. Mielestäni sellainen murresana, jonka suurin osa suomalaisista tietää. Eniten itsellä on ihmetystä herättänyt murresanoista nuorempana "heke", jota ainakin Rovaniemellä käytetään. En tiedä käytetäänkö muualla Lapissa myös.

[/quote]ei aavistustakaan mitä tarkoittaa ja olen Koillismaalta. Monia kiinnostavia sanoja kuulin lapsena mummoilta, olisi puränyt myöhemmin kirjoittaa muistiin, esim.piessa on kirosanaa vastaava kuten helkutti. Muita käyttämiäni sanoja lapsuudesta: kooli, vastuuki, meni raanaaseen, viruttaa jne. on savolaismurteiden pohjoisinta haaraa.

[/quote] Kyl mun turkulaisel mammal oli kooli vastuuki pääl.  Ja käre kuivatetti hantuuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:37"]

Muuallakin kuin Kainuussa sanotaan pahki, esim Oulussa, Lapissa. Taitaa olla ihan yleinen ylipäätään pohjoisessa. Mielestäni sellainen murresana, jonka suurin osa suomalaisista tietää. Eniten itsellä on ihmetystä herättänyt murresanoista nuorempana "heke", jota ainakin Rovaniemellä käytetään. En tiedä käytetäänkö muualla Lapissa myös.

[/quote]ei aavistustakaan mitä tarkoittaa ja olen Koillismaalta. Monia kiinnostavia sanoja kuulin lapsena mummoilta, olisi puränyt myöhemmin kirjoittaa muistiin, esim.piessa on kirosanaa vastaava kuten helkutti. Muita käyttämiäni sanoja lapsuudesta: kooli, vastuuki, meni raanaaseen, viruttaa jne. on savolaismurteiden pohjoisinta haaraa.

[/quote] Kyl mun turkulaisel mammal oli kooli vastuuki pääl.  Ja käre kuivatetti hantuuki.

[/quote]Ja pyyki ja astia virutetti

-sama

Vierailija
64/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sano 'pistäyvvyin', minä _pistäysin_ siellä. :) Löytyy sävyeroja vissiin Koillismaankin sisällä?

Vierailija
65/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Pistäysin kirkolla tännään = kävin tänään kaupungilla/kaupoilla/asioilla

Vierailija
66/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos joku on tottunu puhumaa murretaan? Turun murre kuulostaa yhtä tyhmältä, jote mitä se sun persettä kutittaa :D antaa ihmisten puhua mite haluaavat

Vierailija
67/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakossa kehdataan kumminkin päin.
Kehtaatsie antaa ton paperin?
Juostaanko alasti kauppakeskuksen läpi? - Emmie ainakaa kehtaa!

Vierailija
68/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:52"]

Viruttaminen on lounaismurteissa huuhtelemista (esim. virutapa nuo astiat). Mitä se pohjoisessa tarkoittaa?

[/quote]

Sitä samaa.

Vierailija
70/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväistä on kirjakieltä eikä murretta.

käväistä

pistäytyä, käydä pikimmältään, pikipäin.

Vierailija
71/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka minä jos pahki sihkutan pyörällä johonki nii ei ou kyllä minun ongelma jos et sitä ymmärrä.
Mää vaikka mehtään istummaa ja miettimmään tulleeko asia sinulle tutuksi.

Vierailija
72/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihan turhaan kiroilet. Se on ihan yleiskielen sana, minäkin sen olen tuntenu lapsesta saakka, vaikka olen Varsinaissuomesta ja pohjalaisesta suvusta.

Jos et tunne sanoja, ota selvää. Suosittelen lämpimästä kirjallisuuden lukemista, enkä nyt tarkoita somea tai iltapäivälehtien saitteja - se laajentaa sanavarastoa. Ei tarvitse ärtyä tämän tästä kapean sanavaraston ja kielitaidon takia! 

Vierailija
73/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:16"]Pirkanmaalta iltaa, täälläkin esim. kävellään pahki = törmätään päin toista.
[/quote]

No ei kyllä kuulu "Pirkanmaan murteeseen"..

Vierailija
74/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä tarkoittaa Rovaniemen "piettää"? Mitä tämä piettäminen on. En kehtaa kysyä, olen vasta muuttanut tänne. Olen siis kuullut sanottavan mm. "Lupaukset pietetään." ja "Pystytkö piettämään tätä huomiseen?"

Onko siis jokin väännös sanasta pidättää? En vain ymmärrä asiayhteyttä jos näin on.

Vierailija
75/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 12:15"]

Tuo pahki sana on kyllä hyvin yleisessä käytössä ja jos nyt sattuisi, ettei sitä ole kuullut, niin kyllähän se asiayhteydestä yleensä hyvin ilmi käy.

Samoin kuin hyvin moni muu sana, käy ilmi hyvin siitä asiayhteydestä.
Tuo käväistä tuskin on edes mikään murresana. Olen kuullut sitä ympäri suomen, ja kuten muutkin on asian jo selittänyt, on selkeästi eroa käväiseekö/pistäytyykö vai käykö.
"Käväisen pihalla". Ihminen käy nopeasti pihalla. On ikäänkuin lyhennetty Käyn nopeasti.
"Käyn pihalla". Ihminen menee käymään pihalla, voi olla nopea, tai pitkä käynti.

Pohjois-suomen murresana särki=rikki herättää monesti huvitusta etelässä, mutta senkin kuitenkin kaikki ymmärtävät mitä tarkoittaa.
En myöskään kuvitellut, että raitis ilma olisi mikään murreilmaisu. "Menen ottamaan vähän happea, menen vähän haukkaamaan raitista ilmaa, ihanan raitis ilma". Kyllähän noita kuulee ihan missä meneekin. Se on juurikin sellainen raitis, raikas, viileä. Periaatteessa tunkkaisen vastakohta.
Ja tuo viruttaa. Käyn viruttamassa kädet?.Virutan tämän rätin hanan alla? Eikä tämäkin ole ihan selvä ja yleisesti käytetty sanamuoto.

Tyhmää on sen sijaan moittia murteita, kun on hyvin todennäköistä, että itsekkin murretta puhuu. Harvassa on ne ihan kirjakieltä puhuvat. Ja tottakai se toisten murre omaan korvaan voi kuulostaa kummalliselta, mutta suomessa murteet (lukuunottamatta aivan vanhoja, esim vanhaa stadin slangia) on hyvinkin ymmärrettäviä, sanat nyt vain yleensä on väännetty eritavalla. "metsä, mehtä".

[/quote]

Herranen aika. En ole lukenut ketjua, mutta onko joku niin mölö, että luulee käväistä -sanaa murteeksi? Sehän on täysin kirjakieltä ja tarkoittaa vähäistä, lyhytkestoista tekemistä. Lukaisen tämän nopeasti, istahda hetkeksi, hypähdä vähän, siirrähdä hiukan.

Samaten raitis on vanhastaan tarkoittanut kirjakielessä kyllä paitsi alkoholia juomatonta, myös raikasta, puhdasta ilmaa. 

Oikeasti, tarkistakaa vaikka Kielitoimiston sanakirjasta, se on ylin auktoriteetti, kun oma kielitaitonne on surkea.

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

Vierailija
76/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

piettää ainakin meillä (mulla) kainuussa tarkottaa pitää :D esim vaikka tuo lupaukset pietetään. lupaukset pidetään :D

Vierailija
77/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pietä tätä" eli pitele tätä, kun vaikka ojennetaan jotakin. Tunnistan itsekin käyttäväni tuota sanaa, vaikka omalla Koillismaan murteella se onkin ennemmin "piä tätä".

Vierailija
78/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:52"]

[/quote]

Pohjoisessa tarkoittaa huuhtelemista, mutta Itä-Suomessa ei tunneta viruttamista. Kuulostaa savolaisen korvassa lähinnä venyttämiseltä tai venyttelyltä.

Vierailija
79/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa sanotaan myös hassusti "elä!" siis oikeasti "älä!" :D "Elä kehtaa!" = "Älä viitsi" :'D

Vierailija
80/158 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tarkopittaa Kainuussa 'ookaaja'? Tuli viikonloppuna eteen.