Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä kainuun murteen (?) sana "pahki" tarkoittaa?

Vierailija
29.12.2014 |

Joku meni pahki siihen ja siihen " Melkein menin pahki tänään kaupungilla ihmiseen x"

Miksi ette voi puhua normaalisti, kainuun murre on muutenkin aivan käsittämättömän juntin kuuloista kun sen vielä lisää paikalliseen laahaavaan ja laiskaan puhetyyliin.

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja näitä hauskoja liinavaatteisiin (lakanoihin, petivaatteisiin) liittyviä sanoja. Jossain päin ne ovat tilavaatteet. Kun tehdään pedit: vaihdetaan sänkyihin puhtaat lakanat tai laitetaan esim vierasvuoteet valmiiksi niin silloin tehdään tilat. Lakanoiden (tms isomman pyykin, vaikka pyyhkeiden) viikkaamisesta on myös vekkuleita murresanoja: pohjoisessa ne leipataan, Savossa laitetaan (vai pannaan?) lustuilleen.

Äitini oli supersavolainen eikä ikinä puhunut mistään lustuilusta.

Lakanat vedetiin ja sitten laskostettiin tai rullattiin pulikan päällä rullaksi.

Hän oli ihan 2 v kiertokoulua käynyt.

Vierailija
122/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaan sattuu kajaanilaisen tutun tapa puhua toolista tuolin sijaan ja pudottaa lopputeet sanoista. Olut on olu, kevyt kevy jne. Yök.

Otappa sinä se sankko ja tooli mukkaan. Minä meen jo eeltä kartanolle.

Keinutuoli = soutotooli. Oulun murteessa kiikkuminen on keinumista, mutta ainakin Lapissa kun kiikutaan niin silloin kiivetään.

Joskus leikkipuistossa juteltiin yhden äidin kanssa siitä kun lapset tykkää kiikkua, niin jossain vaiheessa tajusin, että me puhutaan eri asioista. Minä (oululainen) puhuin keinumisesta ja se toinen puhui kiipeilemisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätietoinen Pirkanmaalta kirjoitti:

Mitähän tarkopittaa Kainuussa 'ookaaja'? Tuli viikonloppuna eteen.

Olisko lainattu länsirannikolta? Sanasta åka - ajaa, eli ajaja.

Ookaaja tarkoittaa sellaista henkilöä, joka järjestää asiaa ja käskyttää muita. 

Joskus lapsena olin tulossa koulusta, niin naapuri pysäytti autonsa ja kysyi, että tuletko ookaamaan. Tarkoitti siis, että tuletko kyytiin. Oulun lähellä tapahtui tämä.

Joku on lähdössä autolla toimittamaan jotain asiaa, ja pyytää jotakuta kaveriksi/matkaseuraksi niin siihen sopii kysäistä "lähekkö ookaamaan". Ennemminkin ookaaminen on juuri tuota kyydissä ajelua, mutta voi käyttää myös kuskin ominaisuudessa "lähettiin nyt ookaamaan täältä kotiin päin, ollaan tunnin päästä perillä"

Vierailija
124/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö pahki eli päin tai läpi. Puhki. Myös.

Vierailija
125/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuallakin kuin Kainuussa sanotaan pahki, esim Oulussa, Lapissa. Taitaa olla ihan yleinen ylipäätään pohjoisessa. Mielestäni sellainen murresana, jonka suurin osa suomalaisista tietää. Eniten itsellä on ihmetystä herättänyt murresanoista nuorempana "heke", jota ainakin Rovaniemellä käytetään. En tiedä käytetäänkö muualla Lapissa myös.

Mä olen Rovaniemeltä, mutta en tiedä, mitä heke tarkoittaa. Onko sitten joku uudempi murresana?

Vierailija
126/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalainen menee pohjaksi.

Vierailija
127/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus lapsena olin tulossa koulusta, niin naapuri pysäytti autonsa ja kysyi, että tuletko ookaamaan. Tarkoitti siis, että tuletko kyytiin. Oulun lähellä tapahtui tämä.

Joku on lähdössä autolla toimittamaan jotain asiaa, ja pyytää jotakuta kaveriksi/matkaseuraksi niin siihen sopii kysäistä "lähekkö ookaamaan". Ennemminkin ookaaminen on juuri tuota kyydissä ajelua, mutta voi käyttää myös kuskin ominaisuudessa "lähettiin nyt ookaamaan täältä kotiin päin, ollaan tunnin päästä perillä"

Ookaamaan oikaisemaan. Oikaistaan suoraa reittiä. Nopeasti kohteeseen.

Vierailija
128/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näitä hauskoja liinavaatteisiin (lakanoihin, petivaatteisiin) liittyviä sanoja. Jossain päin ne ovat tilavaatteet. Kun tehdään pedit: vaihdetaan sänkyihin puhtaat lakanat tai laitetaan esim vierasvuoteet valmiiksi niin silloin tehdään tilat. Lakanoiden (tms isomman pyykin, vaikka pyyhkeiden) viikkaamisesta on myös vekkuleita murresanoja: pohjoisessa ne leipataan, Savossa laitetaan (vai pannaan?) lustuilleen.

Äitini oli supersavolainen eikä ikinä puhunut mistään lustuilusta.

Lakanat vedetiin ja sitten laskostettiin tai rullattiin pulikan päällä rullaksi.

Hän oli ihan 2 v kiertokoulua käynyt.

Ok, olisiko pohjois-savolaista sanastoa enemmän. Tuo on erään hieman yli 7-kymppisen tuttavani suusta, jolla juuret ovat Iisalmen suunnalla.

Vierailija
129/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pierua piettää se tahallaan tauin hankkii.

Vierailija
130/158 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin oordnaaja. Ja järjestys: = oor(d)ninki.

Vierailija
131/158 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa käytännössä melkein koko ikäni asuneena ja syntyneenä mietin juuri että itse en ole pahkia sanonut nykyvuosina muistaakseni pitkiin aikoihin ja siksi päädyin nyt käymään täällä googlesta. Lapsena muistan että oli hyvin yleisessä käytössä minullakin, ja ihmetytti tällaiset ap:n kaltaiset tyypit. Mutta nyt itse ihmettelen 1. että miksi en muista nykyään sitä käyttäneeni kenties paljon ollenkaan pitkään aikaan ja 2. pahki tuntuu minustakin nyt aavistuksen verran oudolta (varmaan juuri siksi kun en ole sitä käyttänyt nyt).

Mutta joo...minua ärsyttää murteissa varmaan vaan sellaiset asiat kuten se "ketä-kuka" sanojen käyttäminen "väärin". No ei sekään niin paljoa nykyään ärsytä, mutta eroaa se oleellisesti pahki.kaltaisista asioista kait.

Vierailija
132/158 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etelästä ja aina sanonut raitis ilma. Luulin että se on ns yleiskieltä. Eikö olekaan?

Vierailija
133/158 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palliksi on synonyymi pahki sanalle.

Vierailija
134/158 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen etelästä ja aina sanonut raitis ilma. Luulin että se on ns yleiskieltä. Eikö olekaan?

Itse olen pohjoisemmasta ja en oikeastaan osaa sanoa juuta enkä jaata nyt tuohon, minusta ehkä ihan yleiskieltä?. Mutta nyt tajusin senkin että nykyään sekin voi yhä enemmän vaikuttaa kun ihmiset ovat yhä enemmän internetissä ja kaukoyhteydessä eri muodoissa.

Vierailija
135/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viruttaminen on lounaismurteissa huuhtelemista (esim. virutapa nuo astiat). Mitä se pohjoisessa tarkoittaa?

Länsi-Lapissa se tarkoittaa ihan samaa. Lapissa on tosin monta eri murretta. Keski-Suomessa esim Oulussa on taas oma murteensa

Vierailija
136/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä te näitä ikivanhoja ketjuja kaivatte?

Vierailija
137/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa kirjoja! Opitte uusia sanoja ja samalla tulee taitoa päätellä sanan merkitys asiayhteydestä. 

Vierailija
138/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen raivostuttava murresana, johon olen törmännyt Kainuussa on "Kävästä" tai "Käväistä". Mikä sana tuo on olevinaan, miksi ei voi sanoa vain "Käydä"

"Missäs sie käväsit?" VOI LUOJA

Myös helsinkiläiset käväisevät.

Jospa ap:llä on vain suppea sanavarasto?

Vierailija
139/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko leipata Kainuun murretta? Tarkoittaa siis viikata.

Leipota sanottiin meiillä. Olen Länsi-Lapista lähtöisin. Isovanhemmat Uueltamaalta ja yksi Ruotsista

Vierailija
140/158 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se bussi onnikka Oulussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi