Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä helvettiä kainuun murteen (?) sana "pahki" tarkoittaa?

Vierailija
29.12.2014 |

Joku meni pahki siihen ja siihen " Melkein menin pahki tänään kaupungilla ihmiseen x"

Miksi ette voi puhua normaalisti, kainuun murre on muutenkin aivan käsittämättömän juntin kuuloista kun sen vielä lisää paikalliseen laahaavaan ja laiskaan puhetyyliin.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:37"]

Muuallakin kuin Kainuussa sanotaan pahki, esim Oulussa, Lapissa. Taitaa olla ihan yleinen ylipäätään pohjoisessa. Mielestäni sellainen murresana, jonka suurin osa suomalaisista tietää. Eniten itsellä on ihmetystä herättänyt murresanoista nuorempana "heke", jota ainakin Rovaniemellä käytetään. En tiedä käytetäänkö muualla Lapissa myös.

[/quote]ei aavistustakaan mitä tarkoittaa ja olen Koillismaalta. Monia kiinnostavia sanoja kuulin lapsena mummoilta, olisi puränyt myöhemmin kirjoittaa muistiin, esim.piessa on kirosanaa vastaava kuten helkutti. Muita käyttämiäni sanoja lapsuudesta: kooli, vastuuki, meni raanaaseen, viruttaa jne. on savolaismurteiden pohjoisinta haaraa.

Vierailija
42/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, onko "käväistä" muka joku murresana? Käväistähän tarkoittaa, että käy jossain nopeasti, selvä merkitysero siis verbiin "käydä". Tampereella olen asunut koko elämäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:43"]

Muuallakin kuin Kainuussa sanotaan pahki, esim Oulussa, Lapissa. Taitaa olla ihan yleinen ylipäätään pohjoisessa. Mielestäni sellainen murresana, jonka suurin osa suomalaisista tietää. Eniten itsellä on ihmetystä herättänyt murresanoista nuorempana "heke", jota ainakin Rovaniemellä käytetään. En tiedä käytetäänkö muualla Lapissa myös.

[/quote]ei aavistustakaan mitä tarkoittaa ja olen Koillismaalta. Monia kiinnostavia sanoja kuulin lapsena mummoilta, olisi puränyt myöhemmin kirjoittaa muistiin, esim.piessa on kirosanaa vastaava kuten helkutti. Muita käyttämiäni sanoja lapsuudesta: kooli, vastuuki, meni raanaaseen, viruttaa jne. on savolaismurteiden pohjoisinta haaraa.

[/quote]

Vastuuki on kyllä länsi-suomalaista tai ruotsin lainaa, vaxduk vai tarkoittaako samaa? Vahakangas

Vierailija
44/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:14"]Päin tosiaan ja sitä käytetään monissa pohjois-Suomen murteissa. Minua täällä myös on ihmetyttänyt raitis ilma. Mitä helkkaria, millainen on humalainen ilma? 
[/quote]
Raitis ilma=Viilea ilma. Esim syksyllä aamulla menet ulos, on muutama aste lämmintä, voit todeta että onpas raitis ilma

Vierailija
45/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:43"]Nyt on pakko sanoa että MITÄ teet kun sinkutat pyörällä?
[/quote]
Ajan lujaa, poljen nopeasti, esim "sinkutin pyörällä menemään kun oli niin kiire" tai "jouduin sinkuttamaan mäkeä ylös, olipas raskasta"

Vierailija
46/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Lapissa sanotaan pahki. Miksi se on Ap:lle ongelma?
Kyllähän jokaisella oma murteensa on (joskaan sitä ei itse huomaa), vain sinun murteesiko on sallittua?

Vierailija
47/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.nen polven paljasjalkainen stadilainen ilmoittautuu: tiedän mitä tarkoittaa pahki, käytän sitä itsekkin, vaikka en tosiaan ole pohjoisessa käynyt kun laskettelemassa. Oootko ap ikinä lukenut yhtään kirjaa suomeksi?

Vierailija
48/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo "kehtaakko" -ilmaisu on yleinen, käytetään "voisitko" -ilmaisun sijasta.

Vierailija
49/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää mun kaveri tarkoitti sillä ettei kehannut lähteä mukaan, ettei viitsinyt, ei huvittanut lähteä mukaan... Mutta kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän tuokin sana käy kuvaamaan sitä

-40-

Vierailija
50/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:43"]

[/quote]

Vastuuki on kyllä länsi-suomalaista tai ruotsin lainaa, vaxduk vai tarkoittaako samaa? Vahakangas
[/quote]näin on ja länsimurteisia sanoja on kulkeutunut myös Koillismaalle samoin lappilaisia sanoja. Murre onkin mielenkiintoinen sekoitus vaikka savolaispiirteet ovat pohjalla vallitsevina. En kehtaa tarkoittaa siellä en viitsi, viitateen yhteen aiempaan viestiin.

Vierailija
51/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:15"]

Pahki=päin. Olen aina tiennyt, mitä tuo tarkoittaa, vaikka asun Turussa enkä ole käynyt Oulussa päinkään.

[/quote]

Kun muutettiin Turkuun, niin naapuri oli aivan ihmeissään että mitä heidän lapisilleen on tapahtunut kun ovavat menneet pahki meidän lasten kanssa, kun olivat meillä leikkimässä. Eli täysin vieras sana syntyperäisille Turkulaisille. Turussakin on paljon Oulusta muuttaneita, joten eiköhän ne sanat ole tulleet tietoosi sitä kautta. Singuttaminen oli turkulaisille toinen mysteerisana.

[/quote]

Täällä ainakin pyörällä sinkutetaan. Mitä se teille on? :D

T. Kajaanilainen
[/quote]

Sinkuttamiseen olen tutustunut kainuulaisen mieheni kautta. Minä taas olen Etelä-Pohjanmaalla ja tajusin juuri käyttäväni verbiä "sutkuttaa" kun puhutaan pyörällä polkemisesta. :D En ole ajatellut sen olevan murresana, onkohan se edes?

-eri kuin 26

Vierailija
52/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pahki sana on kyllä hyvin yleisessä käytössä ja jos nyt sattuisi, ettei sitä ole kuullut, niin kyllähän se asiayhteydestä yleensä hyvin ilmi käy.

Samoin kuin hyvin moni muu sana, käy ilmi hyvin siitä asiayhteydestä.
Tuo käväistä tuskin on edes mikään murresana. Olen kuullut sitä ympäri suomen, ja kuten muutkin on asian jo selittänyt, on selkeästi eroa käväiseekö/pistäytyykö vai käykö.
"Käväisen pihalla". Ihminen käy nopeasti pihalla. On ikäänkuin lyhennetty Käyn nopeasti.
"Käyn pihalla". Ihminen menee käymään pihalla, voi olla nopea, tai pitkä käynti.

Pohjois-suomen murresana särki=rikki herättää monesti huvitusta etelässä, mutta senkin kuitenkin kaikki ymmärtävät mitä tarkoittaa.
En myöskään kuvitellut, että raitis ilma olisi mikään murreilmaisu. "Menen ottamaan vähän happea, menen vähän haukkaamaan raitista ilmaa, ihanan raitis ilma". Kyllähän noita kuulee ihan missä meneekin. Se on juurikin sellainen raitis, raikas, viileä. Periaatteessa tunkkaisen vastakohta.
Ja tuo viruttaa. Käyn viruttamassa kädet?.Virutan tämän rätin hanan alla? Eikä tämäkin ole ihan selvä ja yleisesti käytetty sanamuoto.

Tyhmää on sen sijaan moittia murteita, kun on hyvin todennäköistä, että itsekkin murretta puhuu. Harvassa on ne ihan kirjakieltä puhuvat. Ja tottakai se toisten murre omaan korvaan voi kuulostaa kummalliselta, mutta suomessa murteet (lukuunottamatta aivan vanhoja, esim vanhaa stadin slangia) on hyvinkin ymmärrettäviä, sanat nyt vain yleensä on väännetty eritavalla. "metsä, mehtä".

Vierailija
53/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomitko tai syötkö hilloja vai lakkoja? Tai et kumpaakaan....minä syön hilloja mutta en kehtaa poimia.

Vierailija
54/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:03"]Pomitko tai syötkö hilloja vai lakkoja? Tai et kumpaakaan....minä syön hilloja mutta en kehtaa poimia.
[/quote] Me käytiin muuramessa.

Vierailija
55/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kävässy, vaan pistäyvvyin...

Vierailija
56/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahki, singuttaminen ja käväisy ovat tuttuja juttuja. Hilloja syön ilman muuta (silloin kun saan). Termiä "heke" en ole koskaan kuullut, vaikka Rovaniemellä aikoinaan pitkään asunut ja siellä edelleen vasitela käynkin.

Vierailija
57/158 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:07"]

Pahki, singuttaminen ja käväisy ovat tuttuja juttuja. Hilloja syön ilman muuta (silloin kun saan). Termiä "heke" en ole koskaan kuullut, vaikka Rovaniemellä aikoinaan pitkään asunut ja siellä edelleen vasitela käynkin.

[/quote]

Heke on siinä mielessä ainutlaatuinen sana, ettei sille ole vastinetta muissa murteissa (ja suomen kielessäkään). Sillä siis ilmaissaan vitsimielellä vahingoniloa. Eli jollakin tippuu jäätelö maahan, toinen sanoo heke. Tai sitten joku kertoo jonkun ihmisen (lievästä) epäonnesta jonkin asian suhteen, ja toinen sanoo "Heke sille". Ja sitä ei tietenkään sanota silloin kun on tapahtunut jotain traagista, vaan silloin kun jollekin on tapahtunut sellaista epäonnea josta voi vitsailla, esim häviät voittamasi rahat pelikoneessa, niin kaveri sanoo nauraen heke. Itse olen kotoisin etelästä, ja törmäsin tuohon syntyperäisten Rovaniemeläisten keskuudessa. Ja meni todella kauan tajuta, mitä sillä tarkoitetaan. Silloin tällöin olen pari kertaa ohimennen tuon kuullut Helsingissä, mie ja sie -kielellä säestettynä.

Vierailija
58/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis = raikas

Vierailija
59/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:14"]

Päin tosiaan ja sitä käytetään monissa pohjois-Suomen murteissa. Minua täällä myös on ihmetyttänyt raitis ilma. Mitä helkkaria, millainen on humalainen ilma? 

[/quote]

Okei. Pohjoisessa raiittiilla ilmalla tarkoittaneen kylmää ilmaa?

Raitisilma on kyllä ihan kirjakieltä ilmastoinitekniikassa, eli talon ilmanvaihdossa raitisilma on puhdas ulkoilma eli tuloilma ja poisto ilma on sitten sitä likaista ilmaa.

http://www.suomisanakirja.fi/raitisilma
[/quote]

Mulla, syntyjäni kainuulaisena, raitis ilma assosioituu tuulettamiseen. Raitis on tunkkasen vastakohta.

Vierailija
60/158 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:14"]

Päin tosiaan ja sitä käytetään monissa pohjois-Suomen murteissa. Minua täällä myös on ihmetyttänyt raitis ilma. Mitä helkkaria, millainen on humalainen ilma? 

[/quote]

Okei. Pohjoisessa raiittiilla ilmalla tarkoittaneen kylmää ilmaa?

Raitisilma on kyllä ihan kirjakieltä ilmastoinitekniikassa, eli talon ilmanvaihdossa raitisilma on puhdas ulkoilma eli tuloilma ja poisto ilma on sitten sitä likaista ilmaa.

http://www.suomisanakirja.fi/raitisilma

[/quote]

Jos mietit LVI-tekniikan alkuperäisiä sanan käyttöä ja tarpeita, se raitis ilma on sitä, jota lämmitetään.