Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Miksi et tuo ruokaa tuliaisena? Me ei tahdota liian pieniä tarjouksesta ostettuja vaatteita eikä myöskään leluja yhtään lisää!
Tjaa. Kyllä meillä kahvit keitetään kaikille vieraille ja kahvin kanssa on yleensä suolaista ja makeaa tarjolla. Ruokaa ei, ellei erikseen ole sovittu. Näin siis miniänä/tyttärenä, vaikka kysyttiin isovanhemmilta. Moni tuo myös mukanaan kastamista. En minäkään odota saavani ruokaa, kun menen mihin tahansa kylään, ellei ole kutsuttu vaikka illalliselle...
En tarjoa ruokaa, ellen ole erikseen jotakuta kutsunut _syömään_.
Ja pikkulapsiperheeseen vien muuten aina jotain syötävää muassani, esimerkiksi suolaisen piirakan, koska tiedän, että he on kiireisiä ja väsyneitä.
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tottakai ruokaa ja kahvia tarjotaan puolin ja toisin. Meilläkin etäisyyttä sen verran että jossakin pitäisi käydä syömässä jos päiväseltään kävisimme eikä perillä mitään ruokaa olisi. Ajomatka suuntaansa kolmisen tuntia pelkästään ja aamusta aikaisin lähdemme ja illalla myöhään kotona. Kesäisin joskus yövymme mutta useimmiten lapsen perhe yöpyy meillä kun enemmän tilaa. Ruokaa tekee se joka haluaa kokkailla eli välillä nuoret vaikka olisivat meillä.
Enpä uskoisi että viitsisin kovin usein käydä ap:n kuvaileman kaltaisen perheen luona jos ei edes keskustelua miniän kanssa ja muutoinkin ollaan kovin vaikeita kaikessa. Siitäkin huolimatta että näkisin lapsenlapsia kovin harvoin tai en lainkaan.
Ja tietysti voisin syödä ABC:llä, se on vaan eläkeläisen kukkarolle aika kallista ja olen tästäkin ihan avoimesti sanonut, että tulisipa kalliiksi kun hinnat ovat nousseet. Ja onhan nyt käytöstavat oltava, kun toinen tulee useamman tunnin ajomatkan päästä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti voisin syödä ABC:llä, se on vaan eläkeläisen kukkarolle aika kallista ja olen tästäkin ihan avoimesti sanonut, että tulisipa kalliiksi kun hinnat ovat nousseet. Ja onhan nyt käytöstavat oltava, kun toinen tulee useamman tunnin ajomatkan päästä kylään.
Ota eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Minä en tarjoa appivanhemmilleni ruokaa meillä.
Syy: he temppuilevat ja oikuttelevat ruoan kanssa niin paljon, että emme enää siedä sitä kotonamme.
Jos haluavat syödä Helsingissä käydessään, mies voi mennä heidän kanssaan ravintolaan. He maksaa omansa, mies omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ruokaa ja kahvia tarjotaan puolin ja toisin. Meilläkin etäisyyttä sen verran että jossakin pitäisi käydä syömässä jos päiväseltään kävisimme eikä perillä mitään ruokaa olisi. Ajomatka suuntaansa kolmisen tuntia pelkästään ja aamusta aikaisin lähdemme ja illalla myöhään kotona. Kesäisin joskus yövymme mutta useimmiten lapsen perhe yöpyy meillä kun enemmän tilaa. Ruokaa tekee se joka haluaa kokkailla eli välillä nuoret vaikka olisivat meillä.
Enpä uskoisi että viitsisin kovin usein käydä ap:n kuvaileman kaltaisen perheen luona jos ei edes keskustelua miniän kanssa ja muutoinkin ollaan kovin vaikeita kaikessa. Siitäkin huolimatta että näkisin lapsenlapsia kovin harvoin tai en lainkaan.
Niinpä, kyllä sitä kaipaisi miniänkin kanssa juttelua ja kuulumisten vaihtoa. Pojan kanssa soittelenkin silloin tällöin ja jutellaan, mutta hänkin niin kiireisen oloinen. Tietysti lapsia on mukava nähdä, mutta kyllä aikuistenkin tulisi pystyä juttelemaan kun kylään on kerran pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Kyllä, olen syönyt sitten itse viemääni ruokaa, mutta typerältä sekin tuntuu. Eikä ole kiva, kun lapset käy närppimässä ja maistavat puolipakolla murusen, sanovat etteivät tykkää ja onko meillä äiti jotain muuta. Todella vaikea uskoa, että tämä on kaikilla tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on taitava ruoanlaittaja, mutta ruoat eivät pienimmille lapsenlapsille kauheasti uponneet. Oli sitten konsultoinut ystäväänsä, jolla on useampia lapsenlapsia ja päätyi tekemään jaihelihamakaronimössöä 😁
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.