Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maksaa 200neliön kivitalon rakentaminen?

Vierailija
20.10.2014 |

Siis vaan talon kustannukset, ei tontin? Tämä edessä, kertokaa kokemuksia!

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hassua, kuinka ajatellaan pintamateriaalien olevan jotenkin määräävä elementti loppubudjetissa. Tyypillistähän on, että loppua kohden aletaan pihistämään, tekemään enemmän itse ja vaihtamaan laattaa halvempaan. Todellisuudessa 90% kuluista sidotaan jo suunnitteluvaiheessa tontin vaatiman työn, teknisten järjestelmien, rakenneratkaisuiden, talon koon jne. osalta. Mitä pidemmälle projektissa mennään, sitä enemmän säästäminen on nappikauppaa.

Siksi hyvin suunniteltu on puoliksi tehty tässäkin asiassa. Usein suunnitteluvaihe hutaistaan ja äkkiä töihin. Sitten onkin jo melkein kaikki päätetty ja budjetti on, mikä on.

Vierailija
62/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:09"]Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö. [/quote] Aika rikas tosin saa olla, että on varaa ostaa talo ja jäädä pois töistä että voi sitä rakentaa.

[/quote]

Harva kai pysyvästi jää töistä pois. Kysymys on usein esim. vuorotteluvapaasta, jolloin se on erittäin järkevää. Ajattele vaikka keskituloista ihmistä, jolla kuukausipalkka 2300 netto. vuorotteluvapaakorvauksena saa vaikka 1000 netto. Vapaata ottaa 6kk, jolloin menetys on 7800 Euroa. Sitten jos palkkaat sivusta työntekijän, niin kustannukset on kuukaudessa jo helposti lähemmäs tuo 7800 eli on todella kannattavaa jäädä pois töistä, vaikkei saisi edes vuorotteluvapaakorvausta. Olettaen, että on sen verran taitoja, että oikeasti pystyy tekemään siellä raksalla hyödyllistä ja onhan sekin hyödyllistä, että tekee avustavia töitä, on vahtimassa työporukoita, siivoamassa rakennusta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:09"]Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö. [/quote] Aika rikas tosin saa olla, että on varaa ostaa talo ja jäädä pois töistä että voi sitä rakentaa.

[/quote]

Harva kai pysyvästi jää töistä pois. Kysymys on usein esim. vuorotteluvapaasta, jolloin se on erittäin järkevää. Ajattele vaikka keskituloista ihmistä, jolla kuukausipalkka 2300 netto. vuorotteluvapaakorvauksena saa vaikka 1000 netto. Vapaata ottaa 6kk, jolloin menetys on 7800 Euroa. Sitten jos palkkaat sivusta työntekijän, niin kustannukset on kuukaudessa jo helposti lähemmäs tuo 7800 eli on todella kannattavaa jäädä pois töistä, vaikkei saisi edes vuorotteluvapaakorvausta. Olettaen, että on sen verran taitoja, että oikeasti pystyy tekemään siellä raksalla hyödyllistä ja onhan sekin hyödyllistä, että tekee avustavia töitä, on vahtimassa työporukoita, siivoamassa rakennusta jne.

[/quote]

Juuri näin. Mun mies oli 6kk raksalla 2 työpaikan välissä ja se kannatti. 6kk ulkopuolinen töissä n 1200 tuntia olisi maksanut meille 54000€, nettotuloissa oma menetys oli n 15000€ eli jäätiin plussalle lähes 40000€

53

Vierailija
64/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:33"]

n. 1500m2 tontti tiedossa. Liittymä ja suurin osa pihasta valmis. Kivitalo tulisi korkeimmalle paikalle, joka kallioa. Joutuisi varmaan louhimaan kallioa 30-50m2, että saisin osittain maanpäällisen kellarin johon tulisi vain sellaisia tiloja, joita ei lasketa rakennusoikeuteen. Kerrosala taisi olla oikea termi?. Kellari olisi pinta-alaltaan saman kokoinen kun asuinkerrs, eli n. 120m2. Kellarin tulisi autotalli, varastotilaa, harrastelija, teknistä tilaa ja mahdollisesti myö sauna ja pesuhuone. Kellarin tarkoitus jättää säästösyistä alussa mahdollisimman raakapintaiseksi. 

Asuinkerroksen materiaalit keskitasoa. Keittiö IKEAn valikoimasta, mutta ei halvin. Asennus itse kuten muutkin kalustetyöt, jokunen mittatilauksena tilattu liukuovikaapisto ja siitä pienemmät. Lämmitysjärjestelmä todennäköisesti maalämpö, mutta puulattia + aurinkokeräimettkin harkinnassa. Vesikiertoinen lattialämmitys kaikkiin asuintiloihin. 

Sähkö ja ilmastointityöt pystyisin tekemään itse. Niihin materiaalit yhteensä n. 15- 25t€ riippuen vähän miten paljon innostuu valaisimilla ja taloautomaatio, turvajärjestelmillä "hifistelemään".  (Talotekniikkamateriaalit suhteiden kautta hyvällä alennuksella).

Varsinaisia rakennustöitä tuskin alan tekemään, muuten kestää ikuisuus. Jo mainittujen lisäksi ehkä maalaus yms.

Talo olisi muodoltaan mahdollisimman yksinkertainen laatikko. Yksi reilumman kokoinen parveke (n. 12m2) siten että tulee saman katon alle, eli ei erillisiä ulokkeita myöskään kattoon. Kattomateriaali tiili.

Paljonko lähtisitte hankkeelle budjetoimaan?

(kirjoitusvirheet johtuvat ainakin osittain tämän parin ominaisuudesta, joka jokapaikkaan ehdottele omia sanojaan)

[/quote]

Kuinka pitkät vedot joutuu louhimaan viemäreille, putkille ja sähköille? Tuo 30-50k€ on tosi pieni summa kalliotontille, varautuisin tuplaan.

Meillä louhittiin "kevyesti" vain anturan ja sokkelin syvyys ja jo 9v sitten meni tuo 30k€. Jos kellari on 1m maan alla + sokkeli + antura + sorapatja x 120m2 (+ ympäröivä vaadittu tila) tuosta tulee jo louhintaa lähes 1000m3, räjäytystä, massan poisvientiä ja soraa tilalle..... Aika lähelle satasta menee, veikkaisin.

Jos talon as-pa on n 240m2, bruttoala ehkä 280m2 (+autotalli??) enkä tekisi itse mitään niin varaisin täällä etelä-Suomessa tuohon 600-650k€ ilman tonttia

53

[/quote]

Onneksi sitä kalliota ei ole aivan koko pohjan alueella, vaan on sellainen kumpu, joka laskee jyrkästi kolmeen suuntaan. Puhuin itse kalliokuutioista ennen räjäytystä. Räjäytyksen jälkeen kivimassa varmaan 2-3 kertainen määrä. Paineviemärin runko menee n. 20 m päässä talon nurkalta. Onneksi siihen suuntaan voi myös täyttää, jolloin ei tarvitse sitä varten louhia. Sähkön joutuvat ilmeisesti tuomaan ilmakaapelilla tontin reunalle, ja loppuosan saan kierrätettyä niin, että saa maan alle. Saahan tuohon menemään 600, mutta puoleen saatava puristettua. Eihän tuohon kellariin tässä vaiheessa tule paljon mitään tekninen tila kuntoon muu, jää tavoittamatta ja katsotaan miten rahat riittää.

Vierailija
65/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:33"]

n. 1500m2 tontti tiedossa. Liittymä ja suurin osa pihasta valmis. Kivitalo tulisi korkeimmalle paikalle, joka kallioa. Joutuisi varmaan louhimaan kallioa 30-50m2, että saisin osittain maanpäällisen kellarin johon tulisi vain sellaisia tiloja, joita ei lasketa rakennusoikeuteen. Kerrosala taisi olla oikea termi?. Kellari olisi pinta-alaltaan saman kokoinen kun asuinkerrs, eli n. 120m2. Kellarin tulisi autotalli, varastotilaa, harrastelija, teknistä tilaa ja mahdollisesti myö sauna ja pesuhuone. Kellarin tarkoitus jättää säästösyistä alussa mahdollisimman raakapintaiseksi. 

Asuinkerroksen materiaalit keskitasoa. Keittiö IKEAn valikoimasta, mutta ei halvin. Asennus itse kuten muutkin kalustetyöt, jokunen mittatilauksena tilattu liukuovikaapisto ja siitä pienemmät. Lämmitysjärjestelmä todennäköisesti maalämpö, mutta puulattia + aurinkokeräimettkin harkinnassa. Vesikiertoinen lattialämmitys kaikkiin asuintiloihin. 

Sähkö ja ilmastointityöt pystyisin tekemään itse. Niihin materiaalit yhteensä n. 15- 25t€ riippuen vähän miten paljon innostuu valaisimilla ja taloautomaatio, turvajärjestelmillä "hifistelemään".  (Talotekniikkamateriaalit suhteiden kautta hyvällä alennuksella).

Varsinaisia rakennustöitä tuskin alan tekemään, muuten kestää ikuisuus. Jo mainittujen lisäksi ehkä maalaus yms.

Talo olisi muodoltaan mahdollisimman yksinkertainen laatikko. Yksi reilumman kokoinen parveke (n. 12m2) siten että tulee saman katon alle, eli ei erillisiä ulokkeita myöskään kattoon. Kattomateriaali tiili.

Paljonko lähtisitte hankkeelle budjetoimaan?

(kirjoitusvirheet johtuvat ainakin osittain tämän parin ominaisuudesta, joka jokapaikkaan ehdottele omia sanojaan)

[/quote]

Kuinka pitkät vedot joutuu louhimaan viemäreille, putkille ja sähköille? Tuo 30-50k€ on tosi pieni summa kalliotontille, varautuisin tuplaan.

Meillä louhittiin "kevyesti" vain anturan ja sokkelin syvyys ja jo 9v sitten meni tuo 30k€. Jos kellari on 1m maan alla + sokkeli + antura + sorapatja x 120m2 (+ ympäröivä vaadittu tila) tuosta tulee jo louhintaa lähes 1000m3, räjäytystä, massan poisvientiä ja soraa tilalle..... Aika lähelle satasta menee, veikkaisin.

Jos talon as-pa on n 240m2, bruttoala ehkä 280m2 (+autotalli??) enkä tekisi itse mitään niin varaisin täällä etelä-Suomessa tuohon 600-650k€ ilman tonttia

53

[/quote]

Onneksi sitä kalliota ei ole aivan koko pohjan alueella, vaan on sellainen kumpu, joka laskee jyrkästi kolmeen suuntaan. Puhuin itse kalliokuutioista ennen räjäytystä. Räjäytyksen jälkeen kivimassa varmaan 2-3 kertainen määrä. Paineviemärin runko menee n. 20 m päässä talon nurkalta. Onneksi siihen suuntaan voi myös täyttää, jolloin ei tarvitse sitä varten louhia. Sähkön joutuvat ilmeisesti tuomaan ilmakaapelilla tontin reunalle, ja loppuosan saan kierrätettyä niin, että saa maan alle. Saahan tuohon menemään 600, mutta puoleen saatava puristettua. Eihän tuohon kellariin tässä vaiheessa tule paljon mitään tekninen tila kuntoon muu, jää tavoittamatta ja katsotaan miten rahat riittää.

[/quote]

300k€ 200m2 kivitaloon? Eli 1500€/m2 teetettynä? Sori.

Olemme rakentaneet itse 2 taloa (puu- ja kivitalon) ja sen jälkeen hinnat on nousseet vähintään 30%. Puutalo täysin itse tehtynä voisi jotenkin onnistua - ehkä jos osaat tehdä putki ja sähkötyöt myös, maatyöt teetät kaverilla ja siitä jatkat itse yksin tai appiukon kanssa. Tai sitten rakennatte jonnekin pohjois-Suomeen missä hinnat on vielä kohtuulliset. Silti en valitettavasti usko että onnistuu vaikka kellarin jättäisi kokonaan runkovalmiiksi. Rakennusvalvonta ei välttämättä hyväksy sitä.

Vierailija
66/135 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tänä päivänä pk seudulla kun sanot kivitalo niin 600t lasku räpsähtää. Aivan sama teetkö vuodessa vai kolmessa, saatko kaiken erittäin hyvällä diilillä vai perus, teetkö itse vai teetätkö, onko kalliota vai ei, lasketko hinta-arvoioksi 300 vai 500 t. Kolme tänä vuonna valmistunutta kokemusta.

Vierailija
67/135 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan realismista. Tuntuu vaan, että ette katso lainkaan merkitykselliseksi mitä sen rungon sisäpuolella on. Kerroin asuinkerrokseen olevan n. 120m2 ja sen alle tulee kellari, joka tehdään vain niin valmiiksi, että menee lopputarkastuksessa. Taidatte vain koittaa nostaa oman talonne arvoa siirtämällä "keksipaketin" muiden ulottumattomiin. :) 

Vierailija
68/135 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:33"]

Kiitos vaan realismista. Tuntuu vaan, että ette katso lainkaan merkitykselliseksi mitä sen rungon sisäpuolella on. Kerroin asuinkerrokseen olevan n. 120m2 ja sen alle tulee kellari, joka tehdään vain niin valmiiksi, että menee lopputarkastuksessa. Taidatte vain koittaa nostaa oman talonne arvoa siirtämällä "keksipaketin" muiden ulottumattomiin. :) 

[/quote]

Päinvastoin, yritämme estää ikävää ylläriä kun 300k€ ei riitäkään kaikkeen. Toki kannustan yrittämään ja jos tosiaan teet sen 120m2 (ja kunta hyväksyy muuton keskeneräiseen) niin sen varmasti saat tuolla rahalla tehtyä, jopa teetettyä.

Runko on silti 240m2 vaikka pohjan ala onkin 120m2. Onhan se eri tietty kun meillä aspa on tuon 235m2. Meidän kunnassa käyttämättömän kellarinkin seinät pitäisi olla tasoitetut ja lattiat/katot, portaat tehtynä ennen muuttoa eli vain pintamaalia vaille ennen muuttoa jolloin sen viimeistelyn hinnaksi jää enää muutamia kymppitonneja (esim saunatilat, takkahuone, khh tms tiloja)

Vierailija
69/135 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 230 m2 kivitalo Uudellamaalla. Rakennusvuosi 2011/2012.

Tontti tasaista kalliota jossa metri moreenia päällä. Louhittiin noin puoli metriä syvemmäksi ja sorapatja päälle. Kun talo oli vesikattovalmiina eli sisällä harkkopinnat ja ei muuta talotekniikkaa kuin maalämpöpumppu niin rahaa oli mennyt muistaakseni noin:

- luvat, liittymät, suunnittelu: noin 25000

- maanrakennus, louhinta, sorat ja kivien poisajo: noin 27000

- runkopaketti (harkot, ikkunat, katto): 125000

- rungon asennus: 50000

- maalämpö asennettuna: 20000

- vastaava ja runkovaiheen valvoja 5000

- pohjaviemärin asennus, työmaakeskusta, lattiavalun alle tehtävät sähkö- ja vesivedot: noin 4000

- sekalaista pientarviketta ja työtä (esim sokkelin slammaus ja vesieristys joka ei kuulunut runkourakkaan: 3500

- lattiavalun valmistelut: omana työnä noin 1 vko

- lattian eristys- ja raudoitustarvikkeet 3000

- lattiavalu ja liippaus: 3500

- ulko-ovet ja autotallin ovet asennettuna 6500

Eli noin 270.000 - 290.000 oli palanut siihen että saatiin katto päälle ja lämmöt sisään. Tässä kohtaa talo on sisältä ja ulkoa täysin raakile ja keskivertorakentajan omatoimiurakka pääsee vasta alkamaan. Ainoa merkittävämpi säästökohde mitä tuosta voisin itse kuvitella löytäväni on rungon pystytys eli muuraus, ontelolaattojen asennus, runkovalut, kattotuolien asennus yms. Aika sankari saa kuitenkin olla jos yhden miehen voimin saa kaiken tehtyä vaan vaikka olisi alan ammattilainen niin tarvitsee ainakin yhden apumiehen. Apparin palkka esim kuudelle kuukaudelle olisi noin 3 kk x 21pv x 7,5h x 35 eur = 15.000 eli ei tuossa ihan ihmeellistä säästöä välttämättä saa kun laskee mukaan oman palkkatulon menetyksen.

Ihmettelen jos joku tekee kivitalon 300 tuhannella valmiiksi. Meillä meni runkovaiheen jälkeen noin 250000 että saatiin talo muuttovalmiiksi. Oman työn osuus oli niin suuri kun päivätöiden ohessa oli mahdollista

Vierailija
70/135 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 180 m2 haja-asutusalue, puurunko, kaikki työt tehty itse paitsi kylppärien laatoitus. Korkeatasoiset materiaalit, ei pakettitalo. Maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys. Hinta 250k€ ja tontti ei siis kuulu tähän. Mutta KAIKKI tehty itse perustuksista lähtien, toinen meistä on sähkäri ja toinen arkkitehti ammatiltaan.

Vierailija
71/135 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tonttia noin 800 000 euroa on varmasti hyvin lähellä oikeaa.

Vierailija
72/135 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhuu taas todellisia "asiantuntijoita", jotka murskaavat kaikkien vähän pienempituloisten unelmat kivitalosta. Kokemusta on kahden talon rakentamisesta (1. puutalopaketti, 2. kivitalo) ja nyt on kolmas kivitalo menossa. Kivitalon saa tehtyä 200 te:llä (178 m2), kun tekee kaiken sähköjä lukuunottamatta itse. Neliöhinnaksi tulee silloin 1123,6 e/m2. Uudessa talossa kokonaisala tulee olemaan 238 m2 ja kustannusarvio 260 te eli neliöhinnaksi tulee vielä pienempi 1092,4 e/m2. Tekisi mieli perustaa blogi, jossa voin näyttää tämän kaiken olevan mahdollista, mutta en jaksa alkaa vastailemaan kaikkien yksityisten kyselyihin, vaan keskityn mieluummin rakentamiseen.

Ensinnäkin jokainen voi laskea, kuinka paljon harkkoja menee taloon (0,12 m2 on yhden 20 cm korkean ja 60 pitkän harkon pinta-ala). laskemalla seinien pinta-alan ja vähentämällä siitä ikkunoiden pinta-alan ja jakamalla sen tuolla 0,12:lla. Harkon hinta on vaikka 10 e (todellisuudessa 3-8 e/ riippuen harkoista). Siihen päälle raudat, laastit, aukkojen ylityspalkit yms. Kivirungon hinnaksi tulee itse tehden n. 40-50 te. Kattotuolit 3-4 te, aluskatteet ja ruoteet max 1000 e, profiilipeltika 3-4 te, ikkunat 7 te (30 m2 ikkunapinta-alaa sis. isoja turvalasi-ikkunoita). Maatöiden ja perustuksen hinta riippuu pohjasta, mutta moreenimaan päälle tiivistetyn sepelipatjan päälle riittää 20x60 antura, jonka muottilaudat saa muutamalla satasella ja valun & raudat 3000 eurolla. Maankaivuuseen ja soraan & sepeliin menee n. 10 te

Rakentaminen on pitkälti itsestä kiinni. Tuossa vaiheessa rahaa on mennyt n. 80 te ja ollaan samassa vaiheessa kuin perus puutalopaketti tontille toimitettuna. Kivitalossa kalliimpaa on rappaus (20 te vastaan puutalon puuvehous 5 te). Samoin sisäseinien tasoitukseen menee enemmän rahaa (verkotus + laastit 2 te), mutta edelleen itse tehden saa ihmeellisiä säästöjä aikaiseksi, eikä virolaisia työmiehiä tarvita.

Joten tehkää te vain niitä yli 600 te taloja. Itse teen 1/3:lla siitä ja käärin hyvät hillot myydessäni parin vuoden asumisen jälkeen. :)

Vierailija
73/135 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin unohtui vielä mainita, että alkuun pääsemiseen tarvitaan tietysti myös suunnitelmat (ark., rak. lvis) ja lupa, niihin menee 15 te. Liittymät myös rokottavati ikävästi (vesijohto & viemäri  ja sähkö yht. 7 te), mutta ne maksaa oli kyseessä kivi- tai puutalo. Ihmeellinen on vain tuo myytti kivitalon kalleuden suhteen, kun todellisuudessa muuraaminen on aika helppoa ja kivaa puuhaa jos vain säät suosii.

Vierailija
74/135 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

400000e

Vierailija
75/135 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
76/135 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivitalo on aina kivitalo, sen huomaa kun laittaa ulko-oven kiinni

Vierailija
77/135 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:37"]No on tämä laadukas, samoin kuin sisustusmateriaalivalinnat ym. Ei tehty itse paljonkaan, paitsi nyt pihaa. Puutalo olisi tullut 100 000€ halvemmaksi. Talo on vielä arkkitehdin piirtämä "juuri meille". Toisaalta tämä on näitä kerran elämässä projekteja, joten oli vaikea tehdä kompromisseja. Tuo 3000€/neliö on realistinen, kuten joku ylempänä totesi.

Kerrotko mihin perustat tuon, että puutalo olisi tullut 100k€ halvemmaksi. Tiesitkö että puutalokin voi olla arkkitehdin suunnittelema, ei kaikki puutalot ole mitään liukuhihnataloja toki niitä löytyy niin puu- kuin kivotaloistakin. Laadukas puutalo esim. Kannustalo maksaa ihan yhtälailla kun kivitalo.

'Työvoimakustannukset ensimmäisenä, toki materiaalitkin on halvemmat. Talopaketti (myös se arkkitehdin suunnittelema) saadaan elementteinä paikalle ja runko nousee viikossa. Kivitalossa voi helposti mennä 2kk.

2 työmiestä 2kk maksaa jo 37 000€, tuohon sitten vielä 8-10 kk lisää ennenkuin päästään muuttamaan sisään. Puutalossa monet työvaiheet on tosi helppo tehdä itse, kivitalossa ei

Vierailija
78/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien Lammi kivitalo maksoi n 2 miljoonaa viime vuonna kokonaisala oli 300m2. 2017 vastaava maksoi vain 700000€, kun teimme itse kivitalon.

Vierailija
79/135 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammi lakka tai jämerä kivitalo maksaa miljoonan 200m2. Tee vaikka betonielementeistä niin saat samanlaisen 600k ja puolet nopeammin.

Vierailija
80/135 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski nyt rakentaa, moni firma menee konkurssiin ennenkuin talosi on valmis. Kukaan ei myöskään vastaa mistään, vaan sinä itse rakentajana olet 100% vastuussa lopputuloksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan