Mitä maksaa 200neliön kivitalon rakentaminen?
Siis vaan talon kustannukset, ei tontin? Tämä edessä, kertokaa kokemuksia!
Kommentit (135)
Paljonko maksaa auton korjaaminen??
Lammin kivitalo, valmistunut 2013. Kustannukset n. 600 000 €. Piha vielä puuttuu. Kokonaispinta-ala 241 neliötä. Ei tonttia mukana.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:29"]
Lammin kivitalo, valmistunut 2013. Kustannukset n. 600 000 €. Piha vielä puuttuu. Kokonaispinta-ala 241 neliötä. Ei tonttia mukana.
[/quote]
Onko tämä kalleimmasta päästä vai ihan normitason hintainen?
ap
No on tämä laadukas, samoin kuin sisustusmateriaalivalinnat ym. Ei tehty itse paljonkaan, paitsi nyt pihaa. Puutalo olisi tullut 100 000€ halvemmaksi. Talo on vielä arkkitehdin piirtämä "juuri meille". Toisaalta tämä on näitä kerran elämässä projekteja, joten oli vaikea tehdä kompromisseja. Tuo 3000€/neliö on realistinen, kuten joku ylempänä totesi.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 07:37"]No on tämä laadukas, samoin kuin sisustusmateriaalivalinnat ym. Ei tehty itse paljonkaan, paitsi nyt pihaa. Puutalo olisi tullut 100 000€ halvemmaksi. Talo on vielä arkkitehdin piirtämä "juuri meille". Toisaalta tämä on näitä kerran elämässä projekteja, joten oli vaikea tehdä kompromisseja. Tuo 3000€/neliö on realistinen, kuten joku ylempänä totesi.
[/quote] Toivottavasti teillä on vakaat työpaikat ja pysytte terveinä..
Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö.
Kevytsoraharkkotalo vai? Sitä kait kivitalolla yleensä tarkoitetaan.
Lisätään vielä, että homma voi mennä pieleen jo perustuksissa, jotka voivat muuttua hetkessä kymmenkertaisiksi.
Mikset osta valmista. Tulee halvemmaksi
Meillä samankokoinen puutalo maksoi 500 000e joten ainakin satanen lisää kivitaloon. Lainaa alle puolet talon hinnasta, ei paha.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:47"]
Aika suuria hintaeroja tulee mm pintamateriaaleista ( kunnon parketti vs laminaatti) laatoitukset( helppoa pientä vai vaativampaa isoa laattaa), itse laattojen hinnasta, keittiökalusteista, talotekniikasta ( esim pitkällä aikavälillä säästävä maalämpö vai suora sähkölämmitys), ikkunoista (8ke skaala vs laadukkaat alumiini-ikkunat 50ke ), kiintokalusteista, rappaus vai hierretty pinta, taloautomaatiosta useampi kymmenen... Jne. Näillä jo ero loppuhinnassa haitarissa 80ke-350ke tuon kokoisessa talossa. Ja jos firma rakentaa säästää tässä kaikessa alv:n parikymmentä prosenttia, jonka yksityinen maksaa kaikesta.
[/quote]
ja erityisesti laatoituksen yhteydessä kannattaa muistaa että jos laatta on 30€7m2 niin laatoitetun seinän hinta itsetehtynä on 50€/m2. Kosteussulut, nauhat, tasoitteet, saneerauslaastit ja saumausaineet maksaa omaisuuden. Siihen sitten työ päälle.
allekirjoitan, täysin itse tehden 315brm kivitalo kaikki kustanukset ilman tonttia 415k€. Varustelu parempaa keskitasoa. Kova homma tosin.
Meillä maksoi jo 9v sitten 235/282m2 talo + autotalli/katos 40/82m2 yhteensä n 524000€ ilman tonttia.
Paljon teimme itse, mies oli 6kk raksalla täyspäiväisesti sopivasti 2 työpaikan välillä. Säästimme siinä timpurin kuluissa n 20€/tunti eli 6kk yhteensä 20000€. Mutta käden taitoa täytyy olla, ei muuten kannata!
Enää ei rakenna samankokoista samalla hinnalla, rakennuskustannukset nousee n 10%/vuosi.
Meillä 3 krs kivitalo. 240 neliötä, arkkitehdin piirtämä myös.
rakennettiin 4 v sitten ja kyllä rahaa meni yllättävän paljon.
Itse lähinnä kilpailutimme materiaalit ja tarvittaessa kuljetimme rakennuksille niitä.
Ulkopuolinen rakennusporukka oli muuten hommissa.
Lisäkustannuksia tuli mm. siitä
, että sähkömies ei osannutkaan hommiaan ja jouduimme palkkaamaan toisen purkamaan ja tekemään työt uudelleen! Eli kaikkeen kannattaa varautua..
Ihana talo tuli ja oli kaiken hinnan arvoinen.
olisiko ilman tonttia maksanut noi 500000 e
Tämä on vähän saman tasoinen kysymys, kuin että mitä maksaa vaatekerta. Hintahaarukka on suuri. Tuskinpa nykyisin taloa enää raentaa alle 2000€/neliö, eli ainakin sen 400 tonnia plus tontti.
Meidän Lammitalo on maksettu, kun joku murehti työpaikkoja. Kiitos ajatuksesta.
t.8
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:09"]
Jos yhtään osaa tehdä itse asioita, niin 2000-2500€/neliö.
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa? Eli pintaviimeistelyt itse vai esim. kaikki sisätyöt?
ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 06:57"]
Siis vaan talon kustannukset, ei tontin? Tämä edessä, kertokaa kokemuksia!
[/quote] Jos kyseessä on oikea kivitalo, jossa kantava seinärakenne ei ole puuta, niin sellainen maksaa.
Yleensä näissä käytetään laadukkaita materiaaleja ja ratkaisuja, joten kyllä mennään 2700 - 3000€ luokkaan per m2.